Cine este și ce vrea Suzuki Across de la noi?
Suzuki Across este, la origine, o Toyota RAV4. Dar înainte să acuzi pe Suzuki că umblă cu Toyota vopsită e bine să știi și cum s-a ajuns aici: Suzuki vrea să prindă trenul expres al electrificării cât încă este în gară și nu să alerge pe peron după el.
Dar Suzuki este un producător mic, iar dezvoltarea tehnologiei de electrificare l-ar costa bani și timp. Din fericire, are un prieten în Toyota, care caută să-și îmbogățească gama de modele pe piețele din India și Africa. Iar Suzuki are fix ce-i trebuie. Cei doi producători vor investi reciproc în acțiuni, modele și tehnologii astfel încât amândoi să aibă de câștigat.
„Bun, dar n-o să fie rivali în anumite piețe? Toyota RAV4 nu se vinde și în România?”, îmi imaginez că vrei tu să mă întrebi. Da, Toyota și Suzuki vor rivaliza în anumite piețe, pe anumite segmente, dar ei nu văd o problemă în asta, așa că deci noi de ce am vedea? Rivali oricum erau și înainte, în anumite segmente. Acum sunt rivali-prieteni. Sunt atât de prieteni încât dacă vrei să-ți cumperi acum cea mai puternică și mai sofisticată versiune de RAV4, te duci la Suzuki și ceri Across. RAV4 PHEV va ajunge la noi în țară în toamnă.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Across este atât de „altceva” în gama Suzuki încât bifează o grămadă de noutăți. Este cel mai puternic și cel mai scump model disponibil, dar totodată și cel mai sofisticat. Și cel mai mare. Este primul hibrid plug-in din istoria producătorului.
Cu cine se bate pe piața din România?
În curând, Across se va bate cu Toyota RAV4, evident. Dar până acolo trebuie să-și facă griji de alte SUV-uri compacte cu încărcare la priză: BMW X2, Citroën C5 Aircross, DS 7 Crossback, Ford Kuga, Hyundai Tucson, Kia Niro, Opel Grandland X, Peugeot 3008, Volvo XC40. Sper să nu fi uitat pe cineva; segmentul SUV PHEV este, după știi, foarte bine populat. Sigur, având în vedere că Across se află, ca dimensiuni, la limita maximală a segmentului compact, comparația cu unele dintre hibridele menționate pare nedreaptă. Tu m-ai întrebat cu cine se bate, eu ți-am răspuns.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Una și bună. Cea mai bună! Across are un sistem de propulsie format dintr-un motor termic de 2.5 litri, cu patru cilindri în linie, și două motoare electrice, puse câte unul pe o punte. Ce putere are fiecare este mai puțin important, dar am să-ți spun oricum: cel electric de pe față are 183 CP și 270 Nm, iar cel de pe spate, 55 CP și 121 Nm. Iar motorul termic dezvoltă 185 CP și 227 Nm.
Dar deja știi că puterea totală a hibridelor nu se calculează printr-o simplă adunare a surselor de putere, ci după ce bagi în ecuație și transmisia — un CVT, în cazul ăsta. După ce s-a tras linia, în dreptul lui Across s-au trecut 306 CP. Motoarele electrice sunt hrănite de o baterie de 18.1 kWh, care se poate încărca la o sursă de maximum 3.3 kW.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Valorile de consum nu au fost încă declarate de producător, așa că nu pot să compar rezultatele mele cu cele ideale, pe care oricum nu le poate atinge mai nimeni. Când am preluat mașina, autonomia arăta 650 de kilometri, cu rezervorul de 55 de litri plin. Bateria nu era full (acul era la 2/3), așa că din 75 de kilometri, cât promite un plin, mai aveam vreo 41 disponibili.
30 de kilometri mai târziu mai aveam resurse electrice pentru încă 7 kilometri, cu o medie totală de consum de 21.2 kWh/100 km. Practic, m-am învârtit prin București fără ca măcar să pornesc motorul termic; Across poate merge în mod electric cu până la 135 km/h. Curios să văd cât de eficientă e încărcarea în mers, am pus mașina în modul de regenerare a puterii, caz în care motorul termic este ținut treaz, ca să bage kWh în baterie. 150 de kilometri mai târziu, când am intrat în Brașov, aveam bateria plină, pregătită să mă care electric pentru încă 59 de kilometri. Consum mediu de benzină: 8.6 l/100 km.
La finalul testului, după 430 de kilometri parcurși, instrumentarul de bord îmi indica un consum mediu de carburant de 6.7 l/100 km. Autonomie rămasă: 215 kilometri. Nu e rău deloc, pentru un SUV de două tone, cu motor de 2.5 litri.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Across este genul de mașină cu care să-ți dorești să pleci la drum, însă calitatea călătoriei ține și de tine. Componentele interne ale lui Across — aici mă refer la sistemul de propulsie și baterie — nu sunt dispuse astfel încât să facă mașina să se simtă compactă, așa că dacă-l încerci la modul sportiv, o să te dezamăgească. CVT-ul va ține motorul turat cât timp ții și tu piciorul înfipt în accelerație. Asta înseamnă zgomot și vibrații. Și, dacă ai viraje în față, înseamnă și ruliu. N-ai nevoie de ele. Pe de altă parte, modul în care țâșnește în depășiri este satisfăcător: mulțumită propulsiei electrice, răspunsul este prompt. Da, ai citit bine: o mașină cu CVT care răspunde prompt la solicitări!
Cât despre mersul prin oraș, am să laud propulsia electrică din nou: Across este o desfătare, pentru că 1) sprintează silențios, fără să chinuie motorul și pe tine cu transmisia CVT și 2) nu poluează. Direcția ușoară nu este o chiar ce-ți dorești la drum întins, dar e de un real ajutor în mediul urban. Sprintul 0-100 km/h este bifat în 6 secunde.
Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?
Nu sunt nici, nici. Aș exagera dacă aș spune că Across nu este confortabil, însă modul în care este setată suspensia nu aduce niciun beneficiu real la capitolul confort. Pe de altă parte, modul neîndemânatic în care se comportă pe drumuri sinuoase nu te încurajează să mergi sportiv cu el.
Cum ți se pare designul exterior?
Mi-a plăcut cum a fost desenat Across în partea frontală. În special grila.
Cum sunt materialele la interior?
Aspectul robust al exteriorului se reflectă atât în designul interiorului, cât și în materiale. Dar asta nu înseamnă plastice tari sau ornamente care se chinuie să pară elegante, ci un mix de suprafețe moi și inserții cauciucate, aderente. Interiorul nu este spectaculos, dar nici nu prea ai ce să-i reproșezi. De fapt, ba da, eu am ce să-i reproșez, dar despre asta o să scriu un pic mai jos în articol.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Bancheta din spate poate acomoda până la trei pasageri, însă în confort deplin în Across pot călători patru adulți. Dispui de spațiu îndestulător pentru cap și picioare, iar bancheta se și înclină câteva grade. Portbagajul are 490 de litri — este cu 100 de litri mai mic decât într-un RAV4 non-hibrid — și se poate extinde până la 1.168 de litri dacă rabatezi bancheta.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Nici Across, nici RAV4 PHEV nu au fost testate de Euro NCAP, însă versiunea standard a lui RAV4 a obținut punctaj maxim la Euro NCAP în 2019.
Însă toată suita de sisteme de siguranță promite călătorii sigure: Across are airbaguri frontale, laterale și cortină, plus un airbag pentru genunchii șoferului. Lista este completată de o multitudine de sisteme: asistare la frânarea de urgență, monitorizare unghi mort, frânare de urgență la mersul cu spatele, avertizare trafic atunci când dai cu spatele, menținere a benzii. Are și pilot automat adaptiv, fază lungă automată, faruri cu LED, senzori de parcare în față și în spate, cameră de marșarier. Da, Across este chiar bine echipat pe partea de siguranță.
Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Mi-a plăcut modul în care propulsia electrică intervine atunci când ai nevoie de sprint, și o face nu doar la start de pe loc, ci și la viteze mai mari. Chestia asta face CVT-ul chiar suportabil. Apoi, la interior mi s-a părut simpatică soluția cu suprafețele cauciucate; sunt aderente și arată și bine. Iar detaliul preferat de la interior sunt butoanele supradimensionate ale sistemului de climatizare. După primele cinci încercări, te înveți că nu de acolo dai mai tare muzica.
Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?
Un sistem de infotainment din zilele noastre. Nu dimensiunea e problema (are diagonală de 9 inch), ci grafica. Și nici nu are lipsuri tehnologice, ba chiar vine cu conectivitate Bluetooth, CarPlay, Auto. Însă grafica este plictisitoare, nu te îmbie deloc să-l folosești. Poate că asta a fost intenția? Cine știe. Altfel, HUD îi mai lipsește, că altfel chiar are de toate.
Cât mă costă toată afacerea?
Suzuki vinde Across ca all-inclusive, adică plătești o dată și îți iei de-o grijă, pentru că în pachet sunt incluse toate beneficiile — în cazul ăsta, toate dotările. Doar că prețul este de 49.900 €. Mult pentru un Suzuki. Mult până și pentru o Toyota RAV4, dacă stau să mă gândesc.
Cu ce vine în echiparea standard?
De la jante de 19 inch la faruri LED cu fază lungă automată, la volan încălzit îmbrăcat în piele, climatizare pe două zone, scaune față cu operare electrică (că încălzire au toate patru), hayon electric, plus sistemul de infotainment și suita de tehnologii de siguranță menționate mai sus — le primești pe toate în standard, fără să te mai complici cu liste de opționale.
Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?
Pentru sistemul hibrid. O fi prima oară când Suzuki dispune de așa ceva, însă când ai auzit tu vreodată că Toyota face hibride proaste?
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Designul sistemului de infotainment, care arată de parcă zici că l-am desenat eu. (Nu, nu vrei să mă vezi desenând, crede-mă.)
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă (…)
… vrei un hibrid plug-in eficient, oferit cu un pachet generos, cu de toate.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă (…)
… știi că ai prieteni cărora le place să repete o glumă până când faci răni pe creier. Gluma probabil că deja ai presupus-o.
Știrbule, tu ți-ai cumpăra-o?
Mh. Nu. E prea multă mașină pentru mine. Și e prea serioasă pentru gusturile mele.
La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.
Un Suzuki pentru care plătești dublu, dar primești mai mult de atât.