Test Drive: Mitsubishi ASX hibrid facelift

Abia lansat pe piață la început de 2023, Mitsubishi ASX primește deja un facelift. Test cu SUV-ul de segment mic în versiune hibridă.

Cine este și ce vrea Mitsubishi ASX facelift de la noi?

Este reprezentantul mărcii din Japonia în segmentul B SUV și vrea să ne convingă că deși este un Renault Captur reinterpretat de Mitsubishi, ASX facelift are și propriile calități. Constructorul nipon face parte din alianța Renault-Nissan-Mitsubishi, iar în ultimii ani a decis să preia o serie de modele din cadrul Alianței pentru a le vinde sub propriul brand. Iar ăsta nu-i un secret. În felul acesta a debutat la începutul anului trecut noul ASX (bazat pe Renault Captur), iar apoi Mitsubishi Colt (bazat pe Renault Clio). Acum, Mitsubishi pune pe piață ASX facelift, preluând și personalizând cea mai recentă versiune Renault Captur facelift.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Lucrurile s-au mișcat extrem de repede pentru actualul ASX, cumva paradoxal față de generația anterioară care a stat pe piață 12 ani și a trecut prin nu mai puțin de patru reîntineriri (a se citi facelift-uri).

Până acum doi ani, Mitsubishi intrase într-o perioadă letargică. A ieșit de pe o serie de piețe importante din Europa (de exemplu, mașinile cu sigla în formă de diamant nu se mai vând în Marea Britanie) și a contemplat o vreme chiar să iasă din Europa cu totul. A existat chiar și un comunicat de presă prin care se anunța inevitabila retragere.

Apoi, lucrurile s-au calmat. Gama a fost revizuită cu noul ASX și noul Colt, modele ce i-au adus înapoi în segmentele de volum din Europa.

Iar acum, la mai puțin de un an și jumătate de când mergeam la lansarea internațională a noului Mitsubishi ASX, niponii m-au chemat din nou pentru a face cunoștiință cu ASX facelift. Este probabil cel mai rapid facelift din istoria unui model.

Ce s-a schimbat? Partea frontală este complet nouă, varianta cu facelift având un look mai agresiv dat de grila cu elemente cromate și de blocurile optice mai înguste. Luminile de zi sunt așezate pe verticală, iar jantele au un design nou.

Interiorul a fost și el reorganizat. ASX facelift primește selectorul electronic pentru cutia de viteze automată, consola centrală flotantă și o parte centrală eliberată de butoanele rotative pentru climatizare. Acesta sunt acum digitale și se regăsesc în partea de jos a ecranului așezat pe verticală. În plus, infotainmentul este oferit cu sistemul de operare Android Automotive și oferă acum aplicații integrate direct (de exemplu, Google Maps).

Ce concurenți are pe piața din România?

Primul este, evident, Renault Captur facelift. Cele două automobile sunt virtual identice, mai puțin elementele de design frontale și siglele mărcilor, bineînțeles. Diferența este dată de garanția acordată. Mitsubishi oferă 5 ani garanție sau 150.000 kilometri, în timp ce la Renault oferă trei ani. Mitsubishi mai plusează cu 8 ani garanție (sau 160.000 km) pentru baterie (în cazul hibrizilor) și pachet asistență pe șosea pentru 5 ani.

De asemenea, la Renault nu mai putem opta pentru tapițerie din piele artificială, în timp ce Mitsubishi oferă acest tip de finisare interioară pentru nivelul său de top.

Apoi, restul mulțimii de concurenți din segmentul B SUV. Dacă vorbim strict de rivali care oferă soluții hibrid clasice aceștia sunt Toyota Yaris Cross, Hyundai Kona Hybrid și Kia Niro Hybrid. Dacă vorbim despre concurenții din segment la modul general, atunci mai adăugăm Citroen C3 Aircross, Ford Puma, Nissan Juke, Peugeot 2008, Skoda Kamiq, Volkswagen T-Cross, Seat Arona, Opel Mokka. Și nici așa nu i-am enumerat pe toți.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Mitsubishi ne-a chemat în Roma pentru a face cunoștiință cu ASX-ul cu facelift. Organizatorii ne-au pus la dispoziție două dintre variantele de motorizare ce pot fi comandate pentru noul crossover. Cei mai mulți kilometri i-am parcurs alături de versiunea ASX HEV propulsată de sistemul hibrid format de motorul pe benzină de 1.6 litri, motor electric și baterie de 1,2 kWh. Este același sistem răspândit pe majoritatea modelelor Renault, dar și pe pe Dacia Jogger și Duster. Este deja arhicunoscut, oferă un total de 143 CP și are marele avantaj că este foarte prietenos cu portofelul proprietarului (la nivel de consum). Este eficient și plăcut la condus, dar devine ușor zgomotos atunci când rulezi la viteze de autostradă. Pentru uzul urban zilnic și drumuri ocazionale la distanță mare este varianta perfectă pe care o poți alege.

Am condus și motorizarea de 1,3 litri mild-hybrid de 130 CP. O cunoaștem și pe aceasta de pe variantă fără facelift a modelului Mitsubishi ASX. O văd ca fiind mai potrivită celor care vor folosi mașina preponderent pentru drumuri lungi, având suficiente resurse pentru reprize decente.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Pe traseul de test din Italia, ASX-ul hibrid a înregistrat un consum mediu de 5,3 litri/100 km. Am parcurs aproximativ 150 kilometri pe un traseu ce ne-a dus de la Aeroportul Fiumicino din Roma spre lacul Bracciano și apoi din nou în capitala Italiei. Am avut de parcurs o bucată sănătoasă de autostradă, drumuri naționale și un drum secundar foarte denivelat. Plus ceva trafic de oraș. Mitsubishi ASX HEV are un rezervor de carburant de 48 litri, iar pentru consumul obținut asta înseamnă o autonomie de 900 de kilometri.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

ASX facelift pare să fi fost gândit pentru oraș. Este zona sa preferată de joacă unde se simte cel mai bine. Dimensiunile compacte îl fac extrem de ușor de manevrat în traficul din oraș, iar sistemul hibrid utilizează motorul electric de fiecare dată când are ocazia.

Nivelul de asistare a direcție poate fi reglat, și deși am preferat cea mai ”tare” setare disponibilă, e plăcut să știi că poți alege și o direcție ușoară – mai ales pentru manverele de parcare.

Suspensia este în general confortabilă, cu o tentă ușor fermă. Uneori, la trecerea peste denivelări, își face simțită prezența acea rigiditate. Dar nimeni nu-i perfect.

Motorul termic devine uneori zgomotos atunci când pornește să încarce bateria sau la rularea la viteze de autostradă, momente în care sistemul hibrid are nevoie de toate resursele disponibile. Nu este cel mai dinamic Mitsubishi, cei 143 CP fiind suficienți pentru o accelerare de la 0 la 100 km/h efectuată în 10 secunde.

Cum ți se pare designul exterior?

Încă de la lansarea actualei generații Mitsubishi ASX, reprezentanții companiei au spus că deși ASX și Captur sunt modele similare, un facelift pentru Captur le va diferenția în viitor. Faceliftul pentru SUV-ul francez a venit, iar cele două modele au fost diferite pentru câteva luni.

Presat cumva de adoptarea normelor GSR 2, Mitsubishi a preluat modificările și le-a aplicat lui ASX. Din nou, cele două modele cu sânge comun sunt asemănătoare, diferențele fiind date de câteva elemente estetice. Trecând peste similarități, designul modelului ASX este atrăgător și reușește să fie discret și interesant în același timp. Am remarcat două tipuri de priviri din partea trecătorilor: cei care remarcă că este un model nou, dar aruncă o privire și atât, și cei uimiți și atrași care își vor întoarce gâtul încercând să urmărească mașina.

Cum sunt materialele la interior?

Calitatea a crescut față de modelul fără facelift, dar încă este loc de mai bine. Avem materiale moi și dichisite în zonele cele mai accesate, și plastic mai tare în locurile mai puțin pipăite, ca să le zic așa. În plus, pe versiunea de top a fost păstrată tapițeria din piele artificială.

Per total, interiorul este acum mai modern prin adoptarea noului ecran vertical pe consola centrală, la bază căruia se află un șir de butoane fizice. Dispar elementele rotative pentru controlarea sistemului de climatizare în favoarea comenzilor digitale.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

ASX primește nota 8. Avem suficiente spații de depozitare la interior, atât în buzunarele portierelor și în cotiera centrală. Portbagajul are o capacitate de încărcare de 305 litri, dar sub podea mai avem o zonă de depozitare care crește volumul la 419 litri. Aici încape inclusiv o roată de rezervă temporară (dotare opțională). Aceste cifre sunt valabile pentru ASX-ul HEV, acesta plătind ceva tribut faptului că mai există și o baterie de găzduit.

Pentru ASX cu motorizare termică sau mild hybrid, portbagajul este mai mare. Acesta are 422 litri, valoare care crește la 536 litri cu spațiu de sub podea și prin culisarea banchetei.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Având în vedere că este un crossover de segment B (clasa mică) spațiul pentru ocupanții din față este suficient. Și atât. Dar asta e o treabă general valabilă în segment. În partea din spate, bancheta care culisează permite un pic de manevră în ceea ce privește spațiul pentru pasageri. Ideal ar fi ca maxim patru ocupanți să plece la un drum mai lung cu noul ASX facelift.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Nu. Nici nu a apucat să testeze ASX-ul de generație a doua că a și apărut faceliftul. Dacă ne uităm în ograda celor de la Renault, modelul Captur a fost pus la încercare în 2019, după lansarea versiunii originale, fără facelift. Atunci, SUV-ul primea un scor general de 5 stele: 96% pentru protecția pasagerilor adulți și 83% pentru protecția copiilor. Modelul a primit un scor de 75% la protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor și 74% pentru sistemele active de asistență.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Sună redundant, dar sistemul hibrid utilizat de Mitsubishi pentru ASX îți rămâne în cap. Este eficient, mai ales în oraș, unde cifrele de consum rămân mereu foarte mici.

De remarcat și noul sistem multimedia bazat pe sistemul de operare Android ce are Google Maps și Google Assistent integrat. Cu o grafică modernă și viteză de reacție rapidă, este unul dintre cele mai bune din acest moment. Ecranul central are 10,4 inchi și este amplasat vertical, iar cel din fața șoferului are 10 inchi și poate fi personalizat.

ASX facelift este primul Mitsubishi conectat. Există în premieră și o aplicație pentru mobil numită My Mitsubishi Motors prin intermediul căreia poți accesa o serie de funcții ale mașinii.

De remarcat și sistemul audio Harman Kardon disponibil pe echiparea de top.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

O poziție la volan mai joasă. Scaunul șoferului nu coboară suficient de jos, iar dacă alegi plafonul panoramic, mai pierzi ceva spațiul disponibil la cap.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Mitsubishi nu a comunicat încă prețurile pentru piața din România, dar dacă tendințele se vor respecta, ne așteptăm la un preț un pic mai ridicat față de un Captur echivalent. În schimb, niponii plusează cu cei 5 ani garanție sau 150.000 km plus cei 8 ani garanție sau 160.000 km pentru baterie.

Nivelul de echipare de bază se numește Inform și este disponibil doar cu motorizarea de un litru de 90 CP. Urmează Invite, Intense și Instyle. Spre deosebire de versiunea fără facelift nu va mai fi disponibilă variantă plug-in hybrid.

Poți alege însă între patru variante de motorizare. Versiunea entry level beneficiază de propulsorul 1.0 MPI-T cu trei cilindri ce oferă 90 CP și transmisie manuală cu șase trepte. Urmează apoi motorul 1.3 DI-T, 4 cilindri, turbo, benzină mild hibrid, ce oferă 140 sau 160 CP. Acest propulsor poate fi asociat cu transmisie manuală (în versiunea de 140 CP) cu șase trepte sau automată DCT cu 7 rapoarte (pentru varianta de 160 CP). Gama este completată de modelul ce face obiectul acestui test: 1.6L Hybrid cu 143 CP.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru eficiența sistemului hibrid. Vei avea unul dintre cele mai economice SUV-uri de segment B de pe piață.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Poziția prea înaltă la volan și portbagajul relativ mic.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

O antifonare mai bună pentru rulajul la viteze de autostradă.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…dacă vrei un hibrid eficient și un automobil capabil peste care să plusezi cu cei cinci ani de garanție

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…te deranjează că acest model este disponibil și cu o altă siglă pe grilă.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da. Am apreciat mereu modelul ASX de la Mitsubishi, iar noua generație are suficiente calități să fie pe lista mea.

Clientul perfect al mașinii?

O persoană sau o familie interesată de un crossover polivalent cu sistem de propulsie hibrid.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un crossover de segment B cu look fresh și modern disponibil cu sistem de propulsie hibrid.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Mitsubishi

Mitsubishi ASX facelift

Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Full Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Electric
Putere maximă sistem
143 CP
Cuplu maxim sistem
NC Nm
Transmisie
Tip transmisie
Automată
Număr trepte
6
Tracțiune
Față
Motor termic
Configurație / nr cilindri
în linie/4
Capacitate cilindrică
1.598 cmc
Putere maximă
94 CP
Cuplu maxim
148 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
49 CP/kW
Cuplu maxim electric
205 Nm
Baterie
Capacitate brută
1,2 kWh
Capacitate netă
0,85 kWh
Putere maximă încărcare AC
Putere maximă încărcare DC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
9,9 s
Viteză maximă
170 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
4,7 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4.227 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1.797 mm
Înălțime
1.567 mm
Ampatament
2.639 mm
Volum portbagaj
305-419 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1.158 litri
Masa proprie
1.438 kg
Siguranță
Rezultat
Preț
Preț de pornire model
Preț mașină testată