Primul tango: Clasa R și Viano
E dificil și oarecum nedrept să aducem în discuție un MPV Mercedes-Benz fără să vorbim despre Clasa R, așa că răsfoim rapid câteva file de istorie, care până la urmă stau la baza „lumii bune” a MPV-urilor.
În ianuarie 2002, acum 22 de ani, Mercedes-Benz expunea la NAIAS (Salonul Auto de la Detroit) un concept numit Vision GST, unde GST venea de la Grand Sports Tourer. La trei ani distanță, germanii anunțau noua Clasă R la New York.
Decizia de a prezenta atât conceptul cât și modelul de serie pe pământ american n-a fost una aleatorie pentru Mercedes-Benz. Statele Unite au fost mereu o piață profitabilă pentru MPV-uri, așa că cel puțin în teorie, Clasa R pornea din postura de favorit premium (sau mai bine zis luxury, vorba americanilor).
Am putea spune că un mix de factori au dus la dispariția Clasei R: recesiunea din 2008, dar și clienții care prindeau rapid gustul unui SUV – ML (actualul GLE) se vindea de 10 ori mai bine decât Clasa R. Apropo, ca o notă picantă, Clasa R putea fi configurat cu V8 de de 5,5 litri – versiunea se numea R 500 4MATIC.
Cu sau fără Clasa R, Mercedes-Benz oferea și alte variante celor care aveau nevoie să transporte mai mult persoane deodată. Poate nu la fel de dichisite ca un Clasa R, e drept, dar soluții erau. De exemplu: Viano – fratele mai atent cu pasagerii al lui Vito, produs din 1996.
Puțini știu că a existat și o versiune pur electrică pentru Vito: 108 E, cu un singur motor electric, baterie de 35,6 kWh, 54 de cai-putere și 190 Newtoni-metru. În cazul în care vă întrebați pe unde-s strămoșii actualului EQV.
La fel cum puțini știu că Vito/Viano s-au vândut în unele piețe (ca Japonia, de exemplu), direct sub denumirea actuală de V-Class (practic Clasa V pe românește). Și tot sub numele de V-Class se vindea în Germania o variantă mai premium bazată pe Vito.
Evoluția speciei: Clasa V și EQV
Clasa V în forma de azi a venit în 2014, ca succesor pentru Viano, dar pe plan spiritual și pentru Clasa R. Mai ales în condițiile în care confortul și dotările de la interior se apropie mai mult de ceea ce găsim la Clasa E și Clasa S, nicidecum de un vehicul comercial obișnuit, fie el gândit pentru transportul de pasageri.
Noua Clasă V extinde gama de automobile premium Mercedes-Benz cu un sedan cu 8 locuri.
Dieter Zetsche, aluzie la nivelul ridicat de confort oferit de noua Clasă V.
Clasa V în interpretarea ei modernă venea cu dotări preluate din păturile superioare ale gamei de autoturisme: cameră cu vedere la 360 de grade, asistență activă la parcare, transmisie automată 7G-TRONIC Plus și un sistem de infotainment nemaivăzut până atunci într-un MPV, controlat de un touchpad amplasat pe consola centrală.
Sub capotă, clienții puteau configura un motor diesel de 2,1 litri (OM 651), disponibil în trei etaje de putere: 136 de cai-putere, 163 de cai-putere sau 190 de cai-putere. Noul Clasa V era produs în Spania, la uzina din Vitoria, care la vremea respectivă a absorbit o investiție de 190 de milioane de euro pentru re-echipare și modernizare.
Dacă pentru Clasa V se putea (și încă se mai poate) opta pentru motoare diesel, EQV avea să schimbe paradigma și să ofere și soluția unei deplasări pur electrice. Pe EQV l-a prefațat un prototip cu același nume – Concept EQV: un motor electric de 150 kW (204 cai-putere), autonomie teoretică de 400 de kilometri și o viteză maximă de 160 km/h.
Conceptul a făcut cunoștință cu publicul în 2019, la Salonul Auto de la Geneva, unde a fost anunțată și versiunea de serie, EQV, programată pentru debut în același an, la Salonul Auto de la Frankfurt, sub brandul EQ.
Disponibil în versiune cu 7 sau 8 locuri, Mercedes-Benz EQV promitea o autonomie puțin mai bună decât conceptul (405 kilometri în loc de 400 de kilometri) cu ajutorul unei baterii Li-ion de 90 kWh net (100 kWh brut), pe fondul unui consum mediu teoretic de 19,7-20,8 kWh/100 km.
Bateria putea fi încărcată cu până la 11 kW la surse AC și 110 kW la surse DC (context în care energia din baterie urca de la 10% la 80% în puțin sub 45 de minute), în vreme ce motorul electric livra 150 kW (204 cai-putere) și 362 Newtoni-metru.
La interior, piesa centrală într-ale tehnologiei o reprezenta sistemul de infotainment MBUX cu ecran central de 10 inchi și control vocal (activat prin fraza-cheie „Hey Mercedes).
Un facelift pentru Clasa V și EQS a fost anunțat în iulie 2023, însă Mercedes-Benz a ținut în seif lista cu modificări. Cel puțin, până recent (martie 2023), când producătorul a deschis și comenzile pentru ambele modele, inclusiv în România. Discutăm imediat pe subiect.
Less is more
Cum spuneam, anul trecut, când au fost anunțate versiunile cu facelift pentru EQV și Clasa V, Mercedes-Benz n-a dat și detalii despre cum se vor cristaliza acestea. Nu-i bai, le-am primit acum.
În zona vizualului, lucrurile sunt relativ simple. Atât EQV cât și Clasa V primesc o parte frontală împrospătată, cu puțin ajutor de la actuala generație Clasa E, care-și dă mai departe unele trăsături, în special detaliile grilei frontale. Pentru cei excentrici sau dornici de atenție, grila este acum iluminată de-a lungul conturului.
Modificări estetice subtile există și în partea din spate, la nivel de stopuri, dar și la nivel de jante, disponibile în dimensiuni de 17, 18 și 19 inchi.
La interior s-a făcut infuzie de MBUX (în cea mai recentă versiune a sistemului multimedia, cu două ecrane de 12,3 inchi) și s-au mai rearanjat elemente pe consola centrală, cât să se facă loc pentru o zonă de încărcare wireless pentru telefoane mobile.
MPV cu motor, ia-mă și pe mine…
Cine vrea un Clasa V facelift trebuie să știe că în momentul redactării, gama oferă un motor diesel de doi litri, declinat în trei variante de putere. Acestea sunt următoarele: 163 de cai-putere, 190 de cai-putere și 237 de cai-putere. Consumul mixt variază, în funcție de motorizare, pe plaja 6,9-8,7 l/100 km iar singura transmisie disponibilă este automata 9G-TRONIC.
Dacă achiziția nu arde și mai puteți aștepta, Mercedes-Benz spune că anul acesta va completa oferta cu un motor pe benzină, ajutat de tehnologie mild-hybrid. Propulsorul va produce 231 de cai-putere, iar consumul teoretic este estimat undeva la 8,9-11,3 l/100 km.
În ceea ce-l privește pe EQV, ecuația e simplă. Există un singur motor electric în gamă, cel de 150 kW (204 cai-putere), dar acesta poate fi configurat fie cu o baterie de 60 kWh net, fie cu una mai mare, de 90 kWh net.
Cu bateria mare, autonomia maximă teoretică ajunge la 365 de kilometri, conform ciclului de testare WLTP. Cu bateria mică, se poate parcurge, pe hârtie cel puțin, o distanță de cel mult 277 de kilometri (tot WLTP). Consumul mediu teoretic pentru EQV, așa cum este specificat în fișa tehnică, se încadrează între 27-29,4 kWh/100 km.
Bateriile pot fi încărcate la surse AC (cu puteri de până la 11 kW) și DC (cu puteri de până la 110 kW, acolo unde permite și stația de încărcare). În contextul încărcării la surse DC, nivelul de energie din baterie ajunge de la 10% la 80% în aproximativ 40 de minute.
Preț?
În România, Clasa V facelift pleacă de la 60.198 de euro cu TVA, în vreme ce pentru EQV, este necesară o investiție de cel puțin 85.008 euro cu TVA.
Tot în România poate fi comandată și autorulota Clasa V Marco Polo (bazată pe Clasa V). Prețurile pornesc de la 86.425 de euro cu TVA.
Comenzile pentru Clasa V facelift (+ Marco Polo) și EQV facelift sunt deschise în acest moment.