Cine este și ce vrea Mazda CX-30 Nagisa de la noi?
CX-30 este deja un crossover popular, iar Mazda l-a adus în gamă ca o alternativă la hatchback-ul Mazda3. CX-30 a fost lansat în 2020 și tocmai a împlinit patru ani de când este pe piață. În gama de SUV-uri a constructorului nipon, CX-30 este integrat între micul (și fostul) CX-3 și CX-5. Modelul s-a dovedit a fi popular, fiind unul dintre cele mai bine vândute din gama Mazda.
Deși nu a primit un facelift oficial, avem în față cea mai recentă versiune a lui CX-30. Aceasta a primit un update tehnic ce include un nou nivel de echipare de top, un ecran mai mare pentru sistemul multimedia și alte câteva detalii noi.
Faceți cunoștiință cu Mazda CX-30 Nagisa în nuanța Zircon Sand metallic.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Mai repet încă o dată: ce avem aici nu este un facelift clasic, ci doar un update al actualului CX-30.
Niponii au introdus un nou nivel de echipare sub denumirea Nagisa, ce devine varianta de top, detronând astfel versiunea Homura. Odată cu noul nivel de echipare, Mazda a adus și nuanța Zircon Sand metallic în ofertă. Nagisa vine cu o serie de elemente specifice cum ar fi grila neagră pentru radiator și tapițeria din piele neagră combinată cu nuanța Terracotta, ceea ce duce la o ambianță aparte la interior.
Ce concurenți are pe piața din România?
CX-30 este practic o Mazda3 în versiune crossover. Cele două modele împart aceeași platformă și motorizările. Și cum trendul actual în piață este favorabil SUV-urilor, nu prea mai există constructor care să nu propună un SUV în acest segment. CX-30 se luptă direct cu modele ca Honda HR-V, Renault Captur, Volkswagen T-Roc, Hyundai Kona, Toyota Yaris Cross.
Chiar dacă CX-30 nu are în ofertă un sistem hybrid clasic cum găsim, de exemplu, în oferta Toyota, modelul Mazda poate fi comandat cu motorizarea e-Skyactiv X, motor pe benzină cu aprindere prin compresie controlată prin scânteie, unică pe piață.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Încă de la lansare, Mazda CX-30 a mizat doar pe propulsoare pe benzină electrificate prin sistem mild-hybrid. Motoarele poartă indicativul e-Skyactiv G sau e-Skyactiv X, particula din spate desemnând tipul tehnologiei folosite. G-ul indică un propulsor pe benzină clasic, aspirat, electrificat prin sistem mild hibrid (particula ”e” indică faptul că avem de-a face cu un motor mild hibrid). X-ul este pentru tehnologia inovatoare lansată de Mazda încă de acum câțiva ani ce indică un motor pe benzină cu aprindere prin compresie controlată prin scânteie. Practic, Mazda a preluat o parte din caracteristicile motorului diesel și le-a aplicat pentru un propulsor pe benzină. Și aici avem un sistem mild hibrid format dintr-un mic motor electric antrenat prin curea ce oferă 7 CP și este alimentat de o baterie Li-Ion de 0,22 kWh care ajută la scăderea consumului. Mai ajută și la pornirea motorului termic, pornire care se face complet lipsită de vibrații.
Motorizarea testată a fost propulsorul 2.0 e-Skyactiv X ce oferă 186 CP la 6000 rpm și un cuplu motor de 240 Nm la 4000 rpm. Motorul este mult mai silențios față de același propulsor pe Mazda3 și acest lucru se datorează insonorizării superioare oferite de CX-30. Suficient de puternic, acest propulsor oferă două moduri în care lucrează. Sunt insesizabile pentru cel de la volan, dar putem urmări pe ecranul central cum lucrează motorul. Primul este regimul SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition) ce favorizează consumul redus, motorul utilizând un amestec mai sărac pentru combustie. Dacă urcăm turometrul peste 4000 rpm și culcăm pedala de accelerație, motorul va trece în regimul HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition) unde motorul uită de economie și dă totul pentru putere maximă.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Pe cât de omogen și rotund funcționează acest propulsor, cifrele de consum nu sunt cele mai mici de pe piață. Adică un CX-30 e-Skyactiv X de 186 CP nu se va apropia de consumul unui model similar echipat cu o motorizare hibrid clasică. Oficial, consumul mediu pentru acest model este de 6,1 litri/100 km și 7,5 litri/100 km în regim urban. În realitate, modelul nipon va consuma între 8,4 și 9,4 litri/100 km în oraș, în funcție de stilul de condus și de aglomerație, iar la drum lung consumul se va stabiliza la 5,5 – 6 litri/100 km. Modelul dispune de un rezervor de carburant de 48 litri.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Mazda CX-30 este unul dintre cel mai bine echilibrate SUV-uri/crossovere din acest segment, cu o suspensie impecabil reglată, care împacă orice tip de șofer. Este confortabilă, dar poate oferi și sportivitate, dacă se dorește. Poți opta pentru transmisie manuală cu șase trepte, sau automată cu șase trepte, ca în cazul exemplarului testat.
Cutia manuală este superbă, precisă și foarte plăcută în utilizare, dar cutia automată este neprețuită dacă vei petrece majoritatea timpului în traficul din oraș. De apreciat și direcția precisă și volanul suficient de “greu” pentru o experiență excelentă la comenzile modelului nipon. Totul face parte din filosofia specifică mărcii Mazda, numită Jinba Ittai, prin care se urmărește o comuniune cât mai perfectă între mașină și cel de la volan. O vei conduce cu plăcere la drum lung, unde scaunele confortabile și direcția precisă te vor încânta, sau o vei manevra ușor în oraș datorită dimensiunilor reduse.
Cum ți se pare designul exterior?
Cu un aer discret, dar cu linii suficient de atrăgătoare, CX-30 este un crossover modern care încă are potențialul să întoarcă câteva priviri pe stradă. Mai ales în noua culoare Zircon Sand. Totuși, nu sunt așa convins de jantele negre pe care le primești pe noul nivel de echipare Nagisa, deși acestea se asortează perfect cu elementele negre ale noii echipări, ca de exemplu grila radiatorului. Blocurile optice LED încruntate completează o parte frontală agresivă, în timp de semnalizatoarele subțiri sunt ascunse discret în spoilerul față.
Cum sunt materialele la interior?
Mazda oferă materiale de calitate superioară ce se apropie mai degrabă de segmentul premium. Acest lucru este valabil pentru toate modelele din gama niponilor, iar Mazda CX-30 nu face excepție. Plasticele sunt moi și au o textură plăcută, elementele rotative sunt metalice și au un feeling de calitate atunci când sunt acționate. Tot bordul este gândit în stil minimalist, cu comenzile bine comasate și ergonomic plasate. Butonul de volum și alte câteva butoane importante sunt amplasate pe consola centrală, chiar lângă levierul cutiei automate, pentru o acționare rapidă și facilă. Noul nivel de echipare Nagise aduce și o tapițerie bicoloră din piele artificială care adaugă un plus de personalitate interiorului, precum și un material în stil Alcantara, pentru o porțiune din bord. Avem, însă, și ceva piano black în zona consolei centrale, un material lucios care se umple rapid de amprente și zgârieturi.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
9. Avem suficient spațiu pentru depozitare în habitaclu, torpedoul este suficient de încăpător, iar cotiera amplă poate înghiți multe mărunțișuri. Portbagajul nu pare mare la prima vedere, dar are un volum de 430 litri, podea dublă și un sistem inteligent de aranjare pentru diverse obiecte. Hayonul este acționat electric.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Cinci, dar ca de obicei pentru un automobil de dimensiuni compacte, patru persoane vor călători confortabil pe distanțe lungi.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Sigur că da. Testul Euro NCAP este din 2019, de la lansarea modelului CX-30. A obținut cinci stele, scorul maxim și o serie de procentaje impresionante la testări. Gradul de protecție pentru pasagerii adulți este de 99%, 86% pentru copii, 80% grad de protecție pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor și 77% pentru pachetele de siguranță active.
Noua versiune dispune și de pachetul GSR 2 (General Safety Regulation), impus de Uniunea Europeană pentru toate mașinile noi. Acest pachet grupează o serie de sisteme menite să facă mașinile mai sigure. Primul lucru pe care îl vei observa este o avertizare sonoră discretă la depășirea vitezei legale. Un buton amplasat în stânga volanului anulează această avertizare sonoră, dar sistemul se reactivează la fiecare pornire a mașinii.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
În primul rând, nu avem cum să ignorăm motorizarea 2.0 e-Skyactiv X de 186 CP. Tehnologia aprinderii carburantului prin compresie controlată prin scânteie este unică și o găsim doar la Mazda. Deși motorul are două moduri de rulare în funcție de amestecul carburant, nu vei simți nici o diferență la capitolul performanțe. Dar poate cel mai important lucru e că motorul se simte relaxat, cu rezerve de putere fără a da senzația că este vreodată împins la limită.
Apoi, mai avem și o serie de gadgeturi practice, ca de exemplu, integrarea spălătoarelor pentru parbriz în brațul ștergătorului. Dispare astfel, spray-ul enervant prin care udăm toată mașina și uneori chiar și pe cel din spatele nostru. Personal, am apreciat mereu la Mazda și atenția la cele mai mici detalii. De la modul cum se simt butoanele rotative la acționare la felul cum se aprind semnalizatoarele. Acestea se aprind și se sting într-un ritm pulsatil, imitând parcă bătăile inimii.
Nu în ultimul rând, noul sistem multimedia. Update-ul adus modelului CX-30 aduce și un ecran central mai mare, cu o grafică excelentă. Acesta a crescut de la o diagonală de 8,8 inchi la 10,2 inchi, oferind o mai bună vizibilitate. Conectivitatea Apple CarPlay fără fir este excelentă, telefonul conectându-se de fiecare dată impecabil. Ecranul este și tactil atunci când suntem în modul Apple CarPlay sau Android Auto, dar în meniurile Mazda trebuie să navigăm cu selectorul rotativ amplasat pe consola centrală. Fapt care nu m-a deranjat, acesta fiind ușor și intuitiv în acționare.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Nu. Mazda CX-30 este una dintre cele mai complete mașini de pe piață.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Bineînțeles, cel mai nou nivel de echipare Nagisa devine și cel mai dezirabil. Prețul pentru exemplarul testat este de 34.640 euro, TVA inclus. Prețurile pentru modelul Mazda CX-30 încep de la 25.590 euro pentru motorizarea e-Skyactiv G 2.0 de 122 CP în echiparea de bază Prime-Line.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Pentru pachetul total oferit, motorul cu o tehnologie diferită, dimensiunile perfecte pentru oraș și calitatea interiorului.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
În cazul exemplarului nostru aș spune că transmisia automată ar putea fi îmbunătățită, aceasta având uneori reacții ezitante, în special la retrogradări.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Aș elimina plasticul lucios în stil piano black din interior.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…dacă vrei un automobil de calitate propulsat de un motor clasic cu o tehnologie aparte și sistem mild hibrid.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…dacă vrei un hybrid clasic care să ruleze electric pe anumite porțiuni.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Da, fără discuție. Mazda CX-30 este de ceva vreme pe lista scurtă de mașini pe care le-aș cumpăra în viitorul apropiat.
Clientul perfect al mașinii?
Oricine are nevoie de o alternativă viabilă pentru un hatchback ce poate fi utilizat fără dureri de cap, atât în oraș cât și la drum lung.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Un refresh binevenit pentru un crossover de succes.