Până să ajungă la cristalizarea actuală a ideii de mijloc de transport premium pentru (numeroși) pasageri, Mercedes-Benz a avut timp și resurse pentru a experimenta. Mă uit direct la Clasa R, un model venit pe piață foarte înaintea vremurilor sale și demis doar prin popularitatea (greu de explicat pentru unii) a formei de caroserie numită generic SUV.
Din fericire, germanii n-au abandonat ideea de la care a plecat Clasa R. Cum spuneam, conceptul a fost rafinat și iar rafinat, până ce rezultatul era satisfăcător pentru mai-marii companiei dar și pentru cei care o susțineau în mod direct: clienții.
De pe vremea lui Dieter Zetsche
Prima generație Clasa V s-a materializat în mandatul lui Dieter Zetsche, carismaticul CEO Mercedes-Benz pe care n-aveai cum să nu-l iubești. Zetsche chiar și-a permis o glumă cu tâlc, în momentul în care Clasa V a fost prezentată oficial, spunând că modelul vine, de fapt, să completeze gama Mercedes-Benz sub forma unui sedan cu opt locuri. Deplasat? Absolut deloc.
Să clarificăm lucrurile de la bun început: Clasa V e un vehicul comercial unic. Legat de afirmația domnului Zetsche, la o privire mai atentă, observăm că n-a fost vorba de o glumă: confortul, finisajele, ambianța și dotările pe care le primea Clasa V erau rupte din gama de automobile Mercedes-Benz, dar nu de oriunde.
Tot ce primea modelul venea din păturile superioare, adică de la modele-vedetă în gamă: Clasa E și Clasa S. Exemplele sunt clare în acest sens: de la camera cu vedere la 360 de grade, la sistemul de asistență activă la parcare, la transmisia automată 7G-TRONIC Plus și până la un ecosistem multimedia la care segmentul putea cel mult visa la acel moment. Ca dovadă, Clasa V a devenit rapid un hit în Europa și Asia.
De materiale, texturi și design aproape că n-are rost să mai amintim. Nu degeaba Clasei V i-a fost atribuit imediat alintul de „Clasa S a vehiculelor comerciale”. O asociere care cântărește cât o medalie de aur având în vedere ce înseamnă Clasa S pentru lumea auto.
Distincția are sens inclusiv azi, în prezent, când vom putea pune la treabă în Cars & Roads Greece by Michelin un Clasa V în cea mai recentă interpretare a sa: a doua generație, premiată cu un facelift anunțat în 2023 și concretizat în primăvara lui 2024.
Pe cai mari și frumoși
Pentru facelift, Clasa V (inclusiv versiunea pur electrică, EQV, despre care discut ceva mai jos) primește o serie de retușuri vizuale. Grila frontală e scoasă mai mult în evidență, iar bara față devine, la rându-i, mai impunătoare.
În funcție de echipare, conturul grilei frontale poate fi iluminat cu o bandă LED. Tot din zona de lumini, amintim și de blocurile optice MULTIBEAM LED, care afișează acum un design și mai elegant.
Tratamentul LED elegant se aplică și în partea din spate, la nivel de stopuri. Iar în imaginea de ansamblu, noul aspect este completat de jante din aliaj cu design nou, optimizat din punct de vedere aerodinamic, disponibile în dimensiuni de 17, 18 și 19 inchi.
Sună ciudat, poate, prin prisma nivelului ridicat de calitate, însă Mercedes-Benz a găsit ceva de modificat și în interiorul Clasei V. Îmbunătățirile îmbină o infuzie suplimentară de tehnologie marca MBUX, marcată de prezența a doua ecrane digitale (12,3 inchi și rezoluție de 1.920 x 720 ambele) și a unei zone de încărcare wireless pentru dispozitivele mobile.
Alte bunătăți incluse în facelift aduc în habitaclu, în funcție de nivelul de echipare, un volan încălzit, lumini ambientale de noapte (64 de culori) și funcție keyless start.
Apar și 4 noi culori de caroserie: Hightech Silver Metallic, Kalahari Gold Metallic, Alpine Grey și Vintage Blue.
Motorizare diesel la debut
Indiferent ce motor vă face cu ochiul, acesta va lucra în tandem cu o transmisie automată cu 9 trepte – deja-cunoscuta 9G-TRONIC. Și încă ceva important: în vreme ce versiunea pe benzină va avea doar roți motrice spate, pentru cele diesel se poate opta pentru tracțiune integrală.
Pentru Clasa V cu motor termic, opțiunile în ceea ce privește propulsorul sunt clare: Mercedes-Benz oferă motorul diesel OM654 (1.950 cmc, 4 cilindri), declinat în trei etaje de putere și cuplu – 163 de cai-putere/380 Newtoni-metru, 190 de cai-putere/440 Newtoni-metru și 237 de cai-putere/500 Newtoni metru (sau 530 Newtoni-metru pentru versiunile cu tracțiune integrală).
Crew Car-ul din Cars & Roads Greece by Michelin va fi unul în cea mai puternică formă a actualei Clasa V (V 300 d, 237 CP, 500 Nm).
Consumul de combustibil estimat conform ciclului de testare WLTP variază între 6,9 l/100 km și 8,7 l/100 km.
De anul acesta, începând cu o dată încă neconfirmată, Clasa V va primi și motorul pe benzină M254 (1.999 cmc, 4 cilindri), echipat cu tehnologie mild-hybrid. Propulsorul produce 231 de cai-putere iar în materie de consum, fișa tehnică anunță valori între 8,9 l/100 km și 11,3 l/100 km.
De asemenea, există 4 variante de sisteme de suspensie – Comfort, AGILITY CONTROL, Sports și AIRMATIC – dar și 3 moduri de condus, ce pot fi selectate printr-un buton dedicat: Economical, Comfortable și Sporty.
E foarte puțin relevantă sportivitatea Clasei V, dar Mercedes-Benz oferă numere și în acest sens. Cel mai puternic diesel accelerează de la 0 la 100 km/h în 7,4 secunde, spre o viteză maximă de 220 km/h (sau 215 km/h, cu tracțiune integrală). Clasa V cu motorul pe benzină are nevoie de 8,1 secunde de la 0 la 100 km/h și poate atinge o viteză maximă de 200 km/h.
Și alternativa electrică: EQV
Mercedes-Benz a fost printre primii producători implicați vehement în dezvoltarea de automobile electrice, strategie care are beneficii și pentru Clasa V, a cărei interpretare cu baterie și motor electric poartă numele de EQV.
Mercedes-Benz EQV poate fi comandat cu una din cele două baterii Li-ion disponibile în momentul de față: cea mică, de 60 kWh, sau cea mare, de 90 kWh. Ambele primesc energie la puteri de 11 kW AC, însă la surse DC, bateria mare se încarcă la puteri de până la 110 kW, iar cea mică la puteri de până la 80 kW.
Pentru bateria de 60 kWh, autonomia maximă teoretică ajunge la 247 de kilometri, în vreme ce pentru bateria de 90 kWh, valoarea urcă la 364 de kilometri.
Indiferent de baterie, EQV este propulsat de un singur motor electric, amplasat pe puntea față. De altfel, față de Clasa V, EQV are roți motrice față. Motorul electric produce 150 kW (204 cai-putere) și un cuplu maxim de 365 Newtoni-metru. Viteza maximă standard este de 140 km/h, dar opțional se poate ridica pragul la 160 km/h.
Structura gamei și prețurile
În România, Clasa V este disponibil în trei niveluri de echipare: Style, Avantgarde și Exclusive.
Prețurile pornesc de la 64.183 de euro pentru versiunea Clasa V compact, motorizare V 250 d (diesel, 190 de cai-putere), cu roți motrice spate, în echipare Style.
Pentru ampatamentul lung, cu aceleași specificații și echipare tot Style, prețul pleacă de la 65.125 de euro, iar pentru ampatamentul extra-lung, de la 66.067 euro.
În ceea ce-l privește pe EQV, prețurile pornesc de la 85.007 euro pentru versiunea cu bateria de 60 kWh cu ampatament lung. Același model dar cu ampatament extra-lung are un preț de bază de 85.888 de euro, în vreme ce EQV cu bateria de 90 kWh, disponibil doar cu ampatament lung, pornește de la 89.109 euro. EQV este disponibil doar cu nivelul de echipare Avantgarde.
Crew Car-ul din Cars & Roads Greece by Michelin va fi un Clasa V 300 d AWD (vârf de putere în acest moment) în echiparea de top Exclusive și variantă cu ampatament extra-lung. Iar prețul de pornire al lui este de 95.021 de euro. S-au bifat și câteva opționale sănătoase, iar prețul final ajunge la 102.900 de euro.
Fișa tehnică a mașinii care ne va însoți în tur
by
Green Partner
BT Leasing
Assistance Partner
9695
Presented by
PPC blue
DKV
Server Config