Cu câteva zile înainte ca ediția din 2024 a Salonului Auto de la Paris să-și deschidă porțile, Renault ne-a chemat în capitala Franței să ne arate, în secret, un nou model din gama sa.
Acum, nu mai este niciun secret că am fost să vedem în avanpremieră noul Renault 4. În timp ce astăzi, 14 octombrie, el a debutat public la Salonul Auto de la Paris, noi putem spune că deja ne-am urcat la bordul său acum câteva zile. Mai mult decât atât, am vorbit cu unii dintre oamenii care au lucrat la dezvoltarea sa – de la design și materiale la tehnologie și siguranță.
Ce este și ce legătură are cu modelul din 1961?
Renault 4 este un hatchback de segment B cu tușe de design retro. Stilistic, și nu numai, este inspirat de modelul Renault 4 lansat la finalul anilor 50′ la solicitarea lui Pierre Dreyfus, CEO-ul Renault de la acea vreme.
Pe atunci, modelul care a ajuns să fie cunoscut astăzi drept Renault 4L sau ”Quatrelle” a fost creat pentru a fi multifuncțional, cu scopul declarat de a avea spațiu interior bun și un caracter complet diferit de ce se producea pe atunci: mașini cu trei volume.
Practic, Renault 4L a fost primul hatchback produs în volume mari, la nivelul întregii industrii auto, și a marcat o revoluție ale cărei merite parcă au fost uitate sau trecute, cumva, în plan secund după apariția altor hatchback-uri. În ciuda situației curente, 4L a adus un schimb de macaz și pentru marcă, fiind primul model de serie de la Renault cu tracțiune față.
Între timp, gamele producătorilor auto au fost extinse astfel încât un model bun la toate și spațios, în ciuda unei amprente la sol compacte, nu mai este ceva atât de neobișnuit.
Mai mult decât atât, acum luăm de bune mai multe dintre cerințele pe care le-a avut CEO-ul Renault de la acest model, anume să fie potrivit atât pentru zonele urbane, cât și cele rurale, sau să fie ”bun și pentru muncă, și pentru timpul liber”.
La momentul respectiv, 4L a fost comparat de CEO-ul Renault cu o pereche de blugi. Putea fi ”purtat” și de un fermier, și de un locuitor al Parisului, iar el ar fi fost la fel de robust, util și elegant pentru oricare dintre ei.
Inspirația lui Dreyfus le-a adus celor de la Renault vânzări de 8.135.424 unități în decursul celor 30 de ani de carieră ai lui R4, deci e ușor de înțeles de ce marca ar dori să repete experiența. Primul milion de unități a fost atins la doar patru ani de la lansare, ceea ce ar fi un rezultat bun și astăzi. Acum aproape 60 de ani, era ceva excepțional.
Renault se bucură și de interesul crescut pentru latura sa retro odată cu renașterea lui R5, așa că sunt fix în cea mai bună poziție să readucă pe piață un alt nume din istoria lor.
De data aceasta, Renault 4 este lansat în cadrul planului Renaulution și este gândit să fie la fel de multifuncțional în lumea de astăzi așa cum era predecesorul său în urmă cu jumătate de secol.
Unul dintre aspectele inspirate de la vechiul model este înălțimea joasă de încărcare a portbagajului, lucru pe care îl apreciezi abia când ai ceva greu de cărat și te trezești în spatele mașinii și descoperi că nu trebuie să îl salți peste încă un prag.
Alte detalii-cheie regăsite pe ambele modele? Desigur, avem forma portierelor spate, cel de-al treilea geam lateral, dungile în relief de pe portiere, forma capotei, aspectul grilei frontale, stopurile verticale, forma plafonului și dunga diagonală de pe aripile față – prezentă doar pe o variantă de echipare. Odată ce ai văzut un Renault 4L și vezi apoi un Renault 4, vei sesiza aspectele comune destul de ușor.
Vestea bună este că nu trebuie să îți fie familiar modelul vechi pentru a fi atras de cel nou. Nici nu trebuie să îți placă felul în care arăta vechiul 4L, deoarece noul model nu este o copie la scară a acestuia. Se vede moștenirea, fără ca aceasta să fie singurul motiv de existență.
Ce platformă și ce motorizări are?
Nu ar trebui să fie o surpriză faptul că Renault 4 este un model electric. A fost prefațat de un concept electric în 2022, Renault 4Ever, iar producătorul avea deja mai multe soluții tehnice pentru a face acest lucru o realitate. Mai mult decât atât, reprezentanții Renault spun că nu ar fi putut să aplice formele, proporțiile și volumele actualului model într-o configurație cu motor cu ardere internă. Cu alte cuvinte, să ne luăm gândul de la așa ceva.
Platforma tehnică folosită este AmpR Small, adică aceeași pe care o știm de la noul Renault 5. Era de așteptat acest lucru, având în vedere dimensiunea modelului, iar 4 și 5 sunt doar unele dintre modelele francezilor care vor fi bazate pe această arhitectură. Despre cele două îți mai pot spune că împart 68% din componentele lor.
Suspensia față este preluată de la Clio, Captur și Renault 5, dar direcția are un raport mai scurt. Rezultatul este un diametru de bracaj mic, de 10,8 metri, numai bun să întorci rapid pe străzile aglomerate ale orașului. Nu neapărat Paris, dar lucrăm cu ce avem, nu? Suspensia spate este de tip multi-link și este dezvoltată special pentru acest model având în vedere configurația sa inedită, cu podea coborâtă.
Francezii afirmă că noul Renault 4 va fi plăcut de condus datorită suspensiei și direcției sale, precum și a centrului de greutate coborât. În același timp, sistemul Extended Grip de control al tracțiunii (standard sau opțional – depinzând de echipare) are mai multe moduri de asistență pentru a face față suprafețelor alunecoase, cum ar fi Snow și All-terrain.
Ideea principală aici este capacitatea de a rula și în afara drumurilor pavate, după necesitățile utilizatorilor, fără ambiții de off-road, evident. Pentru cei care nu sunt familiarizați cu ideea de Extended Grip, acest sistem implică un mod special de funcționare al ESP și al controlului tracțiunii care să permită învârtirea în gol a roților pentru a facilita ieșirea din zăpadă sau noroi, fără a ”săpa” în aceste suprafețe alunecoase.
Acumulatorul este oferit în două variante – 40 kWh și 52 kWh, iar ambele sunt de tip NMC (Nickel Mangan Cobalt), cu trei, respectiv patru module individuale. Arhitectura simplificată aduce o masă a bateriei de sub 300 de kilograme, marcând o reducere de 20 de kilograme față de Zoe. Autonomia urbană în ciclul WLTP al modelului cu baterie de 40 kWh este de 300 de kilometri, în timp ce varianta de 52 kWh are o autonomie de până la 400 de kilometri în ciclul WLTP.
Există două variante și pentru motorizări, ambele cu tracțiune față: 120 de cai-putere și 225 Nm, respectiv 150 de cai-putere și 245 Nm. Modelul de bază se încarcă cu maximum 80 kW de la un încărcător rapid, în timp ce varianta de 150 CP poate fi încărcată cu până la 100 kW. Este important să notăm faptul că motorul de 150 CP este același ca pe Renault 5, Megane E-Tech și Scenic E-Tech.
Indiferent de baterie sau motorizare, încărcarea de la priză de curent alternativ (AC) este limitată la 11 kW. Vestea bună este că mașina are V2G și V2L, deci un încărcător bidirecțional, ce poate să dea înapoi energie în rețea sau să alimenteze aparate electrice în limita a 3 kW.
Cu ajutorul Mobilize, Renault oferă un punct de încărcare dedicat, numit PowerBox Verso, ce are o putere de până la 22 kW. Unitatea comunică atât cu mașina, cât și în cloud, permițând alimentarea cu energie electrică înapoi în rețea dacă este necesar și dorit acest lucru. Toate aceste funcții, dar și altele, pot fi gestionate din aplicația My Renault.
Varianta de 150 CP a lui Renault 4 poate accelera de la 0 la 100 km/h în 8,5 secunde, iar repriza 80-120 km/h are loc în mai puțin de 7 secunde. Viteza maximă este limitată electronic la 150 km/h.
Pentru varianta cu baterie de 52 kWh și motor de 150 CP, cea pe care Renault se concentrează în mod deosebit pentru acest model, timpii de încărcare sunt de 4 ore și 30 minute de la 10 la 100% folosind o priză AC de 11 kW, respectiv de 30 de minute de la 15 la 80% folosind o priză rapidă de 100 kW.
Varianta cu motor de 120 CP și baterie de 40 kWh necesită 3 ore și 30 minute pentru a fi încărcată de la 10 la 100% folosind o priză de 11 kW, respectiv 30 de minute pentru a fi încărcată de la 15 la 80% folosind o priză de 80 kW. Pe lângă faptul că este mai accesibilă, această variantă este gândită să fie folosită preponderent în mediul urban.
Ce dotări tehnologice are?
Francezii au decis să-ți dea un companion digital la bord. Din oficiu. În baza transcrierii fonetice a numelui mărcii, el se numește Reno și e un asistent virtual cu comandă vocală (îl poți activa prin fraza Hei Reno) operat împreună cu ChatGPT.
Sistemul multimedia OpenR Link integrează serviciile Google în mod nativ, deci are acces la internet și la Google Maps fără să ai nevoie să îți conectezi telefonul și să îi oferi din conexiunea ta de date. Ecranul multimedia central are o diagonală de 10 inchi, în timp ce șoferul are în față un alt ecran, fără comandă tactilă, de 10,1 inchi pe variantele medii și superioare de echipare, respectiv de 7 inchi diagonală pe modelul de bază – folosit pentru afișarea ceasurilor de bord și a tuturor informațiilor relevante pentru condus.
Fiind vorba despre integrare nativă Google, nu lipsește un magazin de aplicații, deci vei putea instala și folosi în mod natural servicii precum Waze, Youtube Music, Spotify și multe altele. Renault a semnat un parteneriat cu Radio France ce va permite ascultarea unei selecții editoriale dedicată pentru marcă – limitată la țara în care este comercializat acest model. Conținutul respectiv se concentrează pe muzică, știri și cultură, iar accesul este făcut direct din vehiculele Renault.
În ceea ce privește sistemele de asistență a șoferului, Renault se mândrește cu 26 de soluții tehnologice menite să-l ajute pe omul de la volan să țină mașina pe drum și să evite, pe cât posibil, accidentele rutiere sau efectele acestora. Renault a făcut eforturi să își echipeze noul model cu tehnologii pe care le vezi de obicei la modelele din segmentele superioare.
O noutate în segment ar fi un sistem de asistență care previne schimbarea benzii de rulare dacă din spate sau din față este detectat un alt vehicul care se apropie pe respectiva bandă. De asemenea, vehiculul poate să ajute șoferul să mențină banda de rulare și când nu se văd marginile acesteia.
Cum e interiorul?
La bord, tușele retro sunt mai puțin evidente și suntem în regulă cu asta. Este puțin probabil ca majoritatea oamenilor care vor cumpăra un Renault 4 să fi urcat vreodată în modelul istoric 4L, sau să își dorească aceeași ambianță – iar asta e ok. Clienții vor acum tehnologie și siguranță la nivelul anului 2024, iar interiorul joacă un rol important aici – fără să mai conteze cum arată mașina.
Zona de planșă de bord din fața șoferului și consola de lângă aceasta sunt preluate de la Renault 5, dar restul elementelor îi sunt dedicate acestui model. Există două variante de planșe de bord, cea mai simplă fiind rezervată, eviden, echipării de bază.
Am remarcat un set de scaune față frumos profilate, cu un model distinctiv pe echipările expuse (Techno și Iconic). Chiar și într-o echipare în a cărei configurație interioară predomină gri și negru, interiorul noului Renault 4 arată bine și are personalitate. Ajută mult forma fețelor de uși, dar si felul în care este profilat bordul.
Renault oferă și o variantă de tapițerie dintr-un material care imită denimul, cu tot cu nuanța specifică a acestuia. Reprezentanții mărcii sunt deschiși la noi modele și materiale pentru interior, subliniind că eventuale noi parteneriate ar putea aduce diferite ambianțe și ediții speciale.
Consola centrală are un spațiu special pentru telefonul mobil și are încă o zonă de depozitare între scaune, până la cotieră, unde există posibilitatea amplasării unui suport imprimat 3D. Aceasta din urmă vine în locul celor două suporturi de pahar, deci va decide fiecare client dacă să îl ia sau să lase zona respectivă doar cu despărțitorul de suporturi de pahar.
Locurile din spate sunt pe o bachetă fracționabilă 40:60, ce se poate plia fără a forma un spațiu de încărcare plat. Vestea bună este că puteți transporta obiecte lungi de până la 2.3 metri dacă alegeți să pliați atât bancheta, cât și locul pasagerului din dreapta. Renault a ilustrat acest lucru folosind o placă de surf, chiar dacă acel obiect nu e tocmai relevant.
În materie de spațiu, pe locurile din spate încap confortabil doi adulți, dar situația devine ușor înghesuită dacă acolo stau trei oameni în toată firea. Locul pentru genunchi este generos, rezonabil pentru umeri, dar la limită pentru cap. La 1.80 m înălțime, eram la un deget de plafon când puneam capul pe tetiera din spate. Totuși, este o mașină de clasă mică, nu compactă, deci spațiul oferit este suficient la nivelul banchetei.
Volumul portbagajului este de 420 de litri, din care 35 sunt împărțiți în două compartimente aflate sub podea, destinate amplasării cablurilor de încărcare. Nu există portbagaj frontal de tip frunk. Pentru un model de segment B, un portbagaj de 420 de litri – 385 de litri dacă alegi să nu iei în calcul și spațiul pentru cablurile de încărcare – este unul competitiv.
Ajută mult la spiritul practic pragul coborât de încărcare. O surpriză interesantă este faptul că hayonul este operat electric, dotare rezervată de obicei modelelor din clasele superioare. Remarcăm și prezența a două porturi de încărcare USB-C în spatele consolei centrale, dedicate pasagerilor din spate, dar și lipsa unor fante de aerisire pentru aceștia – deci vor primi căldură sau răcoare doar pe sub scaunele din față, nu printr-o fantă suplimentară dedicată.
Cu ce iese în evidență?
Probabil că ați observat grila frontală dintr-o singură bucată. Aceasta are o lungime de 1,45 metri și este o premieră mondială în industria auto. Nu vă temeți, însă, nu va trebui schimbată toată în cazul unui impact.
Oamenii de la Renault au studiat problema și au în spatele acelei grile un concept modular, în care se pot schimba totuși componente individuale în caz de nevoie. Da, se poate schimba doar ”sticla” din față, realizată din policarbonat, fără să fie înlocuite farurile sau grila cu totul.
Grila în sine a fost o provocare pentru trei departamente de la Renault – inginerie, design și producție. Doi furnizori, Valeo și OP Mobility au fost, de asemenea, implicați în proces pentru a asigura respectarea tuturor necesităților moderne în materie de rezistență, durabilitate și siguranță în caz de impact cu un pieton. Sigla Renault din această grilă este iluminată, marcând o altă premieră pentru această marcă.
Un alt element destul de rar întâlnit este posibilitarea comandării unei variante cu plafon parțial decapotabil, realizat din material textil. Aceasta se numește Plein Sud și poate fi comandat începând cu al doilea nivel de echipare, Techno. Indiferent că alegi sau nu acest element, înălțimea interioară a plafonului este aceeași, deci nu pierzi din spațiu dacă optezi pentru el.
Renault a decis să echipeze noul model electric cu jante de 18 inchi pentru toate versiunile, ce par gigantice în raport cu ce folosea, cândva, predecesorul său. Varianta de bază, numită Evolution, vine cu roți de oțel cu capace optimizate aerodinamic – denumite Jogging, în timp ce echipările superioare au jante distinctive, cum ar fi ”Sixties” pentru echiparea Techno și ”Parisienne” pentru echiparea Iconic. Numele modelelor de jante nu sunt o coincidență, reflectând perioada din istorie când a fost lansat modelul 4L, dar și diferite ediții speciale ale acestuia.
Noul Renault 4 poate fi comandat în 670 de combinații posibile, afirmă reprezentanții mărcii. Cum ajungi la acea valoare? Simplu: iei în considerare toate opțiunile pentru culoare, barele de plafon, trapa retractabilă, caroseria în două tonuri și gama de opțiuni de personalizare. Cu alte cuvinte, sunt șanse mari să vedem mai mult de două Renault 4 pe stradă care să fie fix la fel configurate, dar cred că putem trăi cu asta.
După cum spuneam mai sus, înălțimea pragului de încărcare este ceva la care s-au concentrat insistent francezii, iar Renault 4 are un prag de încărcare la 61 de centimetri deasupra solului, fix ca la vechiul 4L, în ciuda gărzii la sol de 18,1 centimetri a modelului nou. Deși au făcut eforturi deosebite să realizeze acest lucru pe o mașină modernă, cei de la Renault au decis totuși să camufleze acest aspect prin elemente de design, deci nu vei sesiza din prima cât de mare este capacul portbagajului până să îl deschizi.
Totodată, Renault 4 este primul model al acestei mărci echipat cu funcția de conducere One Pedal. Aceasta este disponibilă de la echiparea mijlocie în sus și funcționează în primele trei moduri de frânare regenerativă disponibilă, iar activarea este făcută din padelele din spatele volanului – folosite și la reglatul frânării regenerative.
Așadar, se poate opri vehiculul fără a apăsa pedala de frână pentru a obține maximum de regenerare. Pentru manevre mai intuitive, funcția One Pedal este dezactivată automată în marșarier, fiind reactivată automat după ce se trece de 12 km/h. De notat faptul că funcția One Pedal nu va funcționa în modul de rulare Snow.
Cât o să coste?
Noul Renault 4 va debuta comercial în 2025, deci mai avem de așteptat câteva luni până să aflăm cât va costa în România. Francezii nu au menționat nimic legat de prețul noului model în cadrul prezentării la care am participat. Era și normal, suntem încă la momentul debutului public al modelului de serie.
Urmează în viitorul apropiat apariția acestui model în configuratorul mărcii și deschiderea listelor de comenzi. Abia atunci avea o cotație de pornire. Deci puțintică răbdare.
Fratele său de platformă, Renault 5, are deja un preț de pornire în România. Potrivit configuratorului local, Renault 5 pornește de la 30.750 de euro în varianta Techno, iar echiparea Iconic Cinq pornește de la 32.750 de euro pentru Renault 5.
Renault 4 este cu aproape 20 de centimetri mai lung decât Renault 5, fiind încadrat în gamă între acesta și Megane E-Tech Electric în ceea ce privește dimensiunile. Diferența de ampatament între Renault 4 și 5 este de opt centimetri în favoarea noului 4.
Subliniez faptul că Renault nu a specificat dacă noul 4 va fi mai ieftin sau mai scump decât 5, fiind prea devreme pentru a vorbi despre prețul noului Renault 4.
Îți pot spune că Renault 4 E-Tech electric va fi construit în Franța, în complexul ElectriCity din Maugeuge, alături de modele precum Kangoo. Bateria și motoarele electrice sunt făcute tot în Franța, la alte uzine Renault, iar 75% dintre furnizori se află la mai puțin de 300 de kilometri de complexul respectiv. Bateriile sunt fabricate la giga-uzina din Douai, împreună cu AESC, începând cu martie 2025.
Ce altceva mai pregătește Renault?
Odată cu Renault 4, francezii ne-au mai arătat câteva concepte și idei pe care le-au lucrat în ultima vreme. Discutăm despre conceptul Renault Twingo Legend, dar și despre Alpine A390_B, ce prefigurează un viitor model de serie. Pe lângă acestea, am văzut diferite elemente de lifestyle inspirate de Renault 4, semn că francezii au investit timp și efort considerabil în această gamă, nu doar bani.
Conceptul Renault Twingo este relativ apropiat de felul în care va arăta varianta de producție, cel puțin la exterior, în timp ce interiorul exponatului nu este relevant pentru aspectul eventualului model de serie. Potrivit designerilor care ni l-au prezentat, anumite elemente ale exponatului sunt mai apropiate de 85% de cum vor arăta în varianta de serie, în timp ce altele încă sunt în curs de dezvoltare.
Ce este impresionant la Twingo este cât de apropiate sunt roțile de colțurile vehiculului, ceea ce accentuează ampatamentul generos. Varianta de serie dezvoltată în baza acestui model ar trebui să asigure un interior spațios, chiar și pentru pasagerii din spate, totul cu un sistem de propulsie electric și un aspect care punctează elementele stilistice cheie ale lui Twingo – farurile și stopurile rotunjite, mânerele portierelor, cele trei fante de aerisire de pe capotă și forma lunetei.
Eventuala variantă de serie a lui Twingo în forma sugerată de conceptul Twingo Legend ar putea fi gata în 2025. Conceptul acesta ne-a fost prezentat în contextul unui cadru mai mare în care Renault ne-a arătat o parte din lucrurile la care au lucrat designerii săi în spatele ușilor închise.
Între timp, la Alpine, conceptul A390 Beta este la 85% din cum va arăta la exterior modelul de serie. Din punct de vedere tehnic, ni s-a menționat un sistem de propulsie cu trei motoare electrice, din care două sunt pentru roțile din spate, fără a fi furnizate date despre putere, autonomie sau alte specificații.
În cadrul prezentării ne-a fost arătat un clip în care prototipul lui A390 Beta a fost condus pe același circuit cu un A110, cel din urmă fiind etalonul acestuia în materie de forțe G, timp, viteză de rulare și efort de virare necesar. Privind datele prezentate, prototipul părea că este foarte apropiat de un A110 pe circuitul respectiv.
Nu vă entuziasmați prea tare cu interiorul lui Alpine A390 Beta, deoarece acesta nu va fi implementat într-o formă apropiată pe modelul de serie așteptat în 2026. Așadar, scaunele care se lasă pe spate în ”poziție F1” ar putea să nu fie o realitate, cel puțin nu pe acest model. Mai degrabă, am putea să ne așteptăm ca anumite culori, forme și materiale folosite la bordul conceptului să devină o realitate pentru viitoarele modele Alpine.
Încă nu a fost anunțat vreun plan de lansare al acestei mărci în România, deci nu vă faceți încă speranțe pentru acest model sau altele, prezentarea sa fiind legată de prezența noastră în spațiul respectiv. Practic, am văzut conceptul, am vorbit cu designerii despre el, dar asta nu înseamnă neapărat ceva pentru piața din România.