Test drive: Nissan Qashqai facelift

Rezumatul poveștii lui Nissan Qashqai se poate scrie foarte concentrat: a inventat un segment de automobile, l-a controlat încă de la început și încă îl domină. Iar provocarea aceasta se perpetuează și după faceliftul abia lansat.

Cine este și ce vrea Nissan Qashqai de la noi?

În esență, Nissan Qashqai este șeful unui trib. Un trib pe care l-a fondat și pe care l-a condus cu dibăcie, chiar dacă odată cu timpul au apărut pretendenți la supremație. Mulți și buni. Și mulți, am mai zis?

În esență, Qashqai este un crossover, unul dintre cele mai cunoscute din lume, însă pentru mulți consumatori trece mai ușor (sau poate că dă mai bine la statutul personal) drept SUV. După mine, Qashqai este unul dintre cele mai echilibrate și chibzuite automobile de familie, iar faptul că echipările de top sunt generoase și ingenioase din anumite puncte de vedere, îl recomandă și ca pe un vehicul care poate marca ascensiunea financiară a unui individ cu potențial. În acest sens, deși nu-l văd neapărat ca pe un client edificator, Qashqai poate fi exact alegerea tânărului care se prefigurează a fi de un succes fulminant în domeniul său de activitate.

Ce vrea de la noi? Ar vrea să-l primim la fel pe cum am făcut-o cu primele două generații și cu apariția non-facelift a generației de față, adică cu multă pâine și sare, mai precis, să-l păstrăm un campion al vânzărilor. Iar dacă la începutul vieții era ceva logic, fiind un creator de potecă automobilistică, în 2024, cărarea inițială a devenit autostradă cu din ce în ce mai multe benzi, iar viteza de deplasare din proximitatea lui Nissan este încrâncenată. Dar chiar și așa, pare că numitul Qashqai este născut într-o zodie cu noroc la purtător, dar nu în sensul obținut din nimic, ci muncit și păstrat cu dârzenie, căci succesul i se perpetuează.

În cazul de față avem o versiune cu cinci locuri, deși sub caroseria lui Nissan s-au îngrămădit și variante cu șapte locuri, spațiu de stocare bun în portbagaj 479 litri (totuși, contestat de unii rivali care plusează considerabil), aspect foarte proaspăt (merci, domnule facelift) dar și parafa pusă de o marcă percepută frumos în România: Nissan.

Plusează cu peste 4 milioane de exemplare produse din 2007 încoace, cu faptul că fiecare generație în parte a dominat vânzările din clasă și, foarte important, că este dezvoltat și produs în Europa (geografic, deoarece Sunderland s-a supus majorității și a părăsit zona UE). Ca dovadă a succesului raportat în Regatul Britanic, o piață importantă la nivel de imagine, Nissan spune că la cel mult 500 de metri în orice direcție poți zări un Qashqai. O tușă de marketing interesantă.

Trei lucruri noi importante față de varianta fără facelift?

Aici aș preciza că, deși Nissan îl prezintă drept „noul” Qashqai, realitatea este că avem de a face cu o versiune facelift. Cu puternice modificări de ordin estetic și cu infuzii importante de tehnologie la bord, dar, interesant, cu păstrarea nealterată a componentelor sistemului de propulsie. Pe principiul, unde funcționează bine nu schimbi.

Prima schimbare, cea mai ușor de observat, este cea legată de aspectul exterior: noul Qashqai arată mai bine, pur și simplu, iar într-o echipare superioară, precum N-Design (penultima pe scara evoluției europene a modelului, înainte de Tekna Plus) se prezintă foarte atrăgător. Bine, aici contează mult culoarea pe care o alegi, dar și faptul că unele jante de dimensiuni mari îi conferă o alură cu totul deosebită grație design-ului mai mult decât îndrăzneț. Însă la pachet cu frumusețea vine și grija la parcările milimetrice la bordură, desigur.

A doua schimbare importantă este implementarea tehnologiilor Google în sistemul de operare, inclusiv a asistentului vocal; ne-am jucat cu el în timpul testului din Portugalia și este suficient de inteligent cât să-și priceapă misiunea chiar și când i se comunică mai încet sau într-o engleză cu accent nenatural, semn că tehnologia a evoluat interesant. Pentru mulți va fi un gadget foarte util în exploatarea de zi cu zi.

Pentru a treia liniuță de la acest capitol aș menționa tehnologiile de monitorizare a perimetrului, camerele care oferă, practic, o vedere de 360 de grade în jur, iar tu poți selecta unghiul din care să privești mașina. Mai mult, camera frontală poate oferi imagini de sub compartimentul motor, o găselniță care are utilitate în lumea off road, în principal, dar și imagini din lateralele mașinii, foarte utile în intersecțiile „în orb” (o rază de 180 grade); chiar mai mult, sistemul poate memora locurile „delicate” de pe traseu (anumite intersecții strânse de cartier, să zicem) iar în momentul în care GPS-ul recunoaște acele puncte, funcția se activează automat.

O altă caracteristică interesantă este faptul că tot prin intermediul GPS-ului, noul Nissan Qashqai poate recunoaște locul de parcare al proprietarului, dacă există, iar odată ajuns în preajma sa poate activa de la sine funcția de parcare automată. Deja parcă simt unele persoane cum deschid configuratorul Nissan doar pentru asta.

Ce concurenți are pe piața din România?

Lista concurenților lui Nissan Qashqai este impresionantă și parcă nu contenește să sporească. Pentru că discutăm despre unul dintre cele mai dinamice segmente la nivel european, cel puțin. Mai mult, nivelul de preț în jurul căruia gravitează face ca acest tip de automobil să poată fi la îndemâna a din ce în ce mai multor români care vor să facă o achiziție de vehicul nou.

Concret, Nissan Qashqai se bate la baionetă cu Volkswagen Tiguan, Skoda Karoq, Renault Austral (aici va interveni, mai mult ca sigur, și Renault Symbioz), Ford Kuga, Honda CR-V, Toyota Corolla Cross, Kia Sportage, Hyundai Tucson. Iar lista poate continua mult și bine. Colac peste pupăză, Qashqai se bate, în echipări incipiente, chiar și cu temutul Dacia Duster. Și parcă n-ar fi de ajuns, dinspre China suntem bombardați cu modele ale căror nume vor fi învățate mai greu decât apariția unor noi generații ale lor. Tabloul e complicat tare aici.

De menționat că dacă introducem în algoritmul de selecție motorizările full hybrid, lupta mai pierde din combatanți, însă nu într-atât de mulți încât Qashqai să răsufle ușurat.

Pe lângă toate acestea, Qashqai mai are de luptat, principial, și cu alte segmente, căci în cazul clientului care nu e chitit pe un anumit tip de automobil, unde doar prețul de achiziție sau considerente emoționale (design, culori, dotări) primează, Qashqai se ia la trântă și cu modele mai mari sau mai mici. Iar ăsta cred că este un compliment în sine pentru el.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Deloc întâmplător, parcă, am testat exact versiunea pe care o recomand: e-POWER. Full Hybrid cu o tehnologie proprie Nissan care face ca roțile motoare, puntea față adică, să fie propulsate exclusiv de un motor electric de tracțiune care produce 140 kW (190 CP). Motorul termic din componență are doar rolul de a încărca bateria de acumulatori care deservește unitatea electrică amintită.

Da, tu vei alimenta cu benzină, căci sub capotă ai un motor pe benzină, cu trei cilindri, de 1.498 cmc, care produce o putere maximă de 154 CP, însă resursele sale nu-ți vor fi dedicate ci se concentrează exclusiv pentru baterie (care are o capacitate de 2,1 kWh, suficientă pentru a asigura un flux continuu de energie în tot algoritmul amintit). Sper că e destul de clar. Brevetul acesta Nissan s-a comercializat deja în peste 160.000 de unități, fiind disponibil pentru două modele: Qashqai și X-Trail.

Pentru cei care-și doresc altceva de la Qashqai-ul pe care îl vizează, la fel ca înainte de facelift, avem disponibile și două motorizări mild-hybrid, tot pe benzină (capacitate cilindrică de 1,33 litri), care dezvoltă fie 140 CP, fie 158 CP și care pot fi cuplate cu transmisii manuale cu șase rapoarte sau cu X-Tronic (o transmisie CVT cu simulări de trepte de viteză prestabilite). Practic, faceliftul nu a aduce noutăți aici, dar nici n-am putea spune că era nevoie, Nissan fiind deja bine pregătit pentru anii ce urmează în industrie.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Consumul din timpul testului din Portugalia a fost de 7 l/100 km, în contextul în care am zburdat prin împrejurimile localității Faro fără a ține cont de economicitate. Adică, am preferat să-l vedem pe Qashqai la lucru în diferite situații, unele mai alerte, căci aveam să-i testăm și potențialul dinamic. Sunt ferm convins că în utilizare normală, când se va fi rodat deja relația cu automobilul, se poate scădea cel puțin un litru din valoarea consumului mixt obținut de mine.

Ba mai mult, cei care vor rula preponderent urban cu Qashqai vor avea surpriza ca în scenariile în care sistemul de propulsie se simte în largul său, valoarea consumului să fie chiar mai mică. Nu se va identifica întru totul cu cifra oficială de 5 l/100 km, dar putem spune fără rețineri că Nissan are în portofoliu un model care poate fi cumpătat. Mai cu seamă în cazul versiunii testate. Avantaj celor care îl utilizează ca model de familie.

Cu un rezervor de 55 litri de benzină, putem spune că motorul electric de tracțiune va avea combustibil pentru a funcționa, fără teste de consum, undeva în jur de 800, chiar și 900 de kilometri, ceea ce poate fi de-a dreptul liniștitor când se pleacă la deplasări foarte lungi, precum în concediu. Nu că alimentatul în sine ar fi o acțiune complicată, dar trebuia să precizăm și acest aspect.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Aici cred că este un ușor paradox. În sensul că pentru mine pare că se simte mai bine în oraș, cel puțin în ideea pentru care a fost dezvoltată tehnologia e-POWER, dar pentru mulți va fi mult mai plăcut la drum lung, unde se comportă foarte civilizat și oferă un grad sporit de confort. Nu este un automobil de care să tragi inutil, asta clar, chiar dacă odată activat modul Sport ai putea să-i ceri și mai mult dinamism în unele scenarii de deplasare, dar experiența în sine e corectă într-un mod de utilizare echilibrat.

Trenul de rulare este gândit pentru a oferi confort, iar pentru considerentul ăsta s-a lucrat și la îmbunătățirea izolării fonice, în special prin adoptarea unor geamuri mai groase în față, care să izoleze suplimentar zgomotul aerodinamic produs în zona oglinzilor. Și sistemul de direcție are un răspuns neutru, corect, practic, parte din rețeta care a făcut ca Nissan Qashqai să fie atât de iubit.

În mediul urban poți profita de modul de rulare B al „transmisiei”, care va recupera energie cinetică la decelerare, iar dacă vrei o și mai bună eficiență poți apela chiar la e-Pedal, alt brevet Nissan care va recupera și mai agresiv energia. Dacă n-ai mai condus până acum în modul acesta, acordă-i un mic timp de calibrare; apoi o să-ți placă. Încă de la primul contact cu Leaf mi-a rămas în minte în mod pozitiv.

Acum, ca să fiu sincer în totalitate, deși îl găsesc extrem de util ca automobil, Qashqai nu va fi niciodată modelul pe care îl scoți doar la o plimbare de plăcere duminica. E bun în toate, dar nu are aerul acela de cult pe care îl au alte tipuri de automobile.

Cum ți se pare designul exterior?

Foarte reușit. Deja versiunea non-facelift era atractivă, acum doar s-a ridicat ștacheta. Considerabil, aș îndrăzni să spun, pentru că privit strict din partea frontală, noul Qashqai e mai schimbat decât sunt alte generații de modele prin comparație, la alți producători.

Grila frontală prezintă detalii care au fost inspirate din armurile samurailor. Frumos, atractiv, dar și foarte ușor de „colectat” gâze și insecte primăvara și vara. Va necesita o atenție sporită la spălătorie. Apoi, noua semnătură luminoasă se inspiră, la rându-i, din coarnele prezente pe coifurile samurailor. Practic, Qashqai se vrea cu alură de bad boy.

Echiparea N-Design se bucură și de pasaje ale roților vopsite în culoarea caroseriei, dar și de jantele astea despre care am spus și o să mai spun; sunt minunate, chiar dacă pot da multe bătăi de cap prin România. În partea posterioară, în echipările de top, se remarcă blocurile optice care utilizează tehnologie OLED, despre care Nissan jură că va lumina mult mai impozant noaptea.

Trei noi nuanțe de caroserie sunt disponibile. Pe lângă Pearl Black și Pearl White, în evidență iese mult mai bine Deep Ocean, un verde smarald care dă un aer cu adevărat premium modelului.

Cum sunt materialele la interior?

Oricât de mult mi-a plăcut designul exterior, îndrăznesc să spun că interiorul poate funcționa și mai bine ca argument de vânzare pentru noul Qashqai. Materialele sunt de bună calitate și îmbinate extrem de inspirat (repet, fiindcă e necesar, cel puțin în cazul versiunii noastre, puternic accesorizată). Abundența de Alcantara de la interior face ca habitaclul acesta să pară mai prețios chiar și decât unele ale unor producători premium consacrați.

În general, oriunde pui mâna e moale și foarte plăcut ca textură. Ornamentele, chiar din plastic fiind, au aspect de aluminiu finisat și dau bine în poveste, iar ecranele de dimensiuni mari sunt integrate armonios în peisaj. Totul pare bine închegat, parcă normal pentru o asamblare „Made in UK”. Scaunele sunt bine profilate și vin cu detalii de design care atrag plăcut.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

La acest capitol calificativul nu poate fi decât foarte bun pentru Qashqai, căci al său caracter practic este evident. Ai multe zone de depozitare și pentru diferite volume ale obiectelor ce vor poposi în jurul tău, porturi de încărcare pentru terminale mobile și nu numai, portiere cu buzunare ample. Consider că după trei generații de real succes ar fi fost și culmea să fie altfel.

Unde nu e chiar de coroniță este volumul portbagajului. Departe de a fi mic, totuși, lasă loc pentru premii spre alți colegi de segment. Chiar și așa, așezând ideea de competiție deoparte, aproape 500 de litri de volum util nu cred că poate nemulțumi cu adevărat. Nu avem chiar un automobil mic, dar nici un gigant nu este.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Păi, na, oficial încap cinci, dar nu aș recomanda pentru deplasări prea lungi. Spațiul disponibil pe banchetă este suficient pentru adulți, dar nu cât să chinui trei oameni la drumuri ce însumează sute de kilometri. Mult mai natural ar fi să lași doar patru pasageri să se bucure de experiența Nissan.

Iar pentru că am tot pomenit că este un automobil de familie, ei bine, avantajul e că moștenitorii pot fi și adolescenți în toată regula și tot nu se vor isca probleme de spațiu, căci, după cum ziceam, patru adulți se simt mai mult decât confortabil în Qashqai. Aș spune doar atât, că la testul din Portugalia am fost doi jurnaliști din România și un invitat din staff-ul Nissan. Și deși era cel mai bine clădit dintre noi, din punct de vedere fizic, fiind și cel mai înalt, excursia dumnealui s-a desfășurat exclusiv pe banchetă. Și nu a avut probleme.

Cât de sigură este? A testat-o EuroNCAP?

Fiind un produs nou și fierbinte în momentul de față, încă nu a trecut pragul EuroNCAP, însă faptul că odată cu faceliftul a primit și mai multă tehnologie de siguranță la bord mă face să afirm că e imposibil să nu fie mai bun (sau cel puțin la fel de bun) comparativ cu modelul din care a evoluat. Care, la timpul său, a obținut 5 stele de la NCAP. La fel ca primele generații, de altfel.

Bine, ar mai fi un punct important de menționat: în general, modelele cu facelift nu prea mai ajung să mai fie lovite de pereți și bariere de organizația independentă. Rămâne de văzut care va fi soarta lui Qashqai facelift în ceea ce privește stelele de siguranță.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Implementarea tehnologiilor Google despre care am amintit deja. Îi dau un aer foarte sofisticat. De altfel, ne-am și jucat cu asistentul vocal punându-l la încercare cu o engleză stâlcită cu diferite accente. Iar dacă altădată aveai probleme și cu o pronunție decentă, acum n-am reușit să-l încurcăm. De la schimbat muzica, modificările sistemului de climatizare și până la diferite funcții și aplicații, asistentul le va fi foarte pe plac celor care iubesc avansul tehnologiei.

Și mi-a mai plăcut mult sistemul de monitorizare 360 de grade. Cu siguranță își va găsi utilitatea foarte rapid în cazul fiecărui utilizator.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Sincer, nu. Adică, raportat la ce tip de automobil este și la ce public vizează, consider că Nissan Qashqai a ajuns la o maturitate deplină atât ca pachet în ansamblu, cât și ca dotări (de serie ori opționale). Poate, măcar de amorul artei, ar fi fost interesantă și o versiune mai potentă, mai nervoasă. N-ar fi avut neapărat o logică în portofoliul Nissan și nici nu și-ar fi justificat, comercial, existență, însă șasiul și trenul de rulare par că ar fi putut gestiona și mai multe resurse, la o adică.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Încă nu avem prețurile pentru noua evoluție a lui Qashqai, dar putem anticipa că se va păstra împărțirea ierarhică de până acum în ceea ce privește nivelurile de echipare. Despre motorizări am pomenit deja, vor fi trei variante.

În ceea ce privește echipările, se va porni de la Visia, continuă cu Acenta și N-Connecta și se merge către zonele superioare cu Tekna, N-Design (pe care l-am tot lăudat în test) și Tekna Plus.

Deși raționamentul unui Qashqai poate împinge spre echipările incipiente, personal mi se pare genul de automobil care se împlinește mult mai bine în echipările de top, care-i dau un aer cu adevărat rafinat.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru caracterul său cuprinzător. Pentru faptul că și dacă nu le face pe toate la perfecție, la final le face. Chiar pe toate. Aici e un mic joc de cuvinte, în realitate este definiția unui automobil complet.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Aici m-am gândit puțin din perspectiva cititorilor/potențialilor clienți și cred că încă suntem într-o Românie în care cea mai mare critică ce i se poate aduce este că nu are și o motorizare diesel. Sau, mai nișat, că nu are disponibil și sistem de tracțiune integrală. Nu e o opinie pe care o împărtășesc, dar am vrut să dau voce poporului acum.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

E fix un detaliu nesemnificativ, dar mut potențiometrul pentru volum într-una dintre extremele de la baza ecranului multimedia. Poziționarea sa pe centru mi se pare neinspirată, deși e justificată ergonomic pentru a putea fi comandat de ambii pasageri din față. 

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei să ai de toate și din toate, dacă nu ești o fire agitată de fel, dacă ai nevoie de un singur automobil polivalent în familie, dacă ții neapărat să fii tehnologizat, dacă vrei să deții o marcă bună, dacă ești fan Nissan, dacă ești nehotărât, dar vrei să mergi la sigur. Și clar dacă ai avut oricare alt Qashqai anterior și te-ai îndrăgostit de el, doar că trebuie să reîmprospătezi garajul.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…ai de gând să faci tot timpul paralele cu automobilele germane de altădată. 

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu, dar nu pentru că nu ar merita, ci pentru că încă îmi lipsește din portofel certificatul de căsătorie. Cum viața de celibatar nu-mi impune și obligațiile pe care alții le au, nu văd necesară prezența lui Qashqai în ea. În egală măsură, dacă situația s-ar schimba cu 180 de grade, în mod cert ar fi pe lista scurtă de modele noi pe care le-aș pune pe masa de disecție auto. Recunosc, poate ușor îngâmfat, m-aș uita doar la versiunile de echipare de top, fiindcă noul Qashqai configurat cu de toate mă duce cu gândul la Murano, un Nissan care a avut mereu o aură aparte.

Clientul perfect al mașinii?

Omul care-și calculează temeinic fiecare pas, fiecare investiție și care e interesat de raportul final dintre calitate și investiție. Tânărul cu aspirații la mai mult, întotdeauna. Și clar, cel care a mai avut Nissan, în special generații anterioare de Qashqai.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Tu, capul, îți vei face fericită familia cu un Qashqai.

Logo Nissan

Nissan Qashqai facelift

de la NA €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Full Hybrid
Sursă principală energie
electrică
Sursă secundară energie
benzină
Putere maximă sistem
190 CP
Cuplu maxim sistem
330 Nm
Transmisie
Tip transmisie
Automată
Număr trepte
1
Tracțiune
Față
Motor termic
Configurație / nr cilindri
L3
Capacitate cilindrică
1.498 cmc
Putere maximă
154 CP
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
190/140 CP/kW
Cuplu maxim electric
330 Nm
Baterie
Capacitate brută
2,1 kWh
Capacitate netă
Putere maximă încărcare AC
Putere maximă încărcare DC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7,9 s
Viteză maximă
170 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
5,3 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4.425 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1.848 mm
Înălțime
1.625 mm
Ampatament
2.665 mm
Volum portbagaj
479 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
1.687 kg
Siguranță
Rezultat
Preț
Preț de pornire model
NA
Preț mașină testată
NA