La începutul lunii mai a fost promulgat proiectul legii 125B (în termeni pe care nimeni n-o să-i pronunțe vreodată, proiectul PL-x nr. 552/2019), cel care le va permite șoferilor să facă un curs dedicat pentru a putea conduce anumite scutere de 125 cmc (cu accent pe anumite) pe drumurile publice. Nu vă speriați, încă sunteți pe Autocritica. N-am schimbat macazul.
Din moment ce este vorba despre ceva axat către posesorii de permis de conducere categoria B, deci spre majoritatea cititorilor noștri, ne-am documentat, am întrebat motocicliștii din listă și acum vă informăm pe subiect. Pe subiectul legii 125B, bineînțeles.
Ce s-a schimbat în lege?
Modificarea cea mai importantă constă în introducerea posibilității de a urma un curs dedicat pentru conducerea de scutere de 125 cmc cu transmisie automată. Acest curs poate fi făcut de cei care au permis de categorie B de minimum doi ani și au 24 de ani împliniți, doar la o școală de șoferi autorizată, unde vor învăța să conducă un astfel de scuter. Începând cu data de 9 august 2024, va putea fi urmat cursul pentru 125B la școlile de șoferi care au așa ceva în ofertă.
Cursul are minimum zece ore de instruire practică. La momentul publicării acestui material, metodologia de aplicare a legii era încă în dezbatere publică, așa că autoritățile nu hotărâseră dacă acest curs va include și un număr de ședințe derulate în trafic. Deși, din punctul meu de vedere, ar fi fost foarte indicat. Între timp, au fost publicate normele de aplicare ale legii și da, vă pot spune că sunt incluse și ședințe de instruire în trafic.
În contextul în care au fost publicate normele de aplicare a legii în Monitorul Oficial în data de 9 iulie 2024, știm acum că vor fi patru ore de poligon și șase ore de instruire practică în trafic, totalizând zece ore de pregătire practică la acest curs. Dacă sunt prea multe sau prea puține, asta va depinde de fiecare elev în parte. Odată finalizat cursul, școala de șoferi va notifica autoritățile, iar numele absolventului va fi într-o bază de date la care au acces polițiștii.
Diferența majoră față de celelalte examene de permis din România este că doritorul acestui tip de permis nu va avea în față niciun test de legislație suplimentar derulat la poliție sau vreun examen – așa cum a trebuie să facă pentru celelalte categorii.
În plus, șoferul respectiv nu primește un permis de conducere nou-emis, fiind suficient cel pe care îl are deja. Practic, nu este menționat niciun examen suplimentar, doar trebuie să urmezi cursul respectiv până la capăt. O practică similară se găsește la permisul categorie ”B extins”, acel B96, cu mențiunea că în acest caz se modifică permisul de conducere.
Premisa de la care pleacă 125B este că respectivul șofer are deja permis de conducere de categoria B, deci cunoaște legislația rutieră, iar orele de conducere au fost făcute la o școală de șoferi autorizată. Aici este elementul care i-a făcut pe mulți să ridice din sprâncene, crezând că vom avea o avalanșă de accidente rutiere provocate de cei ce vor frauda procesul de obținere al acelei adeverințe.
Ciudată premisă, deoarece implică atât corupție sistemică, cât și inconștiență pe persoană fizică. Sperăm că românii vor da dovadă de un minim de instinct de conservare și nu vor încerca fraude de acest tip și că instructorii auto nu vor ceda insistențelor celor care visează să plătească banii și să primească dovada efectuării orelor respective. Îmi doresc sincer să nu fie cazul de așa ceva.
Eu mă gândesc astfel: din moment ce costă mai puțin de 1000 de lei cursul și durează doar 10 ore, de ce să nu îl faci, dacă tot îl plătești? Cine ar accepta să primească bani ca să nu mai te instruiască, dar apoi să răspundă pentru cum te-a învățat? Nu prea are logică, dacă mă întrebi pe mine. Oricum, tot tu trebuie să conduci scuterul după ce obții actul respectiv, deci nu mai bine înveți să-l și manevrezi? Ce rost ar avea fraudarea?
Ai deja permis de moped
În mod interesant, în urmă cu mai bine de un deceniu, permisele românilor au primit o categorie suplimentară, AM (mopede), din oficiu practic, pentru cei care nu aveau instruire în conducerea acelui tip de vehicul.
La momentul respectiv, a fost vorba despre obligativitatea deținerii unui permis de conducere pentru vehiculele din categoria mopede (adică cele cu motor de 49 cmc), respectiv tricicluri cu motor de până la 15 kilowați. Acestea din urmă aveau o viteză maximă proiectată ce nu depășește 45 km/h.
Modificarea de atunci a fost făcută pentru a-i obliga pe utilizatorii de mopede ”fără permis” să obțină permisul de conducere pentru categoria respectivă. Din acel moment, toți șoferii care aveau permisul de conducere suspendat nu mai aveau voie să conducă mopede pe drumurile publice. Astfel, a putut exista cadrul legal pentru a sancționa conducătorii de mopede inclusiv prin suspendarea dreptului de a conduce acele vehicule.
Practic, dacă te uiți pe permisul tău de conducere, s-ar putea să constați că ai și categoria AM acolo, deci ai voie să conduci un moped pe drumurile publice din România fără să te fi instruit nimeni, niciodată, în această direcție.
Scuterul de 125 nu-i ca mopedul
Ei bine, scuterul de 125 cmc are motorul de două ori și jumătate mai mare decât un moped, iar puterea este crescută pe măsură, deci ai nevoie de instruire calificată ca să fii apt să-l manevrezi corect. Cu alte cuvinte, nu-i de joacă. Un scuter de 125 cmc poate să treacă de 100 km/h, nefiind limitat la 45 km/h.
Accelerația de care este capabil un asemenea vehicul este comparabilă cu cea a unui automobil, iar unele scutere sunt destul de iuți, mai ales dacă vorbim de 0-80 km/h sau 0-100 km/h.
Situația e similară și la frânare, mai ales în contextul în care majoritatea mopedurilor nu au ABS nici ca dotare opțională. Chiar și cu ABS, frânarea pe scuter nu este ca la mașină și nici ca la bicicletă și este indicat să exersezi într-o zonă sigură frânările de urgență cu scuterul tău înainte de a te avânta în trafic.
Până la această modificare de lege, dacă voiai să conduci un scuter de 125 cmc trebuia să urmezi școala de șoferi pentru permis de categorie A1 și să dai examen teoretic și practic. Cele două examene trebuiau să fie și promovate, bineînțeles.
În cazul legii 125B, tot ce ai de făcut este să termini cursul de instruire la școala de șoferi. În orice caz, categoria de permis A1 va exista în continuare și după 125B, cele două elemente nefiind sinonime.
De notat un lucru important: cu 125B nu vei putea conduce și motociclete cu transmisie manuală, deși au aceeași putere maximă cu un scuter de 125. În orice caz, e mai ușor să conduci un scuter decât o motocicletă de 125 cmc și nu pierzi mare lucru prin faptul că nu ai voie să o conduci pe cele din urmă.
Dacă ai mai puțin de 24 de ani sau nu ai doi ani de experiență cu categoria B și ai vrea să înveți să conduci un scuter, poți urma școala de șoferi pentru categoria A1 sau A2 și ai rezolvat problema. Asta ca o alternativă.
Cum e în alte state din Europa?
Probabil că ai observat prin concediile tale în Europa, că în anumite țări sunt foarte mulți utilizatori de scutere în trafic. Italia este o țară cu tradiție în acest sens, dar poți vedea numeroși oameni pe scutere aproape pe oriunde ai umbla în Grecia, Spania sau Germania. Dacă ai condus prin Paris e imposibil să nu-i fi observat.
În respectivele țări, odată ce ai trecut de o anumită vârstă și dacă ai permis obținut în statul respectiv de un anumit număr de ani (de obicei doi sau trei) și obții o licență suplimentară sau urmezi un număr de ore de curs (de obicei 10) vei avea dreptul să conduci un scuter de 125 cmc sau chiar o motocicletă de aceeași cilindree (depinde de țară aici) cu permisul de categorie B.
O mică paranteză aici – spunem scuter dacă are transmisie automată și motocicletă dacă are transmisie manuală (adică dacă folosește ambreiaj și schimbător operate de șofer). Diferența este simplă: cu scuterul pleci de pe loc și te oprești doar din accelerație și frână. Fix ca la mașinile cu transmisie automată.
Exista și o propunere legislativă la nivel european care să recunoască respectivele permise și în alte state din UE, iar aici devenea problematică treaba. Explic și de ce. În anumite state din UE, cum era România, nu aveai posibilitatea să urmezi acest curs, deci nu putea fi recunoscut sau echivalat cu unul realizat în străinătate.
Vestea bună este că nu va trebui să umbli cu o adeverință tipărită la tine, existând un registru electronic cu cei care au absolvit cursul respectiv. Cel mai probabil, prin alinierea la normele europene, vor fi recunoscute aceste cursuri de toate statele membre UE, deci vei putea să mergi cu scuterul de 125 cmc nu doar în România, dar și în alte țări din Uniune. Momentan, există doar baza legislativă în vederea echivalării, deci până una, alta, nu te grăbi să treci granița cu un scuter de 125 până nu se pun lucrurile la punct.
În țările non-UE, însă, va trebui să te interesezi înainte să închiriezi un scuter acolo. Evident, este fix responsabilitatea ta să cunoști legile care se aplică într-o țară înainte să o vizitezi. După cum ar spune polițiștii, ”necunoașterea legilor nu te ferește de consecințele nerespectării lor”.
Ce înseamnă noua lege pentru tine dacă nu vrei să mergi vreodată pe scuter?
La prima vedere, aproape nimic, nu? Aproape. Nu te obligă nimeni să te urci vreodată pe scuter dacă nu vrei, nici să cumperi scuter și nici măcar să încerci să înveți să mergi pe unul. Dar viața ta din trafic nu va fi 100% la fel, deoarece scopul acestei legi a fost să introducă în circulație mai mulți utilizatori de scutere. Să renunțe la mașini și să facă trecerea la astfel de vehicule.
Un scuter consumă mai puțin carburant decât un automobil cu motor termic, deci va polua mai puțin. Așa cum sigur ai observat, un scuter e mult mai mic decât o mașină, ceea ce înseamnă că ai putea să ai 4 utilizatori de scuter la semafor în loc de patru mașini, deci treceți toți când se pune verde.
În orice caz, ar trebui să petrecem mai puțin timp în trafic dacă vor fi mai mulți oameni care vor renunța să meargă singuri în mașină și optează pentru un scuter de 125 cmc în locul utilizării zilnice a autoturismului.
Beneficiile pentru cei care optează pentru un scuter de 125 sunt clare – mai puțin timp petrecut în trafic, consum mai mic decât orice mașină cu motor cu combustie, costuri mai mici de utilizare.
Nu putem ști câți utilizatori de scutere vor fi în plus față de momentul actual. Este clar că va fi un proces care va dura câțiva ani până când vom avea multe scutere în trafic, dar numărul lor ar trebui să crească, fără îndoială.
Pentru șoferul obișnuit, creșterea numărului de utilizatori de scuter ar trebui să se traducă și prin ceva mai multă atenție în trafic. La ce se întâmplă în spatele mașinii și în lateralele acesteia.
Și mai înseamnă ceva: să te asiguri înainte să deschizi portiera când ai mașina oprită la marginea străzii, atât tu, cât și pasagerii din mașină. Se presupune că erai oricum atent la trafic, dar acum trebuie să iei în calcul și un număr crescut de utilizatori începători de scutere. Folosește puțin mai multă empatie și grăbește-te mai atent. Și mai încet, vorba proverbului.
În semn de recunoștință că nu încurcă traficul cu încă o mașină care merge cu un singur om la bord, poți să îi lași puțin mai mult loc în lateral sau să pliezi oglinda laterală cât să aibă loc să treacă pe lângă tine la semafor, fără emoții de ambele părți.
Iată un video care să îți arate ce ar trebui să știe un viitor scuterist.
Pentru că e pe scuter, și nu pe trotinetă electrică, conducătorul respectiv are permis de conducere, are plăcuță de înmatriculare și are și poliță de asigurare RCA. Fă totuși cumva să nu se ajungă la polița RCA și să mergeți amândoi la destinație fără zgârieturi.
Totodată, în cazul în care se întâmplă să vă lovească un scuterist sau invers, înainte de orice altceva, asigurați-vă că nu este rănit în urma impactului. E de bun simț.
Ce trebuie să faci dacă vrei să mergi cu scuter de 125 și ai permis de categorie B?
Teoretic, primul pas este să contactezi o școală de șoferi autorizată din orașul tău și să te înscrii la un curs pentru 125B. Te poți aștepta să te coste aproximativ 1.000 de lei acest proces dacă îl faci în București, dar prețurile diferă de la un oraș la altul. În orice caz, ai minimum 10 ore de practică pe scuter de 125 cmc. Opțional, poți să cumperi ore suplimentare la școala de șoferi dacă vrei să îți șlefuiești abilitățile până să intri în trafic pe scuterul tău.
Odată absolvit cursul, numele tău va fi introdus într-un registru electronic, ce poate fi accesat de poliție și alte organe ale statului român, iar calitatea ta de conducător instruit de scuter de 125 cmc va fi recunoscută câtă vreme ai și permis de conducere valabil.
Cu alte cuvinte, dacă ți-a fost suspendat dreptul de a conduce oricare dintre vehiculele pe care ai voie să le conduci cu permisul tău actual, nu vei avea voie nici pe scuter de 125 cmc. Sperăm că nu afli abia acum despre asta, așa este legea de când o știm.
Din punct de vedere legal, odată ce ai îndeplinit criteriile de vârstă, vechime în categoria B și ai urmat cursul dedicat, ești gată să îți cumperi un scuter de 125 cmc sau să închiriezi unul (dacă ai de unde).
Din punct de vedere etic și moral, ar fi indicat să faci tot posibilul să mergi cât mai bine pe scuter, așa că nu ezita să iei ore suplimentare la școala de șoferi dacă nu consideri că ești suficient de abil pe un astfel de vehicul.
Odată ce capeți experiență, urmează cu încredere un curs de conducere defensivă pentru astfel de vehicule și astfel vei fi un șofer mult mai sigur, deci mult mai bun, în primul rând pentru tine.
În cazul în care ai vrea să mergi să urmezi școala de șoferi pentru scuter, dar nu știi încă să mergi pe bicicletă, îți recomandăm cu căldură să înveți întâi să mergi pe bicicletă. Este esențial să fii familiarizat cu mersul pe două roți, fie ele și fără motor, înainte de a încerca să faci asta cu un scuter.
Mersul pe bicicletă te va familiariza cu dinamica rulării pe două roți și cu echilibrul necesar când rulezi pe scuter. Dacă nu ai bicicleta ta, poți încerca să împrumuți una de la un prieten sau să închiriezi una. Nu uita să porți cască. Am mers la serviciu pe bicicletă multă vreme și îți pot spune că e un sport relativ extrem în București, dar văd că șoferii sunt mai grijulii față de bicicliști față de cum erau acum câțiva ani. Suntem foarte departe de Olanda, însă.
În unele orașe, ai opțiunea de a închiria un scuter electric sau unul cu motor de 49 cmc în regim de agrement. Odată ce ai învățat să mergi pe bicicletă la un nivel decent, cât să nu te pui în pericol la fiecare intersecție, poți încerca să vezi cum te simți pe scuter cu unul închiriat.
Condu cu atenție, însă, că multe dintre mopedurile de pe piață nu au ABS, deci dacă te panichezi și faci o frânare mult prea bruscă riști să blochezi roata față și ajungi să cazi.
De ce altceva mai ai nevoie ca să conduci legal un scuter de 125 cmc cu permis de categoria B?
Legea din România obligă toți conducătorii de scutere și motociclete să poarte o cască de protecție pe cap atunci când conduc un asemenea vehicul pe drumurile publice. Va trebui ca scuterul respectiv să fie înmatriculat și să aibă poliță RCA și inspecția tehnică periodică (ITP-ul) la zi. Nu-i complicat, dar se adună costurile, chit că este mai ieftin decât la orice autoturism.
Problema este că nu toate căștile sunt egale ca siguranță și că nu este o idee tocmai bună să ai doar o cască de protecție și atât când mergi pe scuter. Spre deosebire de un automobil, când mergi cu scuterul ești expus atât la elementele exterioare, cât și la anumite riscuri în caz de accident.
Așadar, deși legea te obligă doar la o cască, este un pas inteligent să cumperi o cască bună și echipament adecvat mersului pe scuter. Pe lista scurtă trebuie să treci o pereche de mănuși specifice moto, o geacă moto cu protecții pentru coloană, umeri și coate, precum și protecții pentru picioare sau blugi moto cu protecții integrate.
Ce îți recomandă specialiștii să mai cumperi?
Dacă vrei să mergi cu scuterul și în zilele în care plouă sau este frig, ar fi indicat să ai echipament adecvat rulării în astfel de condiții. Există echipamente moto speciale pentru utilizatorii de scutere, în special pentru cei care rulează în ținută office – vezi marca Tucano Urbano și ofertele similare ale producătorilor concurenți. Câtă vreme nu este gheață sau zăpadă pe jos și ai anvelope bune, poți rula cu scuterul în siguranță în orice condiții meteo.
Așadar, un minim de echipament de protecție implică o cască moto conformă cu standardele UE, o pereche de mănuși moto și o geacă moto din textil sau măcar o vestă cu protecții. Dacă vrei să fii și mai protejat, poți să îți cumperi o vestă moto cu airbag, disponibilă și într-o variantă similară cu un ghiozdan, ce te protejează suplimentar față de echipamentul convențional în cazul unei căzături sau al unui impact.
Asigură-te că scuterul tău este în stare bună de funcționare mereu și că ai în dotare anvelope de calitate. Respectă intervalele de revizie ale scuterului și asigură-te că este în permanență în stare bună de funcționare.
Pentru o experiență cât mai plăcută pe scuter, ar fi indicat să optați pentru un model cu injecție și echipat cu ABS. Puteți monta ulterior dotări de confort cum ar fi manșoane încălzite, o șa mai moale sau o cutie de bagaje.