Situația din teren este cât se poate de clară: electrificare în toate direcțiile. Indiferent că vrei să analizezi poziționarea unui producător premium sau a unui constructor de volum, direcția către care tind toți este cea electrică.
Ultimii care vor să facă trecerea la mașini echipate complet cu baterii sunt șefii diviziilor de performanță și producătorii de supercar-uri. Și îi înțeleg perfect. Bateriile folosite astăzi încă atârnă greu la cântar, iar o sportivă este, prin definiție, o mașină ușoară și simplu de pus pe apexul oricărui viraj. Dar când sub bancheta din spate sau în structura generală se află sute de kilograme de baterii, fizica nu poate fi corectată.
Nu spun că până acum nu au existat temerari în sectorul electric care ne-au demonstrat că și mașinile cu baterii pot fi adevărate supercar-uri, doar că pe drumuri virajate (adică acolo unde plăcerea oferită de o mașină primează) lucrurile s-au dovedit a fi puțin mai complicate. Iar pentru a rezolva aceste probleme ai nevoie de bugete mari, lucru care se va reflecta cu putere în prețul produsului. Și când pe etichetă sunt trecute valori cu șase zerouri, e clar că te-ai descurcat doar pe jumătate. Iar aici fac trimitere către producătorii noi de hypercar-uri electrice.
Din 2020 încoace, mai multe divizii de performanță au anunțat că își vor canaliza eforturile pentru a transforma lumea modelelor sport într-una fără emisii.
Studiul de caz de astăzi are în prim-plan divizia Mercedes-AMG din Affalterbach.
Primul concept AMG electric
La începutul deceniului trecut, visele pasionaților de mașini erau inundate cu sunete de V8, V10 și V12. În tot acest miros de benzină arsă violent, Mercedes-Benz a încercat să aducă viitorul mai aproape de pasionați.
Pornind de la structura și formele sportivului Mercedes SLS AMG Coupé, nemții au prezentat conceptul SLS AMG E-Cell. Lansarea a avut loc în 2011 în timpul Salonului Auto de la Detroit, iar publicul a fost fascinat de propunerea diviziei din Affalterbach. Motorul V8 folosit în mod normal pentru versiunea de serie a lui SLS AMG a fost înlocuit cu patru motoare electrice.
În total, sistemul electric de propulsie livra 392 kW (echivalentul a 533 de cai putere) și 880 Nm. Pentru a ține în viață cele 4 motoare electrice, nemții au propus atunci o baterie cu o capacitate totală de 48 kWh. Pentru realizarea bateriei, echipa din Germania a apelat la cunoștințele colegilor din cadrul diviziei Mercedes AMG High Performance Powertrainsdin Brixworth, Marea Britanie. Motivul a fost simplu: aceștia din urmă au fost cei care s-au ocupat de realizarea tehnologiei KERS de pe monoposturile de Formula 1.
De-a lungul istoriei, constructorii au lansat concepte care nu au ajuns niciodată în producția de serie. Dar în cazul de față, proiectul unui model sport electric a continuat.
Un an mai târziu, în 2012, în timpul Salonului Auto de la Paris, Mercedes-Benz a prezentat varianta de serie a conceptului electric. S-a numit Mercedes-Benz SLS AMG Coupé Electric Drive.
Spre deosebire de conceptul din 2011, varianta de producție a adus o mulțime de noutăți de ordin tehnic. În primul rând, cele patru motoare electrice erau acum capabile să dezvolte până la 751 de cai putere și 1.000 Nm. Bateria a fost înlocuită cu una mai mare. Capacitatea acumulatorului destinat versiunii de serie a fost de 60 kWh, iar pachetul a fost format din 864 de celule integrate în 12 module.
Timpul necesar comunicat de producător pentru ca Mercedes-Benz SLS AMG Coupé Electric Drive să accelereze de la 0 la 100 km/h a fost de 3.9 secunde. În același timp, viteza de top a fost limitată electronic la 250 km/h.
Energia din baterii era suficientă pentru ca sportivul german să parcurgă până la 250 de kilometri cu o singură reîncărcare. În plus, modelul a fost echipat și cu o tehnologie care permitea o încărcare rapidă. La 22 kW. Astăzi, cei 22 kW alăturați cuvintelor încărcare rapidă par o păcăleală slabă de 1 aprilie.
Timpul necesar pentru o reîncărcare completă la o stație de 22 kW era de 3 ore, iar la o priză casnică aveai de așteptat 20 de ore.
Fiecare dintre cele 4 motoare electice cântărea doar 45 de kilograme și turația maximă era de 13.000 rpm (am pus asta aici ca să nu mai aud de comparațiile cu mașinile de spălat).
O practică des întâlnită în dreptul producătorilor de mașini sport s-a aplicat și înaintea lansării pe piață a lui Mercedes-Benz SLS AMG Coupé Electric Drive. În iunie 2013, un exemplar a fost trimis pe legendarul circuit Nürburgring Nordschleife să demonstreze că și mașinile electrice pot fi rapide și pe viraje, nu doar pe liniile drepte. Și a făcut-o: 7 minute și 56.2 minute pe cei aproape 21 de kilometri ai „Iadului Verde”. Pe scurt, un record pe Nürburgring pentru mașinile electrice de serie.
Tot în iunie 2013, Mercedes-Benz a deschis și comenzile pentru modelul electric sport, care costa nu mai puțin de 416.500 de euro. De peste două ori mai mult decât un SLS AMG echipat cu motorul V8.
S-au găsit mușterii și pentru varianta electrică a modelului german, însă nu într-un număr mare. Mai precis, sub 100 de oameni au acum în garaje un Mercedes-Benz SLS AMG Coupé Electric Drive (asta dacă nu le-au lipit de vreun parapet de protecție instalat pe mai știu eu ce circuit echipat cu stații de încărcare).
Politica pașilor mici: mild-hybrid în noua serie AMG 53
Au urmat o serie de ani în care discuția despre modele electrice sport părea că stagnează. Pe la fiecare salon auto mai răsărea câte un concept electric sau plug-in hybrid, însă niciun model de serie care să-ți atragă atenția cu adevărat.
În tot acest timp, Mercedes-Benz a demarat proiectul pentru dezvoltarea brand-ului de electrice EQ, iar pentru a promova într-un mod cât mai inteligent tehnologia, nemții au venit cu sistemul EQ Boost. Vorbim despre un sistem mild-hybrid la 48V care oferea o serie de avantaje la nivelul consumului de carburant, în dreptul emisiilor de CO2, dar și la capitolul performanțe.
Divizia Mercedes-AMG nu a ratat momentul, iar în ianuarie 2018 a venit cu o surpriză: lansarea seriei AMG 53 pentru modelele CLS, Clasa E Coupé și Clasa E Cabriolet.
Toate cele trei modele din seria AMG 53 au fost echipate cu un motor de 3.0 litri cu șase cilindri în linie susținut de o turbină și de un compresor electric auxiliar. Tot atunci, divizia de performanță a introdus în premieră și sistemul mild-hybrid EQ Boost la 48V. Motorul de 3.0 litri livra 435 de cai putere la 6.100 rpm și 520 Nm între 1.800 și 5.800 rpm. Sistemul EQ Boost plusa la pornirea de pe loc sau în anumite momente cu încă 22 CP și până la 250 Nm. Așa cum era de așteptat, mutarea a fost făcută pentru îmbunătățirea consumului și a emisiilor, concomitent cu un mic plus adus și performanțelor.
De la mild-hybrid la plug-in hybrid de peste 800 CP
Cu aproape un an înainte ca Mercedes-AMG să introducă motorizări mild-hybrid în gamă, oficialii diviziei de performanță au testat publicul cu un concept sport lansat sub filozofia “EQ Power+”. S-a numit Mercedes-AMG GT Concept și a fost o mică parte a show-ului pregătit de nemți cu ocazia aniversării a 50 de ani de la înființarea diviziei AMG.
Prototipul a fost echipat cu un sistem hibrid format dintr-un motor V8 și un motor electric. În total, sistemul hibrid dezvolta 600 kW (815 CP), iar timpul anunțat pentru 0-100 km/h era mai mic de 3 secunde.
Conceptul lansat în martie 2017 are un corespondent în actuala gamă de serie: modelul Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé, denumirea oficială a variantei cu patru uși a sportivului Mercedes-AMG GT. Rivalul lui Porsche Panamera.
Însă modelul de serie a avut în gam strict versiuni tradiționale, iar sistemul de propulsie hibrid prezentat pe concept se afla încă în punctul dezvoltării.
AMG devine Plug-in Hybrid
Pe parcursul anului trecut au apărut o serie de informații referitoare la primul plug-in hybrid Mercedes-AMG. Au existat și imagini realizate în timpul testelor. Iar de la începutul acestui an, avem datele oficiale.
În scurt timp, Mercedes-AMG va lansa o nouă versiune a lui AMG GT 4-Door Coupé. Numele variantei încă nu a fost confirmat în mod oficial, dar prin presă îl veți găsi sub indicativul GT 73.
Sistemul plug-in hybrid pregătit de divizia de performanță este asemănător cu cel anunțat odată cu prototipul Mercedes-AMG Concept din 2017. Cercul se va închide.
La baza sistemului de propulsie va fi un motor V8 care va fi asistat de un nou motor electric dezvoltat exclusiv de inginerii din Affalterbach. Motorul electric poziționat pe puntea spate va fi capabil să ofere o putere maximă de 204 cai putere (pentru 10 secunde, 95 CP în mod continuu), iar cuplul anunțat este de 320 Nm.
Motorul electric va acționa direct roțile de pe puntea spate (fără ca resursele să mai fie dirijate către transmisia automată cu 9 trepte și mai apoi către roți), iar acest lucru se va traduce prin performanțe îmbunătățite. În plus, energia motorului electric va putea fi transmisă și către puntea față, însă doar pentru o perioadă scurtă de timp în anumite momente (pierderi de aderență pe puntea spate în modul de rulare pur electric). Resursele necesare funcționării motorului electric vor fi stocate într-o baterie cu o capacitate de 6.1 kWh.
Din pachetul compact pregătit de constructorul german pentru puntea spate fac parte un diferențial și o transmisie automată cu două trepte controlată de un actuator. Schimbarea treptelor se face la circa 140 km/h, viteză care corespunde cu turația maximă a motorului electric (13.500 rpm).
În total, sistemul plug-in hybrid cu motor V8 va dezvolta peste 815 de cai putere și 1.000 Nm. În funcție de model, accelerația de la 0 la 100 km/h ar urma să aibă loc în mai puțin de 3 secunde. Astfel, Mercedes-AMG aduce în producția de serie promisiunile făcute în 2017.
Odată cu introducerea acestui sistem PHEV, nemții propun și un mod de rulare dedicat: Electric. În acest mod, hibridul plug-in va funcționa exclusiv pe baza resurselor oferite de motorul electric de pe puntea spate. Viteza de top în modul electric va fi de 130 km/h, iar valorile pentru autonomia electrică încă nu au fost comunicate (nu mă aștept la mai mult de 25-30 de kilometri, având în vedere capacitatea redusă a bateriei). Sistemul de propulsie va fi echipat și cu o tehnologie pentru recuperarea energiei la frânare, iar Mercedes-Benz spune că vor exista patru niveluri posibile de control, numerotate de la 0 la 3. Cel mai puteric mod de recuperare va permite conducerea cu o singură pedală (accelerezi pentru a crește viteza, ridici piciorul de pe accelerație și mașina decelerează puternic).
Al doilea sistem plug-in hybrid anunțat de Mercedes-AMG va avea în componență același motor electric de 204 cai putere plus motorul pe benzină de 2.0 litri M 139. Propulsorul pe benzină este același pe care îl întâlnim astăzi pe gama de compacte AMG (AMG A45, CLA AMG 45), însă odată cu viitorul sistem plug-in hybrid, nemții vor mai stoarce câțiva cai putere din cele patru pistoane. Cea mai puternică variantă a motorului M 139 oferă acum 421 de cai putere, însă viitoarea variantă va livra peste 450 de cai putere mulțumită unui sistem dezvoltat pornind de la tehnologia din Formula 1 denumită MGU-H (Motor Generator Unit Heat).
Primul model care va fi echipat cu sistemul plug-in hybrid cu motor de 2.0 litri și motor electric va fi noul Mercedes-AMG Clasa C. I-aș fi spus în continuare AMG C63, însă constructorul german nu a confirmat viitoarea denumire.
Mercedes-AMG Project One: hypercar electrificat cu motor de monopost de Formula 1
Aniversarea de 50 ani a celor de la Mercedes-AMG a mai venit cu un moment special: prezentarea prototipului Project One, un concept care a avut un singur scop: să aducă tehnologia din Formula 1 pe stradă.
Dezvoltat cu ajutorul inginerilor echipei de Formula 1 Mercedes-AMG Petronas, hypercar-ul gândit de nemți va fi tot un hibrid, dar echipat cu un motor V6 de 1.6 litri turbo, cu două motoare electrice amplasate pe puntea față și cu sistemele de recuperare a energiei Motor Generator Unit-Heat (MGU-H) și Motor Generator Unit-Kinetic (MGU-K), acestea două din urmă fiind preluate direct de pe monoposturile de Formula 1.
În total, sistemul hibrid de propulsie va genera peste 1.000 de cai putere. Pe tot parcursul anului trecut, nemții au organizat o serie de teste cu prototipurile, lansarea versiunii de producție fiind programată pentru acest an.
Doar 275 de unități vor fi produse, toate fiind deja rezervate. Nu-mi fac griji, nu aveam în plan să-l comand, mai ales că prețul anunțat s-a apropiat serios de 3 milioane de euro. Pot doar să sper că măcar un român a plasat deja comanda, iar după ce vor demara livrările să pot să admir hypercar-ul în galeriile Țiriac Collection.