Test Drive: Cupra Formentor

Cupra Formentor va fi, probabil, cel mai important model din istoria mărcii. Este cel care a certificat Cupra ca marcă de sine stătătoare.

Cupra Formentor: care-i treaba cu mașina asta?

Este modelul care a certificat Cupra ca marcă. În 2018, Cupra a migrat de la nivel de echipare pentru modelele Seat la un brand de sine stătător. Prin urmare, după ani în care numele a reprezentat doar vârful piramidei pentru anumite modele, promovarea ca brand cu identitate proprie părea un demers bizar și oarecum futil. Dar reticențele s-au evaporat când a fost prezentat Formentor, primul model desenat exclusiv pentru Cupra. Și astfel, Formentor devine, probabil, cel mai important model din istoria acestei mărci (de până acum).

De ce se lansează acum?

Cupra este o marcă tânără, cu o imagine de brand încă într-un proces firesc și dinamic de consolidare. Iar acest lucru nu se putea realiza doar cu un Formentor lansat în 2020 și câteva modele Seat ușor restilizate care purtau altă siglă. Era nevoie de o gamă nouă de modele, de o imagine nouă. Iar toate acestea s-au întâmplat. Formentor urmează un proces firesc de primenire a imaginii la patru ani de la debut. Adică un facelift.

Lucruri de reținut față de modelul dinainte de facelift?

În primul rând vorbim despre un facelift major, nu doar despre ușoara restilizare a unor mici detalii. Modelul marchează începutul unor colaborări cu mărci precum: Sennheiser Mobility, Akebono și Akrapovič. Pentru moment, cea mai puternică versiune este Formentor VZ Extreme cu propulsor 2.0 TSI care dezvoltă 333 CP. Evoluția aduce și o baterie mai mare pentru versiunile plug-in hybrid (acum vorbim despre o capacitate de 19.7 kWh față de 10.8 kWh înainte).

Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență Cupra Formentor în familie?

Modelul este construit pe platforma MQB EVO a grupului VAG. Ce înseamnă asta? Că pe lista de rude regăsim modele precum VW Talagon sau VW Lamando. Ușor nedumeriți? În mod cert, pentru că sunt modele disponibile doar pe piața din China. Revenind pe meleaguri europene, aș putea arăta cu degetul spre gama compactă și medie a mărcilor Volkswagen și Skoda: de la Golf la Passat, de la Octavia la Kodiaq. Într-un mod ciudat, până la un punct, se prea poate ca principalul rival să fie Cupra Terramar, model construit pe aceiași platformă, și care oferă motorizări similare.

Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?

Voi face abstracție de frații din grup și voi privi spre alte zări. Și sper să am inspirația de a alege rivali care au și un acel ”je ne sais quoi” pe care-l regăsesc la Formentor.

Îndrăznesc să mă opresc în fața unui showroom BMW și să arăt cu degetul spre un BMW X2. Modelul are un preț de start mai mare – 44.625 pentru versiunea sDrive20i – dar versiunea de top, M35i xDrive are un preț de bază de 59.857 euro.

În mod interesant, următorul rival îl identific tot în grupul BMW, este vorba despre noul Mini Countryman. Modelul de bază, cu o motorizare de 170 CP – Countryman C – are un preț de bază de 36.474 euro. Și versiunea de top – Countryman JCW ALL4 pornește de la 52.420 euro.

Și pentru că marca iberică o găsesc poziționată într-o zonă premium, nu o pot confunda cu Seat, mai invit la această masă rotundă și un Volvo XC40 care pornește de la 43.730 euro și ajunge în echiparea Ultra B4 Mild Hybrid la 52.310 euro.

Singura mențiune pe care vreau să o fac este aceea că rivalii oferă și versiuni BEV, ceea ce lipsește din portofoliul Cupra Formentor.

Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?

Cupra Formentor are un preț de bază de 31.973 euro. Primești, de acești bani, 150 CP și o cutie manuală cu 6 trepte. Dacă vrei upgrade la versiunea testată, adică un bonus oferit de cutia DSG cu 7 trepte, prețul pornește de la 33.664 euro. Dar lucrurile nu se opresc aici, cu toate opționalele, prețul mașinii testate ajunge la 41.444 euro.

Formentor VZ cu motorizare 2.0 TSI de 333 CP, tracțiune integrală și cutie automată pornește de la 57.930 euro. Iar dacă doriți versiunea VZ Extreme, aceasta are un preț de bază de 68.207 euro. Și mai puteți investi sume precum 3.719 euro pentru sistem de evacuare Akrapovic sau 1.119 euro pentru plafon panoramic.

Cupra Formentor are un preț de debut în gamă mai mic decât rivalii, dar versiunile de top recuperează rapid ecartul. Modelul iberic monopolizează ambele extreme ale intervalului de preț.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am testat versiunea 1.5 eTSI care este nouă pentru Formentor. Este vorba despre un mild hybrid care propune tot 150 CP, dar comparativ cu motorizarea clasică doar pe benzină, promite o reducere a consumului mediu cu 0,3 litri.

Propulsorul termic dezvoltă 150 CP între 5.000 și 6.000 rpm, și un cuplu motor de 250 Nm între 1.500 și 3.000 rpm. Mai avem un motor electric de 14 kW/19 CP și 56 Nm care activează ca starter/generator, dar poate susține și motorul termic cu resurse. Energia recuperată este stocată într-o baterie cu voltaj de 48V și o capacitate de 0.50 kWh. Sistemul mild hybrid permite oprirea motorului termic în momentele de coasting și chiar rularea exclusiv electrică pe distanțe extrem de mici.

Ușoara electrificare face bine propulsorului TSI, și ajută real în viața de zi cu zi să obții valori mai agreabile pentru consum. Totuși este o motorizare de debut în gamă, sunetul celor patru cilindri de 1.498 cmc parcă nu îmbracă glorios caroseria care dă plusul de personalitate acestui model. Fiind un model de imagine, aș opta pentru un propulsor de 2 litri și echipare VZ.

Cum ți se pare designul exterior?

Aici mă surprind că am niște dialoguri interioare. Voi rămâne admiratorul modelului inițial. Mi-a plăcut și încă îmi place acest cocktail de crossover-coupe, cu un vag parfum de shooting break și o agresivitate asumată.

În același timp, îmi place că marca și-a găsit o identitate vizuală omogenă, exprimată de noile modele lansate. Îmi plac detalii de genul sigla față care a migrat din grilă în partea superioară. Îmi place integrarea siglei în banda LED în partea din spate, modul 3D și iluzia că unele detalii levitează în grupurile optice spate.

Apreciez că profilul a rămas neschimbat, fiind cel care m-a cucerit. Oficialii Cupra vorbesc despre o parte frontală care inspiră un rechin, eu parcă aș rămâne la atitudinea de viperă a versiunii inițiale. Oricum, Formentor rămâne un model cu mult șarm.

Cât consumă pe bune (și ce autonomie are)?

Mașina are un rezervor de 50 litri, iar Cupra comunică un consum mediu WLTP de 5,8 litri/100 km. Cu puțină matematică descoperi că ai benzină la bord pentru a parcurge, în teorie, peste 800 km. Mizează pe genul acesta de autonomie la drum lung. Modelul avut la test afișa un consum mediu pe termen lung de 8,5 litri. În mod cert, o valoare influențată de o utilizare preponderent urbană. Așa că într-o utilizare firească, pariază pe 550 km.

Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?

Vizual totul arată foarte bine, dar să nu uităm că versiunea testată era saturată de opționale, inclusiv accentele de cupru la exterior și interior – semnătură a mărcii, dacă pot spune astfel. Ce pot spune este că aceste accente de cupru nu alunecă în zona de kitsch, dimpotrivă.

O mențiune specială pentru atenția acordată alegerii texturilor la interior. Sunt pe alocuri plastice tari, dar care câștigă la capitolul calitate percepută prin faptul că au texturi agreabile, plăcute la atingere. Apreciez faptul că nu am întâlnit piano black, pe tunelul median fiind texturi mate. Asamblarea este robustă, nimic de reproșat la acest capitol.

Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașină și cum stă la spațiile de depozitare?

Locurile față sunt în zona nimic de reproșat, iar dacă optați pentru scaunele opționale aveți un plus atât la suport lateral cât și vizual. Spațiu la nivelul capului pentru locurile spate este corect. Bun e și spațiul la nivelul picioarelor. Avem un tunel median despre care nu pot spune că încurcă sau jenează la drum lung. Poate puțin la libertatea de mișcare când vine vorba de traversat habitaclul. Disconfortul pasagerului de pe locul din mijloc poate veni de la faptul că în dreptul genunchilor va avea gurile de ventilație pentru locurile spate și ceva mai jos sloturile USB-C. Dar cinci persoane pot socializa preț de câteva ore la drum lung. Aceleași scaune opționale – despre care am amintit la începutul capitolului – pot reprezenta un minus pentru cei care stau în spate, și asta pentru că spătarul exterior al acestora este rigid.

Spații de depozitare bune și utile pentru locurile față. Am apreciat și micile scobituri din jurul panoului de control al cutiei de viteze care îți permit depozitarea în siguranță a cheii sau a altor mărunțișuri. Plus un ”buzunar” destul de adânc la baza consolei centrale care poate găzdui 2-3 telefoane.

Iar cu un portbagaj de 450 litri care prin rabatarea banchetei spate ajunge la 1.505 litri, îmi rămâne de criticat doar marginea ceva cam înaltă de încărcare.

Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?

La capitolul tablou de bord avem același display de 10.25 inch. Evoluția o regăsim la nivelul display-ului central: acum vorbim despre o unitate de 12.9 inch, în trecut avea 12 inch. Personal găsesc noul display poate o idee cam mare, parcă își dorește prea mult să domine planșa de bord. Vechiul display, ușor mai îngust, parcă îmbrăca mai bine planșa de bord. În schimb, faptul că în spatele unității avem un procesor mai rapid aduce satisfacție în utilizarea cotidiană. Pe această cale salut și noua grafică. Evident avem Apple CarPlay și Android Auto wireless.

În același timp, Grupul Volkswagen nu a ajuns la concluzia că trebuie să renunțe la comenzile touch de la baza display-ului central, dar poate va sosi și acea vreme. Greu de dozat și uneori copleșitoare dacă se întâlnesc două degete pe panou.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Principala noutate este că electrificarea face bine, nu rău. Iar esențial, în acest caz, este că suportul pe care îl primește motorul termic de la cel electric ajută la o relaxare a cutiei. Electrificarea contribuie la o reducere a numărului de trepte schimbate de cutie și ajută la un stil de conducere mai relaxat, mai fluid. Nu te mai intersectezi cu micile goluri de putere cauzate de efervescența unității DSG.

Cu această motorizare ar fi bine să te raportezi la Formentor ca la o compactă cu performanțe corecte, nu în zona sportivă. Vorbim despre un sprint până la 100 km/h care se realizează în 9 secunde și o viteză maximă de 205 km/h.

Electrificarea, în acest caz, nu este sinonimă cu un plus masiv de kilograme. Versiunea mild hybrid este cu 50 kg mai grea, dar tot vorbim despre o masă aflată într-o zonă decentă – 1.482 kg.

Modelul testat avea bifată și opțiunea Pure Performance care costă 1.164 euro și include faruri Metrix LED și suspensie adaptivă. Cu această opțiune mașina câștigă în polivalență. Setarea suspensiei reflectă mesajul mărcii, în acest caz oferind confort cu un plus de fermitate care să acompanieze sportivitatea afișată. Bine izolată suspensia și zgomotul de lucru de habitaclu.

Dinamic am regăsit aceeași mașină care la primul contact mi-a plăcut. O mașină vie, agilă, cu o poftă demnă de un hot hatch de a schimba direcția. Dar, pentru că sub capotă aveam o soluție ”civilă”, nu am torturat gratuit ansamblul.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Modelul a fost testat de Euro NCAP în martie 2021, iar la acea dată a primit 5 stele. A obținut o notă foarte bună pentru protecția ocupanților adulți, 35.6 puncte dintr-un maxim de 38 puncte, adică un procent de 93%. Bună și protecția oferită ocupanților minori – 88%. Mașina a primit 43.6 puncte dintr-un maxim de 49 puncte.

La categoria protecție oferită participanților la trafic vulnerabili – pietoni și biclicliști – Formentor a primit 36.9 puncte dintr-un maxim de 72 puncte, adică 68%. A fost depunctată pentru faptul că zonele laterale ale părții frontale (cele ale farurilor) sunt dure și nu oferă același grad de protecție precum zona centrală.

A primit o notă bună și la modul în care lucrează sistemele active de asistență, 12.8 puncte dintr-un maxim de 16, un procent de 80%. Pe site-ul Euro NCAP nu este menționat cum că rezultatul testului din 2021 nu mai este valabil, lucru care se poate întâmpla când se modifică standardele de testare. Acestea au evoluat în 2023, dar și mașina a evoluat, așa că sunt de așteptat tot 5 stele la o eventuală testare.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Sincer? Nu pot spune că m-a impresionat cu ceva în particular. Pe undeva bucură prin simplul fapt că este încă o compactă analog, împachetată curajos. Are gama firească de sisteme active de asistență. Am menționat că în noul capitol al existenței mărcii Cupra au debutat colaborări cu branduri precum Sennheiser Mobility. În cazul lui Cupra Tavascan, sistemul audio care poartă semnătura Sennheiser Mobility impresionează cu adevărat. Și în modelul testat am găsit semnătura celor mai sus amintiți, doar că sunetul nu era la același nivel. Apropo, în curând ne întâlnim și cu Tavascan pe Autocritica.ro.

Ce-i lipsește?

Ceva din parfumul de băiat de cartier pe care l-au avut versiunile Cupra din anii 2000. Cineva pare că și-a uitat prietenii din cartier.

Un lucru care face ca mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?

Designul! Și salut faptul că se mai investește creativitate și nu se scoate uniforma din dulap.

Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?

Aș revizui fluiditatea mecanică a mariajului dintre propulsoarele mici și cutiile automate cu dublu ambreiaj. Versiunea eTSI aduce un plus de fluiditate, dar se poate și mai bine.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

… mai tragi perdeaua și-ți place să-ți privești mașina în parcare.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… refuzi să îmbraci un tricou necălcat.

Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…

… te uiți cu atenție la falia redusă de clienți avută în vedere. Este o compactă în haine de crossover, cu o linie sportivă, dar nu acompaniată pe tot firul epic al gamei de motorizări virile.

Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…

… a născut cu adevărat brandul Cupra.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Când bucătarul alege condimentul potrivit.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Cupra

Cupra Formentor facelift

1.5 ETSI MHEV DSG

de la 34.337 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină Mild Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
150 CP
Cuplu maxim sistem
250 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
7
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1498 cmc
Putere maximă
150/110 CP/kW
Cuplu maxim
250 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
18 CP
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
0.50 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
9.0 s
Viteză maximă
205 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4451 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1839 mm
Înălțime
1537 mm
Ampatament
2679 mm
Volum portbagaj
450 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
1510 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
34.337
Preț mașină testată
41.444 €