Anul 2025 are potențialul de a aduce o reconfigurare a pieței auto europene din punct de vedere a ofertei de motorizări.
Constructorii auto prezenți în Europa trebuie să respecte, începând din acest an, o limită de emisii de 93,6 grame de dioxid de carbon pe kilometru, calculată pe baza standardului WLTP ca medie pentru fiecare mașină vândută. Limita este semnificativ mai scăzută decât cea de 95 grame de dioxid de carbon pe kilometru valabilă până anul trecut, care era însă calculată pe baza unui standard NEDC mai puțin drastic.
În acest context, specialiștii din industria auto au anticipat că producătorii vor reduce în acest an oferta de modele cu motoare diesel și pe benzină fără sisteme hibride, concomitent cu o încurajare a vânzărilor de mașini hibride, plug-in hybrid și electrice, inclusiv prin reduceri de prețuri.
Aceste tendințe încep să fie vizibile în datele de vânzări încă din prima lună a anului, mai puțin pe piața din România, dar mai ales pe piața europeană în ansamblu.
BT Leasing te conectează la cele mai relevante informații și date din piața auto, susținând antreprenorii care îndrăznesc să facă lucrurile să se întâmple și contribuie la dezvoltarea economiei României. Indiferent dacă ai nevoie de un autoturism nou, echipamente performante sau soluții verzi de energie pentru afacerea ta, noi îți oferim soluții de leasing adaptate nevoilor și oportunităților pieței locale.
BT Leasing - soluția de finanțare care susține antreprenoriatul românesc.
Piața auto din România în ianuarie 2025
Pentru piața auto din România, prima lună s-a încheiat cu aproape 12.000 de mașini înmatriculate, în scădere cu 6% comparativ cu prima lună a anului 2024.
Patru dintre mărcile din top 10 au raportat creșteri în ianuarie, iar printre acestea se numără și Dacia, care a depășit pragul de 4.000 de unități (+1,6%) și a atins o cotă de piață de peste 33%.
Creșteri au fost raportate și de Volkswagen (+9%), BMW (+16%) și Ford (+10%), în timp ce Skoda a stagnat, iar mărci precum Toyota (-5%) și Renault (-7%) au înregistrat scăderi procentuale dintr-o singură cifră. Cea mai mare scădere este trecută în dreptul Hyundai, care a înmatriculat cu 20% mai puține mașini.
Una dintre surprizele primei luni este progresul înregistrat de marca MG deținută de constructorul chinez SAIC. În ianuarie, MG a ocupat locul 11 pe mărci, cu 232 de unități înmatriculate și o cotă de piață de 1,9% cu care a surclasat astfel mărci mult mai populare precum Kia.
O altă surpriză a fost produsă de marca Leapmotor din China la care Grupul Stellantis deține 51% dintre acțiuni. Românii au înmatriculat 47 de unități ale modelului electric de oraș Leapmotor T03, cu care marca i-a depășit pe „colegii” de grup de la Fiat (27 de unități) și Opel (16 unități) și a fost aproape de Peugeot (75 unități) și Citroen (58 unități).
La polul opus, cea mai mare scădere procentuală în rândul mărcilor populare a fost înregistrată de Tesla. Marca americană a raportat doar 125 de unități înmatriculate, în scădere cu 77% comparativ cu ianuarie 2024. Parțial, scăderea este cauzată și de faptul că unii dintre potențialii clienți au așteptat lansarea versiunii facelift pentru Tesla Model Y, care poate fi comandată în România începând din 21 februarie.
Mărcile din Germania sunt în continuare cele mai populare în România după marca națională Dacia (cotă de piață de 17%), iar acestea sunt urmate de mărcile din Japonia (14%) și Coreea de Sud (9,3%).
Pe baza progreselor realizate de MG și Leapmotor, mărcile din China au ajuns la o cotă de piață de 2,8%, în creștere comparativ cu cota de piață de 2,1% din decembrie 2024 și aproape dublu comparativ cu cota de piață raportată pentru întregul an 2024, de 1,5%.
Pe baza noilor limite medii pentru emisii, tendința remarcată anul trecut s-a amplificată în prima lună a acestui an. Astfel, peste 44% dintre mașinile noi înmatriculate în România au avut o formă sau altă de hibridizare, de la mild-hybrid până la full-hybrid și plug-in hybrid, în creștere cu aproape 10 puncte procentuale comparativ cu ianuarie 2024.
În același timp, cota de piață a motorizărilor pe benzină fără sisteme hibride a scăzut de la 33% la 25%, iar cea a mașinilor diesel de la 14% la 8%.
Între timp, înmatriculările de mașini electrice au scăzut cu 28,6%, de la 1.700 de unități la mai puțin de 1.000 de unități. Cea mai afectată marcă a fost de departe Tesla, prin prisma scăderii cu 77%.
Interesant este că, în ciuda acestei scăderi puternice, mașinile electrice au avut o cotă de piață de 9%, mai mare decât a mașinilor diesel și semnificativ mai mare decât cota de piață a mașinilor electrice la nivelul anului 2024 (6,5%).
Nu în ultimul rând, datele arată o creștere cu 20% a înmatriculărilor de mașini cu sistem GPL, la peste 1.500 de unități, ceea ce a determinat și o creștere a cotei de piață a acestora de la 10,5% în ianuarie 2024 la aproape 13% în ianuarie 2025. Practic, cota de piață a mașinilor cu GPL a fost mai mare decât cotele de piață pentru mașinile diesel și mașinile electrice.
Piața auto europeană în ianuarie 2025
La nivelul continentului european s-au înmatriculat în luna ianuarie 995.000 de unități, în scădere cu 2,1% comparativ cu luna ianuarie a anului trecut. Datele sunt valabile pentru înmatriculările cumulate din cele 27 state membre ale Uniunii Europene la care se adaugă Marea Britanie (a doua piață auto europeană) și cele trei state din regiunea economică EFTA (Islanda, Norvegia și Elveția).
Dintre mărcile din top 10 după numărul de înmatriculări, Volkswagen, Renault și Mercedes-Benz sunt singurele care au raportat creșteri. De altfel, Volkswagen și-a majorat înmatriculările cu peste 16% și a ajuns la peste 112.000 de unități, cu care ocupă fără emoții prima poziție în topul european in fața Toyota (-8%) și BMW (-2%) cu o cotă de piață de aproape 12%.
Înmatriculările Dacia au scăzut cu 5% la aproape 49.000 de unități. În ciuda faptului că scăderea este mai mare decât media europeană, Dacia a înmatriculat cu 500 de unități în plus comparativ cu compania-mamă Renault, chiar dacă marca franceză a raportat o creștere cu 18%, la aproape 48.500 de unități. De altfel, Dacia ocupă în luna ianuarie locul 7 în topul mărcilor în funcție de înmatriculări, cu o cotă de piață de 4,9%.
Dacia a fost depășită de Skoda, Peugeot și Audi, în timp ce în spatele mărcilor Grupului Renault se află Mercedes-Benz (+3%) și Kia (-7%), care completează astfel top 10.
Una dintre surprizele lunii a fost popularitatea scăzută a mărcii Tesla. Producătorul american de mașini electrice a înmatriculat puțin peste 18.000 de unități, în scădere cu 45% comparativ cu luna ianuarie a anului trecut, motiv pentru care și cota de piață s-a redus aproape la jumătate, de la 1,8% la numai 1%.
În datele ACEA sunt raportate înmatriculările unui singur producător chinez, și anume SAIC, cu aproape 23.000 de unități comercializate, în creștere cu 37%. Totuși, compania germană de analize de date Dataforce a realizat un raport care include și înmatriculările celorlalte mărci din China. Astfel, pe lângă SAIC, Dataforce a luat în calcul și aproape 7.000 de unități înmatriculate de BYD (+175%) sau cele aproape 2.600 de unități Polestar (+131%).
Potrivit datelor centralizate de Dataforce, Dacia Sandero a fost și în luna ianuarie cea mai vândută mașină din Europa cu peste 22.000 de unități, chiar dacă hatchback-ul subcompact a înregistrat o scădere cu aproape 12%.
Pe următoarele trei poziții s-au clasat Volkswagen Golf, Peugeot 208 și Volkswagen Tiguan, toate cu circa 17.000 de unități, în timp ce alte patru modele au raportat aproximativ 15.000 de unități. Printre acestea din urmă se numără și Dacia Duster, care a fost astfel cel mai vândut SUV subcompact pe piața europeană.
Între timp, SUV-ul subcompact Ford Puma produs la uzina de la Craiova a înregistrat peste 10.000 de unități vândute, cu care ocupă locul 19 în clasamentul general european.
Pe baza datelor ACEA și Dataforce, mărcile germane au avut o cotă de piață de peste 30% și au fost urmate de mărcile din Japonia (14%) și Franța (13%).
Între timp, mărcile din China au ajuns la o cotă de piață de 3,9%, în creștere accelerată de la 2,5% în ianuarie 2024. Mărcile din China au depășit astfel inclusiv înmatriculările cumulate ale celor două mărci din Spania, Seat și Cupra.
Scăderea generală a pieței europene cu 2% a fost generată inclusiv de faptul că patru dintre cele mai mari cinci piețe auto de pe continent au înregistrat mai puține înmatriculări. Cea mai mare piață europeană rămâne Germania, care a raportat o scădere cu aproape 3% a înmatriculărilor, la aproape 208.000 de unități, iar celelalte piețe majore cu scăderi au fost Marea Britanie (-2,5%), Italia (-5,8%) și Franța (-6,2%). Astfel, Spania este singura țară din top 5 cu înmatriculări în creștere (+5,3%).
Pe de altă parte, trei dintre aceste state au raportat creșteri semnificative pe segmentul de mașini electrice: în Germania s-au înmatriculat 34.500 de de mașini electrice (+54%), iar în Italia 6.700 de unități, în creștere cu 126%, pentru ca Marea Britanie să raporteze aproape 30.000 de mașini electrice, corespunzător unei creșteri cu 42%.
În plus, Belgia s-a remarcat din nou printr-o creștere puternică a înmatriculărilor de electrice (+37%), astfel că ocupă locul patru pe țări la acest capitol cu aproape 14.000 de unități, în ciuda faptului că acest stat are mai puțin de 12 milioane de locuitori.
Mașinile hibride fără încărcare la priză (MHEV și HEV) continuă să crească în preferințele clienților ca urmare a modului în care constructorii auto își structurează gamele de modele. Astfel, acest segment a înregistrat o creștere cu 17% în luna ianuarie, la aproape 347.500 de unități, astfel că au ajuns acum la o cotă de piață de 35%.
De altfel, mașinile hibride au depășit și în această lună înmatriculările de mașini cu motoare pe benzină fără sisteme hibride (290.000 de unități, în scădere cu aproape 21%), ceea ce este foarte posibil să se întâmple pe tot parcursul anului.
De asemenea, înmatriculările de mașini electrice au crescut cu 37,3% la nivelul continentului, până la 166.000 de unități, corespunzător unei cote de piață de aproape 17%, comparativ cu cota de piață de 12% raportată în luna similară a anului trecut.
În schimb, în ciuda faptului că producătorii au revitalizat numeroase versiuni plug-in hybrid pentru anumite modele, înmatriculările de mașini PHEV au înregistrat o scădere cu 6,4%, la circa 75.000 de unități, corespunzător unei cote de piață de sub 8%.
În ciuda scăderii ușoare a înmatriculărilor din ianuarie, este prematur să anticipăm modul în care va evolua piața auto europeană în cursul acestui an. Limita mai dură pentru emisii ar putea avea un impact asupra ofertei de modele, însă pe de altă parte la nivel european există discuții despre introducerea unui program care să încurajeze achiziționarea de mașini electrice.
Foto deschidere: Dreamstime.