Test Drive: Dacia Duster hibrid

A treia generație Duster a îmbrățișat motorizarea hibrid și a devenit un automobil mai atractiv ca oricând. Test cu Dacia Duster HEV 140 în echiparea Journey.

Cine este și ce vrea Dacia Duster HEV de la noi?

A treia generație Dacia Duster vrea să confirme și să ducă mai departe calitățile acestui model. Cu un design nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid, noul Duster are toate atuurile să fie din nou un succes în toată Europa. Situat tot la granița dintre segmentele B și C pentru SUV-uri, Duster merge în continuare pe filosofia smart buy. Și bine face.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?

Dacia pune pe piață a treia generație a lui Duster, una cu mult schimbată față de modelele anterioare. Cu toate acestea, marca de la Mioveni a reușit să păstreze intact spiritul acestui model, prezentat acum într-o formă modernă și la fel de robustă. 

Pe lista de lucruri noi și importante notăm posibilitatea de a opta pentru o versiune hibrid, o noutate absolută pentru Duster. Anterior, doar Jogger putea fi echipat cu un sistem de propulsie hibrid.

Oferta nu se limitează aici: în continuare există și Duster 4×4, echipat cu motorizare pe benzină și transmisie manuală. Totodată, nu mai există motorizare diesel, dar cei care vor un Duster cu autonomie foarte mare pot alege versiunea Eco-G, echipată cu alimentare duală benzină-GPL.

Platforma utilizată este nouă pentru Duster, Dacia optând să dezvolte a treia generație pe arhitectura CMF-B a Grupului Renault.

Ce concurenți are pe piața din România?

Duster a pus Dacia pe harta celor care au nevoie de un vehicul robust și compact. Situat la granița dintre segmentele B și C pentru SUV-uri, Dacia Duster a creat un adevărat fenomen. Și-a format un segment de clienți fideli, atât persoane fizice, cât și companii, iar a treia generație are toate ingredientele să ducă mai departe acest lucru și să mărească baza de fani/clienți.

Dar nici concurența nu a stat degeaba. De anul trecut, Duster are un rival apropiat, în forma modelului MG ZS. Noua generație a SUV-ul chinezesc are un preț de achiziție similar și oferă chiar și sistem de propulsie hibrid. Deci numai bun pentru o comparație cu Dusterul din test. Pe lista rivalilor clasici mai regăsim modele ca Suzuki Vitara, Peugeot 2008 sau Citroen C3 Aircross.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am vrut să experimentez primul Duster din istorie cu sistem de propulsie hibrid. A venit la test în varianta de echipare Journey (una dintre cele două echipări de top, pentru că mai există și Extreme, la același preț). Cunoșteam sistemul hibrid de pe o serie de modele Renault și Mitsubishi (Captur și ASX), dar și din ograda Dacia, unde l-am testat pe modelul Jogger. 

Noul Duster a primit cea mai nouă evoluție a acestui sistem hibrid format din motorul termic aspirat de 1.6 litri și două motoare electrice pentru un total de 140 CP. Este mai silențios și mai bine închegat față de sistemul pe care îl știam de pe Jogger și se potrivește foarte bine cu caracterul modelului Duster. De reținut faptul că versiunea hibrid este disponibilă exclusiv cu tracțiune 4×2. 

Dacă hibridul nu este pentru tine mai poți alege dintre versiunile Eco-G 100 (motorizare un litru turbo, 100 CP, alimentare cu benzină sau GPL) și TCe130 (1.3 litri turbo benzină, 130 CP, transmisie manuală, disponibilă și în variantă 4×4). Așa cum spuneam câteva paragrafe mai sus, dieselul nu mai este disponibil pentru noua generație Dacia Duster. 

În ceea ce privește nivelul de echipare, poți alege între Essential, Expression, Journey și Extreme. Motorizarea hibrid este disponibilă de la echiparea Expression în sus, iar exemplarul testat a venit în echiparea de top Journey, gândită pentru cei care vor folosi Dusterul aproape exclusiv pe asfalt. Alternativ, poți alege Extreme la același preț, variantă ce abordează un stil de design mai robust.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Un sistem de propulsie hibrid clasic (fără încărcare la priză) oferă avantajul unui consum redus de carburant, mai ales la o utilizare preponderent urbană. Motorul electric este folosit intensiv în oraș, mai ales când rulezi la viteze mici, în coloană. De asemenea, plecările de pe loc și mersul cu spatele se vor face mereu în mod electric. Consumul mixt oficial pe care Dacia îl comunică este 5,1 litri/100 km. Cifră pe care am obținut-o fără probleme în cei aproape 250 kilometri pe care i-am parcurs. Utilizat preponderent în oraș, Dusterul a indicat un consum urban ce a variat între 4,5 și 5,2 litri/100 km. Consumul crește la utilizarea pe autostradă, acolo unde menținerea vitezei legale de 130 km/oră pune la treabă motorul termic de 1.6 litri. Consumul a urcat până la 5,6 litri/100 km după ce am explorat bucata din autostrada A0 dată în folosință la sud de București. Pe un traseu mai lung în același regim, consumul va crește la 6-6,5 litri/100 km.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Duster a evoluat în bine și a adăugat tot ce ai nevoie pe un automobil modern, fără să piardă din calitățile în condiții care nu includ neapărat și asfalt. Iar în varianta echipată cu sistemul de propulsie hibrid, Duster dispune de o suspensie diferită din punct de vedere al setărilor, Dacia reușind să producă un model care se simte foarte plăcut atât în oraș, cât și la drum întins.

De menționat că Duster HEV 140 în echipare Journey rulează pe jante de 18 inchi și totuși filtrează excelent denivelările urbane. Am și un reproș. Dacă alegi să rulezi în modul B, care aplică frânare regenerativă atunci când iei piciorul de pe pedala de accelerație, există o mică întârziere între eliberarea pedalei și frânarea propriu-zisă. În timp, te obișnuiești cu acest lucru și începi să anticipezi. Tot la lucruri care se pot îmbunătăți aș trece și trezirea intruzivă sonor a motorul termic pentru încărcarea bateriei în anumite situații.

Cum ți se pare designul exterior?

Excelent. Deși este total diferit față de generațiile anterioare, noul Duster păstrează intact spiritul acestui model robust. Cu linii aproape militare, o capotă dreaptă și suprafețe vitrate ceva mai mici, al treilea Duster este tonic din punct de vedere vizual. Un lucru de apreciat, mai ales că echipa de design a fost din România.

Cum sunt materialele la interior?

Durabile. Dacia a ales materiale solide, uneori în detrimentul suprafețelor moi și plăcute la atingere. Plasticele sunt tari, dar au o textură plăcută și sunt făcute să reziste testului timpului. Am apreciat însă tapițeria modelului Duster în echipare Journey ce aduce inclusiv zone cu material în stil denim (similar cu al hainelor tip jeans) foarte plăcut din punct de vedere vizual.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Duster poate fi un exemplu la capitolul spații de depozitare. De la portbagajul generos ce poate primi 430 litri de bagaje până la multitudinea de spații de la interior, atent studiate pentru a primi tot felul de obiecte pe care le cărăm cu noi.

Pe consola centrală, în partea de jos există un spațiu suficient pentru depozitarea telefonului mobil care integrează și un încărcător prin inducție. Asta pe lângă suportul de telefon mobil care vine direct din fabrică lângă planșa de bord. Nu lipsesc spații pentru băuturi, zonă de depozitare în cotieră și buzunare ample pentru portiere. 

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci, fără probleme. Chiar dacă dimensiunile mașinii sunt aproape similare cu cele ale generației anterioare, este mai mult loc în spate. Evident, dacă alegi să călătorești în patru, cei doi pasageri din spate vor sta mai confortabil. Dar al cincilea nu îi va deranja prea mult. 

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

După un test Euro NCAP în care Duster a obținut un scor general de trei stele și care a creat o adevărată isterie națională, Autocritica a analizat în detaliu rezultatul. Concluziile noastre le regăsiți în articolul de mai jos.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

În primul rând, sistemul de propulsie hibrid. Și n-o să mai reiau lucrurile pe care deja le-am expus ceva mai sus.

Apoi, noul sistem multimedia ce are la bază sistemul Android Automotive ce include sistem de navigație furnizat de Here Maps. Ecranul central are o grafică modernă și este intuitiv în utilizare, ai parte de aplicații, iar integrarea Apple CarPlay este excelentă. Un minus pentru amplasarea butoanelor de volum audio pe bara superioară a ecranului, dar acestea sunt dublate și de butoanele satelitului amplasat în spatele volanului.

Nu îl ultimul rând, sistemul de menținere a benzii de rulare. Nu este ceva nou sau ieșit din comun, dar este pentru prima dată prezent pe un model Dacia. Și este bine integrat, neintruziv, îți atrage atenția discret prin acționarea fină a volanului atunci când lași mașina să plece de pe banda de rulare.

One more thing. Există o controversă legată de sistemul de frânare utilizat pentru puntea spate a noului model Duster. Toate versiunile de motorizare în echiparea Journey primesc frâne pe disc pe puntea spate. Dacă dorim același lucru și pentru echiparea Extreme, se poate bifa pachetul Techno în valoare de 300 euro ce include frâna de parcare electrică și care aduce discuri pe puntea spate, sistem Media Nav Live și încărcare telefon mobil prin inducție.

Nu în ultimul rând, soluția Youclip ce permite atașarea unor diverse accesorii în habitaclu și portbagaj, precum și lunga lista de accesorii Dacia ce pot fi achiziționate.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

În afara unor materiale mai moi în anumite zone de la interior și poate un ecran mai mare pe post de instrumentar de bord, nu. Duster chiar este un automobil complet.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Duster oferă ceva pentru orice buzunar. De la cei care au nevoie de o flotă de mașini pentru firmă până la un client privat ceva mai pretențios. Pentru cei care au nevoie de un automobil care să facă treabă și atât, există nivelul de echipare entry level numit Essential. E disponibil doar cu motorizarea Eco-G 100, iar lista echipamentelor include, printre altele, următoarele: lumini de zi LED, jante tablă pe 16 inchi, bare longitudinale de plafon, tapițerie din stofă de culoare neagră, aer condiționat manual, volan îmbrăcat în piele sintetică, închidere centralizată, frână parcare manuală, faruri automate, oglinzi reglabile electric, geamuri electrice față, scaun șofer cu reglaj pe înălțime, cruise control și sistem Media Control cu comenzi pe volan și afișaj pe ecranul de 3,5 inchi al planșei de bord cu indicatoare analogice, conexiune bluetooth, suport integrat în planșa de bord pentru smartphone.

Pentru un Duster Eco-G 100 în echiparea de bază trebuie să scoți din buzunar 19.000 euro (TVA inclus). Dacă mergi pe echiparea imediat următoare, Expression, cu același motor, prețul de pornire este de 20.200 euro, iar pentru un Journey, prețul ajunge la 21.700 euro.

Pentru motorizarea hibrid, prețurile încep de la 25.150 euro (Expression), iar pentru un model ca cel din test (Journey), trebuie să ai în cont 26.650 euro. Același preț este valabil și pentru echiparea Extreme.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru pachetul excelent preț/calitate/performanțe pe care îl oferă. Duster este, în opinia mea, cel mai bun produs Dacia din acest moment.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Mi-ar fi plăcut ca ecranul din fața celui de la volan să aibă mai multe posibilități de configurare.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș alege un plastic mai plăcut la atingere pentru o serie de elemente de la interior.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un SUV subcompact cu consum redus de carburant și o grămadă de soluții inteligente la bord.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…dacă încă asociezi marca Dacia cu mașinile făcute în anii ’90.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, fără ezitare. Exact acest model HEV 140 cu sistem de propulsie hibrid și în echiparea Journey.

Clientul perfect al mașinii?

Duster este un automobil polivalent ce se potrivește în orice situație, iar asta înseamnă un public țintă variat: de la firmele care caută mașini pentru flotă până la persoanele care își doresc un SUV potrivit în urban, dar și destul de capabil în soft-road.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Cel mai bun produs Dacia până în acest moment.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Dacia

Dacia Duster

1.6 HYBRID 140HP JOURNEY

de la 26.650 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
141 CP
Cuplu maxim sistem
205 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
4
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1598 cmc
Putere maximă
94/69 CP/kW
Cuplu maxim
148 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
49 CP
Cuplu maxim electric
205 Nm
Baterie
Capacitate brută
1.20 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
10.1 s
Viteză maximă
160 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4343 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1813 mm
Înălțime
1656 mm
Ampatament
2657 mm
Volum portbagaj
478 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1623 litri
Masa proprie
1380 kg
Siguranță
Rezultat
3 stele
Preț
Preț de pornire model
26.650