Piața europeană nu ține cont de tendințele din România în materie de electrice. N-o zic pe stomacul gol, ci cu cifre care să-i facă pe toți să nu mai bâjbâie după răspunsul corect atunci când sunt aduse în discuție mașinile cu baterii.
Anul trecut, în Europa au fost înmatriculate 1,99 de milioane de mașini electrice, în scădere cu 1,3% față de 2023. Diferența reprezintă o nimica toată, dacă e să iei în calcul și faptul că o parte dintre statele din UE “s-au răzvrătit” și au luat decizii importante în ceea ce privește subvenționarea achizițiilor de electrice.
Expun și situația din România, să nu creadă cineva că sunt lucruri de ascuns: înmatriculările de electrice din țară au scăzut cu 32% (9765 de unități în 2024 vs 14438 de exemplare în 2023). Explicații există. Pe de o parte, reducerea la jumătatea a bonusului guvernamental oferit prin programul Rabla Plus și, pe de altă parte, lansarea modelului Dacia Spring facelift (preferatul românilor în materie de electrice) spre final de an, lucru care a determinat o parte dintre clienți să amâne o posibilă achiziție.
A scris Daniel despre tot ce s-a întâmplat în România și în Europa în 2024, deci nu vă mai rețin eu cu alte informații. Link-ul e aici, pentru cine vrea să aprofundeze subiectul.
Deci valurile din piață sunt inexistente în ceea ce privește “dispariția” electricelor. Unde mai pui că producătorii au promis acum niște ani că vor face mașinile cu baterii din ce în ce mai atractive. Spre exemplu, am scris despre electricele pe care le poți cumpăra acum din România și care au o autonomie (conform WLTP) de peste 600 de kilometri. Lista nu-i deloc scurtă.
Prin urmare, proiecte există, piața nu s-a modificat în așa fel încât constructorii să revină asupra unor idei de bază (deși lucurile s-au mai domolit puțin la nivel de declarații), iar asta înseamnă lansări de modele noi care, teoretic, ar trebui să satisfacă din ce în ce mai multe nevoi.
Nu încerc să fac un material exhaustiv despre electricele care vor fi prezentate/lansate în 2025. De altfel, mi-ar fi imposibil. Există proiecte secrete despre care nicio sursă din exteriorul companiilor nu știe. Prin urmare, am luat urma informațiilor și am făcut o listă cu electricele (ordonate alfabetic) pe care ar trebui să le vedem anul acesta. Măcar în poze oficiale, dacă nu și în showroom-urile din țară (țin să pun accent treaba cu showroom-urile din România, întrucât m-am axat doar pe producătorii pe care îi găsești pe meleaguri autohtone).
Cu PPC Blue, fiecare încărcare devine parte dintr-o călătorie mai smart. Noi aducem mobilitatea electrică mai aproape de tine, fie că ești acasă, la birou sau în deplasare. Tu trebuie doar să te bucuri de libertatea de a merge mai departe, fără griji. Fiecare încărcare înseamnă un pas spre un viitor care contează.
Găsește stația de încărcare potrivită pentru tine pe ppcblue.ro
Alfa Romeo Stelvio
După câteva actualizări bune primite în ultimii ani, Alfa Romeo pregătește o nouă generație a SUV-ului Stelvio. Din informațiile apărute în ultimele luni, viitoarea generație a SUV-ului italian va avea versiune electrică. Modelul va folosi platforma STLA Large (în premieră pentru un model european) a grupului Stellantis, aceeași pe care în prezent o găsim, de exemplu, pe Jeep Wagooner S. Arhitectura la 800V permite utilizarea unor baterii cu capacitate mare (de până la 118 kWh), lucru care pe hârtie se traduce chiar și prin autonomii maxime de 800 de kilometri (în funcție de mulți factori, bineînțeles, de la forma caroseriei modelului în cauză și până la elemente care țin de anvelope, temperatura exterioară și tot așa). Din discuții nu ies nici posibile versiuni cu motoare termice.
BMW iX3
Pornind de la conceptul Vision Neue Klasse X și de la o arhitectură complet nouă (la 800V) pentru electrice, viitorul iX3 va fi prezentat oficial în cursul acestui an (versiunile cu motoare termice au fost deja prezentate la jumătatea anului trecut). Bine, ca s-o zic corect și complet, denumirea modelului încă nu a fost confirmată cu subiect și predicat.
Totuși, constructorul german a publicat chiar și o imagine cu unul dintre prototipurile de teste părăsind linia de asamblare a uzinei din Debrecen. SUV-ul electric va miza pe noua filozofie de design Neue Klasse, ideile principale ale acesteia urmând să fie transferate într-un viitor foarte apropiat și pe un Seria 3 electric (model anticipat de conceptul Vision Neue Klasse, prototip expus în urmă cu doi ani la Salonul Auto de la Munchen.

Cupra Raval
Anunțat mai întâi de conceptul UrbanRebel, viitorul Cupra Raval va fi prezentat oficial în cursul acestui an. Va fi un crossover de dimensiuni mici. Din acest punct de vedere poți să ți-l imaginezi ca pe un rival pentru Fiat Grande Panda, Citroen e-C3 și Renault 5. Toate se învârt prin același segment.
Raval va miza pe arhitectura MEB Small a grupului Volkswagen, aceeași pe care producătorul din Wolfsburg a utilizat-o pe conceptele ID 2.all și GTI – ajungem și în tabăra Volkswagen cu subiectul de azi. Sunt anunțate două versiuni pentru baterie, iar motorul electric ar urma să livreze 226 de cai-putere. Cel puțin acestea au fost informațiile furnizate în momentul în care publicul a putut vedea conceptul din care va deriva versiune de producție. Raval a fost desenat și dezvoltat în Barcelona, iar producția va avea loc la uzina din Martorell.

Primul Ferrari electric
Dacă tot a pierdut un tempo important în așa-zisa bătălie a super-SUV-urilor, Ferrari se gândește să intre cât mai rapid în lumea supercar-urilor electrice. Prin urmare, Benedetto Vigna, CEO-ul mărcii a anunțat la începutul acestui an că în 9 octombrie va fi prezentat primul Ferrari electric. Debutul va avea loc la Maranello în cadrul unui eveniment dedicat investitorilor (Capital Markets Day), iar în acest moment nu există niciun detaliu de ordin tehnic referitor la primul model Ferrari electric. Nici măcar un nume n-avem.
Hyundai Ioniq 6 N
Zvonurile cu privire la un Ioniq 6 de performanță au tot fost alimentate de conceptul RN22e, prototip prezentat în 2022. Și totuși, în ultimele luni din 2024, fotografii spion au suprins câteva prototipuri Ioniq 6 în timpul unor teste. Iar cum eleronul supradimensionat era și el parte din design, e lesne de înțeles cam către ce rezultat ne îndreptăm. Desigur, odată cu 6 N, Hyundai ar trebui să ne arate și faceliftul versiunilor civile.
În ceea ce privește pachetul tehnic pregătit pentru 6 N, lucrurile ar trebui să fie similare cu cele pe care le găsim azi pe Ioniq 5 N.
Jeep Compass Electric
În toamna anului trecut, Jeep a publicat o imagine teaser cu viitorul Compass Electric. Modelul va folosi noua arhitectură STLA Medium a grupului Stellantis și va fi asamblat, în primă fază, la uzina Melfi din Italia. Ulterior, o parte din producție va fi alocată și uzinelor din America de Nord. O particularitate a lui Compass va fi sistemul de propulsie. Așa cum ne-am tot obișnuit să vedem în ograda Stellantis, noul model va fi disponibil nu doar cu motoare electrice, ci și cu motoare cu ardere internă (simple sau sub forma unor hibrizi).

Kia EV4
După ce în 2024 a venit pe piață cu EV3, un SUV electric de dimensiuni apropiate de cele ale actualului Niro, Kia e gata să completeze familia EV cu un nou model. Se va numi EV4 și a fost deja anticipat de conceptul omonim prezentat în octombrie 2023. Viitorul EV4 va fi un sedan, însă pe anumite forumuri (mai îmi arunc ochii și prin colțul ăla de internet) au fost zărite în teste prototipuri de EV4 care au luat formă de hatchback. Dar informația asta poți s-o treci la și altele și o verifici tu în câteva luni, când vom avea pozele și informațiile oficiale referitoare la EV4.

Mercedes-Benz CLA
La finalul anului trecut, Tudor a zburat la Stuttgart, acolo unde Mercedes-Benz își pune la cale viitorul electric și hibrid cu ajutorul noii generații CLA. Modelul – pe care îl vom vedea în cursul acestui an – va fi primul pe lista nemților care va porni de la arhitectura MMA, o platformă nouă care va avea nativ roți motrice spate (va susține și o configurație cu tracțiune integrală) și care vor fi puse în mișcare de ceea ce companie numește EDU 2.0. Adică a doua generație de Electric Drive Unit, unde Electric Drive Unit e un modul compact care unifică motorul electric, transmisia, unitatea de control a transmisiei și un invertor. Motorul electric dezvoltă un maxim de 200 kW (272 de cai-putere), iar transmisia are două trepte (aceeași soluție adusă și de Porsche Taycan/Audi e-tron GT). Arhitectura MMA va putea fi garnisită cu două tipuri de baterii: 85 kWh și chimie NMC, respectiv 58 kWh și chimie LFP.

Nissan Leaf și Micra
Nissan Leaf, unul dintre veteranii segmentului modelelor electrice, e pe cale să primească o generație nouă. A treia la număr. Și spre deosebire de predecesorii săi, al treilea Leaf nu va mai fi un hatchback, ci va lua forma unui crossover/SUV. Schimbarea mi se pare normală, în contextul în care piața cere din ce în ce mai multe mașini cu astfel de forme. Cel mai probabil, viitorul Leaf va prelua din cadrul Alianței Renault-Nissan platforma AmpR Medium, aceeași arhitectură folosită de Nissan Ariya și de Renault pe Megane E-Tech Electric și Scenic E-Tech Electric.
Spre că nu l-ați uitat pe Micra. Nu de alta, dar modelul de clasă mică ar urma să revină și el în 2025 într-un format nou și electric. Bine, dacă e să merg pe firul logic, nu văd de ce Nissan nu ar profita de efectul Renault 5 (și, bineînțeles, de tot ce înseamnă tehnologia folosită de francezi pe hatchback-ul de oraș).
Range Rover Electric
4 ani mai târziu de la debutul actualei generații Range Rover, oficialii Land Rover sunt gata să aducă în fața publicului și versiunea electrică. Despre noul Range Rover Electric au tot apărut informații oficiale, mai ales că producătorul și-a ales fotografii spion și a trimis publicului larg tot ce a găsit pe cardurile aparatelor. Prin urmare, pozele cu prototipurile de teste au fost “scăpate” pe internet direct pe cale oficială (vă las mai jos câteva dintre ele). Conform informațiilor comunicate, noul Range Rover Electric are la bază Modular Longitudinal Architecture (MLA), o platformă care folosește o arhitectură electrică la 800V.



Noutăți entry-level de la Tesla
Constructorul american pregătește lansarea unor electrice noi în prima parte a anului curent. Conform primelor informații, noile vehicule vor fi mai accesibile decât cele din gama actuală (s-a tot vorbit în trecut despre un Model 2), iar din punct de vedere estetic, aceastea vor prelua elemente de deisgn introduse pe Model 3 Highland și Model Y Juniper. Totuși, unele informații neoficiale indică faptul că Tesla va lansa, de fapt, versiuni noi pentru Model 3 și Model Y. Așteptăm și raportăm la momentul decisiv.
Volkswagen ID.2
Câteva paragrafe mai sus v-am povestit despre Cupra Raval. Ei bine, fratele neamț al crossover-ului iberic va fi produs tot la uzina din Martorell. Vorbesc, bineînțeles, despre viitorul ID.2, un model electric pe care Volkswagen ni l-a arătat sub formă de concept în urmă cu câțiva ani. Poți să-l vezi ca pe un Volkswagen Polo electric. Ca să scurtez cât mai mult informația. Ultimele vești care vizează prezentarea lui ID.2 vorbesc despre o dată apropiată de finalul anului curent.

Viitorul ID.2 va miza pe platforma MQB Small, iar în showroom-uri ar urma să ajungă în 2026. Informația referitoare la debutul comercial a fost confirmată recent de reprezentanții mărcii. Odată cu ea, Volkswagen a mai oferit câteva date interesante. Prețul de pornire al lui ID.2 va fi de sub 25.000 de euro, iar din 2027, gama de electrice mici se va îmbogăți cu un model care ar urma să coste puțin peste 20.000 de euro. Încă nu știm ce nume va avea, dar avem prima fotografie teaser a acestuia.

Volvo ES90 și EX30 Cross Country
Dacă tot are la dispoziție platforma lui EX90, Volvo a decis ca sedanul cel mare al gamei să treacă în zona electrică a pieței. Prin urmare, în luna martie vom vedea în premieră noul ES90, un alter ego electric al lui S90. Pentru moment nu există informații tehnice oficiale, însă înrudirea cu SUV-ul EX90 ne poate oferi indicii despre ce am putea citi despre ES90. Și n-o să vă povestesc eu despre ce livrează EX90, ci vă las link spre testul lui Mircea făcut în Los Angeles în urmă cu câteva luni.

A doua premieră electrică Volvo pentru 2025 va fi EX30 Cross Country. În acest caz nu există nici imagini teaser, dar pot să-mi pun rotițele în mișcare și să anticipez că vom vedea o versiune rugged – cum spun englezii – a celui mai mic model din oferta Volvo.
În mare, cam așa va arăta 2025 în materie de prezentări/lansări de electrice noi, dar cum am spus și la început, vor fi și surprize.
Foto principală: BMW (conceptul Vision Neue Klasse X).