Porsche Taycan: Tot mai bun

Porsche Taycan a primit un facelift la jumătatea carierei. Îl vom avea alături de noi timp de 16 zile în EUROCHARGE by Schaeffler.

Când Taycan debuta oficial pe 4 septembrie 2019, Porsche punea un aisberg de greutate pe umerii lascivi ai primei sale electrice, din mai multe motive. De exemplu, acum cinci ani, universul mașinilor electrice era complet diferit de cel actual – da, o jumătate de deceniu reprezintă enorm raportat la viteza pe care au luat-o producătorii, care au ajuns să ofere baterii mai mari la facelift, fără să mai aștepte un viitor înlocuitor pentru un model actual. Dar deviem.

Taycan mai avea un test greu, pe lângă cel al pieței. De fapt, piața era cea mai mică problemă, fiindcă tehnologic vorbind, Taycan era vârful vârfurilor. Ce trebuia să demonstreze prima electrică Porsche ține chiar de numele său.

Taycan trebuia să fie un Porsche, chiar dacă arăta ca venit de pe Marte sau orice altă planetă doriți. Designul nu era suficient, cum nici 911 nu e judecat doar după siluetă. Taycan trebuia să fie dinamic, eficient pe cât posibil, atrăgător și s-o spunem pe cea dreaptă, impecabil.

Fără să-i judecăm aici abilitățile, la cinci ani de la debut, Porsche a considerat că Taycan are nevoie de un facelift. Și în purul stil al companiei din Stuttgart, inginerii și designerii au găsit loc de mai bine. De mai mult și unde contează, de mai mare.

Porsche Taycan facelift ne va fi alături în EUROCHARGE by Schaeffler, în cele 16 zile de test pe traseul București-Lisabona și retur.

Ușor cu bisturiul

Zic să dăm la o parte schimbările subtile, înainte să trecem la chestiuni mai consistente: lumea va întoarce în continuare capul după un Taycan. Garantat. Mica operație estetică aplicată de Porsche doar mai reduce din aciditate prin zone ca spoilerul față și optimizează cu formule matematice obținute în tunelul aerodinamic pachetul de jante. Ironic, ai nevoie de întuneric pentru a dibui cel mai evident câștig la nivel estetic: numele „Porsche”, cel încadrat de stopuri, este acum iluminat.

Verdict: Taycan facelift arată în continuare bine. Arată ca un Porsche. Ceea ce e valabil și pentru interior, un exemplu la fel de bun ca exteriorul în materie de discreție. Va trebui să te uiți atent la volan pentru a vedea ce-i nou. Mai exact, un selector pentru modurile de condus, disponibil pe toate versiunile și un buton extra pentru funcție „push-to-pass”, dar acesta apare doar în tandem cu pachetul Sport Chrono și versiunea Battery Performance Plus. Tot nou e și un satelit, levier, spune-i cum vrei, care controlează sistemul cruise control.

P.S.: Push-to-pass e o funcție preluată din motorsport – sursă longevivă de inspirație pentru Porsche. Pentru Taycan, push-to-pass scoate de la sertarul secret până la 95 de cai-putere, în funcție de versiune, și ți-i depozitează sub talpa dreaptă, timp de 10 secunde.

Mai multă cremă decât biscuite

Porsche e, fără excepție, antonimul adjectivului superficial. Mulți știați asta. I se aplică și lui Taycan, care are parte de cele mai mari schimbări în locuri ascunse vederii. 

Platforma e aceeași, cu nume de cod J1, la 800 de volți. Se schimbă, însă, motoarele electrice. Sau mă rog, cele existente au fost îmbunătățite pentru extra cai-putere, traduși în performanțe efective. Porsche spune că după facelift, orice Taycan, indiferent de versiune, e mai rapid. 

De exemplu, un Taycan de bază rade 0,6 secunde din timpul 0-100 km/h, care acum e de 4,8 secunde. Capul familiei, Taycan Turbo S, scapă de 0,4 secunde pentru același interval și-l poate decima, că altfel nu-i pot spune, în 2,4 secunde. Asta pe de o parte.

Pe de altă parte, există creșteri de putere (rezultate din gâdilarea motoarelor electrice) absolut brutale: după facelift, Taycan Turbo S are cu 190 de cai-putere în plus, deci 952 în total.

Bine, bine, dar bateriile și autonomia?

Porsche a lucrat și aici. Capacitatea bateriei urcă de la 93 kWh brut la 105 kWh brut. Creșterea capacității poate genera, în funcție de versiune, o autonomie cu până la 35% mai mare. Exprimat în kilometri, cel mai eficient Porsche Taycan poate parcurge 678 de kilometri cu o singură încărcare completă.

Și asta nu e tot. Bateria poate susține puteri de încărcare de 320 kW – înainte de facelift, maximul era 270 kW. Exemplificat pe limba tuturor, dacă ajungi la o stație DC cu 10% baterie iar acea stație permite încărcarea cu 320 kW, atunci timpul petrecut acolo pentru ca energia din baterie să ajungă la 80% e de doar 18 minute.

Și dinamica?

Doar inginerii Porsche știau ce se mai putea aduce aici pe partea de îmbunătățiri. O noutate este faptul că suspensia pneumatică devine standard în toată gama. Opțional, poți urca încă o treaptă, cu Porsche Active Ride, un sistem de suspensie foarte deștept introdus de Porsche Panamera, capabil să contracareze mișcări induse de legile fizicii precum tangajul și ruliul, sau să ducă mașina mai aproape de asfalt când e cazul, sau s-o ridice dacă e nevoie.

După facelift, vârf de gamă nu mai e Turbo S, cum poate vă așteptați. Titlul îi revine lui Taycan Turbo GT.

Taycan Turbo GT poate fi echipat cu pachetul Weissach, care elimină scaunele din spate, pentru un mai bun raport putere-masă. Indiferent ce alegi, vei avea la dispoziție două motoare electrice, tracțiune integrală, 1.034 de cai-putere și implicit, cel mai puternic Porsche de stradă produs vreodată. Ați citit bine: o electrică este cel mai puternic Porsche de serie.

Prețuri în România

Până acum, în jur de 150.000 de clienți Porsche au cumpărat un Taycan, în caz că era cineva curios. De trei ori mai mulți decât cei care au ales o Panamera, dar încă sub vedetele Cayenne și Macan, din perspectiva vânzărilor.

În România, Porsche Taycan facelift pleacă de la 107.115 euro pentru versiunea cu un singur motor electric și roți motrice spate. Aceasta ne va însoți în EUROCHARGE by Schaeffler, dar cu opțiunea Battery Performance Plus, ceea ce crește ușor și puterea, de la 408 la 435 de cai-putere.

O treaptă mai sus stă Taycan 4S, de la 126.557 de euro, apoi vin Taycan Turbo de la 181.852 de euro și Taycan Turbo S, de la 216.901 euro.

Taycan Turbo GT pornește de la 247.691 de euro, în vreme ce pachetul Weissach nu adaugă niciun cost suplimentar.

Taycan este disponibil și în alte două versiuni de caroserie, pe lângă cea sedan: Sport Turismo și Cross Turismo.

Taycan Sport Turismo pleacă de la 108.097 de euro și poate ajunge până la cel puțin 217.884 de euro, în cazul versiunii de top Taycan Turbo S Sport Turismo.

În ceea ce-l privește pe Cross Turismo, prețurile încep de la 119.154 pentru Taycan 4 Cross Turismo și merg până la 218.347 de euro pentru Taycan Turbo S Cross Turismo. De toate, pentru toți.

Fișa tehnică a mașinii din EUROCHARGE by Schaeffler

Logo Porsche

Porsche Taycan facelift

BEV 89KWH AUTO

de la 108.736 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
408 CP
Cuplu maxim sistem
410 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
2
Tracțiune
spate
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
408 CP
Cuplu maxim electric
410 Nm
Baterie
Capacitate brută
89.00 kWh
Putere maximă încărcare AC
11.0 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
4.8 s
Viteză maximă
230 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
16,6 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
592 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4963 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1966 mm
Înălțime
1395 mm
Ampatament
2900 mm
Volum portbagaj
407 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
2165 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
108.736
Preț mașină testată
141.513 €