Test Drive: Mini Cooper D Clubman

Un Mini care s-a făcut maxi, dar care încearcă totuși să rămână cool.

Cine este și ce vrea Mini Clubman de la noi?

Pe scurt, Mini Clubman este cel mai subevaluat model din gama producătorului britanic. El nu vrea decât să ne arate, pentru cine are ochi să vadă și urechi să audă, că se poate să ai și spațiu, și factor cool, și utilitate. Dacă că o să folosesc cool de multe ori în testul ăsta, aș vrea să-îmi cer scuze în avans pentru abuz.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Îți vine să crezi că prima generație Clubman era și mai cool? Sigur, aici fiecare percepe asta cum crede de cuviință. Pentru mine era cuvântul-cu-c pentru că avea asimetrie. Și oricât de lipsite de practică sunt asimetriile într-o mașină, pe atât de interesante le găsesc. Dovadă de curaj. Prima generație de Clubman era asimetric pentru că avea patru uși. Cinci. Nu. Să reformulez mai simplu: avea două uși pe dreapta și una pe stânga. Și două în spate. Iar ușa de pe dreapta din spate se deschidea invers. Așa. Ei bine, odată cu trecerea la o nouă etapă din viața sa, Clubman s-a maturizat — ca mai toată gama Mini, de fapt — și s-a făcut simetric și, implicit, mai practic. S-a cumințit.

Și care oricare băiat de casă, a crescut în dimensiuni. Considerabil, chiar: este mai lung cu 27 de centimetri față de cel din prima generație. Și cu trei centimetri mai lat. Ca să fie loc pentru toată familia! N-o să fii surprins să afli că e cel mai spațios model din gamă. Generația actuală a primit și un facelift, în 2019, care a adus retușuri estetice și faruri Matrix LED (opționale).  

Cu cine se bate pe piața din România?

La cât de mare s-a făcut, Mini Clubman se poziționează la nivel de egalitate cu reprezentante ale clasei compacte premium: Audi A3, Mercedes-Benz Clasa A, BMW Seria 2 Active Tourer (fratele său de platformă, practic).

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am condus motorul de 2.0 litri, pe motorină, cu 150 CP. O motorizare relaxată, prietenoasă, care face echipă bună cu transmisia Steptronic Sport și care te încântă cu cifre mici de consum. Gama de motorizări este variată: trei dieseluri, cu puteri cuprinse între 116 și 190 CP și trei benzinare, cu 102, 136 și 178 CP. Există pe lista de oferte și un John Cooper Works Clubman, cu 306 CP. 

Nu, nu ți-aș recomanda JCW, cel puțin nu înainte să te întreb câți ani ani. Pe mine mă doare spatele numai când mă gândesc la el. Eu m-aș orienta, spre exemplu, către benzina de 178 CP. Cu transmisie automată. Aș alege oricând benzină peste diesel.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Un motor mai curat e un motor eficient. Cu formula îmbunătățită cu cinci noi compuși chimici, motorina MOL EVO Diesel Plus pune umărul la fiabilitatea motorului mașinii tale. Consum redus, emisii mai puține și extra putere indiferent de anotimp. Detalii aici

La finalul itinerariului de 410 de kilometri — dintre care mai bine de 350 au fost parcurși în regim extraurban —, Clubman diesel afișa un consum de 5.7 l/100 km, cu nivelul de combustibil din rezervor (48 de litri) la jumătate. Estimarea oficială de consum mediu mixt dată de producător este de 5.3-5.6 l/100 km. Dacă l-aș fi purtat mai mult prin oraș m-aș fi așteptat să-mi arate valori de 8 l/100 km, însă chiar și așa, nu văd cum un Clubman diesel ar putea să fie păgubos la consum, indiferent pe unde-l conduci. 

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

A fost o plăcere să-l urc până la munte și să-l cobor înapoi la București. Transmisia automată cu șapte trepte se face utilă atât la drum lung cât și prin oraș, unde îți menajează piciorul stâng. Exemplarul de test avea sistemul Driving Modes; pe DN1 l-am ținut în modul Green, care face accelerația mai lentă în reacții și în același timp domolește transmisia, care va ține motorul în turații joase, la limita inferioară a plajei de cuplu. Prin oraș, modul implicit (pentru mine) este Sport, care fac cutia de viteze și accelerația mai prompte. Asta, desigur, dacă nu stau într-un cârd interminabil de mașini, în ora de vârf, când nu mai contează în ce mod de rulare sunt, că oricum nu prea rulez.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Cred cu tărie că poate fi o plăcere să faci și drumuri lungi cu el, și că poate fi foarte confortabil — pentru un Mini. Configurația mașinii testate nu era orientată către confort: avea suspensiile sport opționale (250 €), care rigidizează un pic amortizarea și coboară mașina cu 10 milimetri.

Dar în general mașinile Mini sunt rigide, pentru că urmăresc mai degrabă dinamica decât confortul. Poți să bifezi pe lista de opționale amortizarea adaptivă (707 €) care mai înmoaie nițel suspensiile. Dacă vrei să plusezi și mai mult pe confort încearcă menții jantele la dimensiuni mici. 

Cum ți se pare designul exterior?

Sincer, îmi plăcea mai mult generația anterioară de Clubman, că făcea notă discordantă în designul gamei, cu spatele-i tăiat ca din topor. (Ca să te ajut să-mi înțelegi mai ușor gusturile, gândește-te că mie mi-a plăcut mai mult prima generație X3; a doua mi s-a părut oribilă. A treia e OK) Îmi place noua grilă dintr-o bucată de la Mini. Și e mare păcat să nu-ți configurezi cromatic mașina să fie contrastantă.

Cum sunt materialele la interior?

Interiorul lui Clubman e un mix ciudat, și aici nici măcar nu mă refer la design. Calitatea percepută este una premium, iar la asta contribuie considerabil de mult ornamentele posh, elegante, care te încântă cu privirea. Poți să-i pui inserții textile pe bord, de exemplu. Sau piele maro pe scaune. Finisajele sunt și ele dintr-alea bune, însă există zone în care duritatea plasticului dezamăgește. Din fericire alea nu sunt zone pe care le atingi frecvent. 

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Patru, dar încap bine-mersi! În testul meu nu am avut pasageri pe bancheta din spate, însă m-am urcat în spatele meu, ca să văd dacă încap. Un mic experiment pintru mini (am voie să fac gluma asta obosită, sunt moldovean) și o mare realizare pentru Mini, că a făcut o mașină în care nu doar că încap patru adulți de 1,8 metri, dar stau și decent! 

Portbagajul are 360 de litri — o valoare decentă-spre-bună pentru o compactă — și poate fi extins la 1.250 de litri, dacă vrei să cari chestii mai lungi și mai voluminoase. Iar faptul că are două uși în spate îl face ușor de accesat. Și cool. Am mai zis?

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Modelul a fost testat la debut, în 2015, și a primit de la Euro NCAP patru stele din cinci; siguranța pasagerilor adulți este bună (90%), însă a fost depunctat pentru scorurile obținute la celelalte categorii (68% pentru copii, 68% pentru pietoni, 67% ca tehnologii de siguranță). Sunt curios cum s-ar descurca acum, pentru că versiunea actualizată dispune de cam tot ce ai nevoie, ca tehnologii de siguranță pasive. 

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Ce mi-a plăcut dintoteauna la Mini — la Grupul BMW, de fapt — este că a creat un buton special pentru sistemele de asistență. Cred că au fost printre primii care să facă asta. Iar butonul ăsta, o dată apăsat, te duce direct unde trebuie, fără să mai trebuiască să cauți prin meniu. Apropo de meniu, sistemul de infotainment este ușor de navigat, îmi place cum a fost organizat.

Și dacă tot o să vorbim imediat de costuri și de opționale, pachetul Comfort Package Plus (2.500 €) este important de bifat, pentru că aduce — în cazul echipării Cooper — aer condiționat automat, sistem easy access, oglinzi electrice care se înclină când dai în marșarier și scaune față cu încălzire. A, da, și era să uit ce mi-a plăcut mult: ușa! Ușile!

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Nu, aici chiar nu are lacune. Doar că nu vin toate la pachet cu mașina, ci în pachete opționale, așa că fă-ți bine socotelile înainte să începi să bifezi. Sau, na, pur și simplu fă un experiment în configuratorul de pe site-ul producătorului și privește stupefiat la prețul final.

Cât mă costă toată afacerea?

Mini Clubman este mai mare și, implicit, mai scump decât un hatch. Prețurile încep de la 24.336 € (One Clubman, 102 CP), dar îți urez succes în a-ți cumpăra unul fără să apeși măcar o bifă în lista de opționale. Cooper D Clubman pleacă de la 28.441 €. Exemplarul din imagini a ajuns la 43.020 €.    

Cu ce vine în echiparea standard?

Un Clubman posomorât, vopsit în gri, cu jante de 16 inch (din aliaj), tapițerie din stofă, interior negru cu gri, faruri LED, volan îmbrăcat în piele, aer condiționat manual, sistemul Connected Drive (cu ecran mic, nu cel de 10 inch) și Mini Teleservices, prin care îți poți face de unul singur programare la service. După cum ziceam: succes în a-ți configura unul fără să apelezi la opționale.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru că e un Mini. Și chiar dacă e un Mini mare — cel mai mare, de fapt — încă și-a păstrat vibrația specifică. Asta cu vibrația e figură de stil, să știți, că mașina nu prea vibrează, chiar și dacă-i pui motor cu trei cilindri.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Că te amăgește cu ce poate să-ți ofere și după aia te boxează până la knock-out cu o listă lungă de opționale. Știu că asta e norma, mai ales în universul premium, dar măcar o conexiune Bluetooth (354€) de ți-ar da de la el. Sau, dacă vrei să o cumperi, să nu-ți bage pe cât și cotiera (+154 €). Cotiera, totuși, e confortabilă. Recomand.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă (…)

… vrei să arăți că ești îndrăzneț în alegeri, dar vrei să ai și loc de un căruț de copil în portbagaj, totuși. 

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă (…)

… vrei o compactă confortabilă. 

Știrbule, tu ți-ai cumpăra-o?

Da, absolut. Trebuie doar să strâng dublul prețului de achiziție, ca să-mi ajungă și de opționale, că nu mă pot abține.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte. 

Ultimul hatchback de la Mini care este într-adevăr spațios.

Fișa tehnică a mașinii:

Clubman facelift

Cooper D

de la 23.562€
Sistem de propulsie
Diesel
Putere
150 CP
Cuplu
350 Nm
Transmisie
Automată 7 trepte
Motor termic
Configurație / Nr. cilindri
L4
Capacitate cilindrică
1995 cc
Putere maximă
150 CP
Cuplu maxim
350 Nm
Motor electric
Număr motoare
Putere maximă
Cuplu maxim
Baterie
Capacitate brută
Capacitate netă
Putere maximă încărcare
Consum oficial
Mediu mixt (NEDC)
4.3 litri/100km
Mediu mixt (WLTP)
4.9 litri/100km
Dimensiuni
Lungime
4266 mm
Lățime
1800 mm
Înălțime
1441 mm
Ampatament
2670 mm
Masă proprie
1650 kg
Portbagaj (min/max)
360/1250 litri
Volum rezervor
48 litri
SIGURANȚĂ
Rezultat Euro NCAP
4 stele
Preț
Preț de pornire model
23.562
Preț mașină testată
43.020
Leasing promo