Piața auto din România și Europa traversează o perioadă caracterizată de incertitudini din punct de vedere economic, politic și social, însă în ansamblu a încheiat anul 2024 într-o notă pozitivă.
Pe piața din România, în luna decembrie s-au înmatriculat peste 13.800 de mașini noi, în creștere cu 21% comparativ cu decembrie 2023, potrivit datelor publicate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI, fostul DRPCIV).
BT Leasing te conectează la cele mai relevante informații și date din piața auto, susținând antreprenorii care îndrăznesc să facă lucrurile să se întâmple și contribuie la dezvoltarea economiei României. Indiferent dacă ai nevoie de un autoturism nou, echipamente performante sau soluții verzi de energie pentru afacerea ta, noi îți oferim soluții de leasing adaptate nevoilor și oportunităților pieței locale.
BT Leasing - soluția de finanțare care susține antreprenoriatul românesc.
Creșterea poate fi atribuită în special mărcii Dacia, ca urmare a faptului că producătorul român și-a majorat înmatriculările cu 32% și a avut o cotă de piață de 32,5%, în timp ce următoarele poziții în top au fost ocupate de Renault, Skoda, Volkswagen și Toyota.
Luna decembrie a marcat și prima înmatriculare în România pentru o mașină a producătorului chinez Hozon, care comercializează mașini electrice cu marca Neta și nu este prezent oficial pe piața locală. Este vorba despre un SUV electric Neta X cu autonomie de 480 de kilometri.
În urma creșterii puternice din luna decembrie, piața auto din România a încheiat anul 2024 cu peste 151.000 de unități înmatriculate, corespunzător unei creșteri cu 4,5% comparativ cu anul 2023. Dintre acestea, peste 44.000 de unități poartă sigla Dacia, ceea ce corespunde unei cote de piață de aproape 30%.
Toyota a fost principala marcă de import preferată de cumpărătorii din România, cu aproape 13.000 de unități, în timp ce lupta pentru ultima poziție pe podium a fost foarte echilibrată între patru mărci: Skoda, Hyundai, Renault și Volkswagen au încheiat în această ordine despărțite de mai puțin de 1.000 de unități.
Mercedes-Benz a fost constructorul premium cu cele mai multe înmatriculări în România în 2024, cu peste 5.400 de unități, comparativ cu cele aproape 4.900 de unități ale mărcii BMW și cele 2.800 de exemplare cu sigla Audi. De altfel, Mercedes-Benz și BMW au încheiat anul pe locurile 8 și 9 în topul general al mărcilor, în spatele Ford și în fața celor de la Suzuki.
În ansamblu, piața auto din România a înregistrat al treilea an consecutiv de creștere a înmatriculărilor. Cu toate acestea, piața auto locală mai are de recuperat aproximativ 10.000 de unități pentru a ajunge la nivelul record stabilit în 2019, ultimul an pre-pandemic. Astfel, înmatriculările din 2024 au fost cu circa 6% mai mici comparativ 2019.
În clasamentul pe națiuni realizat pe baza țării de proveninență a fiecărui constructor există o noutate în luna decembrie comparativ cu media celorlalte luni: Franța a ocupat locul 3 în acest top, în spatele României și Germaniei, în condițiile în care de regulă ultima treaptă a podiumului revenea Japoniei.
La nivelul anului 2024, România a avut o cotă de piață de 29,5% prin Dacia, în timp ce mărcile din Germania au încheiat pe locul doi cu aproape 25.000 de unități și o cotă de piață de peste 16%. Podiumul este încheiat de Japonia cu 23.000 de unități și o cotă de piață de peste 15%, în timp ce mărcile din Coreea de Sud au surclasat Franța pentru locul 4.
Mărcile din China au înregistrat o cotă de piață record în luna decembrie (2,1%) și au încheiat anul 2024 cu o cotă de piață de 1,5% datorită celor peste 2.200 de unități înmatriculate. China a reușit astfel să înmatriculeze mai multe mașini în țara noastre decât mărcile din Spania, Suedia, Marea Britanie și Italia.
Luna decembrie a adus creșteri pentru toate tipurile de motorizări, cu excepția mașinilor diesel. Astfel, inclusiv înmatriculările de mașini electrice au crescut cu 6%, ca urmare a faptului că Dacia a început livrările pentru varianta facelift a modelului Spring.
Totuși, datele din ultima lună nu au avut un impact semnificativ asupra anului 2024. Astfel, piața auto din România a încheiat anul trecut cu o creștere semnificativă a pieței de mașini hibride (+35%) și a pieței de mașini diesel (+15%). În schimb, înmatriculările de mașini cu motoare pe benzină fără sisteme hibride au scăzut cu 5%.
Cea mai mare scădere s-a înregistrat însă în cazul mașinilor electrice, întrucât pe acest segment înmatriculările au scăzut cu 32%. Acest declin este justificat atât de reducerea la jumătate a bonusului guvernamental oferit prin programul Rabla Plus, cât și de lansarea Dacia Spring facelift spre finalul acestui an, care a determinat o parte dintre clienți să amâne achiziția.
Este important de menționat că datele despre înmatriculările hibride nu sunt foarte relevante la nivelul pieței, în contextul în care aici sunt incluse și modelele plug-in hybrid, dar și numeroase modele cu sisteme mild-hybrid, care au un impact neglijabil în ceea ce privește reducerea emisiilor.
Pe baza acestor evoluții, motorizările cu orice fel de hibridizare au avut în total o cotă de piață de aproape 39% la nivelul anului 2024 și sunt urmate destul de aproape de motorizările pe benzină cu peste 32%.
Comparativ cu anul trecut, principala noutate la acest capitol este că mașinile diesel au avut practic o cotă de piață dublă comparativ cu mașinile electrice (12,2% vs. 6,5%), în condițiile în care în 2023 diferența dintre cele două tipuri de motorizări a fost mai degrabă neglijabilă.
De asemenea, merită menționată cota de piață de peste 10% a mașinilor echipate din fabrică cu sisteme GPL, care provin preponderent de la Dacia. Astfel, în 2024, clienții români au înmatriculat cu 57% mai multe mașini GPL decât mașini electrice.
Piața auto europeană în 2024
La nivelul continentului european, piața auto a înregistrat o creștere cu 4% în luna decembrie, la 1,09 milioane de unități. Datele sunt valabile pentru înmatriculările cumulate din cele 27 state membre ale Uniunii Europene la care se adaugă Marea Britanie (a doua piață auto europeană) și cele trei state din regiunea economică EFTA (Islanda, Norvegia și Elveția).
Dacia a avut una dintre cele mai bune luni ale anului raportat la luna similară a anului trecut, cu o creștere a înmatriculărilor cu 26%, la aproape 57.000 de unități. De altfel, marca de la Mioveni a avut o cotă de piață de 5,2% în luna decembrie.
Dintre mărcile de volum, doar Seat a înregistrat o creștere procentuală mai mare, cu aproape 38%, în timp ce Mitsubishi a crescut cu 37%, însă marca japoneză are o prezență nesemnificativă pe piață (doar 5.000 de unități).
La nivelul anului 2024, piața auto europeană a înregistrat 12,9 milioane de unități înmatriculate, în creștere cu 0,9% comparativ cu anul 2023. Cu o creștere firavă cu 1% și 1,37 milioane de unități, Volkswagen a încheiat anul 2024 pe primul loc în rândul mărcilor, cu o cotă de piață de 10,6%, identică cu cea din 2023.
Podiumul este completat de Toyota, cu aproape 929.000 de unități, și BMW, care a fost astfel cea mai populară marcă din segmentul premium, cu aproape 775.000 de unități.
Dacia a avut de asemenea parte de un an bun, cu o creștere a înmatriculărilor cu aproape 4%, mult peste media pieței, la aproape 579.000 de unități. Pe baza acestor cifre, marca de la Mioveni a încheiat anul 2024 cu o cotă de piață de 4,5% la nivel european, în creștere ușoară de la 4,3% în 2023. Astfel, Dacia este în continuare pe locul 9 în clasamentul pe mărci.
Cu 270.000 de unități, Dacia Sandero a fost mașina cu cele mai mari vânzări pe piața europeană în anul 2024, potrivit datelor publicate de compania germană de analiză Dataforce, care contabilizează aproximativ 97% dintre înmatriculările europene.
De asemenea, Renault Clio a încheiat anul pe locul 2 după ce a depășit Volkswagen Golf cu numai 20 de unități. Cele două modele s-au comercializat în aproximativ 216.000 de unități.
După ce în 2023 a fost cea mai vândută mașină din Europa, Tesla Model Y a încheiat anul 2024 pe poziția a patra cu peste 210.000 de unități, parțial ca urmare a faptului că SUV-ul electric a primit un facelift în prima săptămână a anului 2025. Chiar și așa, Model Y a fost cea mai vândută mașină electrică în Europa.
Dacia Duster a ocupat locul 11 în clasamentul general cu 175.000 de unități, la mai puțin de 6.000 de unități de locul 10 ocupat de Yaris, în timp ce SUV-ul subcompact Ford Puma produs la Craiova a ocupat locul 17 cu 149.000 de unități.
În ansamblu, piața auto europeană a înregistrat al doilea an consecutiv de creștere, însă perofrmanța a venit după 3 ani consecutivi de scădere ca urmare a efectelor negative ale pandemiei. Astfel, europenii au înmatriculat în 2024 cu 18% mai puține mașini comparativ cu anul record 2019.
Dintre principalele piețe europene, singurele care au raportat creșteri în luna decembrie au fost Spania (+29%) și Franța (+1,5%), în timp ce scăderi au fost înregistrate în Germania (-7,1%), Italia (-4,9%) și Marea Britanie (-0,2%).
În acest context, anul 2024 s-a încheiat în creștere pentru doar două dintre principalele piețe auto europene: Spania (+7,1%) și Marea Britanie (2,6%). În schimb, înmatriculările au fost în scădere atât în Franța (-3,2%), cât și în Germania (-1%) și Italia (-0,5%).
Așa cum s-a întâmplat în cea mai mare parte a anului, mașinile hibride fără încărcare la priză au avut și în luna decembrie cea mai bună evoluție pe piața europeană, cu o creștere cu 30% la 362.000 de unități, concomitent cu o scădere cu 8% a înmatriculărilor de mașini pe benzină fără sisteme hibride, la circa 310.000 de unități.
Înmatriculările de mașini electrice au înregistrat o scădere nesemnificativă de 0,2% în decembrie la aproape 206.000 de unități, ceea ce a marcat prima lună de scăderi după trei luni consecutive de creștere.
La nivelul întregului an 2024, motorizările pe benzină fără sisteme hibride au încheiat pe primul loc cu aproape 4,3 milioane de unități, în scădere cu 7% comparativ cu 2023. Singurul segment pe creștere a fost cel al motorizărilor hibride fără încărcare la priză, care a depășit pragul psihologic de 4 milioane de unități (+20%). Dacă aceste tendințe se vor păstra și anul viitor, este foarte posibil că motorizările hibride să depășească motorizările pe benzină fără sisteme hibride.
Segmentul mașinilor electrice a încheiat anul 2024 cu 1,99 milioane de unități, în scădere cu 1,3% comparativ cu 2023. Marea Britanie a devenit principala piață pentru mașini electrice cu 382.000 de unități după o creștere a înmatriculărilor cu 21%, dar și datorită unei scăderi puternice cu 27% raportată de Germania, care a încheiat anul cu 380.000 de unități.
Franța a înregistrat de asemenea o scădere cu 2,6% în acest segment, la 290.000 de unități, în timp ce Țările de Jos (132.000 de unități, +16%) și Belgia (128.000 de unități, +37%) au înregistrat creșteri semnificative.
Chiar dacă în luna decembrie europenii au înmatriculat mai multe mașini hibride (33%) comparativ cu mașinile pe benzină (29%), la nivelul anului 2024 cea mai mare pondere pentru înmatriculări a aparținut mașinilor cu motoare pe benzină fără sisteme hibride (33%), urmate la mică distanță de mașinile hibride cu 31%.
De asemenea, 2024 a devenit al doilea an consecutiv în care europenii înmatriculează mai multe mașini electrice (15,4%) decât mașini diesel (10,4%), cu mențiunea că diferența reală este mai mică, întrucât unele mașini diesel sunt echipate cu sisteme hibride și contabilizate la categoria mașinilor hibride.
Confruntată cu numeroase probleme, piața auto europeană a reușit să încheie anul 2024 pe teritoriu pozitiv. Vestea mai puțin bună este însă că înmatriculările sunt în continuare cu circa 18% mai mici comparativ cu 2019, iar perspectivele pentru anul 2025 nu sunt neapărat foarte optimiste.
Foto principală: Dreamstime.