Test Drive: INEOS Grenadier Station Wagon Fieldmaster

Ineos Grenadier este la granița dintre agrar și recreativ, dar mai important este faptul că vindecă nostalgii. Am evadat cu acest țapinar prin oraș.

Cine este și ce vrea INEOS Grenadier Station Wagon Fieldmaster de la noi?

Nu poți vorbi despre această marcă fără a-l menționa pe Sir James Arthur Ratcliffe, pentru că, în final, este visul pe care l-a avut. Se spune că atunci când britanicii au anunțat oprirea producției clasicului Defender, domnul menționat mai sus a întreprins diligențele necesare pentru a-i convinge pe cei de la Land Rover să-i cedeze drepturile de producție. Evident, britanicul era dispus să plătească cât se cerea. A fost refuzat, iar asta a fost considerată o ofensă serioasă, drept urmare a dat ordin să se pună în mișcare tot ce este necesar pentru a-și produce propriul Defender. Nu se numește astfel, evident, ci îi spune Ineos Grenadier.

Nu știu cât din această poveste este adevăr și cât reprezintă o idee născocită pentru a construi afectul necesar și obligatoriu pentru a îmbrăca un produs nou și a-l face acceptabil mai ușor. Cert este că, în 2016, a fost înființată divizia Ineos Automotive, parte a companiei Ineos, iar în 2020 a fost prezentat modelul pe care-l avem astăzi ca subiect principal.

Un model care îmi aduce aminte de filmul Crocodile Dundee în Los Angeles. Cam așa pare acest Grenadier în peisajul actual. În nomenclatorul claselor auto există și segmentul Cross-Country Vehicle, unde până acum apărea doar Mercedes-Benz Clasa G. De astăzi, din punctul meu de vedere, există și Ineos Grenadier.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?

Grenadier e la început de drum, dar dacă mă obligați să răspund la întrebarea de mai sus pot spune următoarele:

  • Mai mult spațiu la volan și mai multă ergonomie;
  • Gamă de propulsoare din 2024;
  • Posibilități de personalizare, în funcție de specificul utilizării, infinit mai bogate.

Toate acestea au valoare dacă luăm ca reper clasicul Land Rover Defender 110.

Ce concurenți are pe piața din România?

Asta da întrebare. Îmi tot vin în minte modele din trecut, dar unul de astăzi care să aibă șasiu tip scară, punți rigide față/ spate, tracțiune integrală permanentă, mai greu. Un prim model l-am menționat mai devreme, este vorba despre eternul Clasa G. Dar și aici aș avea o mențiune de făcut. Nu orice G Class, ci versiunea Professional – preț de la 129.240 euro. Tot pe listă o să trec Jeep Wrangler, care este disponibil atât în versiune termică (din nou) dar și plug in hybrid (de la 69.990 euro), cât și Toyota Land Cruiser 250 (de la 79.536 euro).

Ceea ce astăzi se numește Defender nu poate fi numit concurent direct pentru Ineos Grenadier, modelul britanic migrând spre alte orizonturi.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Ineos Grenadier poate fi comandat cu motorizare diesel sau pe benzină. Ambele motoare au 3 litri, șase cilindri în linie și sunt cuplate la o cutie automată cu 8 trepte produsă de ZF. Deja peisajul pare familiar, pentru că da, ai ghicit, sunt motorizări BMW. Am ales pentru această interacțiune cu modelul motorizarea pe benzină. 

Așadar, un propulsor de 2.998 cmc cu șase cilindri în linie, turbo, care dezvoltă 286 CP la 4.750 rpm și un cuplu motor de 450 Nm între 1.750 și 4.000 rpm. 

Tot subiectul de astăzi mai are în denumire și Fieldmaster. E acel nivel de echipare gata să-ți ofere un Grenadier ce poate juca lejer în rolul de mașină de familie, dar în același timp nu va spune nu unei sesiuni de trial. 

Și dacă tot am amintit de echipamente, fac și un recensământ al gamei. Modelul este disponibil în patru versiuni. Primele două, Utility Wagon și Station Wagon, au un parfum ușor utilitar, evident gândite pentru a îmbrăca, la nevoie, mult mai dezinvolt o haină de șantier, în timp ce Trailmaster va fi în depresie în fața locului, echiparea fiind gândită pentru offroad.

Versiunea testată este acel țapinar aprig care se descurcă cu dezinvoltură și într-un urban sufocat, iar prețul de bază este de 82.895 euro, similar cu cel al versiunii Trialmaster. Dacă vrei o versiune ”workaholică”, prețul de bază este cu 10.000 euro mai mic.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Ineos comunică o valoare a consumului mediu în ciclu de testare WLTP de 14,4 litri benzină pentru 100 km rulați. Realitatea mea a fost de 17,4 litri. Am încercat câteva ”procedee”, în speranța că mă voi apropia de valoare comunicată de constructor, dar nu am reușit. Trebuie să recunosc faptul că nu am apucat să ies cu adevărat la drum lung cu mașina. Cei 17,4 litri/100 de kilometri reprezintă un consum cu puternice accente urbane. Rezervorul are 90 de litri, prin urmare poți miza pe o autonomie de minim 500 km urban, iar extraurban va fi, în mod cert, mai mare. Nu cu mult. Poate mai câștigi 150 km. 

Minuni nu există când vorbim de o mașină cu o masă de 2.744 kg și un coeficient aerodinamic pe care am evitat să-l aflu. 

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

L-am exploatat preponderent urban. Și din start pot spune că este o provocare. Hai să plecăm de la dimensiuni. Recunosc, până nu am urcat la volan, nu i-am conștientizat masivitatea. Designerii au reușit performanța de a-ți induce senzația unei mașini compacte. În realitate ești la volanul unui paralelipiped cu dimensiuni apropiate de 5x2x2 metri. Vorbim despre o lungime de 4.896 mm, o lățime de 1.930 mm și o înălțime de 2.093 mm. Înălțimea deja este un detaliu la care trebuie să fii atent, pentru că sunt parcări acoperite, fie că vorbim de cele de reședință sau cele din centrele comerciale, unde s-ar putea să nu poți intra. Personal, am avut emoții în parcarea subterană de reședință, unul-doi centrimetri în plus și lăsam mașina afară. Pentru a avea o percepție mai bună asupra dimensiunilor, oglinda laterală este poziționată peste linia plafonului unui Passat Variant.

Dar într-un mod ciudat, dimensiunile nu inhibă din spatele volanului. Forma de paralelipiped contribuie la o percepere foarte bună a dimensiunilor, și nu ai emoții nici în spații înguste. În schimb, diametru de bracaj de 13,5 metri va fi un detaliu care îți va afecta puțin libertatea de mișcare urbană. Spre exemplu, în aceeași parcare subterană, acolo unde cu orice altă mașină parchez dintr-o singură manevră, cu Ineos a trebuit să dau puțin înapoi pentru a putea să-l aliniez corect. Așadar o demultiplicare mai lungă a direcției, specifică unui offroader.

Recunosc, am fost ușor distrat de opiniile întâlnite care criticau direcția acestui model, fiind considerată vagă și imprecisă. Da, direcția, din punctul meu de vedere este corectă pentru un astfel de model, și este firesc să pară arhaică pentru că astfel de modele nu prea mai există, iar șansa ca oamenii să fie familiari cu modul de lucru al unui astfel de sistem este redus. Dacă vrei direcție de M3 într-un offroader cu punte rigidă față care își propune să te ducă acasă chiar dacă începi să aluneci la vale pe o pantă cu noroi, nu ți-ai făcut temele corect.

Șasiu separat, punți rigide, evident nu te aștepți la confort de limuzină, dar cine a condus în viața lui un Defender, un Patrol, un Land Cruiser, un Pajero, și iubește acea senzație de robust, de nepăsare că în față ai niște linii de tramvai aliniate cu asfaltul conform astrelor din constelația Cassiopeia, va iubi și Grenadier doar și din această perspectivă. 

Chiar dacă vorbim despre un pachet de propulsie BMW, unul care nu mai are nevoie de nicio prezentare, nu mă așteptam la minuni din punct de vedere al reprizelor, ținând cont de masa mașinii și de specificul ei în final. Dar 8,6 secunde pentru a teleporta aproape 3 tone până la 100 km/h este o valoare surprinzător de bună. Viteza maximă este de 160 km/h, și nu cred că este cineva care să-și dorească mai mult cu un astfel de vehicul. Reprizele sunt însă impresionante, bucata asta de metal câștigă km/h într-un ritm care te face aproape să râzi în hohote. Și sistemul de frânare este de încredere, nu trebuie să uiți faptul că mașina vine echipată cu anvelope All Terrain – în echiparea Fieldmaster. Ai și un bonus audio, pot spune neașteptat: sunetul celor șase cilindri este prezent într-un mod plăcut în cabină, cu o notă metalică, amintind de alte vremuri BMW.

La drum lung mașina este plăcută, iar masivitatea și robustețea îți oferă senzația că rulezi într-un buncăr. Din spatele volanului descoperi că direcția este cea care te implică, te ține activ, în special datorită micilor corecții pe care trebuie să le faci periodic pentru a menține trasa. Ai nevoie și de o mică perioadă ce acomodare cu dozarea volanului când vine vorba de negociatul virajelor.

Nu puteam rata oportunitatea de a-l invita pe Grenadier și la o mică încrucișare de punți. Este un model cu tracțiune integrală permanentă. Pe tunelul median mai există un levier care îți permite ”lucrul” în cutia de transfer. Poți selecta modul de demultiplicare redus și fără a bloca diferențialul central. 

Cum ți se pare designul exterior?

Există o frumusețe antemporală dată de pragmatism, de utilitatea concretă a unui obiect. Și o să-mi permit să vin cu exemple precum toporul Hudson Bay sau ciocanul Estwing, pentru a susține afirmația. Iubesc fiecare detaliu pragmatic de la această mașină. Poate că îmi este dragă și pentru că îmi amintește, evident, de Defender 110, de cel clasic. Am fost la un supermarket pentru ceva cumpărături, iar când am ieșit din magazin am văzut mașina din lateral, undeva la distanță. A fost un moment cu încărcătură emoțională puternică. De unde eram părea un Defender. 

Este o mașină care câștigă personalitate în funcție de nevoile tale. Lista de opțiuni este lungă și vizează lucruri funcționale.

Apropo de exterior, trebuie să menționez și unghiurile de acces. Grenadier, în echiparea Fieldmaster, are un unghi de atac de 35,5 grade, unul de degajare de 36,1 grade, unul de rampă de 28,2 grade. Garda la sol este de 264 mm și poate traversa vaduri cu adâncimea de 800 mm. 

Cum sunt materialele la interior?

Așa cum te-ai aștepta de la un vehicul care nu neagă utilitarul sau recreativul din ADN-ul lui. Și vorbesc despre predispoziții native, nu de fraze desenate de oameni de la departamentul de marketing. Partea superioară a cabinei este îmbrăcată în materiale bune, acele materiale care nu ar ofensa un nobil britanic ieșit la vânătoare. Pe măsură ce cobori privirea găsești materiale utilitare. acele materiale care oferă atât anduranță, cât și posibilitatea de a fi curățate ușor. Spre exemplu podeaua, la interior, este îmbrăcată într-un covor de linoleum, și vei mai găsi și dopuri care odată scoase permit evacuarea apei de la interior. 

Spectaculoas este cockpit-ul, și nu folosesc întâmplător acest termen, pentru că desenul acestuia are puternice ecouri din universul aviației. Planșa de bord are un desen, hai să-I zicem, puțin altfel. Șoferul nu are în față un tablou de bord clasic, întrucât în spatele volanului se află un mic panou cu martori luminoși pentru funcțiile clasice (faruri, avertizări, frână de staționare). Zona mediană a cockpitului este cea care însumează comenzile, iar ele se întind inclusiv pe plafon. Pe consola centrală se găsesc grupate comenzile pentru climatizare și dejivrare, plus luminile de avarie, funcția start/stop, volum sistemului audio și senzorii de parcare.

Deasupra consolei centrale avem un display de 12.3 inch, tot de origine bavareză, care joacă rolul clasicului tablou de bord. Poate fi controlat atât prin atingere cât și prin comenzile amplasate pe tunelul median. Partea centrală din plafon grupează comenzile pentru rulare – blocarea diferențialelor față/spate (dacă le-ai comandat), activarea sistemelor pentru off-road – maparea motorului, hill decent control, ESP, plus comenzile pentru funcțiile auxiliare solicitate din fabrică sau echipate ulterior. Un detaliu practic, pe plafon ai o schiță a mașinii cu dimensiunile ei, să nu fii nevoit să le memorezi. Iar toate comenzile sunt generos dimensionate pentru a fi accesate lejer chiar dacă porți mănuși de lucru.

De asemnea, ocupanții locurilor față au deasupra capului câte un chepeng de sticlă care se poate deschide pentru un plus de ventilație, sau poate fi îndepărtat ușor pentru a părăsi mașina în cazul în care nu ai apreciat corect adâncimea unui pârâu. 

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Grenadier nu poate fi analizat dintr-o perspectivă clasică a spațiilor de depozitare. Mașina asta este gândită pentru a-ți oferi acces la cât mai mult din ea, dacă pot spune așa. La volan ai clasicele spații de depozitare regăsite într-un automobil – buzunarele din portiere, un spațiu central de depozitare care integrează și cotiera, torpedou, suport pentru băuturi pe tunelul median. Mai există un spațiu la baza consolei centrale unde se presupune că ar trebui să-ți plantezi smartphone-ul, dar mie nu mi se pare că oferă garanția că ar reuși să-l păstreze acolo. Locul scobit pare că a rămas puțin în urmă vis-à-vis de dimensiunile noi ale telefoanelor mobile. Portbagajul, la care ai acces via două uși asimetrice, are un volum de 1.152 litri, iar dacă se pliază bancheta spate se ajunge la un spațiu de 2.035 litri.

Ușa din stânga e mai îngustă și găzduiește și o scară prin care poți avea acces lejer la eventualele obiecte depozitate pe un portbagaj exterior. Lateralul mașinii poate fi echipat cu o șină care permite ancorarea diferitelor accesorii. De asemenea, în podeaua portbagajului îți poți comanda șine pentru fixarea bagajelor, iar ușa spate dreapta poate fi echipată pe partea interioară cu o măsuță rabatabilă de camping. Important este să-ți faci un inventar al tuturor nevoilor pentru că mașina asta s-ar putea să aibă un răspuns pentru toate. Așa că merită un 10 plin.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci adulți pot călători la bordul lui Grenadier. Masivitatea exteriorului nu se regăsește într-o proporție similară și la interior, iar din acest punct de vedere poți experimenta o mică dezamăgire. 

Pe bancheta din spate, locul din mijloc este puțin văduvit la nivelul spațiului pentru picioare atât de tunelul median, cât și de desenul consolei centrale care include gurile de ventilație. Așa că, dacă programezi o expediție transcontinentală, mizează pe patru locuri. În schimb, dacă ai de parcurs 2-300 km, poți urca trei persoane în spate.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Nu a trecut pe la Euro NCAP. Poate și pentru că este genul de mașină care poate aduce daune infrastructurii de testare. 

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

O parte din lucrurile care-ți rămân în minte și te impresionează sunt legate tot de simplitate. Spre exemplu, farurile sunt identice. Nu va trebui să comanzi far stânga sau dreapta, întrucât este un singur model de far, lucru valabil și pentru lămpile spate. În plus, mașina este deja cablată pentru a permite montarea unor lumini auxiliare.

Este bine de reținut faptul că Ineos a apelat la Magna Steyr pentru dezvoltarea modelului, cei care produc și G Class. Ca fapt divers, Grenadier este produs în Franța, în fost fabrică deținută de Mercedes-Benz unde producea Smart. Șasiul este produs de o compania spaniolă Gestamp, punțile rigide vin de la Carraro, un producător italian care are pe lista de produse și tractoare agricole, motoarele sunt de proveniență BMW, cutia de viteze de la ZF (fiind aceeași unitate folosită pe BMW Seria 3), iar cutia de transfer este livrată de Tremec.

Modul offroad de rulare ajustează modul în care intervin sistemele electronice. În același timp este oprită avertizarea de decuplare a centurii, se pot activa luminile suplimentare din grilă și se pot activa camerele video. Practic, un set de libertăți pe care le apreciezi când rulezi în offroad.

Un alt detaliu minor pe care aș dori să-l menționez și care mi-a plăcut. Am pățit de două-trei ori prin offroad, când am avut dificultăți în a traversa o ”mlaștină”, să-mi pun noroi în cap, fiind la volan cu geamul deschis. Pățești. Evident, problema este că acel noroi, de regula va îmbrăca și o parte a postului de conducere, inclusiv panoul portierei și comenzile grupate acolo. Panoul interior al portierei la Grenadier este astfel desenat încât partea superioară, cea de la nivelul geamului, acoperă panoul de comenzi. Ai astfel o zonă superioară, clasic britanică, unde îți poți odihni mâna stângă, și în eventualitatea unui incident umed în offroad, butoanele vor fi ferite. Genul acesta de detalii impresionează la Grenadier.

PS: Și cu asta promit să închei secțiunea asta. Mașina are două claxoane. Unul acționat clasic, apăsând pe zona din mijlocul volanului. Și vorbim despre un claxon sănătos, probabil de aceea și apăsarea trebuie să fie una fermă. Să nu riști acționarea lui din greșeală. Și un claxon mai discret pentru pietoni/ bicicliști acționat de la un buton roșu din partea dreaptă a volanului.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Pot face o listă lungă cu ce ar putea fi considerate detalii care ar trebui să le aibă o mașină modernă, și Grenadier nu le are. Dar tocmai lipsa acestora contribuie din plin la șarmul mașinii. Iar acum, dacă tot sap după puținele angoase avute la volan, probabil un spațiu mai generos la baza consolei pentru depozitat telefonul sau o textură a materialului care îmbracă tunelul median mai aderentă (există destul spațiu pe acolo unde să îți zacă telefonul).

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Nu m-am intersectat cu motorizarea diesel, deci nu pot să ma exprim în direcția asta.

Grenadier poate juca rolul de mașină de zi cu zi, dar trebuie să-i fii dedicat, și să nu-I reproșezi una, alta. Versiunea Trailmaster vine echipată cu trei diferențiale blocabile și anvelope de teren. Versiunea testată, Fieldmaster, vine cu diferențialul central blocabil, dar cele față/spate sunt opționale. În schimb vine cu pneuri care îți permit o utilizare cotidiană mai lejeră. Deși, dacă fac un recensământ al agregatelor urbane echipate cu AT-uri cu profil de Baja, recomandările mele par deșuete.

Ambele versiuni – Fieldmaster și Trailmaster au un preț de 82.895 euro. Trebuie să fii pregătit pentru un termen de livrare de aproximativ 6 luni, de la data configurării, sau poți profita de modelele avute în stoc, oricum mașina este un lego și poți adăuga ulterior ce mai dorești.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Vindecă nostalgii.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Poate faptul că este, deja, un model aproape unic în peisajul auto, iar acestă particularitate îi poate dăuna. De regulă, concurența împinge la progres.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

În mod cert redesenez selectorul cutiei de viteze, el fiind preluat de la BMW. Practic, într-un layout interior atât de geometric, să ai un selector atât de ”sculptural”, este deplasat. Este nuca din perete.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

… măcar 30% din activitate și timp liber îl petreci în natură. 

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… dacă ai nevoie de un trofeu în fața blocului.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da. Am și eu slăbiciunile mele, iar una dintre acestea este Clasa G. Recunosc, m-am îndrăgostit de briceagul elvețian care era Clasa G. Între timp a câștigat prea mult fard și parcă nu mai are acea atitudine rebelă. Iar acest aer de old school l-am regăsit în acest Ineos Grenadier. 

Clientul perfect al mașinii?

Cineva care iubește trosnitul focului la ceas de seară într-o poieniță, departe de civilizație. Cineva care iubește sunetul mării noaptea. Este genul de mașină care te duce, dar te și aduce acasă. Pune-i un cort pe plafon, agață o rulotă de ea și bucură-te de libertatea pe care încă ți-o oferă.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte

Un off-roader old school.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Ineos

Ineos Grenadier Fieldmaster

de la 71830 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină
Sursă principală energie
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
286 CP
Cuplu maxim sistem
450 Nm
Transmisie
Tip transmisie
Automată
Număr trepte
8
Tracțiune
Integrală
Motor termic
Configurație / nr cilindri
L6
Capacitate cilindrică
2.998 cmc
Putere maximă
286 CP
Cuplu maxim
450 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Capacitate netă
Putere maximă încărcare AC
Putere maximă încărcare DC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
8,6 s
Viteză maximă
160 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
14,4 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4.896 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1930/- mm
Înălțime
2.036 mm
Ampatament
2.922 mm
Volum portbagaj
1.152 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
2.035 litri
Masa proprie
2.744 kg
Siguranță
Rezultat
Preț
Preț de pornire model
71.830
Preț mașină testată
82.895