Lynk & Co 02: care-i treaba cu mașina asta?
02 (Zero Doi) este prima electrică (BEV) lansată de Lynk & Co în Europa, implicit și-n România. Modelul există deja în China, cu numele de Z02. La momentul redactării, Lynk & Co mai are în portofoliu un SUV plug-in hybrid, numit 01, care împarte platforma cu Volvo XC40.
Las aici și dimensiunile: 4.460 mm lungime, 1.845 mm lățime, 1.573 mm înălțime și 2.755 mm ampatament. Gardă la sol: 191 mm.
La prezentarea de produs de dinaintea plecării pe traseul de test, ni s-a comunicat că în procesul de dezvoltare al noului 02, Lynk & Co a luat în calcul peste 4.500 de sugestii primite de la cei care au cumpărat un 01.

De ce se lansează acum?
Lynk & Co 02 apare pe piață pe fondul general al intrării tot mai multor mărci electrice în Europa. În același timp, marca se poziționează ca o entitate dedicată electrificării. Așadar, în timp ce 01 țintește spre buzunarele celor care vor o tranziție mai lină de la pur termic la pur electric, pasul următor era de așteptat: gama avea nevoie și de un model 100% electric. Alesul a fost 02.
Cu toate astea, taxele impuse de UE pentru electricele produse în China (cum este și cazul lui 02) au făcut ca Lynk & Co să devieze de la strategia originală și să anunțe că în Europa, va miza pe hibride de tip plug-in.

Lucruri de reținut față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Lynk & Co 02 e complet nou în linia sa genealogică, deci duce lipsă de înaintași.
Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență Lynk & Co 02 în familie?
Platforma de sub Lynk & Co 02 este SEA (Sustainable Experience Architecture), dezvoltată de Geely – grupul care deține marca Lynk & Co. De fapt, pe arhitectura SEA au fost dezvoltate și modele ca Volvo EX30, smart #1 și Zeekr 001.
Dintre cele enumerate, am interacționat doar cu Volvo EX30 și pot să spun că diferența sesizabilă instantaneu ține de suspensie. În cazul lui Lynk & Co 02, mult mai prietenoasă și moale, dar fără tendințe de ruliu. Și la fel de silențioasă ca în cazul lui EX30. Cu alte cuvinte, un echilibru fin foarte bine reglat pentru confort în primul rând.
Revin în secțiunea care tratează cum se simte mașina.

Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?
Skoda Elroq, Peugeot e-3008, Renault Scenic E-Tech. Pe lista extinsă ar fi loc și de Volkswagen ID.3.
Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?
Lynk & Co 02 are două niveluri de echipare mari și late: 02 Core, de bază, și 02 More, de top.
02 Core pleacă de la 37.490 de euro, în vreme ce 02 More costă 41.490 de euro.
La nivel de performanțe și date tehnice, cele două echipări sunt tanda pe manda, cu unele excepții: față de Core, More are pompă de căldură și grilă frontală activă, autonomie teoretică mai mare (445 km în loc de 435 km) și încărcare la surse AC cu până la 22 kW (față de 11 kW cât poate Core).
În ceea ce privește prețurile lui 02 vs ale rivalilor, avem următoarele:
Skoda Elroq pornește de la 34.955 de euro. Peugeot e-3008 electric are un preț de pornire de 45.300 de euro, iar Renault Scenic pleacă de la 39.900 de euro.
Prețurile pentru Volkswagen ID.3 încep de la 36.340 de euro, iar, de dragul diversității, cele pentru Volvo EX30 de la 39.000 de euro.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Fie că te orientezi spre un 02 Core sau spre un 02 More, sistemul de propulsie este același.
Adică: un singur motor electric, transmisie automată cu un raport, roți motrice spate, 272 de cai-putere și 343 Newtoni-metru și baterie Li-ion (chimie NMC) de 66 kWh (capacitate netă, conform producătorului). Momentan, asta-i sigura opțiune.
Cum ți se pare designul exterior?
02 e un crossover pe care Lynk & Co și-a propus să-l diferențieze cât mai mult de Volvo EX30, iar exteriorul (și interiorul) reflectă asta. Restul e în ochiul privitorului.

Cât consumă pe bune (și ce autonomie are)?
Fiindcă 02 More are pompă de căldură și grilă cu fante active, autonomia medie teoretică este de 445 km. Cea specificată pentru 02 Core este de 435 km.
Lynk & Co mai trece în fișa tehnică și autonomia teoretică în oraș: 563 km pentru 02 Core și 592 km pentru 02 More.
Traseul de test n-a fost foarte lung (eu am condus în jur de 30-40 de kilometri), dar a înglobat drumuri de munte și o porțiune de autostradă, în condiții de iarnă, cu temperaturi de maxim 5-6 grade, dar pe asfalt uscat.
Am rulat cu încă doi colegi în mașină (un 02 în echiparea More) plus bagaje de mici dimensiuni (ghiozdane, practic), iar la finalul testului, consum indicat în bord era de 21 kWh/100 km, ceea ce corespunde unei autonomii reale de 314 kilometri. Cifre și mai relevante de consum vom avea după ce testăm mașina și în țară.


Cât de repede se încarcă la stațiile AC și DC?
Platforma SEA pe care Lynk & Co a dezvoltat noul 02 este o arhitectură la 400 de volți, deci din start nu putem vorbi de viteze uluitoare de încărcare. Atât 02 Core cât și 02 More încarcă la DC cu maxim 150 kW. Diferența dintre cele două niveluri de echipare vine la încărcarea din surse AC, ca mai sus: Core „trage” cu maxim 11 kW, More cu maxim 22 kW.
Așadar, dacă stația permite, o încărcare DC de la 10% la 80% durează 30 de minute. La AC, Core se încarcă de la 0 la 100% în 7,5 ore, More în 4,5 ore.

Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?
Dacă asamblarea mi-a dat impresia de lucru făcut temeinic în principiu, materialele sunt un mix. Pe de o parte, există texturi interesante și rafinate (cel puțin pe echipare More), începând cu tapițeria scaunelor, continuând cu volanul și terminând cu unele zone de pe bord.
Aceste vârfuri ale calității sunt alternate cu zone cu plastic de calitatea mai scăzută, în special în zonele inferioare (partea de jos a consolei centrale, suportul pentru două pahare, tunelul median care e de fapt o cutie detașabilă și cotiera centrală în zona ei interioară) sau mai ascunse vederii (partea de jos a portierelor).
Un exemplu ceva mai extrem apare în zona de sub volan și vizează maneta care-ți permite reglarea coloanei de direcție – aici, plasticul e neplăcut la atingere și asamblat neglijent.

Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașină și cum stă la spațiile de depozitare?
În condiții bune de confort, Lynk & Co poate transporta maxim patru pasageri adulți. Bancheta e cam mică pentru trei adulți.
Volumul portbagajului este de 410 litri, iar sub capotă există un frunk de 15 litri.
Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?
Încerc să îmbrac pielea clientului modern și pun la lucruri bune mărimea ecranului – deși eu nu-s fan neapărat. Tot aici încadrez grafica, felul în care sunt desenate meniurile, culorile și viteza sistemului – jos pălăria pentru procesorul Qualcomm Snapdragon care lucrează în spatele ecranului tactic central de 15,4 inchi, așezat în poziție landscape.
La lucruri proaste, sau mă rog, la soluții care te pot face să-ți pui întrebări, ar fi lipsa conectivității prin Apple CarPlay și Android Auto. Cred că ar mai fi loc de îmbunătățiri și la nivel de structură logică și cât de ușor ajungi la o funcție pentru a o activa/dezactiva.
Și o chestie personală: nu-mi place că farurile se aprind/sting din ecranul central. Practic, prin cabină, mai ai butoane fizice doar pentru reglarea oglinzilor și deschiderea/închidere geamurilor, iar pe volan pe cele pentru cruise control și sistemul audio.
Sistemului audio HarmanKardon n-am ce-i reproșa, în schimb mi-ar fi plăcut un instrumentar de bord (10,2 inchi) mai generos și mai plăcut ochiului din perspectiva graficii, fiindcă cel de acum pare neglijat în detrimentul ecranului central.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
De oraș n-am avut parte în timpul testului, doar de câteva mici stațiuni montane din Slovenia, din zona lacului Bled, prin care oricum n-am trecut decât pe drumul principal.
Aminteam mai sus de suspensie, comparativ cu cea prezentă pe EX30. Senzația e de și mai mult confort, de mai multă capacitate de absorbție, dar fără să fie puse bețe-n roate elementului de control.
02 stă bine pe drum, ruliul nu apare decât dacă începi să forțezi nota și tot ce înseamnă imperfecțiune se dizolvă în suspensie. Nu și auditiv, iar aici EX30 are câștig de cauză, fiindcă 02 suferă pe partea de insonorizare. Concret: asfaltul deteriorat va trimite zgomot în interior, în special în partea din spate, pe banchetă. În față, ambianța e mai silențioasă.
Un plus și pentru scaune și banchetă, foarte bine profilate și confortabile, cu susținere bună – lucru pe care mi l-a confirmat spatele încă de când m-am urcat în mașină.

Există patru moduri de rulare bine diferențiate la nivel de tărie a direcției și de acutizare a pedalei de accelerație: Eco, Comfort și Sport. Plus Individual, unde te joci tu cum vrei cu anumiți parametri.
Putere și cuplu există exact atât cât ai nevoie – în Sport, Lynk & Co 02 poate accelera de la 0 la 100 km/h în 5,5 secunde, dacă chiar vrei să pleci primul de la semafor. Viteza maximă e limitată la 180 km/h, dar n-am avut unde proba asta. Și nici nu cred că ar fi fost relevant.
Altfel spus, experiența de condus e cea tipică unei electrice, nimic în plus, nimic în minus: plecări line (dacă nu exagerezi cu talpa dreaptă) și senzația de mișcare fluidă, neîntreruptă de vibrații. Poate că 02 are o alură sportivă în ochii unora, dar ea se rezumă la vizual, fără a fi reflectată de personalitatea dinamică a mașinii.
De fapt, cum te urci la volan, vei descoperi o mașină pe care aș numi-o prietenoasă și plăcută.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Lynk & Co 02 n-a ajuns la NCAP, cel puțin nu în momentul redactării. Dar dacă luăm în calcul că Lynk & Co 01 și vărul de platformă Volvo EX30 au luat fiecare câte 5 stele, 02 ar trebui să evite surprizele neplăcute cu cele 21 de funcții de siguranță (active + pasive).
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?Ce-i lipsește?
În categoria „ce-i lipsește?”, răspunsul e clar: Apple CarPlay și Android Auto. E și aici un revers al medaliei, totuși: sunt mulți utilizatori cu sisteme multimedia scumpe și performante care în continuare pun telefonul la ureche când conduc.
Sigur, fiecare își folosește mașina după bunul plac, ce vreau să subliniez e că lipsa celor două funcții poate îngrijora, la prima vedere, mai ales că Lynk & Co se poziționează ca un brand conectat la realitatea modernă. Poate la facelift…
Ceva special nu mi-a sărit în ochi pe partea de tehnologie. Mă rog, eu sunt de părere că în 2025, toate sistemele multimedia ar trebui să arate bine și să se miște în consecință. În cazul lui 02, doleanța asta a mea se aplică și în practică. Deci dacă vreți, considerați că grafica și lipsa de lag la nivel de ecran central, plus culorile plăcute retinei, n-au trecut neremarcate.

Legat de soluții inteligente, aș menționa cutia care ține loc de tunel median. Aceasta poate fi îndepărtată sau păstrată. Dacă decizi să o scoți, eliberezi loc pentru obiecte mai mari – ghiozdane sau genți de mână. Dacă o lași unde e, ai mai multe posibilități de stocare și organizare a obiectelor mărunte de zi cu zi. Le știți: carduri, portofele, cabluri de încărcare, telefoane mobile.
Ar mai fi ce: vei observa, poate, o buclă textilă în dreapta volanului. Aceea e o scurtătură. Dacă tragi de ea, sistemul multimedia deschide aplicația de car sharing integrată. Cu alte cuvinte, îți poți închiria mașina cui are nevoie de mobilitate.
Lynk & Co spune că la nivel global, 30% din clienți folosesc această funcție. Vom vedea cât de populară va fi în România. Probabil deloc.
Un lucru care face ca mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?
Aș zice că designul, în special partea din față și forma farurilor. Pe de altă parte, dacă ne raportăm la nivel de marcă, Lynk & Co e o figură nouă în ecosistemul de producători tradiționali, pe care-i știm deja.
Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?
Fac cumva să aduc Apple CarPlay și Android Auto.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…nu simți că te apasă o datorie morală/închipuită de a merge tot pe mâna unui producător de tradiție. Sau și mai simplu, dacă ai nevoie/vrei/visezi la mobilitate electrică pe care ți-o poți permite și 02 se încadrează în cerințe.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…te-ai săturat de atâtea crossovere electrice. Sau dacă nu poți trece de prejudecata ștampilei „chinezărie” folosită de mulți în spațiul public.

Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…
…reușește să schimbe percepția conform căreia tot ce vine din China e de calitate precară.
Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…
…a fortificat bazele existenței Lynk & Co în Europa.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
O mașină tânără, pentru oameni tineri.

Fișa tehnică a mașinii
























