Noul BMW M5 G90: Electrificarea la control

Noul BMW M5 bifează toate căsuțele de super-sedan în stilul în care ne-au obișnuit bavarezii de 40 de ani încoace. Inevitabil, nu toată lumea e mulțumită.

Prin München nu se doarme vara, iar afirmația acoperă și divizia M de la BMW, nu doar zona de mașini… să le spunem civile. Cea mai bună dovadă o face noul BMW M5, cel care continuă tradiția sedanului cu mulți mușchi ofuscând o bună parte din internet.

Culmea, nodul în papură nu mai e designul, cum a fost pentru M3/M4 și M2. De data asta, interneții au fost revoltați de greutatea noului M5 – la propriu.

Rădăcini

Hai să nu ne aruncăm de-a valma pe noul-venit fără să-i cunoaștem, măcar în trecere, istoria.

Înainte de primul M5, a existat un Seria 5 M535i. Pe vremea aceea, literele de pe portbagaj chiar corespundeau comorii de sub capotă: M535i avea motor de 3,5 litri, cu 6 cilindri în linie și undeva la 200 și ceva de cai-putere. Dar asta n-a fost de ajuns – și era abia jumătatea anilor ’80.

Primul BMW M5 a fost E28, model care s-a bucurat din plin de faptul că bavarezii aveau în hambar motorul M88 dezvoltat pentru M1 – tot un 3,5 litri, tot cu 6 cilindri în linie. Cei 286 de cai-putere și 340 Newtoni-metru aveau de mutat o masă la gol de doar 1.430 de kilograme (cam cât are o subcompactă azi), sarcină bifată cu lejeritate: 0-100 km/h dura 6,5 secunde iar viteza maximă se plafona abia la 245 km/h.

BMW M5 E34 (prim plan), M5 E28 (plan secund) și BMW M1 (fundal), modelul care și-a donat motorul primelor două generații M5. Foto: BMW

Lui E28 i-a urmat E34, aka a doua generație BMW M5. Motorul era tot de la M1, dar masat pentru mai multă performanță. Cilindreea urcată la 3,8 litri oferea o platformă ideală pentru o creștere a puterii până la 340 de cai și a cuplului până la 360 Newtoni-metru. Creștea și masa, acum 1.670 de kilograme, dar timpul pe 0-100 era ușor mai bun: 6,3 secunde spre o viteză maximă sugrumată electronic la 250 km/h. E34 e primul M5 oferit și sub formă de Touring, adică break.

BMW M5 E39. Foto: BMW

Abia al treilea M5 avea să rupă normele și era abia anul 1998. BMW M5 E39 avea V8, 400 de cai-putere, 500 Newtoni-metru și pârjolea asfaltul de la 0 la 100 km/h în 5,3 secunde. Balanța începea să încline tot mai mult spre zona de performanță, de mașină pe care o puteai afișa de luni până vineri la birou și în weekend la circuit.

BMW M5 E60. Foto: BMW

Dar încă mai era loc de crescut, așa că urmașul lui E39, notoriul E60, a primit V10 de 5 litri, pedigree din Formula 1, o linie roșie la 8.250 rot/min și fișă tehnică pe măsură: 507 cai-putere și 520 Newtoni-metru. Totul pe spate, să ne-nțelegem.

BMW M5 F10. Foto: BMW

M5 F10 a revenit la V8, dar a și învățat un truc nou: supraalimentarea. Se năștea primul BMW M5 turbo și se mai spărgeau niște bariere: 560 de cai-putere, 680 Newtoni-metru, 0-100 în 4,3 secunde și o viteză maximă ținută în frâu electronic la 305 km/h. Lângă M5 F10 puteai pronunța supercar fără să fii făcut cu ou și cu oțet.

BMW M5 F90. Foto: BMW

Același lucru era valabil și pentru urmașul său, F90, care împingea a nu-știu-câta-oară limitele bunului simț fizic. Tot cu V8 (4,4 litri), M5 F90 a cimentat pentru totdeauna statutul de animal la costum pe care BMW l-a tot vânat cu M5: 625 de cai-putere în versiune Competition, 750 Newtoni-metru, 0-100 în 3,3 secunde și pentru prima dată, tracțiune integrală. Totul într-un sedan cu alură de sleeper.

Apoi a venit BMW M5 G90. Actualul. Al șaptelea M5.

Electrificatul

Începem cu elefantul din cameră. La fel ca primul M5, care împrumuta motorul lui M1, al șaptelea M5 primește un sistem plug-in hybrid care există deja în gospodăria BMW, pe XM.

Concret și la obiect, uzina de sub capota lui M5 are în componență un V8 twin-turbo de 4,4 litri (585 de cai-putere, 750 Newtoni-metru), un motor electric (197 cai-putere, 280 Newtoni-metru nominal, 450 Newtoni-metru cu boost) și o baterie de 18,5 kWh (capacitate netă). În total: 727 cai-putere și 1.000 Newtoni-metru, de departe cel mai puternic M5 construit vreodată.

De gestiunea resurselor se ocupă o transmisie automată M Steptronic cu 8 rapoarte și un sistem de tracțiune integrală M xDrive. Cu mențiunea că M xDrive permite selectarea unui mod 2WD, în care singurele roți motrice devin cele spate. Pe stil vechi, din buton. Da, există și funcție Launch Control cum există și un diferențial activ controlat electronic (Active M Differential în vocabular BMW) pe puntea spate.

A, da, și sistemul PHEV, mai exact bateria, permite și o autonomie pur electrică estimată de BMW la 67-69 de kilometri. Încărcarea la AC se face cu puteri de până la 7,4 kW. Și dacă ești atent cu pedala, noul M5 poate rula electric până la viteze de 140 km/h – dacă există și suficientă energie în baterie, se-nțelege.

Răscoala digitală a venit pe fondul acestui sistem hibrid preluat de la XM, care adaugă în jur de 400 de kilograme masei la gol a noului M5, pentru un total de 2.435 de kilograme – da, e ce mai greu M5 de până acum. Paie pe foc a pus și sprintul de la 0 la 100 km/h, bifat în „doar” 3,5 secunde, cu 0,2 secunde mai lent decât în cazul lui F90. Viteza maximă standard e limitată la 250 km/h, dar cu opțiunea M Driver’s Package, pragul urcă la 305 km/h. Nimic schimbat aici față de generația trecută.

Ai nevoie de control când ți se dă pe mână atât de multă putere. Pe lângă suspensia M adaptivă cu amortizoare controlate electronic (configurație double wishbone pe față și multi-link cu 5 brațe pe spate), noul M5 primește direcție integrală (adică virează și roțile spate, cu până la 1,5 grade). Pentru frânare eficientă, BMW oferă standard sistemul M Compound și opțional, M Carbon.

Business Class

Exceptând o serie de butoane specifice noului nărav, interiorul noului BMW M5 G90 arată exact ca cel al unui Seria 5 standard. Pe lista de excepții se adaugă și cadranele în stil M afișate digital pe ecranul curbat. În rest, pe partea de tehnologie, lucrurile sunt neschimbate, de la sistemul head-up display până la pachetul BMW Live Cockpit Professional (standard pe M5).

Tot standard pe M5 sunt inserțiile de piele Merino, climatizarea pe patru zone, plafonul panoramic și sistemul audio Bowers & Wilkins.

BMW spune că noul M5 folosește o versiune îmbunătățită a sistemului iDrive (care în continuare rulează pe platforma BMW Operating System 8.5). Diferența din punct de vedere vizual o fac dotările opționale care au rolul de a potența habitaclul: plafon din Alcantara, volan încălzit sau scaune ventilate.

Ca de obicei, sistemele de siguranță activă și pasivă vin în pachete generoase, oferite standard. Și avem: Parking Assistant (inclusiv funcția Reversing Assistant), Lane Departure Warning, Front Collision Warning, Evasion Assistant, Attentiveness Assistant și Speed Limit Info. Din zona de funcții opționale, amintesc Active Cruise Control (+ funcție Stop & Go), Steering & Lane Control Assistant, Traffic Light Detection, Automatic Speed Limit Assist și Active Navigation.

Fără să iau prea mult la puricat designul exterior, noul M5 măsoară 5.096 mm lungime, 1.970 mm lățime și 1.510 mm înălțime, cu un ampatament de 3.006 mm. Garda la sol e de 115 mm, iar portbagajul are un volum de 466 l.

Noul BMW M5 G90 va fi asamblat de uzina BMW din Dingolfing, alături de Seria 5, Seria 4 și BMW M4. Debutul pe piața din Europa este programat pentru 2 noiembrie 2024.