Cine este și ce vrea SsangYong Tivoli Grand facelift de la noi?
SsangYong, cel mai vechi brand auto din Coreea de Sud are de anul trecut un nou proprietar, Grupul KG, iar acesta a decis ca marca să poarte un nou nume. Pe piața din Coreea de Sud și în Marea Britanie, modelele folosesc deja denumirea KGM, în timp ce în restul Europei, primul pas spre noua identitate a fost renunțarea la sigla clasică în partea din față. Așa cum e cazul lui Tivoli și a versiunii Tivoli Grand.
Ca să răspund și la întrebare: Tivoli Grand este unul dintre cele mai accesibile SUV-uri de pe piață, iar recent a trecut printr-un facelift optic (al doilea al carierei) consistent și printr-o serie de îmbunătățiri de interior. La nivel de motorizare nu s-au efectuat schimbări, fiind în continuare disponibil un singur propulsor turbo de 1.5 litri cu patru cilindri.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Tivoli există pe piață încă din 2015, fiind cel mai mic mic model dintr-o gamă formată aproape exclusiv din SUV-uri – asta pentru că SsangYong are în oferă și un pick-up. Pentru cei care aveau nevoie de mai mult spațiu, constructorul a adăugat în portofoliu și o versiune cu portbagaj mai mare, numită inițial Tivoli XLV.
În 2019, gama Tivoli a primit un facelift semnificativ, modelul primind un design exterior retușat, cu faruri cu o formă restilizată și stopuri cu o grafică nouă. În același timp, Tivoli XLV a fost rebotezat Tivoli Grand.
Anul trecut, cele două modele au primit un al doilea facelift ce modifică partea frontală și o parte din elementele de la interior. Grila este acum parțial închisă – nu mai afișează sigla mărcii, ci doar denumirea modelului – și dispune de câteva elemente decorative noi. În plus, SUV-ul poate fi echipat inclusiv cu jante negre de 18 inchi și faruri cu LED.
Ce concurenți are pe piața din România?
Cel mai important concurent pentru SsangYong Tivoli Grand este Dacia Duster, cele două modele având dimensiuni similare și prețuri apropiate.
Desigur, pe listă poți să treci mai toate SUV-urile de segment B și C: de la Kia Niro și până la Nissan Qashqai.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Producătorul coreean oferă o singură motorizare pe benzină pentru toată familia de modele Tivoli și Korando. Deși în trecut exista și un propulsor diesel, acesta a ieșit de ceva vreme din ofertă, clienții putând alege acum doar motorul 1.5 T-GDI cu patru cilindri ce oferă 163 CP între 5000 și 5500 rpm. Cuplul maxim este de 260 Nm între 1500 și 4000 rpm.
În ceea ce privește echipările lui Tivoli Grand, lucrurile au fost simplificate la maxim și la acest capitol. Ai o singură versiune, numită Style, pe care o poți personaliza cu o serie de pachete de dotări. Tot la rubrica Ce alte alegeri mai pot face, SsangYong pune pe listă culorile de caroserie (extra 490 de euro) și tipul cutiei de viteze (automată pentru încă 1.600 de euro).
Ca exemplu de echipare, mașina de test avea bifate pachetele Sport (senzori parcare spate, covorașe din mochetă, scaune și volan încălzite, jante din aliaj de 18 inchi, climatizare automată pe două zone, lunetă și geamuri spate cu tentă închisă, eleron spate), Tech (asistență activă fază lungă, cheie inteligentă, pornire cu buton Start-Stop, încărcător wireless pentru telefonul mobil, geamuri electrice față, oglinzi exterioare retrovizoare rabatabile electric cu semnalizatoare LED încorporate, instrumentar digital de bord de 10,25 inchi) și LED (faruri și proiectoare de ceață cu LED).
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Motorul de 1.5 litri nu este cel mai nou și nici cel mai economic de pe piață. Dar și-a dovedit fiabilitatea în timp, iar coreeni sunt gata să mizeze totul pe el. Oficial, modelul SsangYong Tivoli Grand facelift consumă în medie 7,8 litri/100 km, iar pentru consumul în mediul urban, coreenii raportează 9,8 litri/100 km.
Exemplarul nostru de test preluat de la dealerul SMT Pallady a fost unul cu doar 800 kilometri parcurși, iar în cele câteva zile de test, traseul pe care l-am făcut a fost în proporție de 80% în mediul urban. În aceste condiții, consumul a fost de 12,5 litri/100 de kilometri. Capacitatea rezervorului este de 50 litri, deci autonomia cu un plin se va învârti în jur de 450 kilometri.
Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.
Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.
- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.
- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
SsangYong Tivoli Grand facelift este un SUV fără pretenții sportive – cel puțin din punct de vedere dinamic. Ținuta de drum este adecvată, iar suspensiile sunt reglate pentru confort.
Cu 163 CP la dispoziție, Tivoli Grand nu este deloc domol – mai ales în regim urban – dar nici n-o să-ți lipească gâtul de tetieră la fiecare accelerație puternică. Cutia automată – pentru că așa a fost configurat exemplarul testat – se achită cu brio de sarcini, chiar dacă schimbările de treaptă nu-s cele mai rapide.
Tivoli Grand este un automobil bun pentru drumuri lungi – în special datorită setărilor suspensiei – dar antifonarea habitaclului ar fi putut fi mai bună, lucru pe care îl simți în special pe autostradă la viteze mari.
În mediul urban, un Tivoli normal este mai bine adaptat datorită dimensiunilor mai compacte, însă versiunea Grand aduce în plus mai mult spațiu de încărcare în portbagaj. Decizii, decizii.
Cum ți se pare designul exterior?
SsangYong nu a câștigat niciodată concursuri de frumusețe cu designul pe care l-a abordat de-a lungul anilor. N-are rost să aduc în discuție modele clasice din istoria mărcii ca Rodius sau Actyon.
În cazul lui Tivoli Grand, partea frontală se potrivește cu ideea de tranziție către noua identitate KG Mobility. În schimb, spatele nu-i neapărat pe gustul meu, dar în același timp pot să înțeleg și limitările prin care au trecut designerii atunci când au avut de adaptat zona posterioară la restul caroseriei.
Cum sunt materialele la interior?
Decente. Avem mult plastic lucios în stil piano black în principalele zone ale bordului și un alt plastic tare în partea superioară. În schimb, volanul și levierul cutiei automate sunt îmbrăcate în piele.
SsangYong a păstrat frână de parcare mecanică, cu levier clasic, chiar și pentru versiunile echipate cu transmisie automată.
Faceliftul a adus și o reorganizare a comenzilor de pe consola centrală. Au dispărut butoanele mecanice pentru climatizare, acestea fiind înlocuite de o serie de zone tactile. Își fac treaba și nu trebuie să bâjbâi prea mult pentru a găsi comanda necesară.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
9. Portbagajul pentru versiunea Grand are un volum de 574 litri, cu 147 litri mai mult față de un Tivoli standard, iar bancheta spate permite mărirea volumului de încărcare la 1440 litri. Există și un spațiu suplimentar sub podeaua portbagajului.
De asemenea, există o mulțime de elemente practice: nu mai puțin de cinci cârlige pentru ca plasele de la cumpărături să nu se plimbe prin portbagaj și câteva zone unde poți fixa obiecte mai mici, ca de exemplu trusa de prim ajutor și extinctorul. Nu am înțeles, însă, prezența unor benzi elastice pe spătarelor scaunelor față, în loc de buzunare.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Cinci pot călători în condiții decente, dar pentru confort maxim e bine să ne limităm la patru adulți.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
În cea mai nouă versiune, nu. SsangYong a dus la Euro NCAP modelul Tivoli XLV în 2016 când a obținut un scor general de patru stele. Același scor l-a înregistrat și varianta normală a modelului SsangYong Tivoli, testat tot în 2016.
Actuala versiune cu facelift a modelului SsangYong Tivoli Grand dispune de un set complet de soluții de siguranță, iar opțional se poate bifa și pachetul Safety pentru 590 euro. Acesta include oglinzi retrovizoare exterioare reglabile electric, sistem monitorizare pentru unghiul mort (BSD), asistent inteligent la schimbarea benzilor de circulație (LCA), alertă și intervenție la traficul din spatele mașinii la mers cu spatele (doar pentru versiunile cu transmisie automată). Practic, câteva plusuri pe partea de sisteme de asistare și siguranță.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
SsangYong Tivoli Grand este un SUV clasic din punct de vedere al tehnologiei prezente. Deși a trecut prin două facelifturi, vârsta își spune cuvântul. Avem planșă de bord complet digitală cu ecran de 10,25 inchi (care poate fi configurat), plus un ecran tactil generos pe consola centrală. Integrarea cu Apple CarPlay este decentă, dar e nevoie de fir pentru a conecta telefonul. Grafica este relativ modernă, însă ecranul central ar putea fi ceva mai luminos. Sistemul de siguranță care menține banda de rulare te poate salva dintr-un moment de neatenție, dar în oraș devine intruziv. Poate fi dezactivat ușor cu ajutorul butonului din stânga volanului.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Da, materiale ceva mai bune la interior.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Poți alege singurul nivel de echipare disponibil, Style pentru prețul de 20.050 euro, la care se adaugă o promoție permanentă de 1500 euro. Pornim, așadar, de la 18.550 euro, un preț foarte competitiv pe actuala piață a SUV-urilor noi. Pentru un exemplar complet echipat e necesar să pui farurile LED și pachetele Sport și Tech. Dacă adaugi vopseaua metalizată și cutia automată ajungi la un preț final de 24.210 euro.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Pentru raportul preț/calitate oferit. Prețurile SsangYong sunt competitive, iar dacă nu căutăm neapărat imaginea de marcă, un Tivoli Grand este un automobil mai mult decât capabil.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Acel. Piuit. Enervant.
Ca să te și lămuresc: SsangYong folosește un sunet destul de enervant în momentul acționării luminilor de semnalizare. Din fericire, intensitatea lui poate fi reglată.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Aș insonoriza mai bine habitaclul.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…cauți un SUV practic la un preț foarte bun.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…dacă vrei un model cu imagine de marcă.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Aș alege un SsangYong Tivoli normal. Grand este un pic prea mare pentru nevoile mele.
Clientul perfect al mașinii?
O familie atentă pe ce dă banii.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Un SUV de clasă mică, practic, la un preț foarte bun.