Test Drive: Volkswagen Tiguan facelift

Tiguan este unul dintre pilonii Volkswagen la nivel global, iar varianta cu facelift are o misiune grea: să continue dominația în segmentul SUV-urilor compacte din Europa.

Cine este și ce vrea Volkswagen Tiguan facelift de la viața noastră?

În urmă cu mai bine de 12 ani, Volkswagen Tiguan pășea pe scena lumii auto. Era al doilea SUV din portofoliul Volkswagen și debuta în segmentul compact, o clasă care începea să se aglomereze din ce în ce mai mult. Fiecare constructor își dorea să muște din această bucată de piață explorată prea puțin în acel moment. Puțini aveau să înțeleagă atunci că SUV-urile vor deveni un curent global, iar marile lupte se vor duce în acest segment.

În primii ani de existență, Tiguan s-a dovedit un adevărat Golf al SUV-urilor, iar în scurt timp a primit și eticheta de all-rounder, adică băiatul bun la toate. În 2008, primul an complet pe piață, Tiguan a devenit cel mai bine vândut SUV din Germania. Iar asta spune destule despre un model aflat la început de carieră.

A doua generație Tiguan s-a lăsat așteptată până în 2016, însă modelul a confirmat rapid și a reușit să devină unul dintre cele mai bine vândute mașini din portofoliul Volkswagen. În 2018, Tiguan a fost cel mai bine vândut SUV compact din Europa, modelul reușind să-și păstreze coroana atât în 2019, cât și în 2020.

Cu o astfel de etichetă, Tiguan trebuie să demonstreze în continuare, iar versiunea cu facelift (lansată în 2020) este cea care duce mai departe tradiția best seller-ului.

Trei lucruri noi importante față de modelul dinainte de facelift?

În ultimii ani, gama SUV-urilor compacte a devenit una dintre rampele de lansare pentru cele mai noi tehnologii pe care constructorii le dezvoltă. În cazul lui Tiguan facelift, nemții nu au lansat nimic în premieră, însă au cules din vitrina tehnologică in-house aproape tot ce se putea.

Așa se face că, odată cu facelift-ul, Tiguan are un volan nou cu comenzi sensibile la atingere (împrumutat de la Passat), o zonă cu comenzi tactile pentru sistemul de climatizare (preluată de la Arteon facelift), primește Android Auto și Apple Carplay prin conexiune wireless și, poate cel mai important, o variantă Plug-in Hybrid și una sport: Tiguan R. Da, Tiguan facelift poate fi comandat cu o motorizare de 320 de cai putere și cu o caroserie atent lucrată pentru a se putea lua la harță cu Hot Hatch-urile aflate pe cale de dispariție. De cealaltă parte, Tiguan plug-in Hybrid vine să-i atragă pe cei care vor să facă pasul intermediar către mașina electrică.

Cu cine se bate pe piața din România?

Segmentul SUV-urilor compacte mustește. Sunt atât de puține mărci de volum care nu au un astfel de model, încât ne ajung degetele de la o singură mână să le numărăm.

Deși sunt atât de multe nume în segment, o să-i amintesc doar pe cei cu care Tiguan se înghesuie an de an în topul celor mai vândute SUV-uri din acest segment: Nissan Qashqai și Peugeot 3008.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Versiunea testată a fost echipată cu motorul diesel de 2.0 litri cu 200 CP, transmisie automată și tracțiune integrală. Iar tot acest pachet a fost condimentat cu echiparea cu accente sport R-Line.

În oferta nemților vei găsi motoare pe benzină disponibile cu puteri de la 130 CP la 245 CP (exclud de aici versiunea de performanță R și cea plug-in hybrid) sau motoare diesel de 2.0 litri cu puteri de la 122 CP până la 200 CP.

Consider că cea mai echilibrată alegere ar fi motorul diesel de 2.0 litri cu 150 CP și cutie automată. Resursele vor fi suficiente atât pentru oraș, cât și pentru drumurile naționale, iar autonomia oferită ți-ar garanta drumuri lungi fără opriri dese la pompă. În funcție de modul în care conduci și tipul drumurilor pe care le traversezi, ai putea bifa și tracțiunea integrală.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Un motor mai curat e un motor eficient. Cu formula îmbunătățită cu cinci noi compuși chimici, motorina MOL EVO Diesel Plus pune umărul la fiabilitatea motorului mașinii tale. Consum redus, emisii mai puține și extra putere indiferent de anotimp. Detalii aici

În fișa tehnică a versiunii testate, Volkswagen menționează un consum mediu mixt de 6.6 litri/100 de kilometri, valoare calculată conform noului ciclu de testare WLTP.

După mai bine de 330 de kilometri, consumul mediu mixt afișat de computerul de bord a fost de 7.3 litri/100 de kilometri. Am folosit toate modurile de rulare (Eco, Normal, Sport), iar 200 de kilometri au fost rulați în regim de drum național și autostradă.

Cu rezervorul de 58 de litri și un consum de 7.3 litri/100 de kilometri ar urma să ajungi cu lejeritate la o autonomie de peste 750 de kilometri

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Tiguan facelift iubește mai mult drumurile lungi. Îi place să-și destindă articulațiile pe orice bucată de drum național sau județean și să-ți ofere confortul de care ai nevoie, fără să te ridici obosit de la volan. În oraș, în marea de SUV-uri care a pus stăpânire pe străduțele înghesuite, Tiguan nu se simte ca un outsider, dar nu-i nici vreun pește în ocean. Se amestecă cu ușurință prin traficul haotic, dar n-o să-ți ofere niciodată acea agilitate specifică modelelor mai mici. Totuși, poziția înaltă la volan te ajută să privești cu alți ochi traficul și să gestionezi cu ceva mai mult ușurință situațiile întâlnite.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Tiguan a devenit un all-rounder și datorită comportamentului dinamic. SUV-ul german reușește să-ți ofere senzații plăcute atunci când alegi să conduci ceva mai agil pe drumuri virajate, dar în același timp poate filtra, fără mult efort, denivelările apărute în asfalt. Dacă aș avea un sistem cu 10 puncte pe care să le acord pentru confort și sportivitate, atunci i-as da lui Tiguan facelift 5.25 de puncte pentru sportivitate și 4.75 de puncte pentru confort. Există momente în care SUV-ul se încordează din toate încheieturile în încercarea de a filtra denivelările scurte, însă nu estompează cu finețe mișcările.

Cum ți se pare designul exterior?

Am mai spus de câteva ori că nu sunt fanul SUV-urilor. Apreciez faptul că în ultimii 5 ani au reușit să acapareze piața auto europeană, însă eu nu mă văd într-o astfel de caroserie. Prefer oricând un break în detrimentului unui SUV. Pornind de la această scurtă paranteză, Tiguan facelift rămâne același SUV ușor de recunoscut. Deși a trecut printr-o serie de modificări, designerii au mers pe ideea clasică cu care deja ne-au obișnuit și nu au revoluționat nimic în acest sector.

Totuși, caroseria vopsită în negru și pachetul exterior R-Line îi aduc un plus estetic modelului german.

Cum sunt materialele la interior?

Volkswagen merge pe rețeta clasică atunci când vorbim despre materialele de la interior. În jumătatea superioară a planșei de bord există plastice bine finisate, plăcute la atingere și moi. În partea de jos, plasticele sunt ceva mai dure, însă finisajele rămân la un nivel bun.

Mi-au plăcut mult buzunarele căptușite ale portierelor, însă am o mare problemă cu acele zone din plastic lucios care se umplu de amprente și sunt greu de curățat. Iar aceast “bubă” apare pe multe dintre mașinile noi.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

De fiecare dată când citesc întrebarea asta mă tot gândesc la expresia bunicii: “Da, mamaie, au plecat cu copil și purcel”.

Încep cu portbagajul lui Tiguan, care a rămas neatins după facelift. Cei 615 litri vor fi suficienți pentru bagajele unei familii care pleacă în concediu.

Pe bancheta din spate, vor putea călători cu lejeritate doi adulți. Există spațiu bun atât la nivelul genunchilor, cât și la cap. În schimb, picioarele pasagerului din mijloc vor fi încurcate de tunelul median (lat și înalt de o palmă). Cât despre spațiul oferit de locul din mijloc, e perfect pentru un adult de dimensiunea. Problema e că, odată cu pandemia și lucratul de acasă, am reușit în sfârșit să trec de 60 de kilograme.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Versiunea facelift a lui Tiguan nu a trecut prin testele Euro NCAP. Și probabil că n-o să-l vedem niciodată ieșind șifonat dintre pereții organizației independente. Și asta pentru că oamenii de acolo nu obișnuiesc să mai testeze și versiunile cu facelift.

Dar Tiguan facelift va prelua cele 5 stele de siguranță pe care le-a primit versiunea pre-facelift în 2016. Un document detaliat despre cum s-a descurcat Tiguan la testele de siguranță găsești aici.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Instrumentarul digital de bord care poate fi personalizat după bunul plac al fiecăruia.

Am apreciat faptul că nemții au ales ca pentru actuala generație să nu schimbe controlul blocului de lumini și să păstreze celebra rotiță. Și, slavă Domnului, n-au adoptat nici selectorul minuscul al transmisiei automate și au păstrat levierul cu care ne-am obișnuit.

Am păstrat pentru final sertarele de sub scaunele din față. Sunt ușor de folosit, încape o umbreluță din aia mică pe care o cumperi, fără să-ți dai seama, de fiecare dată când începe să plouă iar tu n-ai cu ce să te protejezi, sau poți depozita obiecte mici de valoare pe care nu le-ai putea înghesui în cotieră sau în spațiu de depozitare din fața pasagerului din dreapta.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Nu-i lipsește, dar sigur puteau îmbunătăți câteva lucruri. Acel head-up display care proiectează informația pe o bucată de plastic transparent nu mi se pare o soluție elegantă. Tiguan putea mai mult aici. Apoi, meniul sistemului de infotainment putea fi ceva mai nemțesc, mai puțin alambicat. Nu zic că e complicat să schimbi diverse lucruri prin mașină, dar până ajungi să le descoperi, mănânci doi covrigi de Buzău. Și încă ceva. N-ar fi stricat ca printre spațiile disponibile la interior să fi păstrat măcar un port, deja tradițional, USB-A.

Cât mă costă toată afacerea?

Versiunea de bază a lui Volkswagen Tiguan (1.5 litri benzină de 130 CP) are un preț de pornire de aproape 24.900 de euro. Cel mai accesibil diesel este mai scump cu 1.500 de euro (2.0 litri, 122 CP), în timp ce versiunea testată (2.0 litri diesel, 200 CP, transmisie automată și 4Motion) poate fi comandată de la 40.200 de euro. Cu tot cu pachetele opționale, exemplarul de test costă 44.700 de euro.

Vârful de gamă este Tiguan R, al cărui preț de pornire este de 53.400 de euro.

Lista completă de prețuri poate fi consultată și în secțiunea Showroom. Găsești acolo și o simulare de rate de leasing care ar putea să-ți facă cu ochiul.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Volkswagen Tiguan facelift este disponibil în patru niveluri de echipare: Base, Life, Elegance și R-Line.

Versiunea de bază a SUV-ului german va fi echipată, printre altele, cu următoarele: faruri cu LED și funcție Coming Home/Leaving Home, oglinzi exterioare cu reglaj electric și încălzite, senzor de ploaie, sistem audio cu 8 incinte, sistem multimedia cu ecran central tactil cu diagonala de 6.5 inch, volan și schimbător îmbrăcate în piele, sistem start-stop, frână de staționare cu funcție Auto-Hold, sistem de frânare automată de urgență cu funcție pentru monitorizarea pietonilor și un asistent pentru menținerea benzii de circulație.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Spațiul interior bun.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Când clienții europenii transformă Tiguan în cel mai bine vândut SUV compact de pe Bătrânul Continent, e puțin cam dificil să-i găsești nod în papură. Se adresează familiilor, spațiul interior nu-i lipsește, e plin de tehnologii moderne cu care poate atrage publicul tânăr, însă parcă mi-aș fi dorit mai mult confort, indiferent de situație.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…ai familie și vrei să nu duci lipsă de spațiu. Pe lângă pasagerii care se vor da jos din mașină fără dureri de spate sau picioare, vei putea transporta cu ușurință atât căruciorul celui mic, cât și gențile de voiaj.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…îți petreci marea majoritate a timpului în oraș.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Am spus și mai sus că nu sunt un fan al SUV-urilor și că oricând aș alege un break. De asemenea, petrec prea mult timp în traficul din oraș, iar pisica mea n-are nevoie de atât de mult spațiu. Poate dacă aș fi avut un câine. Hm, nu, nici atunci. Poate dacă aș fi avut o familie ceva mai numeroasă.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Același all-rounder al SUV-urilor compacte. Probabil liderul european din 2021.

Fișa tehnică a mașinii:

Volkswagen Tiguan

2.0 TDI, DSG, 4Motion, R-Line

de la 24.858€
Sistem de propulsie
Diesel
Putere
200 CP
Cuplu
400 Nm
Transmisie
Automată 7 trepte
Motor termic
Configurație / Nr. cilindri
L4
Capacitate cilindrică
1.968 cc
Putere maximă
200 CP
Cuplu maxim
400 Nm
Motor electric
Număr motoare
Putere maximă
Cuplu maxim
Baterie
Capacitate brută
Capacitate netă
Putere maximă încărcare
Consum oficial
Mediu mixt (NEDC)
5.3 litri/100km
Mediu mixt (WLTP)
6.6 litri/100km
Dimensiuni
Lungime
4511 mm
Lățime
1859 mm
Înălțime
1675 mm
Ampatament
2679 mm
Masă proprie
1715 kg
Portbagaj (min/max)
615/1655 litri
Volum rezervor
58 litri
SIGURANȚĂ
Rezultat Euro NCAP
5 stele
Preț
Preț de pornire model
24.858
Preț mașină testată
44.676
Leasing promo