Cine este și ce vrea MINI Aceman de la noi?
Aceman deschide o nouă vitrină în super-magazinul MINI, în sensul că reprezintă un capăt de drum. Nu are predecesor – deși îi putem găsi ceva urme de inspirație – și vine cu o rețetă complet electrică; nu asta ar fi noutatea, cât faptul că doar ea va fi disponibilă (cel puțin așa se întrevede la începutul vieții). Vine să se poziționeze o treaptă mai sus comparativ cu fratele Cooper, dar și una mai jos față de Countryman – raportându-ne la dimensiuni. Și poate că va suna precum un clișeu, însă dacă ne uităm la cât de mare s-a făcut noul Contryman, dar mai ales la faptul că oricât de generos și de subiectiv ai fi, Cooper rămâne un îngrămădit, cinstit vorbind, Aceman se vrea și reușește a fi calea de mijloc în gama MINI. Atâta doar că, spre deosebire de cele două repere amintite, nu oferă și posibilitatea unei motorizări termice, deci dacă vei miza pe noul „As” va trebui să fii deja împăcat cu electrificarea automobilistică.
Aceman este un crossover, chiar dacă unii, poate pentru că tind spre un statut, îi vor spune SUV. Mai degrabă, dacă nu ești atent, poți trece destul de rapid cu vederea garda la sol o idee mai generoasă; noroc de bandourile laterale foarte pronunțate, care-ți induc în minte ideea de aventură și de vehicul căruia nu-i este teamă de teren accidentat. Bine, să-l văd eu pe ăla care părăsește cu inima împăcată asfaltul la volanul unui Aceman.
Și poate că Aceman mai vrea ceva de la noi, mai ales de la cei care nu i-au căzut niciodată în plasă mărcii britanice. Să adoptăm idee că un MINI poate fi și practic, filosofie clar subliniată de Contryman, mai cu seamă de ultima sa generație. Un lucru este cert încă de când te urci la bord, de cum tragi portiera: vei realiza că te lași pradă unui model cu personalitate debordantă. Mânerul interior este atipic pentru industria auto, având o formă ciudată. Te vei obișnui imediat cu el și chiar îl vei plăcea, iar atenția clar îți va fi captată. E primul semnal că MINI are un mod personal de a face lucrurile încă de dinainte să învârți cheia în contact – mă rog, e un mod de a spune, pentru că această comandă se face de la un comutator plasat pe consola centrală care imită ideea de rotație a cheii. Foarte, foarte, foarte fain!
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?
N-ai ce să punctezi aici pentru că nu avem o generație anterioară. Aceman este cu totul nou, însă experiența alături de el mă face să cred că a învățat tot ce era mai bun de la frații săi mai în vârstă. Ar fi o chestie pe care aș remarca-o, lăudând-o nu neapărat în comparație cu un Aceman anterior care nu a existat, cât cu toate modelele MINI de până mai ieri. Dacă de personalitate pregnantă nu ai fi putut să te plângi vreodată, unele interioare sau, mai corect spus, elemente de interior de la modele MINI, nu erau mereu de top. Te mai deranja câte un plastic dur pe unde nu ți-ai fi dorit să fie, ori câte un ornament mai puțin inspirat. Acum, la Aceman, cât și la restul modelelor care alcătuiesc gama actuală MINI, atenția pentru selecția de materiale și pentru jocul de texturi pare că a fost mult mai mare. Și toate elementele, oricât de surprinzătoare ar fi la prima vedere, parcă-s perfecte odată ce te obișnuiești.
Bineînțeles, am spus și mai sus, noutate mare este că discutăm despre un model gândit din start pentru a fi doar electric, în ton cu tendințele ce se vor a fi impuse de către toți marii constructori de automobile.
Ce concurenți are pe piața din România?
Teoretic, cei mai solizi concurenți – la nivel de imagine și de prestanță pe care și-o propun – ar fi Alfa Romeo Junior Elettrica și Volvo EX30. Discutăm despre lumea premium, chiar și la acest nivel dimensional, iar MINI joacă dintotdeauna în această ligă. Dacă ne orientăm și spre producători generaliști – deși produsele lor pot fi la fel de impresionante la nivel de imagine – în peisaj își mai fac apariția și modele precum Fiat 600e, Jeep Avenger EV sau Peugeot e-2008.
Totuși, oricât de Volvo își dorește Volvo să fie, și oricât de ancorată în trecutul sportiv este Alfa Romeo, e greu să te bați cu un MINI la capitolul personalitate sau grad de dorință fierbinte pe care îl stârnește într-un potențial client. Și poate că Alfa ar fi reușit, totuși, să fure startul datorită design-ului, cel puțin așa eram obișnuiți, însă Junior este un model care a stârnit mai multe controverse legate de aspect decât s-ar fi așteptat mai marii companiei. Bine, la drept vorbind, are și Aceman mai puțin mulțumiți în ceea ce-i privește aspectul. Practic, un duel în care frumusețea chiar că este relativă.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Primul test pentru mine s-a desfășurat cu ceea ce este, în momentul de față, o motorizare de top, botezată, în spiritul casei, „S(E)”. Adică 160kW/218 CP, concret. Nu e vârful de gamă (botezat MINI JCW Aceman E, care propune 190 kW/258 CP), însă tind să cred că va fi cea mai populară alegere, chiar mai des întâlnită decât versiunea care deschide balul cu cei 135 kW (184 CP). De ce? Pentru că versiunile însuflețite de propulsorul de 184 CP vin cu o baterie de acumulatori cu o capacitate de 38,5 kWh, în timp ce variantele Aceman care vor avea peste 200 CP vor fi dotate cu baterii ale căror capacități utile vor fi de 49,2 kWh. Cum nici măcar despre acestea nu ai putea spune că sunt foarte mari, dacă te raportezi la ofertele altor producători, aș paria că românii se vor feri, în mare, de versiunea mică de baterie. Pe de altă parte, în funcție de regimul de exploatare, bateria mică ar fi perfectă pentru un vehicul care face puțini kilometri zilnic sau o navetă urbană pe distanțe scurte. Așa că recomandarea mea ar ține, în mare măsură, de nevoia reală de mobilitate zilnică/săptămânală pe care o are viitorul proprietar, cât și de accesul pe care acesta îl are la porturi de încărcare cu energie electrică – nu aș miza pe bateria mică dacă aș fi dependent de stațiile de încărcare comerciale, de exemplu.
Nu am testat, dar mi-aș recomanda o cură cu versiunea MINI JCW Aceman, asta pentru că întâlnirile anterioare cu cele trei litere – și nu doar la nivel de echipare, cât pentru performanța dinamică – au fost minunate.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
La capitolul autonomie sigur se vor găsi nemulțumiți, pentru că avem tendința de multe ori să ne așteptăm să primim foarte mult de la un automobil care costă peste media clasei sale. Ori, deși înțeleg perspectiva celor peste măsură de calculați de fel, mai degrabă mă identific cu cei care apreciază latura mai boemă a automobilelor și care simt că mai scump nu înseamnă neapărat mai mare, mai performant sau, cum ar fi cazul de față, cu autonomie urmărită cu orice preț.
Aceman SE promite (conform datelor oficiale pentru România) între 384 și 405 kilometri ca autonomie, în funcție de nivelurile de echipare și configurații (de exemplu, alegerea ansamblului pneu, anvelopă și jantă, influențează valoarea). Ca referință, pentru bateria mai mică, autonomia promisă teoretic variază între 299 și 309 kilometri.
Consumul oficial de energie variază între 14 și 14,7 kWh/100 km, însă testul nostru desfășurându-se în decembrie, pe o vreme nu tocmai ideală pentru sistemele de propulsie electrică, valoarea consumului a urcat până spre 16 kWh/100 km, fără a abuza inutil automobilul și folosindu-i și modul B(rake) al „transmisiei”. Doar ca să vă faceți o idee, versiunile de 184 CP consumă, tot oficial, între 14,1 și 14,5 kWh/100 km, ceea ce le plasează la un nivel similar celor mai puternice, de unde concluzionăm că alegerea unei motorizări mai „mici” nu vine la pachet și cu un consum mai moderat.
În condițiile experimentate de noi, iarnă destul de blândă, autonomia reală, fără grijă la ea, sare de 300 kilometri pentru bateria de acumulatori de 49,2 kWh, iar cu grijă sporită la volan poate merge până spre 340 – 350 kilometri. Nu e ideal dacă te raportezi la alte cifre vehiculate de producători auto, însă dacă ne amintim de începuturile MINI în zona aceasta de mobilitate este excelent.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Drumul lung, în general, îi vine mănușă unui MINI pe care se regăsește și litera S. Se aplică și la Aceman, cu mențiunea că deși pentru mulți valoare de 218 CP poate fi remarcabilă, în realitate, Aceman este un vehicul sportiv, însă nu sport. Chiar și fiind la o primă generație, după cum spuneam înainte, se simte un caracter matur, mai ales la ținuta de drum. Aceman poate fi suficient de confortabil, mai ceva decât erau MINI-urile de odinioară, însă aici intervine și caracterul său de crossover și ușoara ridicare de la sol care permite favorizarea confortului. Sistemul de suspensie lucrează eficient și destul de silențios, ba chiar mi-aș fi permis să spun că este matur, asta dacă nu aș fi sesizat un fenomen pe care nu l-am mai întâlnit de multă vreme la un automobil: în anumite situații, pe denivelările scurte abordate cu viteză mai mare, am simțit un ușor tangaj, atipic pentru automobilele moderne. Cred că abia acelea sunt fazele în care înțelegi că Aceman are, totuși, peste 1.700 de kilograme, oricât de bine ar fi camuflate acestea pe viraje, unde agilitatea este remarcabilă.
Nu aș insista prea mult pe acest aspect, pentru că sunt conștient că el ar putea trece aproape neobservat de un șofer care nu despică firul chiar în patru, dar m-aș opri mai degrabă la răspunsul sistemului de direcție, mai interesant în mediul urban decât extra. Pentru că cei care s-au îndrăgostit în trecut de MINI au făcut-o și pentru că direcția era extrem de comunicativă, parte din pachetul de „maximum go-kart feel” promis. Acum, a mai renunțat la spiritul rebel, în ideea – cred – de a mulțumi cât mai multă lume (a se citi clienți). Probabil că mișcarea este una inspirată la nivel de statistici, însă unora ca mine li se vor trezi nostalgii pentru cum era odinioară conviețuirea cu un volan MINI. În mediul urban, această domolire de caracter îi permite lui Aceman să fie foarte docil și plăcut, ușor de manevrat, ușor de parcat, ușor de iubit.
Iar pentru a lărgi cât mai mult gama de senzații ce pot fi oferite, MINI oferă nu mai puțin de șapte moduri de funcționare/ambianță pentru Aceman, dintre care trei sunt pentru condus (în diferite setări prestabilite): Green, Core și Go-Kart.
Una peste alta, aș descrie experiența ca fiind rafinată, senzație influențată puternic și de caracterul special al unui MINI, dar nu neapărat și năbădăioasă, pentru cei care-și doresc asta sau, din contra, se tem. Pentru că oricât de mulți par pe hârtie cei 218 CP, în realitate, sprintul de la 0 la 100 km/h este foarte civilizat pentru orice fel de șofer: 7,1 secunde.
Cum ți se pare designul exterior?
Aici trebuie să recunosc faptul că m-am simțit precum o sinusoidă în cele trei zile în care ne-am tot dat târcoale. Aveam momente când îi găseam cusur și altele în care îl îndrăgeam necondiționat. Sunt unghiuri din care-mi place mult și altele din care aș fi văzut altfel modelul de serie. E clar că trebuie să te obișnuiești cu noul limbaj de design MINI și, mai mult, dacă erai deja fan al mărcii, perioada de adaptare e posibil să fie o idee mai lungă. Unele elemente sunt clar inspirate din moștenirea MINI, cum la fel de clar este că unele au fost necesare pentru propulsarea produselor casei spre viitor. Ce mi-e foarte clar este că Aceman îmi pare a fi ceva mai bine desenat decât Cooper.
Pe de altă parte, bandourile laterale care-i întregesc caracterul crossover par ușor grosiere, iar faptul că ele contrastează puternic cu o nuanță diferită de negru a caroseriei face să-ți sară ușor în ochi. În cazul de față, mi-au plăcut teribil jantele alese pentru model, culmea, acestea fiind setul dedicat exploatării pe timp de iarnă, însă inspirația evidentă din lumea sporturilor cu motor m-a făcut să mă îndrăgostesc, efectiv. Dacă mi-aș comanda un Aceman, aș începe configurarea de la jante.
Cum sunt materialele la interior?
Până la materiale, vreau să subliniez un aspect: după cum se poate observa și în fotografii, Aceman are o suprafață vitrată laterală nu tocmai generoasă; este o consecință naturală a design-ului, căci forma-i poate dăuna funcționalității pe ici-colo. Am precizat asta pentru că este posibil ca pentru unii să fi fost de preferat geamuri laterale ceva mai ample, mai ales în spate. În mediul urban nu ai putea spune că ai cea mai bună vizibilitate de care te-ai bucurat vreodată.
Bun, acum să revenim la traseu și să punctăm aportul esențial pe care îl aduc materialele de la interior în povestea de succes a noilor modele MINI. Căci, da, fără doar și poate, calea aleasă cu noua generație de modele se pupă perfect cu filosofia adoptată pentru construirea habitaclurilor. Texturile diverse, unele de-a dreptul surprinzătoare, se pupă perfect cu liniile îndrăznețe ale interiorului. Culmea, multe dintre materialele alese sunt din surse reciclate, ceea ce le face să pară și mai cool în ochii clientului modern de MINI. Mi-a plăcut în special țesătura aleasă pentru a îmbrăca planșa de bord, dar și detaliul șnurului care completa cusătura tapițeriei scaunelor. Și poate că nu-i chiar cea mai bine organizată mașină la interior, însă la atmosfera creată de designeri nu poți aduce reproșuri.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
Aici, cinstit vorbind, clasa s-ar trece la limită. Mă rog, un pic peste limită, pentru că Aceman nu dă afară prin practicalitate. Ca idee, în buzunarele din portierele față abia strecori o sticlă de apă, iar în cele din spate nu. Sau, dacă în față vei pune Cola, în spate rămân să stea semințele, în așteptarea caterincii care va veni să completeze triumviratul celebru prin România; căci, da, de ce să nu facem și ușor haz de necaz când avem spații de depozitare meschine? Portbagajul vine să pună pe masa negocierilor cu viitorul client vreo 300 de litri, care se pot „întinde” pe la 1.000, dacă bancheta lasă loc bagajelor, însă Aceman nu e tocmai premiant.
Aș mai puncta la spațiile de depozitare și cutiuța care-i ia locul cotierei clasice, între scaune. E cât se poate de cool și are aspect de toc de ochelari scumpi, însă dimensiunea ei este mai mică decât cea a unor portofele utilizate zilnic de către doamne. Nu e tocmai un loc în care să depozitezi în neștire chestii.
Doar că, s-o spunem și p-aia dreaptă, oare cui îi pasă de spațiile de depozitare atunci când intră cu entuziasm într-un showroom MINI?
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Patru. Clar. Maxim. Doi maturi mai bine, în față, doi maturi ceva mai puțin confortabil în ideea unor drumuri foarte lungi, în spate. Unde, culmea, loc la cap ai suficient, datorită liniei plafonului care permite și îmbarcarea unor pasageri înalți, doar că până acolo se va face trierea la locul disponibil pentru genunchi. Consider ca dacă va fi utilizat la deplasări mai lungi, Aceman ar fi potrivit să acomodeze copii, pe banchetă.
Cât de sigură este? A testat-o EuroNCAP?
Nu avem încă rezultate EuroNCAP pentru MINI Aceman. Putem doar să presupunem că BMW a investit suficient de multă tehnologie în platforma tehnică utilizată alături de Cooper pentru a se obține rezultate bune și foarte bune. Poziționarea mărcii pe piață obligă la un scor meritoriu la testele de siguranță.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Clar, în Aceman, privirea-ți va fi furată de fiecare dată când te vei urca de ecranul perfect rotund care domină autoritar atmosfera interioară, prima componentă OLED de această formă care a fost utilizată în industria auto. Și nu e întâmplător, pentru că instrumentalul de bord rotund, de dimensiuni mari, a fost semnătură clară pentru casa britanică, iar pentru Cooper a fost una dintre cele mai lăudate găselnițe ale generațiilor reînviate după preluarea de către BMW.
Ca soluții inteligente aș pomeni încă o dată de țesăturile și materialele prezente la interior, care dau un aer de calitate superioară și care dovedesc că poate exista viață premium în lumea auto și dincolo de pielea naturală.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Culmea, ce-am simțit eu că-i lipsește nu i s-ar fi potrivit deloc. Deși există sunete augmentate, lui Aceman îi lipsește un sunet propriu care să te facă să te simți cum o făceai odinioară într-un MINI cu S în coadă. Nu e ceva pentru care să stai în loc, dar este printre puținele chestii care lipsesc din peisaj.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
E greu în cazul unui automobil „lifestyle” să recomanzi altceva decât un nivel de echipare de top, la drept vorbind. Pentru că partea din povestea unui model chic stă în modul în care își poate răsfăța pasagerii cu diferite dotări sau opțiuni. Pragmatic, MINI Aceman E pornește de la 33.736 Euro, TVA inclus, în echiparea de bază Essential, și ajunge în cazul echipării John Cooper Works Trim, pentru varianta SE, până la 45.185 euro, TVA inclus. Atenție, subliniez, discutăm despre prețurile de bază, la care se mai pot adăuga și opțiuni extra.
Mai mult, avem și cireașa de pe tort, MINI JCW Aceman E John Cooper Works Trim (da, știu, e ciudat să ai dublura JCW în denumirea oficială) care pornește de la 45.160 euro, TVA inclus. Acum, sincer-sincer, dacă vrei un MINI care să fie magnet de priviri, cum se întâmplă în cele mai multe cazuri când vine vorba de aplecarea spre marca britanică, e bine să rezervi un buget de măcar 50.000 euro pentru Aceman. Că doar o știți pe aia cu obrazul subțire.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Pentru că știe să fie „cool” de la sine, fără să pară nimic forțat. Pentru că deși raportează în Germania, MINI a reușit să rămână cât se poate de Brit.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Nu știu dacă este o critică neapărat, dar atunci când asociezi MINI și litera S parcă te aștepți să vezi un ornament spectaculos pentru sistemul de evacuare. Ori, acum nu este cazul. Știu că acel SE nu e totuna, doar că pe mașină tronează doar litera S…
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Nu e vorba de îmbunătățit cât de setat un standard în ceea ce privește aspectul. Mi-au plăcut atât de mult jantele avute la test încă aș face ca acest model să fie singurul disponibil pentru Aceman. Știu, e utopic, însă acum mi-e greu să mai văd alte exemplare Aceman care să nu fie încălțate cu acest model. Pe de altă parte, sunt șanse mari ca altora să nu le placă deloc. Am luat în calcul, dar tot nu îmi pasă.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei să ai un automobil care să aibă un anumit statut, nu foarte pregnant, însă deloc de neglijat. Ori dacă vrei să fie clar despre tine că nu ai făcut o alegere întâmplătoare. Chiar cred că nu-și ia nimeni un MINI fără să existe o atracție evidentă, cu atât mai puțin un model complet nou, precum Aceman.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…primul lucru pe care l-ai făcut atunci când ai studiat posibilitatea a fost să te plângi că alți producători promit autonomii mai mari pentru modele din portofoliu, ori dacă ai tendința de a face paralele financiare cu modele din alte clase, apropiate ca preț.
Tu ți-ai cumpăra-o?
În principiu nu. Îmi place MINI, chiar foarte mult, iar fiecare întâlnire cu versiunea Cooper S a fost de poveste, efectiv. Și de fiecare dată parcă m-am lăsat îndrăgostit, cum, la fel, de fiecare dată am zis că, dacă ar fi să pui banii la bătaie, probabil că te-ai răzgândi rapid dacă nu mai ai și alte automobile acasă. Există și un „dar” aici: în cazul unui Cooper aș miza fără niciun fel de ezitare pe o versiune termică. Cooper-ul SE nu e din filmul meu atâta timp cât încă va mai avea un frate consumator de benzină. Însă dacă ar fi contextul de așa natură să trebuiască să mă duc spre un Cooper SE, Aceman tocmai ce mi-a dat portița de scăpare, în sensul că l-aș prefera oricând în locul acestuia. Pentru că mi se pare că i se potrivește mănușă caracterul EV și mai și câștigi două portiere care, cinstit vorbind, la Cooper arătau nenatural.
Deci, mi-aș cumpăra Aceman doar dacă aș putea să-l iau în locul unui Cooper SE pe care situația l-ar cere într-un fel sau altul.
Clientul perfect al mașinii?
Clienți vor fi mulți, însă cei perfecți sunt deja îndrăgostiți de MINI. Sau, mai credibil, vor face pasul dinspre un Cooper spre ceva mai mare, fără a renunța la silueta definitorie pentru marcă. Și aș mai adăuga aici un potențial client, cel care ajunge în punctul să se despartă de un BMW i3 și își dorește ceva cât mai apropiat, ca idee. Cum BMW nu a mai lansat un succesor, Aceman poate fi luat serios în calcul, la nivel de factor cool.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
MINI-ul perfect pentru cei care se leapădă definitiv de motorizările termice.