Numele e-tron există în tandem cu Audi din 2009. Compania l-a folosit pentru concepte, în motorsport, pentru modele „civile” pur electrice și pentru hibride plug-in (dacă vi-l mai amintiți pe Audi A3 Sportback e-tron PHEV, cu baterie de 8,8 kWh și autonomie pur electrică de 50 de kilometri). Era anul 2013 și A3-ul plug-in hybrid avea să reziste doar cinci ani pe piață, până în 2018.
Audi a mai marcat și alte hibride cu ștampila e-tron, dar ele nu-s neapărat vitale în contextul electricelor e-tron: A1 e-tron și e-tron Spyder (PHEV cu motor termic diesel, un TDI V6 de 3 litri). Ca să încheiem paranteza: astăzi, indicativul pentru hibride plug-in în gama Audi este TFSI e.
La un an după demisia lui A3 PHEV, în 2019, Audi lansa, tot sub blazon e-tron, prima sa electrică mai serioasă (sub forma unui SUV), numită foarte simplu, Audi e-tron (în prezent, transformat în Audi Q8 e-tron, după un facelift la jumătatea carierei).
Dar până la e-tron SUV-ul, inginerii din Ingolstadt mai cochetaseră cu ideea electrificării, ba chiar o și cristalizaseră la un moment dat, însă toate demersurile cât și efectele finale au fost mai degrabă subtile.
Toamna (la Frankfurt) se numără bobocii
Primul model Audi numit e-tron (un concept, de altfel), a debutat în 2009 la Salonul Auto de la Frankfurt. Știu, felul în care Audi a decis să-și boteze conceptele e departe de ideea de creativitate. Dar ca să nu încurcăm borcanele, ne vom ajuta de imagini și de ani.
Așadar, prima mențiune oficială a termenului „e-tron”, Frankfurt 2009:
Se observă clar asemănarea cu Audi R8; până la urmă, R8 era tot ce avea Audi mai bun în materie de design și e normal ca la un salon auto, mai ales cu un prototip pur electric, să porți hainele de duminică.
Dincolo de straie, Audi e-tron avea patru motoare electrice (implicit și tracțiune integrală), 313 cai-putere și putea accelera de la 0 la 100 km/h în 4,8 secunde. De autonomia estimată la puțin sub 250 de kilometri se ocupa o baterie Li-ion de 42,4 kWh.
Prototipul a condus la un mic program de dezvoltare, în care Audi a construit 10 vehicule de testare și cercetare, din care ar fi trebuit să rezulte un eventual R8 e-tron (adică R8 100% electric). N-a fost să fie.
De notat însă că acest prototip e-tron de la Frankfurt a adus și o premieră în lumea auto, din postura de primul autovehicul electric dotat cu pompă de căldură.
Al doilea model Audi numit e-tron (tot un concept), a debutat în 2010 la Salonul Auto de la Detroit.
Prototipul Audi e-tron de la Detroit avea două motoare electrice în loc de patru, mai puțini cai-putere (204) și era mai lent pe 0-100 km/h (5,9 secunde). Audi specifica, în schimbă, că prototipul accelera de la 60 la 120 km/h în 5,1 secunde. Viteză maximă: 200 km/h.
Bateria (45 kWh capacitate netă) era montată între habitaclu și puntea spate – se favoriza astfel un raport 40:60 de distribuție a maselor pe cele două punți. Autonomia teoretică mixtă era de cel mult 250 de kilometri (pe vremea aceea, se folosea ciclul de testare NEDC).
Cu chiu, cu vai, a existat și un Audi R8 e-tron pur electric de serie disponibil doar în Europa, dar acesta n-a rupt gura târgului – Audi a vândut mai puțin de 100 de exemplare, deși performanțele erau cel puțin satisfăcătoare: 462 de cai-putere, 920 Newtoni-metru, 0-100 în 3,9 secunde și o autonomie estimată la 450 km (valoarea reală era probabil mult mai mică).
Spartul gheții
Noul Audi e-tron (al nu-mai-știu-câtelea Audi numit e-tron) debutează, ca model de serie în 2019. La 10 ani de la primul Audi numit e-tron (conceptul cu formă de R8 dezvelit la Frankfurt).
Apropo, e-tron e un SUV (dacă mai era nevoie de mențiunea asta). Semn că Audi și-a învățat lecția și s-a reorientat spre altă formă de caroserie pentru ca noua sa electrică să aibă o șansă pe piața și așa saturată de astfel de arătări.
Între timp, Audi e-tron s-a transformat în Q8 e-tron, cu ocazia unui facelift. Reținem, deci, că nu vorbim de un model nou – e același Audi e-tron, dar îmbunătățit și rebotezat.
De asemenea, Audi mai are în gama de electrice pure nume ca e-tron GT, model care împarte platforma cu Porsche Taycan, și Q4 e-tron (văr premium cu Volkswagen ID.4/ID.5).
Cea mai nouă electrică Audi e, la momentul redactării, Q6 e-tron. Tot un SUV, unul care schimbă un pic paradigma din mai multe motive.
Adică nu e doar o punte între Q8 e-tron și Q4 e-tron (ca dimensiuni și preț); ci și un deschizător de drumuri – fiindcă primește o platformă nou-nouță (PPE), utilizată până acum doar de noul Porsche Macan – de acum, doar 100% electric.
Explic imediat cum stă treaba.
Tot ce-i mai bun
Cum spuneam ceva mai sus, noul Q6 e-tron este primul Audi dezvoltat pe arhitectura PPE (Premium Platform Electric) la 800 de volți.
Aceasta permite puteri de încărcare de până la 270 kW (acolo unde este posibil la nivel de stație de încărcare) – astfel, în doar 21 de minute, energia din baterie urcă de la 10% la 80%.
La surse AC, puterea maximă de încărcare este de 11 kW, dar Audi plănuiește ca pe durata ciclului de viață a modelului, să urce valoarea la 22 kW (probabil cu ocazia unui viitor facelift).
Gama este declinată în două versiuni: Q6 e-tron quattro și SQ6 e-tron.
Ambele primesc o baterie de 95 kWh net (100 kWh brut), formată din 12 module cu câte 15 celule prismatice legate în serie fiecare, deci în total 180 de celule prismatice. Ca termen de comparație, bateria lui Q8 e-tron are 36 de module și 432 de celule prismatice.
Autonomia maximă specificată pentru Q6 e-tron quattro este de 625 de kilometri, respectiv 598 de kilometri pentru SQ6 e-tron.
Ulterior, va fi disponibilă și o versiune cu roți motrice spate, echipată cu o baterie de 83 kWh (capacitate brută). Iar mai apoi, Q6 e-tron va fi oferit și în configurația cu roți motrice spate și bateria mare.
Legat de motoare, Audi spune că sunt cu 30% mai compacte și cu 20% mai ușoare decât cele folosite până acum de electricele mărcii (acestea sunt asamblate în Ungaria, la uzina din Györ).
În cazul lui Q6 e-tron quattro (o putem considera, momentan, versiunea de bază), cele două motoare electrice (câte unul pentru fiecare punte) produc cumulat 387 de cai-putere (în Launch Control) și favorizează un sprint de la 0 la 100 km/h bifabil în 5,9 secunde, spre o viteză maximă de 210 km/h.
Pentru SQ6 e-tron, puterea celor două motoare electrice ajunge la 517 cai-putere (tot în Launch Control), șarja de la 0 la 100 km/h durează 4,3 secunde iar viteza maximă este limitată la 230 km/h.
Chestiunile practice
Audi Q6 e-tron măsoară 4.771 mm lungime, 2.139 mm lățime (cu tot cu oglinzi laterale), 1.648 mm înălțime, cu un ampatament de 2.899 mm. Fără șofer, Audi Q6 e-tron cântărește 2.350 de kilograme.
Portbagajul are un volum de 526 de litri, căruia i se adaugă un frunk de 64 de litri și o capacitate de tractare, spune Audi, de până la 2.400 de kilograme.
La interior, spațiile de stocare au un volum total de 25 de litri, iar prin rabatarea banchetei, volumul portbagajului este extins până la 1.529 de litri.
Pe partea de suspensie, Q6 e-tron primește standard un sistem cu amortizare pasivă (Frequency Selective Damping, în limbaj Audi) iar opțional, suspensie pneumatică adaptivă. Dimensiunile jantele variază de la 18 inchi la 20 de inchi (standard). Opțional, se pot alege jante de 21 de inchi.
Powered by Android Automotive
Sistemul multimedia integrat pe noul Audi Q6 e-tron este, la rândul său, o noutate în gama nemților.
Pe lângă posibilitatea de a primi conținut și actualizări în regim over-the-air, utilizatorul are acces la aplicații direct de pe ecranul central, fără să mai fie necesară conectarea unui smartphone. Evident, această funcție există, prin Apple CarPlay și Android Auto.
Normal, trebuie vorbit și de ecrane: un instrumentar de bord digital de 11,9 inchi (pe numele său Audi virtual cockpit) și un display tactil central de 14,5 inchi (numit MMI touch display). Opțional, poate fi montat un al treilea ecran pe bord (de 10,9 inchi), în dreptul pasagerului din dreapta.
Prețuri pentru noul Audi Q6 există deocamdată doar pentru piața din Germania – 74.700 de euro pentru Audi Q6 e-tron quattro, respectiv 93.800 de euro pentru Audi SQ6 e-tron.