Cine este și ce vrea MG3 Hybrid+ de la noi?
MG3 este un automobil care se încadrează în segmentul B de automobile, un hatchback cu cinci portiere care mizează pe rețeta automobilelor de clasă mică. Plusează față de cei mai mulți concurenți cu un sistem hibrid de propulsie, ceea ce-l poziționează din start foarte aproape de trei modele cu greutate, care, la rândul lor, oferă motorizări hibride performante: Renault Clio E-TECH, Toyota Yaris Hybrid și Honda Jazz e:HEV.
Altfel, la momentul în care va sosi și o motorizare clasică pentru MG3, preconizat a se întâmpla în câteva luni, modelul va avea de înfruntat o concurență și mai acerbă. În momentul de față, raportându-ne strict la sistemele alternative de propulsie, propune cel mai avantajos preț de pornire pentru segmentul de piață în care se încadrează.
De la noi am putea spune că vrea să fie poarta de (re)intrare în universul MG, o marcă aproape uitată pe bătrânul continent în ultimii ani, cu excepția Regatului Unit, dar care puternic impulsionată de steroizi chinezești încearcă să-și reclădească un prestigiu bazându-se pe o istorie de nu mai puțin de 100 de ani. MG3 va fi cel mai accesibil model al casei.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?
Iată că la acest capitol nu am ce să raportez, dar voi profita de context pentru a explica puțin situația MG. În anul în care, după cum spuneam, se serbează centenarul, MG a devenit deja, extrem de rapid, o prezență vizibilă în România. În Europa, de asemenea, iar la evenimentul de lansare pentru MG3 Hybrid+, desfășurat în Grecia, ne-a fost trecută în revistă și această poziționare și repoziționare pe continent. Am înțeles că inclusiv în Marea Britanie, locul de baștină MG, s-a renunțat la dealeri cu mare tradiție pentru a li se da credit unora noi, mult mai deschiși la mișcările foarte dinamice din piața auto.
În total, în momentul de față există 1.220 de concesionari MG în zona continentală a Europei, 406 dintre ei deschizându-se doar în anul pe care îl traversăm. Și ca să înțelegi corect expansiunea, nu mai departe de 2020 existau doar 44 de dealeri MG.
Cu așa mișcări de trupe e limpede că marca trebuie să și livreze modele care să devină tentante. Există deja o carte câștigătoare, electrica MG4 care a prins bine. Pe lângă ea, MG comercializează și un SUV, HS, într-o zonă unde cererea (pentru acest tip de automobil) este chiar mare. Anul 2024 va marca și lansarea roadster-ului de performanță Cyberster, despre care e limpede că nu va da vânzările peste cap, dar va funcționa ca vector de imagine pentru MG, un specialist al acestui tip de automobil în trecut.
În acest tablou e logic că era nevoie și de volum de vânzări și iată, așadar, scopul principal al venirii lui MG3 pe lume. Motorizarea full hybrid va trebui să funcționeze ca locomotivă pentru model, pentru că tendințele și dorințele cumpărătorilor o cer. Așadar, nu discutăm despre un model care se poate compara cu predecesorul, din simplul motiv că este complet nou.
*Totuși, trebuie făcută o completare aici: MG3 este un model complet nou doar pentru Europa continentală. În Marea Britanie a avut un predecesor cu același nume, dar nu l-aș lua în calculul general al pieței europene pentru că misiunea lui a fost alta.
Ce concurenți are pe piața din România?
I-am marcat deja pe cei mai importanți trei în cazul versiunii testate, pe care oficialii MG nu s-au ferit să-i numească foarte clar la eveniment. Comparația s-a făcut, în principal, din perspectiva puterii maxime oferite de model, dar aici vom explica mai multe când vom ajunge la motorizare, dar și judecând după prețul de achiziție.
În România, MG3 Hybrid+ va porni de la 19.500 Euro (cu TVA), fără niciun fel de bonificație de la stat (pentru care se va califica, desigur). În contrapartidă, Toyota percepe minim 22.640 euro (cu TVA) pentru Yaris Hybrid, iar Renault solicită minim 20.900 euro (cu TVA) pentru Clio E-TECH. La Honda discutăm despre un preț de achiziție care pleacă de la 26.940 euro (TVA inclus) – e un pic alt nivel aici.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Nu am putea recomanda decât singura motorizare care va fi disponibilă în primă fază, cea hibridă de, atenție, 194 CP. În teorie, căci, în practică, lucrurile stau un pic mai complex decât cifra maximă afișată.
MG propune un sistem de propulsie compus dintr-un motor termic de 1,5 litri care dezvoltă 75 CP la o turație de 6.000 rpm, un motor electric de tracțiune care dezvoltă un maxim de 100 kW (136 CP), o baterie de acumulatori cu o capacitate de 1,83 kWh și, atenție, o transmisie automată clasică (3 trepte de viteză).
După datele oficiale, puterea maximă dezvoltată de MG3 HYBRID+ este de 194 CP, iar momentul motor are o valoare de vârf de nu mai puțin de 425 Nm (în total). Rachetă, nu alta, cifre care l-ar recomanda drept un hothatch veritabil. De altfel, când am citit 194 CP m-am dus direct cu gândul la versiunile RS ale Clio-urilor mai vechi, modele la care suspin și acum privind retrospectiv.
Doar că se cuvine o explicație mai serioasă aici.
Până la viteza de 60 km/h, MG3 poate rula strict electric în modul EV. Dacă sistemul de propulsie este lăsat să-și facă singur algoritmul, MG3 poate plusa în regim electric până spre 80 km/h. În acest context, resursele deplasării fiind furnizate exclusiv de motorul electric de tracțiune, puterea maximă este de doar 136 CP. Toyota vine cu un maxim de 130 CP, iar Renault cu 145 CP. Brusc, parcă nu mai e tocmai corect să ne raportăm doar la cei 194 CP ai lui MG, nu? Mai ales că un model de segment B e ales – cu precădere – de cei care petrec în oraș cel mai mult timp la volan.
Din jurul valorii de 80 km/h se activează ca propulsor și motorul termic, cel care, altfel, poate funcționa și doar pentru a încărca bateria de acumulatori, în special la deplasările în mediul urban. Abia din acel punct se poate aminti de valoare de 194 CP, iar momentul în care se pun toate forțele în folosul obținerii acesteia este marcat de o ușoară smucitură a mașinii, semn că se trece la alt nivel. Odată cu motorul termic își intră și transmisia în rol care, culmea, nu e un CVT, cum se obișnuiește la hibride, ci o automată clasică, special gândită și proiectată pentru MG3. Ea va asigura, dacă permiteți, o să-i spunem paralelă, treptele 4, 5 și 6, adică cele menite să poarte automobilul la viteze medii și mari de deplasare. Din punct de vedere ingineresc sună interesant, rămâne de văzut cum va trece și proba timpului.
Așadar, mai plastic, MG3 HYBRID+ este un automobil care la deplasările în oraș are, de la sine citire, 136 CP, ca odată ieșit la drumuri mai lungi și cu alte restricții de circulație să poată plusa până la 194 CP. Sper că e clar.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Testul de consum a fost știrbit de timpul foarte scurt pe care l-am avut la dispoziție cu mașina, deci n-aș vrea să fie luat ca literă de lege.
Oficial este vehiculată valoarea de 4,4 l/100 km. Cum noi ne-am plimbat pe drumuri întortocheate de coastă, în afara așezărilor altă dată pescărești, nu aveam cum să ne apropiem de cifră, știut fiind că un vehicul full hybrid e mai eficient în mediul urban. Am sărit pragul de 7 l/100 km, dar, insist aici, nu am avut timp să ne și așezăm la un parcurs cumpătat.
Volumul rezervorului de benzină este de 36 de litri, ceea ce face plauzibilă o autonomie ce sare de 600 kilometri în regim de exploatare mixt. Doar urban, aceasta va crește.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
La drum lung mi s-a părut în media unui automobil de segment B. Nu extraordinar de confortabil dar suficient, ar fi putut fi izolat fonic mai bine. Totuși, denivelările nu sunt filtrate suficient de elegant, existând un caracter ceva mai necizelat al trenului de rulare. Cumva, faptul că nu este un model matur se simte tocmai în exploatare. E posibil ca feedback-ul cules de la jurnaliștii care l-au testat în premieră, dar mai ales impresiile primei generații de clienți de MG3 Hybrid+ să conteze mult în cazul unui viitor facelift sau al unei potențiale generații ce îi va urma.
Personal, m-am simțit stânjenit în momentele în care am vrut să abordez cu puțin aplomb unele viraje frumoase, semn că nu i se potrivește deloc un caracter sportiv mașinii, chiar dacă cei 194 CP lăudați ar tenta și către așa ceva. Și nu m-am împăcat ideal nici cu sistemul de direcție al cărui răspuns mi s-a părut mult prea relativ față de ce citeau roțile și ce încercam eu să comand prin intermediul volanului. S-ar putea lucra mai mult la partea de feedback, n-ar strica o revizuire pe viitor.
În oraș poate fi un companion mulțumitor, căci asta și trebuie să fie un vehicul pe care îl achiziționezi în primul rând pentru că este accesibil; cel mai accesibil din nișa sa, după cum am subliniat mai sus. Va fi ceva mai gălăgios la denivelările scurte, gropi sau șine de tramvai, dar odată învățat acest comportament nu-i exclus ca posesorii să-l poată trece cu vederea.
Cum ți se pare designul exterior?
Aș fi preferat să ocolesc răspunsul pentru că mi se pare că designerii MG au jucat prea la siguranță, cum se spune în sport. Mai nimic îndrăzneț, mai nimic care să-ți fure privirea și inima. Un design curat, care s-a vrut a fi european, dar care pare ancorat într-o generație anterioară care nici măcar nu a existat.
Aș prefera să vă las pe dumneavoastră să vă dați cu părerea aici. Sunt șanse mari să mă înșel, nu?
Cum sunt materialele la interior?
Corecte pentru segment și pentru nivelul de preț solicitat. Asta s-ar traduce prin faptul că sunt mai trainice, automat mai dure, cel puțin în spate și pe fețele portierelor. Și cam mai tot timpul în ultima perioadă, apariția unor ecrane digitale cu grafică decentă îmbunătățește, cel puțin vizual , percepția pasagerilor despre calitatea interiorului. Altfel, zone moi pe acolo pe unde ar trebui neapărat să fie, altele dure chiar și unde ar putea fi mai moi, un interior despre care n-aș putea să spun că iese în evidență nici pozitiv, dar nici negativ. I-aș atribui eticheta de „corect”.
Ar fi fost interesant să petrec mai mult timp în scaun, pentru a simți la prima mână cum se percepe la drumuri lungi. La primul contact nu le-aș fi catalogat (scaunele) drept foarte confortabile și mi-au iscat ceva interes în acest sens.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
La organizare interioară stă bine. De altfel, e greu în 2024 să mai lansezi un model care trebuie să aibă caracter util și care să fie deficitar la chestii banale precum spațiile de depozitare. Pasagerii din față au locașuri generoase atât la baza consolei centrale, cât și între scaune sau în fețele portierelor dimensionate generos pentru segment. Mai punem la socoteală și cotiera și chiar nu am ce să obiectez.
Pentru segmentul B, organizarea interioară ca spații de depozitare este foarte bună, așa că merită un 10 din partea profesorului Radu.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Nevoia de transport va acoperi patru pasageri, la o adică și cinci, dar nu cred că se vor bate care să stea pe banchetă. Altfel, tipologia acestui vehicul îl recomandă mai mult, cinstit vorbind, ca mijloc de locomoție pentru unu sau doi pasageri, cei din față. Există o discrepanță între gradul de confort oferit pe scaune și cel disponibil pe banchetă, e logic. Totuși, pentru segmentul B, doi pasageri maturi pot călători în spate, iar asta este esențial.
Pentru depozitarea bagajelor propune un volum de 293 litri, absolut decent în clasă, iar prin rabatarea banchetei, care la primul nivel de echipare nu este fracționabilă, se poate ajunge până la 983 litri. Încă o dată, ce să-ți dorești mai mult de la clasa asta?
Cât de sigură este? A testat-o EuroNCAP?
MG3 n-a ajuns încă la testele NCAP, deci nu vă putem comunica un rezultat obținut, însă putem spune că dat fiind faptul că este un model complet nou pe piața europeană, e limpede că a trebuit să se alinieze la cele mai noi standarde de siguranță pasivă și activă. Iar echiparea cu aceste sisteme va contribui, direct, la rezultatul final.
Este bine știut faptul că testele NCAP nu se mai rezumă de foarte mult timp doar la airbag-uri și la cât de eficiente sunt, iar MG, din acest punct de vedere, l-a pregătit bine pe „3” pentru o piață cu pretenții la siguranță, precum cea din Europa.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Mi-a rămas în minte sistemul hibrid de propulsie. Fără să mă fi îndrăgostit de el, are o aură care intrigă un om care încearcă să înțeleagă în timp real ce se întâmplă sub capotă. Salut curajul MG de a veni cu un brevet aparte, dacă ne gândim la transmisia utilizată.
Din păcate, ca la mai toate automobilele proaspăt lansate, mi-au rămas în minte, cu notă negativă, toate sistemele de asistență care te toacă fonic la orice mică ezitare pe drum sau depășire a limitei de viteză. Nu e vina MG, ține de legislația europeană, în multe cazuri se pot decupla aceste „alarme” însă doar până la următoarea pornire a automobilului. Repet, fără să țină doar de MG chestia asta, nu are cum să nu-ți rămână în minte.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Da, după cum am încercat să explic mai sus, îi lipsește o maturitate pe care concurenții direcți o au. Pentru un utilizator foarte atent la detalii poate face diferența. Mai ales în ceea ce ține de finețea trenului de rulare, acolo mai sunt chestii de optimizat. Pe de altă parte, pentru un model complet nou putem înțelege că nu avea cum să iată totul impecabil.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Aici e simplu și e meritul celor de la MG. Există doar trei niveluri de echipare, opționale fiind doar culorile disponibile; de fapt, White Dover este oferită standard, apoi pentru restul de șase (negru, două nuanțe de gri, galben, roșu sau albastru), indiferent de pachetul de echipamente ales, prețul este de 500 euro (TVA inclus). Ultimele trei arată chiar funky și se potrivesc perfect caracterului unui astfel de automobil. Nu la fel de veselă este atmosfera interioară, unde negrul este omniprezent și va dicta tonul indiferent de câte opțiuni are nivelul tău de echipare.
Cele trei pachete sunt: Explore (preț de pornire de 19.500 euro, cu TVA), Excite (de la 20.990 euro, TVA inclus) și Exclusive (de la 22.490 euro, cu TVA). Logica acestui tip de automobil și faptul că propune o rețetă financiară imbatabilă printre hibride va face ca multe comenzi să se ducă înspre Explore, ca variantă de buget.
După ce l-am condus în echipare Exclusive, care te face să te simți ca într-un automobil al anului 2024, corect, fără să ții cont de dimensiunea sa, mi-e limpede că va fi varianta clară de luat în calcul dacă și resursele vor permite acest aspect.
Oricum, faptul că nu poți configura de la zero modelul și că ai trepte cu pachete standard, dar și acela că inclusiv între pachete pot exista combinații de culori, îi conferă lui MG3 Hybrid+ avantajul că poate exista în stocurile dealerilor, iar livrările se vor putea face rapid. Nu cred că e puțin lucru pentru cineva care cumpără un automobil de care chiar are nevoie.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Pentru că este altceva. Din orice punct de vedere privești afirmația asta. Pentru că deși discutăm despre un model cu puternici rădăcini în China, se mândrește cu o emblemă de ceva prestigiu în Europa, deci trece diferit de alte modele ale unor producători pe care abia acum îi aflăm (mă refer la cei care vin susținut dinspre Asia).
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Că nu este un pachet care a fost păstrat mai mult la maturare. Sau că nu s-a investit ceva mai mult și în alte aspecte în afară de grupul propulsor modern. Un pic de rafinament al șasiului chiar nu ar fi deranjat pe nimeni deși, garantat, ar fi implicat costuri suplimentare. Repet o idee anterioară tocmai cu speranța că va ajunge acolo unde trebuie.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Rog echipa de ingineri care a definitivat setup-ul șasiului și al sistemului de suspensie să mai treacă o dată prin toată documentația și prin toate testele efectuate. Poate se mai schimbă idei.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…ai buget limitat și îți dorești neapărat un automobil de segment B care să fie echipat cu un sistem modern de propulsie.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…ești chițibușar.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Nu ne-am potrivit din prea multe puncte de vedere. Aș putea spune că a fost nepotrivire de caracter, dar e cinstit să spun că nici eu nu mă încadrez în tiparul potențialului client de MG3.
Clientul perfect al mașinii?
Acest „perfect” mă obligă să mă gândesc la cei care primesc automobil de companie și nu au putere de alegere în acest sens. Desigur, MG3 li s-ar potrivi multora, cinstit vorbind, dar perfect li se va potrivi celor care îl vor primi în exploatare cu foaie de parcurs cu tot.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Curajul de a provoca, tehnologic, campioni ai domeniului în clasă.