Doar ce am coborât de câteva minute de pe Autobahn și drumul șerpuiește printre casele unui sătuc german. E liniște și calm pe străzi. Navigația unui Golf facelift e singura care îmi ține urechile în alertă. Atent la indicațiile vocii din difuzoare ratez evidentul și ajung într-o fundătură. Ridic ochii să privesc în retrovizoarea centrală și văd Schloss Oelber, locul pe care Volkswagen l-a ales pentru prezentarea – în secret – a noului Tayron.
Pentru cei care urmăresc știrile, numele Tayron nu-i deloc unul necunoscut. A apărut în 2018 și i-a fost atribuit unui SUV produs de FAW-Volkswagen și dedicat exclusiv pieței din China. SUV-ul, cu ascendent direct din Tiguan Allspace, folosea platforma MQB, aceeași pe care Volkswagen a împrăștiat-o prin tot grupul ca să dea naștere unui portofoliu extins de modele compacte. Ba mai mult, lucrurile au mers atât de bine pentru Tayron încât oamenii care pun ștampile pe proiecte noi au dat în fabricație un derivat al acestuia: Tayron X, o versiune coupé.
Între timp, în afara pieței din China, Tiguan Allspace a mai pierdut din adepți, iar de ceva vreme a și dispărut de pe radare și din configuratoarele mărcii. Totuși, oficialii mărcii n-au lăsat lucrurile la întâmplare și au confirmat o generație nouă a versiunii (și) cu șapte locuri. Doar că pentru un pic de coerență, Tiguan Allspace avea să devină Tayron, subiectul acestui articol.
Made in Germany
Schloss Oelber e la 45 de minute de mers cu mașina de uzina Volkswagen din Wolfsburg. Pentru cei slabi de înger, ăsta putea fi primul indiciu că noul SUV pe care nemții l-au copt are strânsă legătură cu Europa. Ca s-o spun cu subiect și predicat, Tayron a fost dezvoltat în Wolfsburg și producția lui va avea loc tot la uzina din Wolfsburg – pe care am și vizitat-o în timpul acestui eveniment și despre care o să povestesc pe larg într-un alt material. Neamț get-beget.
Ca să ai un ordin de mărime, Tayron va fi poziționat între Tiguan și Touareg. Are 4770 de mm lungime și un ampatament de 2791 de mm. Înălțimea este de 1660 de mm, iar lățimea măsoară 1852 de mm.
Parchez în curtea interioară a Schloss Oelber, iar în momentul în care deschid portiera deja văd noul Tayron. Sunt șase exemplare amplasate în locuri strategice. Trei înăuntru – în caz că voiai să stai relaxat să filmezi în cele mai bune condiții – și trei afară – să ai și un pic de context. Chiar dacă e înrudit cu Tiguan, Tayron a prins ceva aer de State. E masiv, e un pic imperturbabil, iar designul te poate păcăli cu ușurință, mai ales dacă ești în căutarea dimensiunilor precise.
N-o să disec prea mult subiectul design. Fiecare privește noul Tayron după pofte și după gusturi, dar o să punctez câteva elemente de care să ții cont. Trei linii de echipare vor fi disponibile în momentul lansării: Life, Elegance și R-Line. Ultimele două sunt gândite ca linii de echipare complementare – una pentru cei care vor un SUV classy, iar una pentru cei care sunt mai atrași de latura sportivă a unei mașini. Prin urmare, Volkswagen a decis ca Elegance și R-Line să reprezinte vârful de gamă. Cam cum se întâmplă, spre exemplu, la Dacia Duster cu echipările Journey și Extreme.
Indiferent de echiparea pe care o comanzi, logo-ul mărcii din față și liniile orizontale ale grilei vor fi iluminate, în timp ce farurile IQ. Light HD Matrix sunt opționale pe cele două echipări de top. În partea din spate, Volkswagen a copiat stilul și propune două benzi LED și un logo iluminate care unesc stopurile. Un selling point în dreptul iubitorilor de tehnologie îl reprezintă posibilitatea de a selecta din trei animații pentru jocul de lumini realizat în momentul deschiderii/închiderii mașinii.
În curtea castelului din apropiere de Wolfsburg, Volkswagen a pus accent pe Elegance și R-Line. Mi se pare normal să scoți în față ce ai mai bun. Cum le recunoști? Simplu: pe Elegance, grila frontală e garnisită cu accesorii cromate, în timp ce R-Line se bazează pe elemente negre. În caz că vrei să pui și mai tare accentul pe latura întunecată (aici a vorbit fanul Star Wars din mine) a unui Tayron R-Line, Volkswagen pune la dispoziție pachetul Black Style care crește numărul accesoriilor negre.
5 sau 7
Unul dintre atributele lui Tiguan Allspace era reprezentat de faptul că poate fi configurat în versiune cu 7 locuri. Ei bine, treaba asta rămâne și odată cu noul Tayron. Dar până să ajung să descriu caracteristicile fiecărei versiuni în parte, vreau să fac o scurtă trecere în revistă a ce primești până ajungi să descoperi al treilea rând de scaune.
Volkswagen a luat puțin din atitudinea lui Touareg când a proiectat noul Tayron. Ce înseamnă asta? Că în funcție de echiparea comandată și de cât mult vrei să ieși în evidență, Tayron poate fi echipat cu accesorii de interior din lemn. Pe lângă tușa asta nostalgică (din punctul meu de vedere), interiorul plusează cu materiale textile pe fețele portierelor și pe planșa de bord, cu accesorii plastice bine finisate gândite să imite aluminiul sau cu plastice iluminate și chiar și cu piele naturală pe scaune.
În materie de confort, Tayron va putea fi echipat cu scaunele ergoActive Plus (vârf de gamă) cu masaj și ventilație, iar standard va fi disponibil un sistem de climatizare pe trei zone și perdele pentru geamurile din spate. Un plafon panoramic cu trapă integrată (folosește o perdea acționată electric) a fost introdus pe lista de opționale.
La o primă atingere, lucrurile nu se simt deloc rău în Tayron (scaunele ergoActive Plus chiar te îmbracă plăcut), cu toate că nu sunt un fan al acelui plastic iluminat pe care, probabil, trebuie să-l bibilești la fiecare final de săptămână. Totuși, trebuie să bat monedă în continuare pe faptul că mașinile expuse la eveniment au fost unele de top, deci nu pot să generalizez impresiile pe care mi le-am făcut.
Fun fact: locul din mijloc al banchetei din spate se poate transforma într-o cotieră care integrează două suporturi pentru pahare și un suport pentru telefonul mobil/tabletă (în cazul în care pasagerii vor să urmărească serialele preferate în timpul călătoriei. Are și Renault un sistem similar, deci mă aștept ca treaba asta să devină normă în următorii ani.
Standard, planșa de bord va avea un instrumentar de bord de 10,25 inchi și un ecran central de 12,9 inchi. Opțional, sistemul de infotainment poate fi comandat cu un display de 15 inchi. La fel ca în cazul noului Tiguan, Tayron va fi echipat cu sistemul numit Atmospheres: acesta reglează după o serie de teme predefinite (Lounge, Joy, Minimal, Me) lumina ambientală, sistemul audio și playlist-ul Spotify pentru a genera o atmosferă omogenă la interior. Din pachetul oferit de Volkswagen face parte asistentul digital IDA cu ChatGPT integrat.
Spuneam câteva paragrafe mai sus că Tayron poate fi configurat în versiuni cu 5 și 7 locuri. Bancheta din spate culisează pe o distanță de 18 centimetri, iar spătarul poate fi înclinat pe 6 trepte. Accesul la al treilea rând de scaune e ușor incomod pentru un adult. Bine, nimeni din echipa Volkswagen n-a spus că ultimele două locuri sunt pentru adulți, ba din contră, cuvintele lor au fost “smaller guests”. Și da, confirm, oricât de interesant ar fi să ai o cotieră scobită sub marginea geamului și un loc în care să-ți depozitezi băuturile, spațiul de pe al treilea rând e mic pentru unul ca mine (1,83).
În funcție de motorizarea comandată, caracterul practic al lui Tayron se reduce la următoarele date. Portbagaj de 885 de litri (2.090 de litri prin rabatarea banchetei) în cazul versiunilor cu 5 locuri, portbagaj de 345 de litri în cazul versiunilor cu 7 locuri (850 de litri prin rabatarea ultimelor două scaune, respectiv 1.905 litri prin rabatarea banchetei) sau portbagaj de 705 litri (1.915 litri prin rabatarea banchetei) pentru versiunile plug-in hybrid. Acestea din urmă nu pot fi comandate în configurație cu 7 locuri.
Benzină, diesel, PHEV
Și dacă tot am pomenit un rând mai sus de plug-in hybrid, ar fi momentul să pun pe listă și motorizările lui Tayron.
Lista arată în felul următor: două motorizări pe benzină, o benzină mild-hybrid, două versiuni diesel și două variante plug-in hybrid. Mai lipseau un full-hybrid și o electrică și ar fi fost full-house pentru Tayron.
Le iau pe rând.
Intrarea în gamă e făcută de motorizarea de 1,5 litri mild-hybrid. Dezvoltă 150 de cai-putere, iar sistemul mild-hybrid la 48V plusează cu 14 kW și 56 Nm în anumite situații. Totodată, motorul este echipat și cu sistemul ACTplus Active Cylinder Management care poate opri doi dintre cei patru cilindri în funcție de situație. Transmisia este una cu șapte trepte, iar clienții acestei versiuni nu vor putea comanda tracțiunea integrală.
Dacă vrei o benzină pură, Tayron va fi disponibil cu motorul de 2,0 litri TSI în configurații cu 204 CP, respectiv 265 de cai-putere. Indiferent de alegerea făcută, motorul va fi echipat cu o transmisie automată DSG cu șapte trepte și cu sistemul de tracțiune integrală 4Motion.
Versiunile diesel folosesc motorul de 2,0 litri în versiuni de 150 CP și 193 CP. Varianta diesel de top va fi și ea disponibilă doar cu tracțiune integrală.
În cazul variantelor eHybrid (PHEV), Volkswagen mizează pe motorul pe benzină de 1,5 litri și pe un motor electric. Sunt disponibile două versiuni de putere: 204 CP, respectiv 272 CP (cel mai puternic Tayron din gamă). La toate acestea se adaugă o baterie de 19,7 kWh (care asigură o autonomie de peste 100 de kilometri; valoare încă neomologată) care poate fi încărcată la stații AC cu 11 kW sau la stații DC cu 50 kW. Transmisia folosită pe hibrizii plug-in este una DSG cu șase trepte.
Despre cum merge Tayron? Asta, dragii moșului, într-un alt episod. Evenimentul din apropiere de Wolfsburg a fost unul de prezentare, deci fără impresii de condus.
Pe lista elementelor de interes se numără sistemul DCC Pro (opțional) cu amortizoare cu două valve și sistemul Trailer driving, care se activează automat în momentul în care mașina detectează că tractezi ceva și care modifică comportamentul sistemului de tracțiune integrală pentru a asigura siguranță maximă. Ca să completez fraza, Tayron poate tracta până la 2.500 de kilograme.
Volkswagen va oferi pe noul SUV și sistemul Park Assist cu funcții de memorie și activare de la distanță. Cum funcționează prima dintre ele? Sistemul memorează ultimii 50 de metri ai unei manevre de parcare, iar când mașina se oprește complet, pe ecran apare un mesaj prin care ești întrebat dacă vrei ca SUV-ul să memoreze mișcările pe care tocmai le-ai făcut. Ulterior, în momentul în care este detectat punctul de început al manevrei de parcare, mașina te întreabă dacă vrei ca ea să preia controlul. Apoi, prin aplicația mobilă Volkswagen Park Assist Pro, telefonul devine o telecomandă. Sigur, va funcționa atunci când ești în apropierea mașinii și îți va fi de folos dacă ai de executat manevre în spații înguste (știm cu toții ce se întâmplă atunci când alții parchează foarte aproape de tine).
În acest moment, Volkswagen nu a oferit niciun indiciu referitor la prețurile lui Tayron. Totuși, oficialii mărcii au anunțat că listele de pre-comenzi se vor deschide în această toamnă.