Renault Scenic E-Tech Electric: Familial

De puțină vreme, Renault Scenic descrie un crossover/SUV electric, un caracter diferit de cel cu care ne obișnuisem în ultimii 27 de ani. Testăm noul Scenic E-Tech Electric timp de 16 zile în EUROCHARGE by Schaeffler.

Ai nevoie de mult curaj și încredere în pașii pe care urmează să-i faci dacă iei un model precum Scenic, care a definit mulți ani conceptul de monovolum (MPV), și-l arunci în arena crossover-elor/ SUV-urilor. Dar oare chiar așa este?

Chiar dacă nu este părintele monovolumului, Renault a reușit să asigure acestui segment o fundație sănătoasă prin Espace și, ulterior, Scenic. La mai bine de 10 ani de la debutul lui Espace, Renault a prezentat Scenic, primul monovolum compact. Se întâmpla în 1996. Ce-i drept, Renault și-a arătat intențiile din 1991, an în care a prezentat conceptul S.C.E.N.I.C. (Safety Concept Embodied in a New Innovative Car). 

În EUROCHARGE by Schaeffler vom conduce de la București la Lisabona și înapoi a cincea generație Scenic. Să-i descoperim personalitatea în cele 16 zile de test.

Transhumanța spre kilowatt

Acum doi ani, undeva printr-un studio din Paris, ne întâlneam cu un nou concept – Scenic Vision H2-Tech. Făcând o mică paranteză, cred că monovolumul, din punct de vedere al conceptului, este cea mai propice formă de caroserie pentru a adopta electrificarea.

După patru generații de Renault Scenic, să le spunem clasice, cu motorizări termice, acest al cincilea Scenic este un BEV, o mașină electrică. În același timp e un crossover/SUV.

Și înainte de a intra în detalii, un prim lucru care mă bucură este că Scenic este un nume care poate fi găsit din nou în showrrom-urile Renault din țară, întrucât a patra generație nu a mai primit viză de România. 

Revenind la prima interacțiune cu noul Scenic, cea de acum doi ani, îmi permit s-o numesc chiar o primă întâlnire, pentru că la nivelul designului exterior, francezii au adus estetica conceptului aproape în proporție de 100% în producție de serie. Și pentru că ursitoarele au ținut aproape de acest model, la debutul comercial avea deja în rastel titlul ”Car of the Year 2024”. 

Pășind în intimitate

Noul Renault Scenic E-Tech Electric este construit pe platforma AmpR Medium, sau după vechiul nume din buletin CMF-EV, aceeași platformă pe care este construit și Megane E-Tech. Scenic este disponibil cu două baterii. Cea de bază este compusă din 12 module, fiecare conținând 16 celule, capacitatea totală fiind de 60 kWh. Bateria mare conține tot 12 module, doar că fiecare este compus din 24 de celule, capacitatea totală fiind de 87 kWh.

Este disponibilă o motorizare în două versiuni de putere. Este vorba despre un motor electric nou, care nu conține pământuri rare, ceea ce reduce impactul asupra mediului. Versiunea cuminte oferă 125 kW(170 CP) și 280 Nm, a doua dezvoltă 160 kW(220 CP) și 300 Nm.

Când vine vorba de încărcare, Renault Scenic E-Tech Electric oferă standard încărcare AC de 7,4 kW, indiferent de capacitatea bateriei, motorizare sau echipare. Opțional, poate fi achiziționat pachetul AC22 care oferă posibilitatea de a încărca la stații AC cu puteri maxime de 22 kW. La stații DC, versiunea cu baterie de 60 kWh și motor de 125 kW poate trage maxim cu 130 kW. Dacă optați pentru versiunea cu baterie mare și motorizare de 220 CP, puteți încărca la stații DC cu până la 150 kW. 

Pentru iubitorii de statistici, Renault spune că la o stație de 7,4 kW, Scenic în versiunea cu baterie mică se va încărca complet în 9 ore și 15 minute. Potrivit pentru, să-i zicem, timpul pe care mașina îl stă în parcare peste noapte. La 11 kW, timpul scade până la 6 ore și 30 de minute, iar la 22 kW, înjumătățim cele amintite anterior (3 ore și 15 min). La stații de 130 kW, pentru încărcarea de la 10 la 80%, Renault anunță un timp de 32 de minute.

În cazul versiunii cu bateria de 87 kWh, la o stație cu 7,4 kW bateria se va încărca complet în 13 ore. La 11 kW, timpul scade la 9 ore, iar la 22 kW, vorbim despre 5 ore. La stații rapide – pentru că aici e punctul important când călătorești pe distanțe lungi – pentru încărcarea de la 10 la 80% ai nevoie de 37 de minute (la stație de 150 kW).

Scenic E-Tech Electric 170 CP este creditat cu o autonomie de 430 km conform ciclului de testare WLTP. Viteza maximă este de 150 km/h iar la 100 km/h ajunge în 8,6 secunde. Consumul mediu declarat este de 16,3 kWh/100 km.

Scenic E-Tech Electric 220 CP are o viteză maximă de 170 km/h, accelerează până la 100 km/h în 7,9 secunde. Autonomia declarată este de 611 km pentru echiparea Esprit Alpine (622 km pentru versiunea de echipare techno), iar consumul mediu este de 17,2 kWh/100 km.

În EUROCHARGE by Schaeffler, jurnaliștii și creatorii de conținut vor conduce un Renault Scenic E-Tech Electric 220 esprit Alpine.

Fără piele

Dacă ideea de monovolum însemnă, într-o oarecare măsură, o dezvoltare pe verticală a interiorului, la noul Scenic putem vorbi despre o dezvoltare pe orizontală. 

Scenic E-Tech Electric împarte aceeași platformă modulară cu Megane E-Tech, dar nu și dimensiunile. Scenic are o lungime de 4.470 mm (+271 mm), o lățime de 1.864 mm (+96 mm), o înălțime de 1.571 mm (+66 mm) și un detaliu foarte important, un ampatament de 2.795 mm (+110 mm). Valorile dintre paranteze sunt diferențele vizavi de Megane, model pe care l-am ales pentru comparație întrucât folosește o planșă de bord cu desen similar.

Scenic este primul model din gama Renault care se apropie de ținta stabilită pentru 2030, și anume, utilizarea materialelor reciclate în proporție de 33% din totalul masei. În cazul modelului de față vorbim despre o proporție de 24% materiale reciclate, în special datorită celor folosite la interior. Totodată, la finalul carierei, Scenic E-Tech Electric va putea fi reciclat în proporție de 90%. 

Planșa de bord este realizată în proporție de 80% din materiale reciclate, husele scaunelor pentru echipările Techno și Esprit Alpine sunt realizate integral din materiale reciclate, iar în cazul versiunii Iconic în proporție de 87%. Ranforsările buzunarelor din panourile portierelor sunt întărite cu fibre naturale, mocheta din interior și covorașele sunt realizate în proporție de 97,65% din sticle reciclate de plastic. Și aș putea continua această enumerare pentru ceva vreme. Și nu veți avea opțiunea de a alege piele naturală ca material pentru interior. 

Sufletul acestui model este sistemul de operare care are la bază Android Automotive. El se manifestă și comunică cu cei de la bord via două display-uri. Unul landscape, amplasat în spatele volanului, cu o diagonală de 12.3 inch și o rezoluție de 1920×720 pixeli, și unul cu o dispunere portret, cu rol de interfață pentru sistemul infotainment (diagonală de 12 inch, rezoluție 1250×1562 pixeli).

De reținut că Google Maps este nu doar sistem de navigație și atât, ci activează o serie de funcții în spate. Orice traseu planificat în Google Maps va sugera automat și punctele de încărcare, la apropierea de punctul de încărcare sistemul va pregăti bateria mașinii pentru a avea o temperatură optimă și astfel eficientizează încărcarea.

Indiferent de capacitatea bateriei, Scenic oferă un portbagaj cu un volum de 440 litri, care se pot transforma în 1.449 litri prin rabatarea banchetei spate.

De mână cu AI-ul

Aș putea să vă spun despre plafonul panoramic, realizat în proporție de 50% din sticlă reciclată. Evident că trebuie să poarte și un nume, se numește Solarbay. Poate fi transparent sau opac via tehnologia PDLC (polymer dispersed liquid crystals). Și are patru poziții în care poate fi reglat – complet opac, complet transparent sau 50% transparent / 50% opac față/spate și invers. Este un detaliu spectaculos, dar mai spectaculos este AI-ul, inteligența artificială integrată la bord care are o atitudine proactivă când vine vorba de sugestii.

Poți primi sugestii legate de temperatura optimă, de faptul că poate ai uitat aerul condiționat pe recirculare sau este oprit și poate să apară un risc de aburire a geamurilor și de aici o potențială problemă de siguranță în trafic. Dacă sistemul detectează că ștergătoarele pot acumula gheață și nu mai oferă o bună capacitate de curățare, îți sugerează să pornești sistemul de dejivrare. 

Dacă optați pentru sistemul audio Harman Kardon, acesta vine cu presetări pentru modurile de redare realizate de Jean-Michel Jarre.

Prețuri în România

Renault Scenic E-Tech Electric este disponibil în trei versiuni pe piața de la noi. Versiunea de bază se numește Evolution, are un preț de pornire de 39.900 euro. Vorbim despre o versiune cu bateria de 60 kWh și motorul de 170 CP.

Echiparea techno costă 45.500 euro și vine cu bateria mare și motorul de 220 CP. 

Versiunea Esprit Alpine, modelul din EUROCHARGE by Schaeffler, are un preț de bază de 47.500 euro și este echipată cu bateria mare și motorul de 220 CP. Prețurile pe care le-am scris nu includ și ecobonusul de 5.100 de euro care poate fi accesat prin Rabla Plus.

Fișa tehnică a mașinii din EUROCHARGE by Schaeffler

Logo Renault

Renault Scenic

BEV 87KWH 220 ESPRIT ALPINE EXTENDED

de la 47.500 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
218 CP
Cuplu maxim sistem
300 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
218 CP
Cuplu maxim electric
300 Nm
Baterie
Capacitate brută
92.00 kWh
Putere maximă încărcare AC
7.4 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7.9 s
Viteză maximă
170 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
16,8 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
625 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4470 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1864 mm
Înălțime
1571 mm
Ampatament
2785 mm
Volum portbagaj
545 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1449 litri
Masa proprie
1863 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
47.500
Preț mașină testată
52.305 €



este un proiect susținut de SCHAEFFLER

Încărcat de
OMV eMotion și Renovatio e-charge

Green Partner
Autonom

Stații de încărcare
MOON România

Pus pe șosea de
Michelin

Tehnologizat de
Server Config