Test drive BMW X2 xDrive 25e

BMW oferă acum un X2 cu încărcare la priză. Deocamdată, nu-i 100% electric. Dar e unul dintre cele mai echilibrate PHEV-uri de pe piață.

Cine este și ce vrea BMW X2 xDrive 25e de la noi?

Este versiunea plug-in hybrid a SUV-ului X2. Avem un motor termic de 1.5 litri cu trei cilindri plus un motor electric amplasat pe puntea spate. Este o rețetă pe care grupul BMW o folosește deja ce vreme cu succes. Aceeași combinație apare și pe modele ca BMW Seria 2 Active Tourer, BMW X1 xDrive 25e sau Mini Countryman Cooper SE. Și pentru că fiecare client care țintește către un SUV premium subcompact cu sistem plug-in hybrid se regăsește în altă formă a pachetului în care este ambalat, BMW oferă o variantă și pentru atrăgătorul X2.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

BMW X2 nu a avut o generație anterioară. Este un SUV derivat din actuala generație X1 și a fost lansat în toamna anului 2017. Spre deosebire de perechile de SUV-uri BMW X3/X4 și X5/X6, BMW nu a mai aplicat rețeta SUV normal/SUV coupe în cazul X1/X2. Astfel, X2 nu este un SUV coupe, ci mai degrabă o versiune stilizată cu o serie de elemente inspiate din istorie a mult mai conservatorului X1. Deci, ca să o spunem pe-aia dreaptă, BMW X2 e fratele mai cool al lui X1. Dar frumusețea e în ochiul privitorului.

Cu cine se bate pe piața din România?

Cu rivalii de la Audi, Mercedes-Benz, sau chiar Volvo, Jaguar și Lexus. Să îi luam pe rând. Audi a introdus de curând o versiune ”coupe” pentru modelului Q3, deci avem un rival direct de la rivalii din Ingolstadt. La Mercedes-Benz, ce mai apropiat rival este GLA. Pe listă concurenților direcți se mai află Volvo XC40, Jaguar E-Pace sau Lexus UX.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

De anul trecut, BMW a decis să extindă gama de motorizări prin adăugarea unei versiuni plug-in hybrid pentru modelele bazate pe platforma UKL. Ca să traducem, această platformă este soluția pentru BMW-urile cu tracțiune față și motor amplasat transversal. O soluție pe care constructorul din München a adopat-o pe scară largă pentru modelele sale compacte: noua generație Seria 1, precum și proaspăt testatul BMW Seria 2 Gran Coupe folosesc soluția motorului amplasat transversal cu puterea transmisă către puntea față.

Același lucru este valabil și pentru modelele X1 și X2, cu amendamentul că și aici sunt disponibile și versiuni xDrive cu tracțiune integrală. Iar noul X2 xDrive 25e este primul plug-in hybrid din oferta SUV-ului X2. Litera e din denumirea modelului ne indică faptul că avem de-a face cu o versiune electrificată. Iar pentru că BMW a amplasat motorul electric pe puntea spate, avem un X2 plug-in hybrid cu tracțiune integrală: roțile din față sunt învârtite de motorul pe benzină, cele spate de motorul electric.

Bun, ce avem de fapt sub capotă? Avem motorul turbo cu trei cilindri de 1.5 litri ce oferă de unul singur 125 CP, iar pe puntea spate avem un motor electric de 95 CP alimentat de o baterie de 10 kWh (capacitate brută). Puterea totală maximă pe care o poate scoate acest sistem este de 220 CP. Totul trecut printr-o transmisie automată cu șase trepte. Asta înseamnă că, în uzul zilnic, dacă avem bateria încărcată, BMW-ul nostru X2 se va deplasa exclusiv electric. Putem, alege, bineînțeles și modul hybrid, în care motorul termic va interveni în accelerațiile puternice. În ceea ce privește linia de echipare, modelul de test a venit echipat conform nivelului M Sport X, plus o serie de opționale.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Viitorul e ELECTRIC! Încarcă-te cu energie de la MOL Plugee, simplu și rapid, chiar și în 30 de minute. Detalii aici

Pentru că avem de-a face cu un model plug-in hybrid, e important să avem o priză la îndemână pe timp de noapte sau cât timp stăm la birou. Dacă mai stăm la birou în perioada asta în care biroul e acasă. Astfel, cei care au o curte sunt avantajați că pot înfige X2-ul într-o priză casnică, sau, și mai bine, într-un wallbox. Și îl lasă la încărcat peste noapte. Cu bateria plină putem parcurge până la 50 km pe bune: am mers de la București la Ploiești pe DN1 și motorul termic nu a pornit. Autonomia electrică este, binînțeles, influențată de stilul de condus, de temperatura de afară și de consumatorii pe care îi avem porniți la bord. Climatizarea pusă pe 28 grade sau aerul condiționat pe 16 vor reduce semnificativ autonomia în mod electric.

Odată ce bateria se termină, motorul termic intră în acțiune și avem un hybrid clasic. Bateria va mai ajuta la plecările de pe loc sau atunci când mergem bară la bară, iar consumul va fi undeva în jur de 7 litri/100 km, chiar și în regim urban.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

BMW X2 este foarte bine adaptat realităților de pe șoselele noastre de zi cu zi. Având o gardă la sol ceva mai mare față de un automobil compact clasic, poate trece mai fără griji pentru numeroasele găuri, gropi și șanțuri apărute după iarna nu foarte grea. Bine, nu vom exagera, pentru că X2 nu este, totuși, un model gândit pentru off-road. Suspensia însă este excelent reglată parcă pentru drumurile noastre: nici prea fermă, nici prea moale, fix cum a recomandat doctorul. În oraș, motorul electric va duce greul și o va face în liniște deplină și cu accelerații viguroase. La drum lung, motorul termic în trei cilindri este mai potent decât ne-am aștepta, chiar dacă scoate un sunet destul de ciudat ca meniu de însoțire. O notă mai puțin favorabilă pentru feelingul la volan. X2 se simte un pic demodat, cu ceasurile sale analogice și levierul lung al cutiei automate. Față de cockpitul digital oferit de Seria 1, am făcut o jumătate de pas în trecut.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Sunt fix cum trebuie. Suficient de ferme pentru a putea acționa și modul Sport de rulare și a nu ne face de rușine pe viraje, dar suficient de permisive pentru a absorbi denivelările specifice din oraș. Vom putea trece peste o linie de tramvai cu o viteze decentă, nu ca și cum am avea toată mașina încărcată cu cartoane cu ouă.

Cum ți se pare designul exterior?

Personal, îl găsesc interesant. Este diferit față de restul SUV-urilor BMW, iar cei care știu un pic de istorie a mărcii bavareze vor recunoaște o serie de mici tributuri aduse trecutului. De exemplu, X2 este singurul BMW din actuala gamă de modele care are sigla montată pe stâlpii spate. De fapt, este modelul BMW cu cele mai multe sigle alb-albastre. Cele două sigle laterale fac o trimitere directă la legendarul model BMW M1. Cele două n-au absolut nicio legătură, bineînțeles. Dar poate tocmai faptul că ele sunt atât de diferite i-a făcut pe designeri să apelez la soluția asta de “înrudire”. Apoi, designul general este mai cool decât al lui X1, dar e departe de a merge spre aroganță, ca în cazul lui X4 sau X6. Este atrăgător, dar cumva discret în același timp.

Cum sunt materialele la interior?

La nivelul de calitate cu care BMW ne-a obișnuit mereu. Adică, ridicat. Ceasurile analogice din bord și levierul lung cu acționare clasică pentru cutia de viteze, elemente rămase dintr-o eră deja apusă a celor de la BMW, sunt old-school. BMW folosește un levier mai mic cu impuls pentru restul modeleleor din gamă, dar pentru X1 și X2 a decis pentru această variantă mai veche. Însă restul materialelor sunt de top, display-ul central are o grafică impecabilă, scaunele sunt confortabile, iar interiorul este suficient de spațios pentru o familie.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci care să călătorească în condiții decente. Dar, pentru confortul tutuor, ar fi bine să ne limităm la patru ocupanți. Portbagajul are un volum de 410 litri și un spațiu suplimentar sub podea unde se pot depozita cablurile de încărcare, kitul de pană și alte accesorii.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

EuroNCAP a test modelul strâns înrudit BMW X1, imediat după lansarea din 2015. A obținut ratingul maxim de cinci stele. Pentru că X2 are o caroserie diferită, EuroNCAP a făcut o serie de teste adiționale, dar a concluzionat că rezultatul de cinci stele se aplică și modelului X2. Mai multe detalii pot fi analizate AICI.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

În primul rând, sistemul plug-in hybrid folosit de BMW. Este unul dintre cele mai eficiente și bine integrate sisteme de acest fel. Mașina nu se simte în nici un moment letargică, iar cutia de viteze își fac mereu datoria exemplar. Iar modul electric poate fi folosit extensiv în oraș și nu numai. Sistemul de încărcare suportă doar încărcări AC, cu o putere de maxim 3.7 kW, deci merge la încărcări pentru noapte sau peste zi la birou. Nu este, însă, eficient să o încărcăm atunci când suntem la cumpărături.

Apoi, bateria poate fi păstrată la nivelul la care dorim prin selectarea modului Save sau putem alege modul Auto eDrive pentru a lăsa creierul electronic al automobilului să aleagă ce mod de propulsie este mai bun. În plus, BMW oferă aplicația My BMW, prin intermediul căreia putem vedea în timp real câți litri de carburant avem în rezervor, autonomia electrică rămasă, locația mașinii pe hartă, ba chiar putem deschide mașina dacă am uitat cheia acasă. Și, să nu uităm, BMW oferă Apple CarPlay wireless, nu avem nevoie de fir pentru a a avea Waze direct pe ecranul central.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Da, un display digital pentru planșa de bord. Dar indicatoarele analogice au încă fani și probabil că vor rezista în timp mai bine.

Cât mă costă toată afacerea?

Un BMW X2 are un preț de pornire de 34.600 euro, dar aceste cifre sunt valabile doar pentru varianta de bază. Pentru un model mai arătos, așa cum e cel în echiparea M Sport X din imaginile testului nostru, prețul de pornire este 39.600 euro. Iar dacă alegem modelul 25e, adică versiunea plug-in hybrid, prețul de la care trebuie să începem socotelile este de 46.000 euro.

În sfârșit, lista de opționale va urca prețul proporțional. Așa că pentru un model echipat exemplar, ca modelul nostru de test, prețul este de 59.600 euro. Toate prețurile au TVA inclus.

Cu ce vine în echiparea standard?

Pentru nivelul de echipare M Sport X avem suficiente echipamente importante oferite chiar din dotările de bază. Multe sunt inspirate din lumea sportului cu motor, așa că această variantă a modelului X2 are direcție și suspensie M Sport, dar și echipamente pentru confort precum aerul condiționat automat, tempomat cu frânare automată, senzori de parcare, jante de aliaj Y-Spoke de 19 inch, pachet lumini și hayon cu acționare electrică.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Sistemul hibrid. Este unul dintre cele mai bune disponibile pe piață în acest moment. Motorul cu trei cilindri de 1.5 litri și motorul electric fac parte dintr-un mariaj aproape perfect, iar mașina se simte mereu vie și plină de resurse. Este suficient de puternică pentru orice situație, are cuplu din plin pentru reprize viguroase și o suspensie excelentă.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Prețul ridicat și interiorul ușor depășit de vremuri. Aproape 60.000 euro pentru un SUV compact premium e o etichetă destul de mare, iar interiorul cu ceasuri analogice nu ajută.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei uo mașină care să-ți ofere ce este mai bun din cele două lumi: electric și termic. Dacă ai unde să o încarci peste noapte sau când ești la muncă. Dacă ai de făcut multe drumuri în oraș, pentru că asta va însemna că mergi foarte mult pur electric.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…dacă ai de făcut drumuri lungi și dese. În acest caz e mai bine să te orientezi către o verisune cu motorizare clasică, eventual chiar diesel.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, fără îndoială. Ar trebui să am și o priză la îndemână, ceea ce la bloc e mai greu. Sar chiar și așa, un plug-in hybrid de la BMW e pont. Bine, ar mai trebui să-mi și permit acest lucru, pentru că e mai greu atunci când ți-ai ales jurnalismul drept meserie, dar speranța moare ultima.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un exemplu de manual pentru un automobil plug-in hybrid.

Fișa tehnică a mașinii:

BMW X2

xDrive 25e M Sport X

de la 34.570€
Sistem de propulsie
Plug-in hybrid
Putere
220 CP
Cuplu
385 Nm
Transmisie
Automată 6 trepte
Motor termic
Configurație / Nr. cilindri
L3
Capacitate cilindrică
1.499 cc
Putere maximă
125 CP
Cuplu maxim
220 Nm
Motor electric
Număr motoare
1
Putere maximă
95 CP
Cuplu maxim
165 Nm
Baterie
Capacitate brută
10 kWh
Capacitate netă
8.8 kWh
Putere maximă încărcare
3.7 kW
Consum oficial
Mediu mixt (NEDC)
1.9 litri/100km
Mediu mixt (WLTP)
1.7 litri/100km
Dimensiuni
Lungime
4360 mm
Lățime
1824 mm
Înălțime
1512 mm
Ampatament
2670 mm
Masă proprie
1805 kg
Portbagaj (min/max)
410/1290 litri
Volum rezervor
36 litri
SIGURANȚĂ
Rezultat Euro NCAP
5 stele
Preț
Preț de pornire model
34.570
Preț mașină testată
59.623
Leasing promo