BMW X7, cel mai mare SUV al mărcii germane, participă la Cars & Roads by Michelin, road trip-ul în cadrul căruia vizităm cele mai frumoase locuri ale României și testăm 7 dintre cele mai noi SUV-uri lansate pe piața din România.
Prezentat în octombrie 2018, cel mai mare SUV din gama constructorului bavarez și-a dorit să devină o alternativă pentru clienții care erau în căutarea confortului similar unui Seria 7, dar care își doreau un ambalaj exterior și mai impunător. Peste toate acestea, X7 venea cu alte două avantaje clare în fața lui Seria 7: era un SUV, ceea ce îl poziționa în cel mai popular segment al momentului, și putea fi configurat cu două locuri suplimentare.
Peste 5 metri de design bavarez
BMW X7 are 5.1 metri lungime, 2 metri lățime și e aproape la fel de înalt ca mine (1.805 milimetri). Dar peste toate aceste dimensiuni exterioare este ampatamentul de 3.105 milimetri, valoare pe care o traduci simplu: mult spațiu interior.
Designul lui X7 a fost croit după forma și asemănarea gamei de SUV-uri, peste care s-a presărat un pic de indecență. De ce spun asta? În momentul lansării, BMW a ținut să menționeze că X7 are cea mai mare grilă frontală din istoria mărcii germane. Iar în scurt timp, internetul a luat foc, mulți cârcotași luând cu asalt site-urile creatoare de meme. S-au vărsat multe glume pe tema grilei noi a lui X7. Lucru care nu a oprit însă mașinile să fie din ce în ce mai prezente în trafic.
De o parte și de alta a grilei masive se află farurile descrise de nemți ca fiind unele „slim” (acum îmi vin în minte toate reclamele la produse de slăbit). Standard, BMW X7 va fi echipat cu faruri full-LED, însă pe lista dotărilor opționale se află și farurile BMW Laserlight care pot să transforme orice drum secundar din satele din România într-un adevărat Las Vegas. În limita a 600 de metri, „aria” lor de acoperire.
În funcție de linia de echipare aleasă, luminile de ceață sunt poziționate fie la o palmă sub faruri, fie în buza spoilerului frontal.
Privit din lateral, X7 rămâne la fel de impunător. Linia plafonului coboară lin către partea posterioară, iar fluditatea conturului este dublată de barele de plafon. Linia de echipare Design Pure Excelence scoate și mai mult în evidență statura lui X7, cu o serie de elemente cromate amplasate sub grilă, în dreptul spoilerelor, pe pragurile laterale și în dreptul ramelor geamurilor. Pachetul M Sport renunță la elementele argintii în favoarea unor accesorii negre.
Standard, BMW X7 va fi echipat cu jante de 20 de inch, dar dacă derulezi lista de opționale vei ajungeușorla cele de 22 de inch. Așa cum vom avea și noi în road trip.
7 locuri standard
Cu X7, BMW a trasat noi direcții în ceea ce privește spațiul disponibil la interior. Standard, SUV-ul german va fi echipat cu 7 locuri, însă pe lista echipamentelor opționale vei descoperi accesorii care s-ar putea să te facă să renunți la bancheta clasică.
BMW spune că și cele două locuri de pe al treilea rând pot găzdui adulți chiar și pe parcursul drumurilor lungi. Pentru a nu-i speria pe cei care au senzații claustrofobe, BMW oferă un plafon generos din sticlă, iar pentru ultimele două locuri din mașină propune următoarele: zone laterale suplimentare din sticlă, suporturi pentru pahare și un spațiu pe care pasagerii își pot odihni brațele. Plafonul panoramic are trei elemente, iar parasolarul pentru secțiunea din spate va putea fi controlat și de pasagerii aflați pe ultimul rând.
Standard, al doilea rând de scaune oferă trei locuri, iar bancheta poate culisa pe o lungime de până la 14.5 centimetri. Toate scaunele sunt controlate electric, iar spătarele acestora pot fi ridicate sau coborâte prin apăsarea unor butoane. Poziția scaunelor de pe rândul central poate fi modificată (pe lungime și gradul de înclinare al spătarului), astfel încât accesul celor aflați în al treilea rând să fie și mai ușor.
În cazul în care îți dorești ca pasagerii din spatele șoferului să călătorească și mai confortabil, BMW oferă în locul banchetei clasice două scaune individuale. Aceastea vin cu aceleași setări ca cele ale ocupanților din față.
Cu toate cele trei rânduri de scaune ridicate, X7 va avea 326 de litri în portbagaj, însă odată ce ai culcat ultimele două rânduri vei obține până la 2.120 de litri. Suspensia pneumatică este standard și vei putea coborî garda la sol, astfel încât să nu-ți mai forțezi genunchii și vertebrele în momentul în care încarci bagajele pentru concedii. Tot standard este și capota portbagajului formată din două secțiuni, ambele controlate electric. Pachetul de opționale Comfort Acces introduce sistemul hands-free pentru deschiderea/închiderea portbagajului.
Șoferul și pasagerul din dreapta se vor bucura de scaune sport încălzite care pot fi comandate și cu funcții de ventilație și masaj. Pentru restul ocupanților, BMW oferă doar sistemul de încărlzire a scaunelor.
Climatizare pentru toți
În configurația standard, X7 va fi echipat cu un sistem de climatizare pe patru zone. Pe lista echipamentelor opționale, BMW introduce un sistem de climatizare cu cinci zone care adaugă un panou de control și guri de ventilație pentru pasagerii aflați pe ultimul rând de scaune.
Pachetul Ambient Air oferă ionizarea aerului care pătrunde în habitaclu plus parfumarea acestuia (există 8 arome din care să alegi). Iar pentru ca băuturile tale să aibă temperatura potrivită, BMW a pus pe lista opționalelor și suporturi pentru pahare încălzite și răcite pe tunelul median, între ocupanții din față.
Sistemul de iluminare ambientală cu LED trasează linii clare la nivelul median al habitaclului, iar atunci când descui/încui mașina se activează sistemul Welcome Light Carpet (pentru ca tu să vezi pe unde calci înainte să urci sau să cobori din mașină).
Sistemul audio disponibil standard are 10 difuzoare, dar așa cum deja ne-am obișnuit, BMW ascunde surprize semnate de Harman Kardon (16 incinte) și Bowers & Wilkins (20 de difuzoare și 1.500 wati).
Pachetul Rear Seat entertainment professional (sistem gândit exclusiv pentru pasagerii din spate) include două ecrane tactile de 10.2 inch, un DVD player capabil să citească discuri Blu-ray, două porturi USB, un port HDMI și două jack-uri de 3.5 mm pentru căști. Pasagerii aflați pe ultimul rând de scaune vor primi și ei două porturi USB.
Ecrane și actualizări over-the-air
În noua eră a automobilului, constructorii au început să se întreacă și în dimensiunile ecranelor de la interior. Fiecare inventează soluții cu care să atragă și mai mult clienții: de la deja banalele ecrane centrale asemănătoare cu tabletele până la planșe de bord îmbrăcate complet în ecrane.
În cazul lui X7, BMW a mers pe linia generală pe care clienții deja o cunoșteau: un instrumentar digital de bord și un ecran tactil integrat în partea superioară a consolei centrale. Ambele ecrane au o diagonală de 12.3 inch.
Sistemul de infotainment a fost echipat cu sistemul de operare BMW 7.0, ceea ce se traduce printr-un meniu și mai prietenos cu elemente introduse din lumea telefoanelor mobile. În plus, sistemul permite acutalizări de tip over-the-air.
În cazul în care te simți vreodată singur, BMW are soluția: un copilot virtual. Îl poți ruga să-ți seteze navigația pentru o viitoare destinație, să crească temperatura în habitaclu sau să-și spună ce autonomie are mașina. Ca să-l activezi, tot ce ai de făcut este să rostești cuvintele “Hey BMW”. Numele asistentului poate fi schimbat, iar în loc de “Hey BMW”, îl vei putea striga “Hey X7”. Sunt convins că până la final veți propune o listă lungă cu glume pentru subiectul: cum mi-aș boteza asistentul din BMW.
Tot cu ajutorul asistentului virtual vei putea porni funcția denumită Caring Car. Aceasta include patru programe de relaxare sau înviorare predefinite: Executive, Expressive, Private și Wellbeing. Sistemul de climatizare, masajul, încălzirea/ventilarea scaunelor, nivelul de parfum eliberat în habitaclu și muzica fac parte din arsenalul fiecărui program al funcției Caring Car.
Mașina care știe să meargă singură cu spatele
BMW acordă o importanță deosebită sistemelor de siguranță și asistare, iar pe X7 nu putea fi ignorat acest aspect. Standard, SUV-ul cu 7 locuri va fi echipat cu un sistem cruise control cu funcție de frânare și cu un sistem de frânare automată de urgență capabil să detecteze pietoni sau bicicliști.
Opțional există un sistem cruise control cu funcție Stop&Go. Acesta nu doar că menține și adaptează viteza în funcție de trafic, dar va frâna până la 0 km/h și va pune mașina în mișcare în mod automat. Dacă mașina din față pornește în mai puțin de 30 de secunde, X7 pleacă de pe loc în mod automat. Altfel, pentru reluarea programului va fi nevoie de un impuls venit din partea șoferului. Cea mai avansată variantă a sistemului cruise control va fi echipată și cu un asistent capabil să mențină banda de rulare și să monitorizeze traficul de pe celelalte benzi.
Sistemele Park Distance Control și Parking Assistant sunt standard, ceea ce înseamnă că X7 va putea executa, de unul singur, anumite manevre de parcare. În plus, clienții vor putea comanda una dintre cele mai interesante funcții disponibile în acest moment în gama nemților. Se numește Revesing Assistant și poate memora ultimii 50 de metri parcuși cu o viteză de până 36 km/h. Tu controlezi accelerația și frâna, iar el va controla direcția. Îți va fi util atunci când ești pe o străduță îngustă și trebuie să mergi cu spatele.
6 sau 8 cilindri
Încă din momentul lansării, BMW X7 a fost disponibil atât cu motoare diesel, cât și cu unități pe benzină. Inițial, nemții au propus trei versiuni pentru publicul din Europa: X7 xDrive40i, X7 xDrive30d și X7 M50d.
Cu excepția variantei pe benzină xDrive40i, restul motorizărilor lansate în urmă cu aproape trei ani au fost eliminate din gamă. Știu, mulți au suspinat după acel diesel cu patru turbine de 3.0 litri ascuns sub indicativul M50d. În cazul lui X7, propulsorul dezvolta 400 de cai putere și 760 Nm, iar momentul retragerii de pe piață a fost marcat cu o ediție specială: X7 M50d Final Edition, varianta fiind disponibilă și în România.
În acest moment, X7 poate fi comandat în trei variante: X7 xDrive40i, X7 M50i și X7 xDrive40d.
BMW X7 xDrive40i este cea mai accesibilă variantă de motorizare: 88.019 euro. Motorul pe benzină de 3.0 litri cu șase cilindri dezvoltă 333 de cai putere între 5.500 și 6.250 rpm, și 450 Nm începând cu 1.600 rpm. Acesta este asistat și de un sistem mild-hybrid la 48V care în anumite momente plusează cu încă 11 cai putere. Cu transmisia automată cu 8 trepte și cu sistemul de tracțiune integrală (ambele disponibile standard), X7 xDrive40i poate accelera de la 0 la 100 km/h în 6.3 secunde. Viteza de top se oprește în dreptul valorii de 243 km/h.
Varianta X7 M50d a fost înlocuită de X7 xDrive40d, motorul pe care-l vor testa cei 14 jurnaliști pe lungimea celor 2000 de kilometri din Cars & Roads. Motorul de 3.0 litri diesel este asistat de un sistem mild-hybrid la 48V și dezvoltă 340 de cai putere la 4.400 rpm și 700 Nm între 1.750 și 2.250 rpm. Timpul pentru 0-100 km/h este de 6.1 secunde, iar viteza de top este de 245 km/h. Prețul de bază al acestei variante este de 88.138 de euro.
Vârful de gamă se numește X7 M50i, iar sub capota acestuia se află un V8 de 4.4 litri gata să-ți încânte simțurile cu cei 530 de cai putere disponibili între 5.500 și 6.000 rpm. Cuplul motor de 750 Nm va fi disponibil între 1.800 și 4.600 rpm. În acest caz, sprintul 0-100 km/h se desfășoară în doar 4.7 secunde, valoare demnă de un supercar al anilor ’90. Și asta în condițiile în care X7 M50i cântărește 2.5 tone. În baza vechiului gentlemen’s agreement dintre Audi, BMW și Mercedes-Benz, viteza de top a SUV-ului este limitată electronic la 250 km/h.