Cars & Roads Greece by Michelin: test drive de 9 zile prin Grecia cu 6 SUV-uri hibride

Șase SUV-uri hibride vor fi vedetele unui road trip prin Grecia. Timp de 9 zile, 18 jurnaliști și creatori de conținut vor testa mașinile pe unele dintre cele mai interesante drumuri elene. Pe scurt, Cars & Roads Greece by Michelin.

Acum, că mă gândesc mai bine, chiar pot să spun că vom fura startul. Mai sunt vreo câteva săptămâni bune până când granițele de la Giurgiu, Kulata și Makaza vor fi invadate – la propriu – de românii care își vor petrece concediile în Grecia. Prin start furat mă refer la faptul că în câteva zile pornim în roadtripul Cars & Roads Greece by Michelin.

Și-acum să pun cei doi cenți ai mei pe subiectul principal.

Piața auto e un organism vin, în plină schimbare. Respiră, se hrănește și crește. La propriu. Nu știu dacă ai observat, dar în ultimii ani lumea a început să se închine la zei noi. Și aici nu mă refer la un producător anume, ci la o nouă categorie de mașini: SUV-urile. Segmentul e prezent în portofoliul oricărui producător care vrea ca vânzările anuale să treacă de cel puțin 10.000 de unități. Chiar și producătorii tradiționali de supercar-uri au adoptat astfel de caroserii în gamă, semn că n-ar mai fi loc de întors.

Ba mai mult, unii constructori renunță la nume cu istorie, locul acestora fiind luat de și mai multe SUV-uri. N-aș putea indica cu exactitate momentul în care clienții au învârtit piața cu 180 de grade și în locul hatchbackurilor și sedanurilor au considerat că SUV-urile sunt viitorul. Dar un lucru e cert: schimbarea s-a produs. Dacă e să las și o părere personală, transformarea asta e de durată și n-o văd ca fiind înlocuită până în momentul în care îmi voi pune permisul într-o ramă și-o voi așeza în vitrină.

Dar pe lângă numărul mare de SUV-uri – schimbare despre care am concluzionat eu că a fost dictată în mare parte de clienți – piața auto a mai trecut printr-o transformare importantă. Nu-i încă în stadiul complet, dar și-a țesut deja coconul. Mă refer la electrificare. Primele încercări reușite datează de mai bine de 20 de ani, însă popularitatea conceptului a crescut treptat prin aproape toate formele tehnice posibile: mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid, electric cu baterii, electric cu pile de combustie pe hidrogen.

Prin urmare, roadtripul Cars & Roads Greece by Michelin merge pe cele două teme populare pe care le oferă piața auto actuală: SUV-uri electrificate. Cu alte cuvinte, 9 zile, 18 jurnaliști auto și creatori de conținut, câteva mii de kilometri prin Grecia, Bulgaria și România, și 6 dintre cele mai noi SUV-uri full-hybrid și plug-in hybrid lansate în România în ultimele 12 luni. Cam ăsta ar fi rezumatul.

Va fi cu aventură, cu fotografii memorabile, cu informații calde primite din mai multe surse – că de-aia mergem 18 – și chiar și cu stele Michelin.

Foto: Dreamstime

6 SUV-uri hibride. Plus un Safety Car electric

Să știi că tipurile alea de sisteme hibrid de propulsie despre care am amintit mai devreme nu le-am aruncat în text doar ca să-ți demonstrez că am rămas în ton cu timpurile. Din contră. Acum, a venit momentul să pun pe masă și câteva detalii tehnice. Să fie toată lumea pregătită din punctul ăsta de vedere.

N-o să intru prea mult în detalii – că n-am de gând să depun materialul ăsta la admiterea la vreo facultate cu profil tehnic – deci mă axez pe strictul necesar.

Sistemul mild-hybrid (MHEV, așa cum îl vei găsi prescurtat) e cel mai simplu hibrid de pe piață. Cu un starter-generator de mică putere și cu o baterie cu capacitate redusă, acest tip de sistem hibrid a fost gândit cu următorul scop: să țină oprit motorul termic pentru cât mai mult timp atunci când, de exemplu, aștepți culoarea verde a semaforului. Tot el asistă motorul termic la plecările de pe loc – una dintre situațiile în care consumul de carburant e mare – și în anumite scenarii care necesită un plus de cuplu (trecerile peste rampe, accelerații puternice). Datorită unui sistem de recuperare a energiei la frânare, bateria de mici dimensiuni se încarcă singură. Construcția acestui tip de hibrid nu-i costisitoare, prin urmare, mulți producători l-au integrat deja pe foarte multe dintre motorizările oferite, indiferent că sunt diesel sau benzină. În Cars & Roads Greece by Michelin n-o să avem astfel de sisteme pe mașinile testate. În schimb, avem full-hybrid și plug-in hybrid.

Sistemele full-hybrid (HEV) – sau, cum le spunem mai nou, hibrizii clasici fără încărcare la priză – au început să apară pe piață acum mai bine de 20 de ani. Prima încercare a venit din Japonia. Au urmat Statele Unite și, apoi, Europa. Astăzi, astfel de hibrizi devin normă pentru mulți constructori auto. Scopul lor e acela de a reduce consumul (undeva la valori de motor diesel), dar și de a-i obișnui pe clienți cu electrificarea totală. Un full-hybrid va putea să ruleze 100% electric pe o perioadă scurtă de timp sau distanță. În funcție de cum privești lucrurile, un avantaj îl reprezintă faptul că n-ai nevoie să încarci bateria – energia necesară funcționării motorului electric provine fie de la excesul motorului termic, fie de la recuperarea prin frânare.

Ultimul pe lista hibrizilor este sistemul PHEV. Un plug-in hybrid reprezintă o soluție complexă. Alături de motorul cu ardere internă, aceste modele folosesc unul sau mai multe motoare electrice de tracțiune. Capacitatea bateriei este și ea mai mare decât la un full-hybrid, iar asta înseamnă că deplasarea pur electrică are loc la viteze mari și pentru o distanță lungă. Spre exemplu, există PHEV-uri care pot parcurge (cel puțin teoretic) și peste 100 de kilometri cu un plin al bateriei. La fel ca la un hibrid clasic, bateria poate fi încărcată fie prin recuperarea energiei la frânare, fie din surplusul venit de la motorul termic. Un lucru care le diferențiază ar fi posibilitatea reîncărcării bateriei de la surse externe (așa cum ai face la o electrică).

V-am zis, în Cars & Roads Greece by Michelin avem hibrizi și plug-in hibrizi. Pe lista extinsă s-au inserat și alte două tipuri de sisteme de propulsie: un diesel clasic (sub forma unui Clasa V, Crew Car pentru fotografi și videograf) și o electrică pur-sânge (un Volvo EX30 cu rol de Safety Car).

Găsești mai jos toți protagoniștii roadtripului.

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme.
Prezentarea mașinii.
Prețuri și date tehnice complete.
Honda CR-V full-hybrid 4×4.
Prezentarea mașinii.
Prețuri și date tehnice complete.
Hyundai Kona full-hybrid Premium.
Prezentarea mașinii.
Prețuri și date tehnice complete.
MG eHS (plug-in hybrid) Exclusive.
Prezentarea mașinii.
Prețuri și date tehnice complete.
Suzuki Across plug-in hybrid.
Prezentarea mașinii.
Prețuri și date tehnice complete.
Toyota C-HR hibrid 4×4 GR Sport.
Prezentarea mașinii.
Prețuri și date tehnice complete.
Crew Car: Mercedes-Benz Clasa V (V 300 d extra lung Exclusive) .
Prezentarea mașinii.
Prețuri și date tehnice complete.
Safety Car: Volvo EX30 Single Motor Extended Range.
Prezentarea mașinii.
Prețuri și date tehnice complete.

18 jurnaliști și creatori de conținut

În povestea numită Cars & Roads Greece by Michelin intră și 18 oameni. Cum altfel să putem relata despre cum se simt acele mașini dacă nu cu ajutorul oamenilor. Știu că AI-ul intră peste noi și poate cu ușurință să ne dea o mână de ajutor, dar textul ăsta încă nu-i scris de Chat GPT. Și nici impresiile de conducere.

În urma aventurii vom reveni cu părerile fiecărui om despre fiecare mașină în parte, ca la final să avem un tablou complet și corect. Vor fi impresii fără filtru, dar corecte și complexe.

Pe lângă echipa Autocritica, care organizează acest test drive complet și din care fac parte Mircea Meșter, Tudor Rus, Daniel Popescu, Berti Panaiot și Cornel Șocariciu, în Cars & Roads Greece by Michelin vei putea citi și consulta opiniile următorilor. Îi pun la cap de rând, cu liniuță. Ca să știi de unde să-i iei.

Responsabili pe segmentul foto-video vor fi Radu Chindriș, Ciprian Mihai și Marius Dobrescu.

Și dacă nu vrei să faci slalom printre conturile de social medial ale celor de mai sus (oameni și publicații), varianta simplă se cheamă follow hashtagului #CarsAndRoads.

Partenerii

Evident, un astfel de eveniment care îmbină caracterul practic al unui test drive complex nu ar fi putut să existe fără o serie de parteneri dedicați care să se alăture roadtripului și care să susțină ideile echipei Autocritica.

Cars & Roads Greece va fi oferit de Michelin, producătorul francez de anvelope fiind partenerul principal al evenimentului și promotor al siguranței și sustenabilității. Nu doar că o parte dintre mașini au fost echipate cu anvelope Michelin, dar o parte dintre locurile pe care le vom vizita au fost alese din Ghidul Verde Michelin, un fel de atlas turistic plin cu idei și zone pe care să le vizitezi în concedii. Nu în ultimul rând, Cars & Roads Greece va fi și primul eveniment Autocritica în care Michelin va puncta în toate cele 3 “domenii” în care activează: auto (anvelope), gastronomie (Ghidul Roșu, respectiv restaurantele cu stele Michelin) și turism (Ghidul Verde).

În caravană avem câteva SUV-uri plug-in hybrid, dar și o electrică. Iar pe toate le vom încărca la stațiile PPC Blue (fost Enel X Way, în caz că nu știi de unde să-i iei). Grupul elen doar ce a finalizat cumpărarea, iar recent oamenii s-au pus și pe rebranding.

De anul acesta, roadtripului Cars & Roads Greece i se alătură DKV, un partener care se va ocupa de carburantul necesar pentru mașinile din tur. Totul se întâmplă pe baza unui card (Fleet Card) care poate fi folosit la multe dintre benzinăriile din țară și din Europa.

9695 este unul dintre partenerii pe care e bine să-i ai, dar e de preferat să nu-i suni. Oamenii se ocupă cu asistența rutieră, iar de la începutul acestui an au devenit parte componentă a grupului Autonom România (divizia Autonom Assistance). Vezi aici ce înseamnă asistența rutieră și cât te costă să fii relaxat în concediul cu mașina.

BT Leasing e parte a turului prin Grecia, iar compania cu sediul în Cluj-Napoca propune, printre altele, servicii de leasing pentru achiziționarea de electrice și hibride prin programe speciale pentru persoane fizice (Green Mobility) și juridice (Green Finance).

Am păstrat pentru final Server Config, companie specializată în echipamente IT profesionale. Oamenii din Aleșd nu doar că sunt parteneri de tradiție (vezi Autocritica Podcast), dar acum vin cu laptop-uri de performanță dedicate profesioniștilor pentru a le ușura munca fotografilor și videografilor pe tot parcursul turului.

Închei cu o scurtă recapitulare. Cars & Roads Greece e despre cele 6 SUV-uri hibride și plug-in hibride lansate în România în ultimele 12 luni. E cu impresiile celor care le vor conduce și cu păreri nefiltrate. O să fie și cu un pic de aventură prin locuri spectaculoase din Grecia (unde ți-ai putea rezerva următorul concediu de vară, de ce nu) și cu un vârf de cuțit de gastronomie locală, dar și cu imagini pe care le poți pune oricând la loc de cinste pe fundalul computerului personal. Urmărești toate poveștile cu hastag-ul #CarsAndRoads.


by

Green Partner
BT Leasing

Assistance Partner
9695

Presented by
PPC blue
DKV
Server Config

Foto principală: Dreamstime.com