Cine este și ce vrea Dacia Logan de la noi?
„Băi, voi vă dați seama că eu acum vă trimit mesaj vocal prin WhatsApp-ul care e conectat la Apple CarPlay, dintr-o fucking Dacia?!”, am răcnit bucuros în telefon pe măsură ce coboram din Predeal către Brașov. Răcneam nu pentru că nu funcționează bine microfonul, ci pentru că eram extaziat. (Cu toate că la viteze mari trebuie să vorbești mai răspicat, ce-i drept. Dar iar mă iau cu vorba și nu răspund punctual la întrebare.)
Dacia Logan este mașina pe care aparent nu ar da banii niciun internaut, dar pe care o vezi la orice colț de stradă în România. Ceea ce înseamnă două lucruri: fie țara are două populații distincte, non-tangențiale, fie oamenii sunt uneori un pic ipocriți. Poate amândouă, cine știe? Important de reținut este că Dacia Logan e cea mai cumpărată mașină din România, iar noua generație vine să te convingă că merită să păstreze acest titlu.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?
În primul rând este mai lat, cu 11 centimetri, și nu mai arată, privit de sus, ca vasul Ever Given care a blocat Canalul Suez. Logan împarte platforma CMF cu actualul Clio și primește, deci, și câteva artificii tehnologice în plus, despre care vom vorbi pe larg în răspunsurile de mai jos. Al doilea, pentru mine, este că primește faruri LED (eco-LED, adică faza lungă este tot pe halogen) și nu trebuie să te mai chiorăști la drum când călătorești pe timp de noapte. Al treilea e sistemul de infotainment, care este poziționat ergonomic și care are conectivitate modernă. Lista cu noutăți este mai lungă, dar pe mine asta m-a încântat în acest test.
A, da, și încă ceva: spre deosebire de GPL-ul anterior, Logan vine acum cu computer de bord care îți indică cifrele importante pentru fiecare tip de combustibil în parte. Atunci când ai activată alimentarea pe gaz — trece automat pe benzină când rămâne fără GPL, dar poți schimba manual între ele de la butonul din stânga volanului — îți arată atât consumul cât și autonomia. În generația anterioară, nivelul GPL-ului era indicat pe un martor montat pe tunelul median. Habar n-aveai cât gaz consumă.
Cu cine se bate pe piața din România?
Dintre puținii reprezentanți din acest segment nu foarte popular — cu excepția Europei balcanice —, singurul care se remarcă drept rival direct pentru Logan este Fiat Tipo. Altfel, Citroen C-Elysee și Peugeot 301 împart tortul cu Logan, dar sunt poziționate ceva mai sus ca preț de pornire.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Am testat versiunea cu cei mai mulți cai-putere, cei mai mulți litri de rezervor și cele mai multe tipuri de combustibil: două. Vorbim de ECO-G, motorizarea „hibridă” (nu hibrid din ăla, dar tot hibrid) alimentată deopotrivă cu benzină și cu gaz. Petrolier. Lichefiat. Adică familiarul GPL, bucuria oricărui portofel. ECO-G este singura motorizare cu care am mers deocamdată, dar nici nu văd ce altceva m-ar impresiona mai mult din gama actuală. Poate doar motorizarea cu CVT.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Instrumentarul de bord mi-a indicat 100 de kilometri de autonomie după 1.170 de kilometri parcurși. Deloc rău. Dintre aceștia, circa 150 au fost prin oraș, 50 pe autostradă — la viteză de autostradă — și restul, pe drumurile noastre toate. Viteza medie: 54.4 km/h. Consumul mediu pentru benzină a fost de 6 l/100 km, iar cel pentru gaz, de 8 l/100 km.
Dacia spune că Logan ECO-G 100 are un consum mediu mixt de 6.5 l/100 km atunci când arzi gaz și de 5.1 l/100 km când folosești benzină. Iar rezervoarele sunt și ele încăpătoare: cel de GPL a crescut la 40 de litri, iar cel de benzină a rămas la 50. Cu plinurile făcute, Loganul hibrid promite o autonomie maximă de peste 1.300 de kilometri. Practic, pleci în concediu la Salonic (sau la Istanbul), din București, și aproape că poți face drumul dus-întors fără să alimentezi. Sau mergi fluierând până la Budapesta. Mă rog, nu trebuie să fluieri tot drumul, că mașina are și sistem audio, dar ai înțeles ideea: estimarea Dacia nu este dezamăgitor de optimistă.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
La drum lung este decent. La viteze de până la 100 km/h zgomotul în habitaclu nu atinge un nivel deranjant; motorul nu ar hurui în habitaclu nici după această viteză, pentru că transmisia este frumos etajată (la 130 km/h ai 3.000 rot/min), însă antifonarea, chiar dacă mai bună decât înainte, nu este chiar punctul forte al lui Logan. Folosit pe gaz, motorul în trei cilindri al lui Logan se laudă cu 100 de cai-putere și 170 de Newtoni-metru, și când zic „se laudă” o spun în contextul comparației cu celelalte motorizări din gamă. Altfel, la o depășire din scurt a unui TIR, cu patru oameni în mașină, îți aduci aminte că e și mâine o zi și că până la urmă unde e graba. Dacă ești pe benzină, atunci ai 90 de cai-putere. La drum lung, Loganul se conduce cel mai bine cumpătat.
Prin oraș, direcția moale îl face ușor de condus, resursele de putere ale motorului de un litru sunt suficiente pentru sprinturi între semafoare, iar manevratul în spații strâmte este mai facil, în special dacă ai bifat senzorii de parcare (față și spate) și camera de marșarier.
Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?
Suspensiile înclină către confort și se înclină și în viraje, iar la drum lung nici direcția — prea ușoară și prea sensibilă în reacții pentru gustul meu — nu te îmbie să fii sportiv în vreun fel. Bine, nu e ca și cum ai avea o herghelie sălbatică sub capotă. Altfel, amortizarea este un atribut cu care noul Logan se poate lăuda.
Cum ți se pare designul exterior?
Îmi place. E suficient dacă zic așa? Nu e, nu? OK, atunci să detaliez. Îmi place modul în care designerii au ridicat linia portbagajului, câștigând spațiu dar și atitudine; pierzi un pic din vizibilitate aici, dar nu dramatic. Îmi plac și semnăturile luminoase, atât de mult încât prin oraș, la semafor, mă lipeam de cei din fața mea doar ca să văd reflexia DRL-urilor în vopseaua lor. Nu-mi plac decupajele roților, pe care nu le poți umple nici cu jantele de 16 (care pot fi și din aliaj acum; 250 €). Te obișnuiești cu ele până la urmă, așa cum te obișnuiești să cu glumele prietenilor tăi pe seama roților care ți-au rămas mici. Însă, din nou, cei 11 centimetri lățime schimbă radical proporțiile mașinii. În bine.
Cum sunt materialele la interior?
S-a lucrat și aici pentru a schimba percepția calității. Rezultatul: interiorul este perceput ca fiind mai de calitate, mai ales când te uiți la el — principala noutate sunt inserțiile texturate de pe bord și de pe mânerele portierelor. Odată ce începi să atingi, realizezi că s-a lucrat cu atenție; cu atenție la costuri. Adică are plastice tari mai peste tot. Zonele de importanță haptică au fost îmbunătățite, ce-i drept — spre exemplu volanul îmbrăcat în piele (100 €) — iar asta are un mare impact asupra utilizatorului. Pe scurt: materialele sunt mai bune, dar nu te aștepta la minuni de-acuma.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Patru! Pe testate! Mă rog, nu am călătorit în cinci, însă nici nu cred că ar fi fost o plăcere să o facem, întrucât tunelul median ar fi tăiat din confortul tuturor celor de pe bancheta spate. Însă la drum lung, Logan poate să acomodeze confortabil până la patru adulți. Spațiul pentru genunchi (pentru pasagerii din spate) este cu patru centimetri mai mare, deci și aici există îmbunătățiri sesizabile.
Și nu e vorba doar de câți încap, ci și de cum încap: șoferul, spre exemplu, își va găsi mai repede poziția la volan, pentru că volanul se reglează acum atât în înălțime cât și în adâncime. Și nici nu mai stai atât de cocoțat în scaun decât înainte, deci n-o să ai senzația că te răstorni în viraje. Apropo de scaune: sunt cele de pe Clio, au un minim de suport lateral, deci o susținere mult mai bună decât înainte. La drum lung se simt mai bine, însă trebuie să iei în calcul o pauză cam la trei ore de condus, ca să-i dai ocazia noadei să se dezmorțească.
Cât despre bagaje, dispui de 528 de litri de portbagaj acum, cu 18 litri mai mult, chiar și pe versiunea cu două rezervoare. Este încăpător, lucru confirmat atât de noi, cei patru pasageri, cât și de părinții noștri moldoveni, care s-au asigurat că nu plecăm de-acasă „cu mâna goală”. Sau, în cazul ăsta, cu portbagajul gol. O plantă de apartament (!) și un bidon cu murături au rămas acasă pentru că nu a fost luat în calcul spațiul necesar brațelor de închidere ale portbagajului — brațe care, apropo, au rămas la vedere și în generația asta. Din greșeli învățăm.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Niciunul dintre cei trei noi reprezentanți ai noii generații Dacia — Logan, Sandero, Sandero Stepway — încă nu a fost testat de Euro NCAP, însă așteptăm cu interes să se întâmple asta. Însă trebuie menționat că noul Logan vine dotat cu șase airbaguri (frontale, laterale, cortină) indiferent de nivelul de echipare ales. Și, pe lângă ABS și ESP și HSA (asistență la pornirea în rampă) primește și AFU (asistență la frânarea de urgență), dar și sistem automat de frânare de urgență. Pentru asta are radarul din partea frontală.
Sistemul cel din urmă l-am și testat, involuntar, în pasajul subteran care face intrarea în Bacău, dinspre Brașov. Dacă ai trecut pe-acolo, știi că este nenatural de înclinat; îți dă senzația că dacă nu reduci viteza îți vei dezbârna bara față. Eu mai trecusem pe-acolo, însă pentru Logan a fost prima dată. A văzut rampa ca pe un obstacol, m-a avertizat sonor și apoi s-a agățat cu frânele de asfalt cât a putut el mai bine. Am trecut evenimentul în condica mea drept unul de succes.
Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Revin la ce am scris la începutul testului, anume la funcția de conectivitate Apple CarPlay și Android Auto. Wireless! Bine, ce-i drept, pentru a te conecta fără fir trebuie să plătești opționala Media Nav de 100 € — care vine și cu sistem audio cu șase incinte și navigație prin satelit, nu că ai mai avea nevoie de ea. Altfel, în dotarea Comfort, Logan primește Media Display, cu ecran de 8 inch, Apple CarPlay și Android Auto cu fir și sistem audio cu patru boxe.
OK, faptul că ai CarPlay sau Auto pe Dacia nu este chiar un moment istoric pentru industria auto, însă nu poți să ignori faptul că producătorul a jucat foarte bine cartea tehnologiei: îți dă, pe bani puțini, fix ce ai nevoie ca să te simți civilizat. Și am convingerea că nu doar eu folosesc, cu proxima ocazie, această funcție de conectivitate.
Apoi mi-a plăcut și sistemul de compartimentare a portbagajului, care se dovedește foarte util atunci când ai de pus undeva lucruri mărunte, dar suficient de mari încât să nu-ți încapă în torpedo sau în spațiile de depozitare din habitaclu. Putea să aibă colțuri nițel mai șlefuite.
Și am găsit foarte confortabil cardul „mâini libere”. Sistemul pe care l-am văzut pentru prima dată la Renault acum foarte mulți ani a ajuns și pe Dacia, ceea ce nu poate decât să te bucure, pentru că îți face viața ușoară: mașina se deschide și se închide automat, vine cu buton de pornire a motorului, totul se întâmplă fără ca tu să te scotocești prin buzunare după cheie. Poate (POATE) alții sunt mai organizați decât mine și știu tot timpul ce au în fiecare dintre buzunare. Eu chiar și când nu am nimic la mine tot reușesc să am mâinile ocupate.
Și încă ceva: farurile LED în echipare standard. Nu sunt full-LED, sunt eco-LED, adică doar pe faza scurtă ai lumină LED. Dacia spune că pe timp de noapte lumina lor bate până la 110 metri în față, cu 37% mai bine decât cele cu halogen, iar asta face diferența dintre un drum de noapte obositor și unul mai puțin obositor. Tu pe care l-ai alege?
Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?
Sincer, în timpul testului nu am simțit că duc lipsă de ceva. Poate doar de masaj în scaune, dar mai avem până acolo. Până atunci, e bine de știut că în curând îți vei putea configura Dacia cu scaune încălzite.
Cât mă costă toată afacerea?
Prețul de listă pentru Dacia Logan ECO-G 100 este de 12.150 €, neluând în calcul scenariul achiziției prin programul Rabla, care mai taie câteva mii de lei din prețul de achiziție. Un exemplar în echiparea Comfort, cumpărat prin Rabla 2021, te costă 10.400 €. Dacă plătești un avans de 2.500 € și îl cumperi prin leasing pe 5 ani, rata lunară variază între 870 și 920 de lei, în funcție de tipul creditării.
Cu ce vine în echiparea standard?
Motorizarea ECO-G este disponibilă pe nivelurile de echipare Essential (11.600 €) și Comfort (12.350 €). În versiune Essential, primești aer condiționat manual, geamuri electrice față, sistemul Media Control, pilot automat, proiectoare de ceață și suita de dotări de siguranță despre care ți-am povestit mai sus. Comfort adaugă volanul cu reglaj pe adâncime, ștergătoare automate, oglinzi cu reglaj electric și cu degivrare, scaun șofer cu reglare pe înălțime, kitul de compartimentare a portbagajului, sistemul de infotainment Media Display (cu ecran de 8 inch, Apple Car Play și Android Auto, sistem audio cu 4 difuzoare).
Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?
Prețul. Însă și aici avem un pic de discutat, pentru că discuțiile cu prietenii dar și cu dușmanii mei privind prețul mașinilor Dacia au dus la câteva concluzii. Una dintre ele este că mașina este, pentru noi, românii, un important indicator al statutului social. Asta, în asociere cu nivelul de trai (scăzut, raportat la restul Europei) ne face să avem așteptări cu atât mai mari atunci când auzim „ieftin”. O combinație nefericită, care face ca prețul unui Logan nou (echipat decent, trece de 12.000 €) să pară foarte mare.
Luat în leasing All Inclusive pe 5 ani (cu revizii și garanții incluse), plătești circa 1.300 de lei pe lună. Asta dacă plătești avansul minim, de 5%; un avans mai mare implică, evident, rate lunare mai mici. Pentru un român, 265 € înseamnă mai mult de jumătate din salariul minim brut pe economie. Pentru un neamț, aceeași sumă înseamnă circa 20%. #iesilavot
Da, prețul de pornire foarte mic este un miraj care se sparge în oricare showroom intri și îți configurezi o mașină ca pentru nevoile tale, așa. Poate că Dacia nu face mașini suficient de ieftine încât să ne luăm toți câte două, însă raportat la piață, face printre cele mai accesibile mașini, dacă nu chiar cele mai.
Acum, dacă-mi scapă ceva, te invit la o discuție civilizată în rubrica de comentarii de mai jos.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Nu-mi place că sistemul de reglare a scaunului pe înălțime este inclus într-un pachet (Confort, 450 €) și nu poate fi cumpărat separat. Și că timoneria și-a păstrat hiba din generația anterioară: când motorul intră și iese din sarcină, simți o smucitură în levierul schimbătorului de viteze. E un detaliu mic, dar un memento pe care îl primești de fiecare dată când pui mâna pe schimbător. Speram ca noua generație Dacia să scape de asta.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă (…)
… ești în căutarea unei mașini noi, accesibilă ca preț de achiziție și costuri de întreținere.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă (…)
… știi tu un băiat care aduce mașini bune din afară și cu banii ăștia, dacă mai pui o mie de euro, îți iei un Touareg second-hand. Nu judec.
Știrbule, tu ți-ai cumpăra-o?
Nu, dar asta pentru că mi-ar plăcea mai mult un Sandero (sau un Sandero Stepway) cu aceeași motorizare. Plus că hatchback-urile Dacia vor primi în curând pe lista de dotări slăbiciunea mea supremă: plafonul panoramic.
La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.
Dacia noastră cea de toate zilele tocmai a devenit mai bună.