Test Drive: Mercedes-AMG C 43 4MATIC

Mercedes-AMG C43 4Matic joacă rolul unui grand tourer care face legătura între gama civilă și C63 4Matic.

Cine este și ce vrea Mercedes-AMG C 43 4MATIC de la noi?

Cândva, în fața blocului, erau trei puști care urlau în gura mare, mai toată ziua:

  • A mea este mai frumoasă!
  • Ba a mea!
  • Nu știți nimic, a mea este cea mai puternică!
  • A mea este cea mai rapidă

Se prea poate ca o bună parte dintre noi să ne fi hrănit visele copilăriei și ale adolescenței cu gâlceava acelor puști. Aveau și niște porecle: AMG, MPower și RS quattro.

Cert este că, la un moment dat, unul din puști s-a ridicat și nu a mai participat la gâlceavă. Le-a zis celorlalți că el crede în alte valori acum. Mercedes-AMG C 43 4MATIC întruchipează bună parte din valorile în care constructorul german crede când vine vorba de personificarea unui model sportiv. Dar este oare Mercedes-AMG acel puști care a părăsit gașca?

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară.

Noua generație este echipată cu un propulsor supraalimentat de 2 litri. Sistemul de propulsie este mild-hybrid, iar acest downsizing nu este sinonim cu o reducere a emisiilor. Vechea generație cu motor termic V6 bi-turbo avea emisii de 183 g/km, noua generație cu motor 4 în linie turbo electrified are emisii de 206 g/km.

Ce concurenți are pe piața din România?

Cum puștii aștia se cunosc de o viață, fie că își doresc sau nu, noi tot împreună îi vom privi. Așa că alături de acest Mercedes-AMG C43 4Matic invit un BMW M340i xDrive și un Audi S4 TDI quattro. Privind numele din buletin, îți dai seama că ai noștri puști nu mai sunt copii, sunt adulți, fiecare cu drumul său în viața, cu propria călătorie inițiatică care i-a adus în această clipă la a privi lucrurile atât de diferit. BMW păstrează o formulă clasică, pariază pe un propulsor termic de 3 litri cu șase cilindri în linie care dezvoltă 374 CP și își dorește pentru această viziune 69.258 euro. Audi S4 propune un V6 diesel de 3 litri cu 341 CP pentru care îți cere 68.400 euro.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

C43 4Matic propune o soluție mild hybrid compusă dintr-un propulsor termic de 2 litri cu patru cilindri în linie supraalimentat care dezvoltă 408 CP la 6.750 rpm și un cuplu motor de 500 Nm la 5.000 rpm. Există și un motor electric de 10 kW/ 14 CP și 160 Nm, iar puterea totală a sistemului mild hybrid este de 421 CP și 500 Nm. Resursele sistemului ajung la cele două punți via o cutie automată AMG SPEEDSHIFT MCT 9G.

Acest Mercedes-AMG C43 4Matic este destul de sprinten, ajunge la 100 km/h în 4,3 secunde și are o viteză maximă de 250 km/h. Dacă îmi este permisă libertatea de a privi toate motorizările disponibile pentru Clasa C, degețelul meu s-ar opri pe versiunea C 300 d 4Matic. Un model care prin performanțe poate fi inclus în zona de grand tourer, al cărui preț de pornire este de 58.239 euro. Da, nu este un AMG, dar și C43 parcă are un parfum de diminutiv.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Aici lucrurile sunt complexe și prezintă multe aspecte, dacă-mi este permisă această eschivă. În fișa tehnică, Mercedes comunică un consmum mediu în ciclu WLTP de 8,9 litri pentru 100 km rulați. Dar să detaliez acele multe aspecte, totuși. Urban, nu am reușit să cobor sub 17,2 litri. Ce-i drept, și nemții acceptă oficial o valoare de 14,4 litri în ciclu urban.

La viteze de autostradă raportez o valoare între 8 și 9 litri, iar extra urban – pe drumuri județene și naționale pot spune că tot în jurul a 8 litri s-a situat consumul. Cât a consumat pe circuit? Irelevant. Rezervorul are un volum de 66 litri, adică, cu un stil cumpătat, la drum lung poți spera la o autonomie de aproape 800 km. Urban, în urma unei elaborate cercetări empirice am descoperit că ¼ din capacitatea rezervorului se evaporă în fiecare zi. La ce drumuri fac eu.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Nu pot nega, cum văd AMG pe un model, cum am așa o pornire de pom lăudat. Primul detaliu care mi-a atras atenția a fost faptul că suspensia spate nu prea pare că are o relație foarte bună cu masa mașinii. Și totuși, nu pot spune că Mercedes-AMG C43 4Matic epatează negativ cu cele 1.810 kg. M340i este cu 10 kg mai ușor, iar S4 cu 60 kg mai greu. Deci neamțul din Stuttugart trece proba cântarului.

Totuși, suspensia spate, în special, se chinuie să potolească dorința de oscilație pe verticală a mașinii la trecerea peste denivelări. Iar pe măsură ce trecerea peste astfel de zone se realizează la viteze mai mari, sentimentul de încredere la volan scade. Lucru valabil cu amortizoarele controlate electronic pe poziția Comfort.

De aceea, pentru un plus de încredere la volan, am rulat tot timpul cu suspensia în setarea Sport sau Sport+. Astfel am reușit să calmez lucrurile. Am fost deranjat de suspensia ușor mai tare pe modul Sport? Nu, pentru că la un model sport găsesc firesc să aibă o astfel de exprimare.

Direcția este precisă, intuitiv de dozat, atât urban cât și la drum lung sau pe circuit. Mare parte din acest feedback vine de la faptul că C43 se laudă cu o direcție integrală. La viteze reduse, puntea spate virează în sens opus celei față cu până la 2,5 grade, iar la viteze ridicate(peste 100 km/h) în aceeași direcție cu până la 0,7 grade.

Motorul este o bijuterie. Nu poți neglija faptul că ai sub capotă un patru cilindri în linie de 2 litri care dezvoltă peste 400 CP. Da, este supraalimentat, dar nu clasic, ci cu ajutorul unei turbine acționate electric care poate ajunge la 175.000 rpm. Motorul răspunde imediat, iar dacă are vreun mic moment de slăbiciune este ajutat de starter/ generator care susține cu cei 160 Nm la nevoie. Ce-i drept, nu prea l-am prins pe gânduri, este tot timpul în alertă. Cutia multi-ambreiaj cu discuri în baie de ulei are momente de ezitare, în special la viteze reduse.

Cel mai iritant detaliu este modul de lucru al sistemului start/stop. Dacă rulezi la viteză redusă în coloană, ești sub 10 km/h sau te apropii de semafor, ori ești la un cedează trecerea, iar sistemul a oprit motorul, treaba asta se traduce cu o privare de libertate (de a te deplasa) preț de vreo 2 secunde. Pe alocuri am avut impresia că sunt chiar 3 secunde. Nu vorbesc de claxoane, dar ar fi bine să ai măcar o șapcă prin mașină, să eviți contactul vizual cu cei care trec pe lângă tine.

Nu pot spune că îi lipsește fuleul, chiar este senzațional, dar parcă nu-l îmbracă sunetul de hot hatch.

La prima vedere poți avea impresia că te poți rătăci în informațiile afișate pe cele patru display-uri. Patru pentru că le contorizez și pe cele două mici afișaje digitale din volan. Sunt fanul sloganului ”keep it simple”, mai ales în cazul unui model sport. Din fericire, ai la dispoziție modul rapid și intuitiv de a accesa setarea preferată, dar dacă preferi, poți consuma 15 minute prin diverse submeniuri pentru a seta mașina pentru situația particulară în care te afli.

Pe circuit am descoperit o rigoare enervantă. Mașina are o frumoasă încăpățânare de a păstra trasa indicată de cel de la volan. Poate căra multă viteză pe viraje, subvirează extrem de târziu, mult mai târziu decât aș fi anticipat. Ludicul a fost concediat, o poți face să danseze, dar vei simți că te privește cu reproș. Este un grand tourer și nu o jucărie de circuit.

Cum ți se pare designul exterior?

E frumoasă! Da, știu, frumusețea este în ochiul privitorului, prin urmare, dacă nu sunteți de aceeași părăre, nu se supără nimeni. O caroserie surprinzător de abstinentă din punct de vedere al extravaganțelor, iar acest lucru este și mai evident când urci la volan și descoperi atâta tehnologie. Grila Panamericana, o evidentă trimitere la trecutul glorios al constructorului din motorsport, completează perfect partea frontală. Un profil curat, o linie elegantă și neîntinată de vreun eleron masiv, de vreun splitter agresiv. Iar spatele îți oferă infuzia firească de testosteron când privești evacuarea dublă cu două finale pe fiecare parte.

Sesiune foto realizată la circuitul MotorPark Romania

Cum sunt materialele la interior?

De la agonie la extaz, cam așa stau lucrurile. Vizual, interiorul arată foarte bine, și dacă-mi este permisă și o notă personală, designul gurilor de ventilație centrale care mă teleportează în trecutul Mercedes-Benz este detaliul care mă face, subiectiv, să iert multe la acest interior. Dar clemența se rezumă la ceea ce mă privește, obiectiv am câte ceva de reproșat.

Unele materiale consider că nu sunt de nasul unui Mercedes-Benz, fără a mai lua în calcul faptul că avem un Mercedes-AMG pe masa de disecție. Plasticul care îmbracă, pe lateral, tunelul median în zona locurilor față este tare și are o textură ieftină. Acea insulă de piano black de pe tunelul median nu o critic pentru că există opțiunea de a opta pentru alt material. Ornamentul gri brăzdat de linii albe de pe planșa de bord arată bine, și pentru a rămâne cu o impresie plăcută, nu te întinde după el să-l atingi.

Dacă peste calitatea perfectibilă a unor materiale pot trece, peste micile incongruențe ergonomice nu prea pot.

Mânerul portierei față, cel de care prinzi portiera pentru a o închide, include într-un mod ciudat și comenzi. Așa că, mi-am confirmat încă o dată, că atunci când închizi portiera, sunt șanse mari să deschizi geamurile spate. Lucru valabil doar pentru portiera șoferului. Volanul este alt element care poate induce ceva frustrare cu ale sale comenzi prin atingere. Pe un drum virajat de munte, când vrei să parchezi mașina la mall, să nu te miri dacă se întâmplă și alte lucruri – o schimbare de interfață, sursa audio, apelarea sau închiderea unei convorbiri. Puțin neprietenos și modul disponibil de reglare a volumului sistemului audio, acest lucru se poate realiza prin glisarea degetului pe zona dedicată de pe volan sau la baza display-ului central.

Scaune superb desenate, dar nu pot spune că mi-am găsit o poziție perfectă la volan, și asta pentru că spătarul nu mi-a permis să fac corp comun cu scaunul.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Plec de la buzunarele din portiere care nu pot spune că sunt extrem de generoase. Apoi, restul spațiului de depozitare îl vei găsi grupat pe tunelul median, fie că este spațiul din cotieră sau spațiul dedicat recipientelor pentru băuturi. Există și un ”sertar” unde poți depozita un telefon și-l poți încărca prin inducție, dar accesul este ușor blocat de o eventuală sticlă de apă depozitată pe tunelul median. Portbagajul are 455 litri, și cred că valoarea va mulțumi o familie. Dacă nu, nu uita că există și versiunea C43 T-Modell. O notă? Păi să fie 7.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Eu nu mi-aș face planuri de călătorie cu mai mult de patru persoane la bord, aici incluzând și șoferul. Da, în talon sunt menționate cinci locuri, bancheta spate are trei centuri, dar masivitatea tunelului transmisiei va face incomodă atât călătoria, cât și accesul în mașină.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Sincer? Nu ai motive de îngrijorare. Clasa C a ajuns la Euro NCAP și a plecat de acolo cu 5 stele. La protecția adulților în caz de impact, siguranța a fost evaluată la 93% din punctajul maxim. Protecția oferită copiilor a fost evaluată la 89%. Depunctarea a venit pentru că locul față dreapta nu oferă soluții de fixare pentru scaunele de copil și nici locul din mijloc spate.

80% este protecția oferită pietonilor/ bicicliștilor. Multe zone verzi în partea frontală a mașinii, iar farurile și stâlpii A sunt zonele roșii, zonele dure. Eficiența sistemelor de asistență a fost evaluată la 82% din punctajul maxim.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Modelul de test epata la acest capitol. Sincer, cel mai mult mi-a plăcut funcția de a proiecta pe display-ul sistemului infotainment imagini cu semaforul atunci când ești prima mașină oprită. Genul acesta de atenție acordată detaliilor, cucerește. Să nu mai stai să faci mătănii la volan să vezi când se face verde. Dar nu toate sistemele sunt în echiparea de serie. Pachetul de asistență la conducere PLUS costă 2.891 euro și include: sistemul PRE-SAFE, asistent activ distronic, PRE-SAFE Impuls Lateral – sistem care atunci când anticipează un impact lateral va umfla o pernă în scaunele față, pe partea impactului, pentru a împinge șoferul sau pasagerul spre mijlocul mașinii și astfel să fie mai bine protejat în caz de impact.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Pentru un model care mi-a lăsat impresia unui grand tourer, mi-aș fi dorit un sistem audio care să ofere o calitate a audiției mult mai bună.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Mercedes-AMG C43 4Matic are un preț de bază de 83.300 euro. Primești destul de multe în banii aceștia când vine vorba de echiparea de serie. Dar, dacă nu te mulțumesc cei 83.300 euro, și vrei mai mult, se poate.

Pachetul AMG Night II care include grilă AMG neagră și embleme negru cromat pe aripi și capacul portbagajului – 654 euro. Pentru încă 1.130 euro poți opta pentru geamuri laterale spate și lunetă cu tentă închisă și 1.780 euro pentru un eleron discret prezent pe capacul portbagajului. Mașina vine în echiparea de serie cu pachetul Premium care include, printre altele, următoarele: scaune încălzite, rezervor cu capacitate crescută la 66 litri, scanner de amprentă, MBUX Navigation Premium. Pentru 5.117 euro poți achiziționa pachetul Premium Plus care include: trapă panoramică, sistem de sonorizare Burmester 3D, head-up display, sistem de climatizare automat Thermotronic.

O nuanță opțională pentru caroserie pleacă de la 963 euro și ajunge până la 5.117 euro pentru MANUFAKTUR gri Graphit magno. O tapițerie de piele pleacă de la 1.951 euro și ajunge la 3.320 euro pentru piele AMG Nappa gri Titanium / negru. Pachetul cu scaune AMG Performance High-end costă 5.521 euro. Adevărul este că poți sări extrem de ușor de 100.000 euro dacă te apuci să apelezi la opționale, și în mod cert vei pica în păcat. Pentru că Mercedes are câteva opționale extrem de apetisante.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Eleganța caroseriei. Dacă Mercedes-Benz a reușit ceva de-a lungul timpului în ceea ce privește Clasa C, acel ceva este conservarea liniei elegante. Plecând de la W201, adică Mercedes-Benz 190, nu-mi aduc aminte de vreun C care să nu fi fost o mașină frumoasă.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Poate prea mult parfum de gadget la interior într-un model care poate fi o opțiune pentru cineva care caută liniștea și sobrietatea unui grand tourer.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

În mod cert aș revizui niște plastice de la interior pentru a le aduce la nivelul celor 83.300 euro ceruți.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei să devorezi distanțe mari în ritm rapid.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…asociezi AMG cu ludicul.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu. Mercedes-Benz are alte trofee în rastel la care râvnesc.

Clientul perfect al mașinii?

Cineva care își dorește putere, blazon, dar și cel mai bun raport putere vs. impozit.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un răspuns ușor forțat la replica celorlalți doi puști.

Logo Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Clasa C

2.0 MERCEDES-AMG C 43 MHEV AUTO 4MATIC

de la 83.300 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină Mild Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
408 CP
Cuplu maxim sistem
500 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
9
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1991 cmc
Putere maximă
408/300 CP/kW
Cuplu maxim
500 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
14 CP
Cuplu maxim electric
500 Nm
Baterie
Capacitate brută
0.90 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
4.6 s
Viteză maximă
250 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4791 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1824 mm
Înălțime
1450 mm
Ampatament
2865 mm
Volum portbagaj
455 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
1840 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
83.300