Test Drive: Ford Explorer Electric

Încărcat de

Ford Explorer EV este al doilea model electric din gama americanilor care poate fi comandat în Europa. Construit pe platforma MEB furnizată de Grupul Volkswagen, noul SUV nu-i deloc o simplă clonă.

Cine este și ce vrea Ford Explorer EV AWD Extended Range de la noi?

Este cel mai nou model electric oferit de Ford în gama sa de SUV-uri și vrea să aducă noi clienți către brandul american. Este un SUV compact dezvoltat pe platforma MEB a grupului VW, dar de data aceasta nu vorbim despre o clonă cu o siglă diferită, ci despre un model dezvoltat și adaptat stilului Ford. Noul Explorer EV nu este produs pe aceeași linie de asamblare cu modelele Volkswagen, ci este asamblat de Ford în uzina sa din Koln, Germania. Și nu s-a născut ușor, modelul având o întârziere de peste un an (de la prezentare la comercializare) cauzată de adoptarea celor mai noi tehnologii în materie de baterii.

Vrea să devină rapid un jucător important pe piața SUV-urilor electrice compacte și are toate șansele să facă acest lucru. Cu una dintre cele mai bine platforme de pe piață, design atractiv și o ținută de drum dinamică, Ford Explorer EV are suficiente atuuri pentru a atrage mulți clienți în tabăra Ford.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?

Deși numele are greutate, Explorer fiind unul dintre cele mai rezonante nume din portofoliul Ford, noul model electric este un automobil complet nou. În gama Ford din Europa mai există un SUV Explorer (în versiune plug-in hybrid), dar acela nu are legătură cu noul model electric. Explorer cu motor termic are șase generații la activ, fiind comercializat fără întrerupere pe piața americană. Prima generație a jucat un rol important și în România, fiind unul dintre primele SUV-uri prezente pe piață în anii ’90.

Chiar dacă nu are nicio legătură cu generațiile anterioare de Explorer cu motoare termice, noul SUV electric mizează pe numele cu greutate pentru a atrage clienții noi către marca americană. Și vom mai auzi câteva nume sonore în viitorul apropiat.

Astfel, putem considera că noul Ford Explorer EV este primul din seria sa și nu a șaptea generație a actualului Explorer – cu care nu are nimic în comun.

SUV-ul electric are amprenta la sol aproape identică cu cea a unul Focus, dar oferă un spațiu interior comparabil cu cel dintr-un Mondeo sau Kuga. Explorer EV are o lungime de aproape 4,5 metri (4468 mm) și o lățime de 1871 mm. Înălțimea noului SUV electric este de 1639 mm.

Ce concurenți are pe piața din România?

Având în vedere că are la bază aceeași platformă tehnică, cel mai important concurent este Volkswagen ID.4. Cele două modele împart arhitectura și o parte din elementele din habitaclu, dar Ford și-a pus apăsat amprenta pe modelul său. Vizual, între Ford Explorer și Volkswagen ID.4 nu există asemănări de design exterior, dar la interior o sa remarci câteva manete, butoane și ecrane comune. Maneta pentru semnalizare, selectorul pentru transmisie și blocul de lumini au fost păstrate de Ford.

Apoi, la capitolul concurență directă putem include orice SUV compact electric ca Skoda Enyaq iV, Renault Scenic, Hyundai Ioniq 5 sau Peugeot e-3008.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

La evenimentul de lansare organizat de Ford în Slovenia am avut acces la varianta de top a modelului Explorer EV. Adică cea cu două motoare electrice (AWD Extended Range) și echipare Premium – vârf de gamă. Ai două motoare electrice, implicit și tracțiune integrală, cea mai mare baterie (79 kWh) și echipare completă. Culoarea standard este cea din poze. Se numește Arctic Blue și nu te costă nimic în plus. Mai sunt disponibile alte cinci nuanțe în configurator.

Ai la dispoziție 340 cai putere și 545 Nm, iar accelerația 0-100 km/oră se face în 5,3 secunde. Este cel mai puternic Explorer EV pe care îl poți comanda.

Totuși, în opinia mea, în viața de zi cu zi nu ai nevoie de un motor electric în plus. Eu aș alege versiunea RWD Extended Range cu un singur motor electric de 286 CP și 545 Nm amplasat pe puntea spate. Accelerează de la 0 la 100 km/oră în 6,4 secunde, iar bateria de 77 kWh asigură o autonomie de 600 km, cu un consum mediu oficial de 13.9 kWh/100 km.

În viitorul apropiat, gama Ford Explorer EV va primi și o versiune de bază cu un singur motor electric de 170 CP și o baterie de 52 kWh.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

În Slovenia am avut la dispoziție doar versiunea de top Ford Explorer EV AWD Extended Range cu două motoare și 340 CP. Oficial, consumul de energie electrică este de 16,6 kWh/100 km, iar această cifră n-a fost departe de ce am obținut în prima zi de condus pe șoselele Sloveniei. Am parcurs atât autostrăzi, cât și drumuri virajate, iar media înregistrată a fost de 17,7 kWh/100 km. Pe toată perioada traseului climatizarea a fost pornită, vremea fiind caniculară. La preluarea mașinii, cu bateria încărcată 98%, computerul de bord afișa o autonomie de 440 kilometri.

În a doua parte a traseului (desfășurat a doua zi), vremea ceva mai răcoroasă ne-a permis să rulăm și fără climatizare, iar consumul mediu a scăzut până la 14,5 kWh/100 km.

e-charge, prima rețea de stații de încărcare înființată în România, deține în acest moment peste 800 de puncte de încărcare în toată țara (împreună cu partenerii săi). Detalii aici

Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

Timpul de încărcare variază în funcție de capacitatea bateriei alese. Astfel, pentru modelele cu un singur motor electric și baterie de 77 kWh, sistemul suportă încărcări rapide la stații DC cu maxim 135 kW (o încărcare până la 80% durează 28 minute), iar un wallbox AC poate furniza maxim 11 kW.

Pentru modelele cu două motoare electrice și bateria mai mare de 79 kWh, o încărcare lentă la AC se face tot cu 11 kW, în timp ce la o stație rapidă DC, Explorer poate gestiona puteri de până la 185 kW. În acest ultim caz, o încărcare până la 80% durează 26 minute.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Chiar dacă noul Ford Explorer se bazează pe platforma MEB, comună cu modelele electrice din grupul VW, nu avem de-a face cu o simplă clonă. Este construit de Ford în propria uzină de la Koln, iar VW este practic un furnizor. Inginerii mărcii americane au petrecut mult timp pentru a face din Explorer un Ford adevărat, mai ales în ceea ce privește ținuta de drum. Și au reușit.

Confortul este prezent, dar există și acel feeling dinamic specific modelelor Ford. Pe autostradă rulezi în confort total, iar când drumul începe să îți arunce în față viraje și serpentine capeți încredere cu fiecare curbă negociată, iar plăcerea condusului se instalează total. Dacă exagerezi cu accelerația o să simți inerția masei ridicate a mașinii. Oricât de multe minuni ar face suspensia, nu prea poți să “păcălești” cele 2.179 kilograme.

Direcția este excelent echilibrată și volanul cu o formă ovală îți transmite perfect feedback. E fix cât trebuie de greu, rămânând în același timp ușor de acționat în oraș.

Poți alege dintre câteva moduri de rulare, dar nu sunt diferențe atât de notabile. Setările suspensiei nu se modifică, dar vom avea o pedala de accelerație anesteziată în modul Eco și un răspuns mai ascuțit al motoarelor în modul Sport. După ce le-am încercat, ne-am întors la modul Normal, pe care îl găsesc cel mai adecvat pentru acest model. Nu avem one pedal drive, dar putem rula în treapta B a transmisiei, ceea ce permite recuperarea energiei pe decelerări.

În oraș, ai același feeling familiar imediat ce te-ai pus la volan și ți-ai reglat scaunul. Ai senzația că ești acasă și cunoști mașina de multă vreme. O paranteză, deși scaunele sunt arătoase (cu tetiera încorporată), faptul că aceasta nu se poate regla poate cauza inconfort dacă cel de al volan este mai înalt.

Cum ți se pare designul exterior?

Futurist. Ford a pus la bătaie o echipă de designeri coordonați de Amko Leenarts din care a făcut parte și românul Liviu Tudoran. Iar rezultatul este excelent. Explorer este un model cu o personalitate proprie.

Dacă Ford ar fi renunțat și la elementele de interior de origine VW ar fi fost imposibil să spui – la o simplă vedere – că Explorer are ceva în comun cu ID.4. În plus, designerii au lucrat la maximizarea ampatamentului și păstrarea unor console față și spate cât mai mici.

Accentul s-a pus și pe identitatea specifică acestui model, cu denumirea Explorer afișată mare în partea frontală și cu grilă închisă deasupra noii sigle Ford. Per total, noul Explorer electric îți dă senzația de mașină venită din viitor și atrage atenția prin faptul că nu seamănă cu nimic altceva din gama Ford.

Cum sunt materialele la interior?

Calitatea este la ea acasă, chiar dacă avem și anumite plastice mai puțin inspirate. Dar feelingul total este plăcut, chiar foarte plăcut. De la mecanismul solid al ecranului culisant, la grafica și rezoluția foarte bună a display-ului, la pielea artificială de pe scaune, totul arată bine. Avem însă și o cantitate măricică de plastic lucios, inclusiv pe volan în zona butoanelor tactile, pe care Ford a decis că e ok s-o ofere.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Nota 9. Noul Explorer EV a fost gândit cu extrem de multe spații de depozitare și ai loc pentru aproape orice. Pe lângă portbagajul încăpător de 470 litri (și hayon electric oferit în serie pentru echiparea Premium), avem și o cotieră uriașă ce mai adaugă 17 litri, și un torpedou clasic. Plus un mic spațiu de depozitare ascuns în spatele ecranului culisant central.

Cotiera centrală este numită de Ford ”megaconsola” și are o serie de posibilități de personalizare, spațiul pentru băuturi putând fi scos și mutat, la fel și un extra sertar care există în interior. Nu avem spațiu de depoziare sub capota față (frunk).

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci. Dar pentru o călătorie relaxată, patru pasageri se vor bucura de confort total. Și au loc și toate bagajele pentru o vacanță de o saptămână. Portbagajul are o podea dublă și un volum total de încărcare de 470 litri, iar spătarul banchetei se poate rabata asimetric în caz de nevoie. Cu spătarul rabatat, volumul de încărcare crește la 1460 litri.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Încă nu.

Ford și-a echipat modelul Explorer EV cu un set complet de dotări de siguranță dintre care nu lipsesc avertizarea la părăsirea accidentală a benzii de rulare și menținerea mașinii pe banda de rulare, recunoașterea semnelor de circulație, alertă pentru trafic la ieșirea cu spatele din parcare, avertizare de trafic la deschiderea portierelor, cruise control adaptiv, etc. Pentru un plus de echipări, putem alege Pachetul Asistență Șofer (1800 euro) ce adaugă head-up display, sistem de parcare automată, asistență la schimbarea benzii de rulare, cameră 360 grade și hayon acționat electric (standard pe nivelul de echipare Premium).

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Noul Ford Explorer EV poate fi echipat opțional cu pompă de căldură (1050 euro), sistem ce oferă o încălzire mai eficientă din punct de vedere energetic pe timp de iarnă. Cârligul de remorcare este și el opțional (900 euro). Asta dacă vrei un Explorer EV ca să tractezi o remorcă sau un camper.

Apoi, nu ai cum să nu remarci și să nu te intrige soluția ecranului vertical ajustabil manual. Dacă industria (în general) încă nu s-a hotărât care este standardul pentru ecranul central (mă refer aici la poziționarea tip portret sau landscape), Ford spune că ecranele verticale sunt răspunsul, fiindcă imită felul în care ne folosim telefoanele. Ecranul din Explorer are o diagonală impresionantă, de 14.6 inchi, iar poziția poate fi ajustată manual prin intermediul unui mâner/buton amplasat la baza ecranului. Sistemul este solid și plăcut la acționare, iar dacă glisăm ecranul pe poziția verticală, avem acces și la un nou spațiu de depozitare (unde sunt ascunse și mufele usb-c). Acest spațiu este încuiat când mașina este închisă, deci poate fi folosit și dacă vrem să lăsăm în mașină obiecte ferite de ochii celor curioși.

În ceea ce privește ecranul propriu-zis, acesta oferă un spațiu de afișare amplu, iar dacă alegem să ne conectăm telefonul prin Apple CarPlay, Waze este afișat pe aproape tot ecranul. Însă există și probleme. Meniurile sunt stufoase și greu de navigat, iar butoanele virtuale sunt mici și greu de apăsat, fiind nevoit să îți iei privirea de la drum pentru a fi sigur că apeși pe ce trebuie. Ca un silver lining: comenzile climatizării sunt afișate permanent în partea de jos a ecranului.

De remarcat și eficiența motoarelor electrice folosite de Ford. Știam de la modelele Volkswagen ID că putem obține consumuri reduse de energie, dar Ford a reușit să eficientizeze, acesta fiind și motivul pentru care Explorer a întârziat pe piață, el fiind anunțat încă de acum doi ani.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Da. Scaune ventilate. Chiar în echiparea de top această dotare lipsește și pentru tapițeria din piele artificială sunt necesare, mai ales pe timp de vară. În combinație cu plafonul de sticlă și temperaturi ridicate, sistemul de climatizare nu este suficient pentru a avea un confort complet.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Dacă vrei să ai totul, inclusiv tracțiune integrală, cea mai mare baterie și putere de peste 300 CP atunci versiunea prezentă în acest test este the way to go. Ford Explorer EV AWD Extended Range Premium vine cu toate cele de mai sus, plus o autonomie maximă comunicată de 530 km. Prețul de pornire? 55.500 euro. Însă, trebuie menționat că Ford aplică o promoție permanentă, iar în combinație cu programul Rabla Plus, prețul de pornire scade până la 46.250 euro.

Pentru un Explorer EV cu un singur motor și baterie de 77 kWh prețul de pornire este 47.500 euro (39.500 euro cu promoția Ford și Rabla Plus). Intrarea în gamă o să coboare odată cu introducerea versiunii cu un motor electric de 170 CP și baterie de 52 kWh.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Eficiența motoarelor electrice și dinamica specifică mărcii Ford. Americanii au știut mereu cum să regleze perfect suspensia, iar Explorer a beneficiat din plin de acest lucru.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Decizia de a păstra butoanele și manetele VW. Sistemul cu un singur set de butoane pentru deschiderea geamurilor față și spate este enervant.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Pentru modelele cu plafon din sticlă aș fi instalat și un element de obturare din material textil. Deși sticla este opacă, în soare se încălzește puternic.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un SUV electric Ford eficient și distractiv de condus.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…crezi că e doar o clonă de Volkswagen ID.4.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da. Am apreciat mereu arta celor de la Ford de a face mașini dinamice și care oferă plăcere reală la condus, iar noul Explorer EV nu face excepție.

Clientul perfect al mașinii?

O familie care vrea să facă pasul către un automobil electric.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un SUV electric complet ce oferă dinamica Ford și eficiența platformei MEB în același pachet.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Ford

Ford Explorer EV

BEV 79KWH 340HP PREMIUM 4WD

de la 55.500 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
340 CP
Cuplu maxim sistem
679 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
340 CP
Cuplu maxim electric
679 Nm
Baterie
Capacitate brută
84.00 kWh
Putere maximă încărcare AC
11 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
5.3 s
Viteză maximă
180 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
17,0 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
516 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4468 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1871 mm
Înălțime
1639 mm
Ampatament
2767 mm
Volum portbagaj
531 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1417 litri
Masa proprie
2179 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
55.500