Renault Symbioz: care-i treaba cu mașina asta?
Instinctiv, îți vine să-ți dai pălăria ușor pe spate și să-i privești retoric pe cei de la Renault. La asta am ajuns: ca-n lumea auto să conteze 17,4 cm? Dar dacă îți cenzurezi această pornire tabloidă și privești gama Renault din zona B și C de acum 15 ani descoperi următoarele:
- Clio avea câteva declinări: hatch cu 3 și 5 uși, combi, sedan, RS. Dacă priveai și ”pe după” Clio mai vedeai un Twingo sau Wind sau Zoe.
- Zona compactă arăta cam așa: Megane în 3 și 5 uși, combi, Fluence, Coupe/Cabrio, RS, Scenic și Grand Scenic, și îmi permit să adaug pe listă și Koleos.

Și ies cam 17 modele, 17 declinări de spațiu, 17 personalități, le puteți spune cum doriți, ideea de bază este că aceste caroserii se regăseau în nevoile clienților. Da, putem sta și discuta dacă acest peisaj nu era prea aglomerat, dar era altceva decât să intri într-un magazin de haine și să găsești doar o uniformă.
Ce găsim astăzi în aceeași zonă? 10 modele, adunând tot, inclusiv ceea ce urmează a fi disponibil, adică Renault 4. Dar acum mai puțin de un an, doar 6 modele erau disponibile în cele două segmente amintite câteva paragrafe mai sus.
De ce se lansează acum?
Nu aș putea identifica cu precizie motivul lor. Îmi doresc să cred că este un demers spre normalitate, spre puțin mai multă libertate de exprimare. Adică cineva de la Renault a realizat cât de aride sunt showroom-urile și și-a adus aminte de sloganul “Renault. Créateur d’automobiles”. Bine, acum să nu ne amăgim, vorbim totuși de un plus de 17,4 cm.

Lucruri de reținut față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Clasicul hatchback a devenit minoritar sau putem spune că a evoluat spre SUV. Așa că noul Clio este Captur, iar Symbioz poate fi considerată declinarea combi. Este un model nou în gama Renault.
Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență Renault Symbioz în familie?
Modelul este construit pe platforma CMF-B, aceeași care stă la baza lui Clio, Captur, iar cu excepția lui Spring – toată gama Dacia. Particularitatea lui Symbioz, cel puțin la acest moment, este aceea că poate fi comandat cu o singură motorizare – E-Tech full hybrid. Și mai are o particularitate, poate fi comandat cu plafonul panoramic Solarbay a cărui opacitate poate fi reglată manual sau prin comandă vocală cu ajutorul Google Assistant.


Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?
Mă așteptam ca selecția rivalilor să fie un proces mai lejer, dar m-am întrebuințat puțin pentru a identifica modelele corecte. Evident, corecte din punctul meu de vedere, iar ca principal criteriu de selecție am ales ca platforma să fie una de segment B, modelul francez fiind undeva la limita dintre subcompact și compact. Nu mai pierd timpul: mă apuc de enumerat că lista este lungă.
Primul nominalizat este Suzuki S-Cross, un model construit pe aceeași platformă cu Suzuki Vitara, dar care folosește rețeta ”Golf Plus”. O caroserie desenată puțin mai generos pentru un plus de spațiu interior și un portbagaj cu un volum de 430 litri. Am nominalizat motorizarea 1.5 Strong Hybrid, cutie automată cu 6 trepte și tracțiune față care are un preț de bază de 27.980 euro în România.
Poposim în hexagon pentru un reprezentat al grupului Stellantis – Peugeot 2008 1.2 Hybrid e-DCS6. Pur întâmplător și acest model oferă un portbagaj de 434 litri. Prețul de pornire pentru echiparea Style – cea de bază – a acestui model este de 29.050 euro pe piața noastră. Am mai fi putut nominaliza declinările de la Citroen și Opel, poate și Alfa Romeo, dar am fi vorbit de aceeași mașină.
Încerc să fiu curajos invitând la această reuniune și o Honda Jazz. Aș fi putut să nominalizez și o Honda HR-V, modelul fiind construit pe aceeași platformă, dar prețul de pornire este la nivelul unui Symbioz în echiparea de top cu toate opționalele. Așa că rămânem la Honda Jazz Sport Advance – versiune care în țara noastră costă 29.750 euro. Pentru 500 de euro în plus puteți alege echiparea Crosstar care aduce puțin parfum de crossover prin protecțiile suplimentare oferite caroseriei în zonele inferioare. Aici vorbim doar despre 304 litri volum al portbagajului.

Pentru că în grupul VAG nu am găsit niciun model subcompact cu motorizare full hybrid, am trecut peste oferta lor.
Și îndrăznesc să nominalizez aici, poate cel mai puternic rival al lui Renault Symbioz, Dacia Bigster. Un model care în echiparea Expression și motorizarea Hybrid 155 are un preț de pornire de 27.900 euro. Și vă mai spun că portbagajul are 546 litri.
Acest segment este mai mult decât aglomerat, iar libertatea de exprimare este extrem de generoasă. De la modele cu motorizări termice fără nicio urmă de electrificare, la mild hybrid și full hybrid, dar și versiuni electrice.
Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?
Pentru că există o singură motorizare, declinările în cazul lui Symbioz sunt făcute de echipări. Pentru Evolution – echiparea de bază, discuția pornește de la 27.350 euro. Echiparea Techno pornește de la 29.450 euro. Pentru alte 2.000 euro în plus aveți acces la echiparea esprit Alpine, iar pentru Iconic trebuie să plătiți 32.950 euro. O vopsea din lista de opționale costă între 500 și 800 euro, plafonul panoramic Solarbay costă 1.500 euro, iar sistemul audio ce poartă semnătura Harman Kardon costă 850 euro. Plecând de la criteriul de selecție motorizare full-hybrid, Symbioz se dovedește una dintre cele mai accesibile oferte din segment.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
E-Tech full hybrid 145 este o motorizare despre care s-a scris mult, fie că a fost vorba de Clio, Captur, Jogger sau Duster. Sistemul hybrid este creditat cu 145 CP, dar Renault nu ne spune și o valoare combinată a cuplului motor. Motorul termic dezvoltă 94 CP la 5.600 rpm și un cuplu de 148 Nm la 3.600 rpm. Motorul electric care contribuie la propulsia mașinii dezvoltă 50 CP și 205 Nm. Al doilea motor electric care se laudă cu 20 CP și 50 Nm are rol de starter/generator. Puterea ajunge la puntea față via o cutie multimodală.
Evident, fiind disponibilă o singură motorizare, nu aș putea să vă recomand un ECO-G 100, ceea ce cred că ar fi o motorizare binevenită în oferta lui Symbioz. Așa că, pentru moment, să fie E-Tech full hybrid 145.

Cum ți se pare designul exterior?
Faceliftul primit de Captur m-a luat puțin prin surprindere, recunosc, designul inițial al acestei a doua generații mi-a plăcut și încă îmi place. Din fericire pentru Symbioz, acesta a fost desenat de la zero pe noile coordonate estetice, de aici și coerența estetică. Geometria designului exterior face echipă bună cu cei 17,4 cm suplimentari ai mașinii. Dacă este să privesc spre Captur, găsesc o mică fractură logică între liniile drepte ale părții frontale și fluiditatea regăsită la desenul spatelui.
Cât consumă pe bune (și ce autonomie are)?
Este un full hybrid, așa că prea multe opțiuni vizavi de moduri de rulare, posibilități de a rula mai eco sau mai sportiv, nu prea sunt. Ai un buton ECO care introduce în scenă o pedală de accelerație ceva mai puțin sensibilă la avansurile tale. Sistemul de climatizare face eforturi să consume mai puțin, cu alte cuvinte este o setare care aduce mici optimizări pentru a contribui la reducerea consumului. Asta nu înseamnă că tu îți menții stilul de condus dar consumul scade. Trebuie să îți ajustezi și tu stilul de condus. Dar vorbim despre o motorizare care nativ nu este gurmandă. Renault comunică o valoare de 4,7 litri la 100 km rulați drept consum mediu.

Paradoxul acestei motorizări este că poate oferi valori mai bune de consum în cazul utilizării urbane decât în afara localității. Un stil de conducere anticipativ poate conduce la o rulare preponderent electrică, motorul termic jucând rolul de generator. Poți obține un consum de sub 5 litri în urban, dar exersează lucrul acesta când orașul are acel aer de abandonat, mă refer la perioada sărbătorilor când se emigrează din orașe. În mod obișnuit să te aștepți la un consum de 5,5 litri, iar dacă îți cumperi vreun sticker ”sport” din vreun târg și-l lipești pe mașină, poți ajunge pe la 6,5 litri. Rezervorul are o capacitate de 48 litri, prin urmare poți sta liniștit preț de minim vreo 750 km.
Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?
Unul din plusurile modelului este acela că indiferent de echipare, designul interior este același. Planșa de bord primește display-ul central de 10.4 inch cu dispunere portret încă din echiparea de bază. În schimb lucrurile evoluează la capitolul materiale pe măsură ce optezi pentru un nivel de echipare superior, astfel încât versiunile de top impresionează la capitolul calitate percepută, lăsând impresia unui model poziționat mai sus, nu în zona de volum. Aș vrea să mai punctez faptul că Renault utilizează la interior materiale realizate din resurse reciclate, dar texturile materialelor îți creează o impresie plăcută.

Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașină și cum stă la spațiile de depozitare?
Experiența la bordul lui Symbioz nu diferă radical de cea dintr-un Captur. Plusul de centimetri este convertit în spațiu pentru portbagaj. Ai o poziție la volan corectă și o perspectiva mai înaltă asupra drumului care diluează o parte din oboseala cauzată de plusul de concentrare pe care-l investești la volanul unui Clio, spre exemplu. Faptul că selectorul cutiei de viteze nu mai implică o conexiune mecanică a permis desenarea unei console centrale etajată, cu două zone de depozitare. Mi-aș fi dorit niște suporturi pentru băuturi ceva mai adânci, pentru o fixare mai bună a recipientelor. Și la capitolul nostalgii, regret că Renault nu a reușit să păstreze torpedoul tip “sertar” (așa cum se întâmpla pe vremuri la Captur).

O bilă albă pentru suprafețele cauciucate aderente din zonele unde poți depozita lucruri pe tunelul median.
Spațiul pentru locurile spate este corect pentru acest segment. Mica dezamăgire este că niciunul din cei 17,4 cm nu se regăsesc la nivelul spațiului pentru picioare la locurile din spate. Bancheta spate culisează, dar acest detaliu este pentru un plus sau minus de litri la nivelul portbagajului. De la 434 litri se poate ajunge la 548 litri.
Fiind un model la limita segmentelor B și C, trei adulți vor fi destul de intimi la nivelul umerilor pe bancheta spate. În plus desenul șezutului pentru locul de la mijloc nu pot spune că favorizează confortul la drum lung. Eu o recomand ca o mașină pentru patru adulți la drum lung.
Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?
Un tablou de bord compus din două display-uri aproape identice ca dimensiune, dar dispuse diferit. Tabloul de bord este reprezentat de un display dispus landscape de 10.3 inch. O grafică plăcută, informații ușor de citit și o nuanță de albastru odihnitoare. Sistemul de infotainment, am mai menționat, dispune de un touchscreen de 10.4 inch dispus portret. Personal, găsesc mai ușor de urmărit informațiile dispuse pe verticală decât pe orizontală. În plus, hărțile afișate pe astfel de ecrane oferă un plus de perspectivă asupra drumului.
În spate rulează sistemul Android Automotive care include întreg ecosistemul Google – magazin de aplicații, comenzi vocale și maps. Viteza de reacție a sistemului de operare la comenzi este foarte bună, nu ai întârzieri în răspuns, un alt detaliu care plusează la capitolul calitate percepută. Rezoluția și contrastul display-urilor sunt foarte bune, ai senzația unor ecrane de smartphone. Meniul sistemului openR link poate necesita o mică perioadă de acomodare cu submeniurile și ce găsești prin ele.
Un plus este reprezentat de faptul că poți avea pe tabloul de bord harta sistemului de navigație, iar pe display-ul central poți păstra playlist-ul preferat. Regret faptul că de pe panoul din stânga volanului, există acolo o claviatură mică, a dispărut comanda pentru ajustarea intensității iluminării pentru tabloului de bord. De acum, acest lucru se realizează din meniul sistemului infotainment.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Mașina ar trebui să se simtă ca un Captur, avem aceeași platformă, același ampatament – la acest capitol chiar putem fi atât de riguroși încât să raportăm faptul că Symbioz are ampatamentul mai mic cu 1 mm comparativ cu cel al lui Captur. Pentru că toți cei 17,4 cm suplimentari îi regăsim în spatele punții spate, tot acolo apare și plusul de 50 kg al mașinii în raport cu același frate Captur.
Pentru a tempera puțin atât volumul, cât și kilogramele suplimentare apărute în zona punții spate, suspensia a fost educată să fie mai puțin tolerantă. Acest lucru îl simți puțin la viteze reduse, când capacitatea de filtrare a denivelărilor ți-ai fi dorit să fie puțin mai bună. Dar mașina devine extrem de plăcută din punct de vedere al modului în care lucrează suspensia după 50-60 km/h. Să nu fie interpretată observația anterioară ca o încurajare de a rula mai repede prin urban. Util ar fi să acorzi atenție și distribuției maselor în mașină. Spre exemplu, dacă ești singur în mașină și ai exploatat tot volumul portbagajului, există riscul ca distribuția maselor să afecteze puțin modul în care puntea față reușește să trimită puterea la sol, detaliu care poate fi amplificat de un carosabil ud.
Fiind un model cuminte, cât timp este utilizat într-o astfel de notă, vei descoperi că este silențios. Motorul termic va păstra un regim civilizat chiar și în perioadele în care trage ceva mai greu pentru a încărca și bateria. Dacă forțezi nota, va urca ceva mai mult în ture, va fi o idee mai vocal, dar pentru intervale mici de timp.

Ai în schimb mici probleme de vizibilitate, în special spre spate, acolo unde masivitatea stâlpilor C limitează vizibilitatea. Chiar dacă există un al treilea geam, acesta este mic și nu ajută la o vizibilitate mai bună.
Pentru că bateria sistemului hybrid are o capacitate totală de 1,2 kWh, din care 0,85 kWh sunt utili, ai și plusuri și minusuri. Un plus evident este că nu trebuie să plimbi multele kilograme ale unei baterii cu o capacitate mai mare. Dar capacitatea mică a bateriei face ca modurile de rulare EV și E-Save să fie puțin inutile. Primul forțează mașina să ruleze electric – util dacă vrei să părăsești o parcare de reședință în liniște, și cam atât. Al doilea îți păstrează nivelul bateriei la peste 40%, dar în regim normal de utilizare nivelul de încărcare nu scade sub 25-30%.
Cutia are și un mod B de rulare, iar astfel beneficiezi de o frână regenerativă mai puternică, mod care poate fi folosit urban pentru un plus de eficiență. Totodată, modul B poate fi folosit și ca frână de motor la coborârea unor pante.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Renault Symbioz a fost testat de Euro NCAP în 2024 și a primit 4 stele pentru nivelul de siguranță oferit.
Protecția oferită ocupanților adulți la impact a fost notată cu 29.6 puncte, adică 73% din total. Mașina a fost depunctată pentru valorile mari ale decelerațiilor înregistrate la nivelul pieptului șoferului atât în cazul impactului frontal cu o barieră mobilă deformabilă, cât și în cazul impactului lateral cu un stâlp. Decelerații care sunt sinonime cu un grad redus de protecție. Restul ocupanților beneficiind de un grad de protecție foarte bun, fără riscuri de leziuni.

Protecția oferită ocupanților minori a fost echivalată la 80% din punctajul maxim, mașina primind 39,5 puncte. De reținut că depunctarea se datorează lipsei sistemelor de ancorare a scaunelor pentru copii pentru scaunul dreapta față și cel din mijloc de pe bancheta spate. Pentru protecția copiilor în caz de impact mașina a primit 23.2 puncte dintr-un maxim de 24.
Pentru protecția participanților vulnerabili la trafic, Symbioz a primit 48.4 puncte dintr-un total de 63 puncte, un procent de 76%. Depunctarea a venit de la lipsa avertizării pentru apropierea unui biciclist în momentul deschiderii unei portiere și lipsa frânării automate în cazul manevrelor cu spatele dacă pe trasă se află pietoni.
La capitolul sisteme de asistență active au fost obținute 12.5 puncte dintr-un maxim de 18 puncte, adică un procent de 69%.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Plafonul panoramic Solarbay a cărui opacitate poate fi reglată manual sau prin comandă vocală cu ajutorul Google Assistant este o opțiune spectaculoasă. Gradul de opacitate ajută vara, nu vei face insolație. Totuși, fie vară, fie iarnă – sticla va comunica gradele exterioare. Doar un mic detaliu m-a deranjat: seara, plafonul nu are transparența sticlei clare și astfel să ai posibilitatea să admiri un cer senin plin de stele.
Fiecare interacțiune cu un model full hybrid de la Renault mă aduce în același punct, și anume eficiența acestui sistem, consumul redus în condiții normale de utilizare.
Ce-i lipsește?
Real? Cred sincer că mai are nevoie de o motorizare, iar deja menționata ECO-G 100 ar fi perfectă pentru mesajul comunicat de Symbioz.
Un lucru care face ca mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?
Unică nu este, ci reprezintă, mai degrabă, o împachetare mai pragmatică. Dacă iese în evidență cu ceva? Aș putea spune că sunt micile detalii de tehnologie – Google Automotive, plafon panoramic Solarbay, modul în care pachetul hybrid te izolează de clasica implicare în procesul de conducere – să știi tu treapta de viteză, turația. Sunt detalii care pentru un proprietar nemușcat de automobil pot face diferența, să ofere o experiență și o relație plină de satisfacție cu mașina sa.
Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?
I-aș oferi un plus de personalitate prin repoziționarea banchetei spate astfel încât să ofere acel spațiu de limuzină pentru locurile spate. În cazul de față parcă este prea pregnantă imaginea de Captur cu un portbagaj mai mare cu 120 litri.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
… vrei ceva la granița dintre segmentele B și C, cu un spațiu interior corect, portbagaj, tehnologie din 2025 și să nu fie Dacia Bigster.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
… ești înrolat afectiv, fără posibilitatea de dezertare, în infanteria altei mărci.
Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…
… una din patru mașini vândute în acest segment va fi un Symbioz. Greu de crezut.
Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…
… a fost. Va face parte din categoria aia multă și mută de modele în care marea majoritate și-a găsit un mijloc de deplasare.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Acea figură anonimă din parcare în care se regăsesc nevoile unei familii.
Fișa tehnică a mașinii






























