Cine este și ce vrea Leapmotor T03 de la noi?
Modelul T03 este cel mai mic din oferta noii mărci Leapmotor. Este un vehicul de segment A, adică fix categoria cea mai mică de autoturism conform clasificărilor tradiționale din industrie. Pe lângă asta, are propulsie electrică.
Din punctul meu de vedere, acest vehicul mizează pe ceea ce paria Daewoo la finele anilor ’90, când aveam pe piață modele precum Tico și Matiz, la prețuri competitive și cu un caracter neașteptat de practic. Felul în care arată acest model mi-a adus aminte de Matiz, dar portbagajul mă duce mai mult cu gândul la Tico.
Ar putea fi baza unei flote de vehicule de livrare sau de car sharing. La fel de bine, ar putea fi al doilea sau al treilea vehicul în ograda unei familii care locuiește la casă. Sau cel puțin la un bloc unde ai toate condițiile ca să montezi o priză de încărcare lângă locul tău de parcare.
Ultima parte, accesul la o priză de încărcare, este esențială dacă vrei să ai o experiență facilă de folosire a acestui autovehicul. Nu mi se pare avantajos să îl încarci doar la stațiile de mare putere de la hypermarket – ajunge să te coste prea mult să parcurgi o sută de kilometri și nici nu poți profita de toată puterea unei asemenea stații (detaliez la momentul oportun).
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?
Pentru că vorbim despre o marcă nouă și despre un model complet nou, nu există generație anterioară, predecesori sau orice altceva. E totul de la zero, cu bune și cu rele. Partea pozitivă este că marca se bazează pe rețeaua grupului Stellantis, iar în ceea ce privește producția, oamenii s-au apucat deja de treabă la uzina din Polonia. V-a povestit deja Cornel care e treaba cu Leapmotor și cu Stellantis.
Pentru că nu sunt primii pe piață cu un model electric de dimensiuni mici, au avantajul că nu este nevoie să explice de ce achiziția are rost pentru unii clienți, în timp ce pentru alții nu este cel mai indicat automobil. Prin urmare, publicul știe la ce trebuie să te aștepți de la o electrică de dimensiunile lui T03.
Ca să punctez rapid trei lucruri importante pe care le face T03: este mic la exterior, deci ușor de parcat, este electric și are mai multe sisteme de asistență decât ai aștepta de la o mașină din această categorie.
Sunt mai multe lucruri la acest model care amintesc de experiența trăită la bordul unui Tesla – sisteme de asistență, ilustrarea vehiculului cum ”merge” printre obstacolele percepute pe drum și necesitatea de a folosi ecranul central pentru a configura anumite aspecte ale mașinii.
Ce concurenți are pe piața din România?
Primul și cel mai evident este Dacia Spring. Al doilea este Citroen e-C3, de asemenea proiectat să fie mai mare și mai bun decât Spring. Al treilea concurent este Hyundai Inster, un model recent prezentat, dar cu dimensiuni comparabile și specificații superioare.
Sunt șanse să mai apară și alți rivali în acest segment, deși nu este la fel de disputat precum clasele superioare. Cu ani în urmă, aici lansau cei de la Volkswagen și Skoda electricele e-Up! și Citigo e-iV. Dacă le mai fabricau și azi, erau fără probleme rivali de-ai lui T03.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
T03 are o singură motorizare și o singură variantă de echipare. Practic, poți opta doar pentru culoarea exterioară și atât – nu există nici măcar mai multe modele de jante sau orice altceva. Motorizarea are 95 de cai-putere și 158 Nm. Bateria este de 37.3 kWh. Configurația include tracțiune față, iar modelul are cutie automată cu o singură treaptă.
Simplitatea aceasta are mai multe roluri: reduci complexitatea liniei de producție – nu există 17 variante ale aceluiași model, deci le faci mai rapid și cu costuri mai mici. Totuși, e mai puțin distractiv din perspectiva unui client care vrea ceva în plus sau în minus – după preferințe.
Cu alte cuvinte, dacă nu te atrag specificațiile, dotările sau orice altceva, trebuie să alegi alt model din altă parte.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Producătorul anunță o autonomie WLTP mixtă de 265 de kilometri, respectiv o autonomie exclusiv urbană de 395 de kilometri.
Spre deosebire de alte teste, nu am apucat să am bateria încărcată la maximum sau aproape de acest nivel. Vestea bună e că așa am putut vedea o autonomie maximă calculată cu un consum deja adaptat la ce condiții de trafic am întâlnit eu. Încep cu câteva date: bateria încărcată la 86% îmi afișa o autonomie rămasă de 197 de kilometri după ce rulasem doar în mediul urban.
Am avut condiții meteo complet nefavorabile, deci cifrele care urmează sunt fix pentru cel mai nefericit scenariu. Vorbim aici de frig, ploaie și trafic aglomerat. În aceste condiții, am avut un consum de 24.7 kWh/100 km. Din acesta, mai mult de jumătate a venit pe fondul sistemului de climatizare – după cum afișează computerul de bord al mașinii.
Într-o zi mai puțin aglomerată, am avut valori de consum mai mici, în jurul a 15 kWh/100 km în condiții de trafic uzual, dar fără să utilizez foarte intens funcția de dezaburire sau pe cea de încălzire.
Dacă vrei totuși să stai în confort în mașină iarna sau vara, vei avea consumul de apropiat de valoarea menționată mai sus, adică de 24 kWh/100 km. Cel puțin, așa se pare din ce am experimentat cu acest model în scurta perioadă petrecută împreună.
Am ieșit și din oraș cu T03 și am avut un consum mediu de 18.1 kWh/100 km în contextul rulării cu viteza legală pe drumuri naționale. M-am mirat și eu de diferența față de mediul urban, dar deja circulam seara, în condiții mai relaxate, versus traficul nervos de Capitală de la ora de vârf.
Cu alte cuvinte, cei 395 de kilometri exclusiv urbani nu cred că ai să îi vezi decât în condiții fantastice: temperatură numai bună cât să nu ai nevoie de climatizare deloc și un stil de conducere deosebit de relaxat, cu o accelerație apăsată cu o finețe de balerină.
Cât despre cei 265 de kilometri de autonomie WLTP, da, ai o șansă să îi vezi și să îi trăiești cu un plin de baterie. În funcție de cât de eficient conduci, vei reuși să parcurgi acești 265 de kilometri fără să ajungi la zero procente ale bateriei, cel puțin în București.
Am condus preponderent în modul Eco – nu ca să fac neapărat economie, ci deoarece acesta avea frânarea regenerativă reglată fix cum îmi doream eu să fie. Respectivul mod vine cu o reacție mai blândă a accelerației, dar tot ai toți caii la dispoziție dacă ai călcat pedala la podea.
Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?
La priză AC, încărcătorul de la bord este limitat la 6.6 kW, o valoare decentă pentru un PHEV, dar la categoria ”se putea mai bine” pentru o electrică. Norma din industrie e de 11 kW pentru acest tip de încărcare.
Pentru încărcarea DC, Leapmotor anunță 48 kW pentru T03. Ca idee, primele prize rapide cu încărcare DC ofereau 50 kW, dar asta se întâmpla acum șapte ani. Azi, avem prize și de 300 kW în România. De la 30 la 80 procente, în condiții ideale, se va încărca în 36 de minute, potrivit producătorului.
Există în segment și modele care au încărcare DC mai bună (Citroen e-C3 și Hyundai Inster, de exemplu).
Revenind la subiectul acestui material, în cadrul testului nostru nu am făcut încărcări AC, dar am făcut o încărcare la o stație DC. Stația în sine era de 150 kW, dar T03 a avut un maxim de 20 kW putere de încărcare. Aveam puțin sub 60% capacitate și am încărcat până la 86%. Nici n-am trecut departe de 70% și am constatat că încărcarea a scăzut la 12 kW.
Rezultatele obținute în cadrul sesiunii respective nu sunt atipice. Cine conduce o electrică sau cine s-a documentat știe că puterea maximă de încărcare (în cazul de față, 48 kW) nu este oferită pe tot palierul menționat de producător (30 – 80% în cazul lui T03). E un maxim atins în anumite condiții (când bateria e suficient descărcată), care scade odată cu încărcarea bateriei, dar per total, timpul comunicat de producător pentru “repriza” respectivă nu variază foarte mult.
Ca să fie clar pentru toată lumea, știu că sunt oameni care s-au dus cu Dacia Spring până în Grecia în vacanță sau chiar și la Polul Nord, dar nu asta este ideea acelei mașini. Sunt de părere că Leapmotor T03 este similar din acest punct de vedere și că poate fi bine-mersi o mașină de oraș și împrejurimi pentru cineva care are cum să o încarce, de preferat, acasă.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Leapmotor T03 este făcut să mergi cu el în principal în oraș. Acolo, totul are sens – direcția ușoară, suspensia orientată spre confort și accelerația blândă. N-ai nevoie de mai mult în condiții de trafic civilizate. Ba chiar s-ar putea să te relaxeze să o conduci.
În comparație cu așteptările pe care le aveam înainte, T03 s-a mișcat mai bine și am descoperit un model destul de pașnic în conducere și docil, fără surprize neplăcute.
În materie de poziție la volan, seamănă mult cu prima generație de Logan, stai prea sus pentru gustul meu. Aduce puțin și cu Matiz la acest aspect, dar și cu Spring, dacă e s-o luăm pe rivalii de acum. Volanul se reglează doar pe înălțime, nu și în profunzime. În plus, fiindcă scaunul șoferului este poziționat destul de sus în raport cu podeaua, practic singurul reglaj pe înălțime al acestuia este și mai în sus. Nu este reglaj lombaj la scaunul șoferului, iar tetiera este integrată în spatar.
Direcția nu exagerează în materie de feedback, iar suspensia este destul de simplă. Nu încearcă să fie sportivă, dar stă pe drum într-o manieră decentă la viteze normale de rulare. Aici este un avantaj al bateriei amplasate în podea la toate mașinile electrice – ajută mult la felul în care se ”așează” pe șosea un vehicul.
Altfel, nu este vreo stea a manevrabilității deosebite și nici nu transmite vreun sentiment special în timp ce o conduci. Direcția are mai multe moduri de operare, ce merg independent de modul de rulare selectat – cum am văzut și pe la alți producători.
Este o mașină destul de simplă din acest punct de vedere, nu face nicio surpriză și nu dezamăgește decât dacă îi ceri ceva nerezonabil. Salutăm prezența jantelor de 15 inchi, nici prea mari, dar nici prea mici, numai bune pentru confort și rulare confortabilă în oraș. Practic, evită toate momentele în care ai putea să simți că nu ai încredere în mașină – cum ar fi la schimbări rapide și consecutive de direcție prin faptul că se simte destul de stabilă și închegată. Rudimentară, da, dar poți lucra cu ea odată ce înțelegi ce poate și ce nu poate să facă.
În oraș, o să îți placă faptul că o poți întoarce destul de ușor. Este dezarmant de simplu de folosit, iar aspectul său simpatic parcă îi face pe alți șoferi să fie mai îngăduitori când te rogi de cineva din coloană să te lase și pe tine să intri în coadă.
Cum ți se pare designul exterior?
T03 arată mai bine decât ai crede. De la distanță, l-ai putea confunda liniștit cu un Smart forfour sau cu ceva similar. Nu este o mașină frumoasă, intrând, mai degrabă, la categoria ”drăguță” sau ”simpatică”. Unii o văd ca pe un cub de zahăr, iar alții drept ceva neatrăgător. Depinde de fiecare, evident.
Cum sunt materialele la interior?
Cineva a luat o decizie inteligentă cu acest model în materie de materiale, cel puțin dacă mă întrebați pe mine. Volanul, maneta de semnalizare și selectorul de trepte de viteză au un nivel bun de calitate percepută. Stai cu mâinile pe acestea mai tot drumul, dar sunt și primele lucruri pe care le remarci cum te urci la bord. Dacă ai pune mâna doar pe acestea, ai spune că este un nivel bun de calitate percepută în cazul lui T03.
Doar că mâinile nu se opresc acolo, mai atingi un scaun, o față de ușă, un alt buton și lucrurile nu mai sunt chiar așa de fericite.
Tapițeria scaunelor nu m-a dat pe spate nici la atingere și nici la aspect, iar multe alte suprafețe nu sunt nici ele WOW din vreun punct de vedere. Nu am simțit că o să mă tai la mână, dar nici de răsfăț nu poate fi vorba. Simți că au trebuit să țină costurile cât mai mici, iar acesta a fost unul dintre acele locuri.
Ca notă generală, nu cred că există o mașină din acest segment cu materiale cu adevărat fantastic de bune la interior – fiind scăpări destule și la alte modele.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
Șapte, deoarece nu ai deosebit de multe spații. Ai două opțiuni la nivelul consolei centrale în care să îți pui telefonul și mai rămâne loc și de un PET. Am apreciat că puteai să ai telefonul la încărcat și să îl poți poziționa pe verticală. Nu s-ar fi supărat nimeni dacă era integrat un suport de pahar extensibil din bord sau ceva de acest gen, dar avem notă de trecere aici, ba chiar ceva peste.
Portbagajul are o capacitate de 210 litri și poate urca până la 880 de litri dacă pliezi bancheta. Apropo, aceasta din urmă nu este fracționabilă, deci o pliezi pe toată dintr-o singură bucată. Spațiul de încărcare ajunge pentru cumpărăturile săptămânale sau pentru două valize standard de cabină și unul sau două ghiozdane pe lângă.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Maximum patru adulți. Avem loc suficient în față, dar ceva mai restrâns în spate. Intră fără probleme unul sau două scaune de copii în spate, dar nu mai ai loc pentru orice altceva pe banchetă, fiind doar două locuri în spate.
Spațiul la cap nu excelează în spate dacă ai 1.80 m înălțime, dar este rezonabil pentru genunchi și glezne, mai ales pentru această clasă. Mai spațioasă decât ai crede la prima vedere, cel puțin pentru pasageri. Bancheta din spate are spătarul pliabil, dar dintr-o singură bucată, deci nu poți să ai un obiect mai lung în portbagaj și o a treia persoană la bord.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Încă nu a fost testat modelul T03 de EuroNCAP.
În materie de tehnologie, Leapmotor T03 are mai multe sisteme de asistență a șoferului decât te-ai aștepta să găsești în acest segment. Acestea fiind spuse, majoritatea sistemelor respective sunt ușor prea sensibile pentru traficul din București și nu numai. La simpla apropiere de vehiculul din față la semafor, primeam frecvent alertă de avertizare de impact frontal. Mai sunt câteva alte motive pentru care sistemele mașinii se găseau să intre în alertă, dar pe acesta îl vedeam cel mai des. Totul la o plimbare absolut obișnuită prin oraș.
Are airbag-uri frontale, laterale și cortină pentru șofer și pasager. Airbag-ul pasager poate fi decuplat. În ceea ce privește siguranța activă, există avertizare de coliziune frontală, sistem de autonom de frânare de urgență, avertizare la părăsirea involuntară a benzii de rulare, sistem de avertizare la depășirea vitezei permise pe respectivul segment de drum, monitorizare a unghiului mort, asistent de menținere a benzii de rulare, avertizare de oboseală și atenție a șoferului – cea din urmă poate să vadă ochii șoferului și să își dea seama dacă aceștia nu sunt înspre drum.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Mi-a rămas în minte ”piuitul” de avertizare al sistemului care era de părere că urmează un impact frontal de fiecare dată când încetineam să mă opresc în spatele unei mașini la semafor, doar că nu într-o manieră pozitivă.
Unitatea multimedia mergea mai bine decât mă așteptam – a fost o surpriză plăcută din acest punct de vedere. Ecranul central are 10.2 inchi diagonală, iar ceasurile de bord sunt pe un ecran de 8 inchi. Poți conecta un cont Amazon Music, există comenzi vocale, Wi-Fi integrat și posibilitatea de actualizări multimedia Over-The-Air.
Proprietarul primește și o cheie bluetooth – adică poți descuia mașina din telefon, ca la Tesla, practic.
De notat și prezenta unui plafon panoramic în standard, dar și aer condiționat cu reglare digitală pe o singură zonă.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Mai multe lucruri, dar cel mai mare lucru care lipsea era un capac la hayon. De ce? Fără acel capac, se vede de afară tot ce ai în portbagaj. În contextul în care în România au început să predomine furturile din mașini, nu de mașini, înseamnă că ai doar un torpedo în care să îți ascunzi lucrurile personale. Mai mult decât atât, nici nu ai de unde să cumperi ceva cu care să umpli acel spațiu – acoperit la mai toate mașinile normale cu un capac.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Aici, e mai simplu. Există un singur nivel de echipare, cu excepția culorii caroseriei (pe care o poți alege din trei nuanțe). La orice altă marcă ai mai multe alegeri de făcut, cu tot ce înseamnă și asta.
Prețul lui T03 e de 19.990 de euro cu TVA inclusă, fără bonusuri guvernamentale.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Arată simpatic – e o variantă mai sigură și mai practică la o Isetta, bașca la un preț mai mic și este autoturism M1 în acte.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
A venit cu trei ani și jumătate, dacă nu chiar patru ani prea târziu pe piață. Azi, pare ușor depășită în materie de specificații, mai ales dacă te uiți la ce oferă toți rivalii din segment, nu doar Spring.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
I-aș fi dat un nume simpatic, să fie ușor de reținut și le simplificam treaba tuturor vânzătorilor din showroom-uri. Așadar aș fi ales un alt nume pentru acest model, ceva să prindă mai bine și mai ușor la europeni.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…nu vrei să cumperi o Dacia Spring și vrei o electrică de clasă mini, cât mai ieftină, azi.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…ai impresia că e vreo Tesla Model 1/3 la preț redus doar fiindcă e electrică și arată ușor atipic.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Nu, nu se potrivește necesităților mele – am nevoie de o mașină ceva mai mare și oricum nu am unde să o încarc acasă (ca experiența să fie cât mai bună din toate punctele de vedere, inclusiv în materie de preț per kWh).
Clientul perfect al mașinii?
O persoană care locuiește la casă, are cel puțin încă o mașină și dorește un vehicul cu care să se ducă la cumpărături și să își ducă copiii pe unde au treabă prin oraș cu costuri cât mai mici. Totul fără să dea prea mulți bani pe o mașină folosită în principal pe distanțe scurte.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Mașina la care te uiți dacă vrei o electrică mică și ieftină, dar să nu fie Dacia.