Pentru 7.500 €, noul tău 911 poate să poarte pe capotă propria-ți amprentă. Nu știu dacă am mai auzit până acum de o metodă de personalizare mai… personală. Mă rog, mai personal de atât ar fi să-ți cel mai reușit selfie pe capotă, dar Porsche — din fericire — nu lucrează chiar așa. Există standarde, unele pe care Porsche singur și le-a creat prin Exclusive Manufaktur. Și nu pot spune cu mâna pe inimă că nu ar răspunde provocării de a-ți personaliza mașina cu propria-ți față, dar sunt convins că dacă ar face asta ar veni cu sugestii despre cum ar trebui făcută asta ca să arate bine. Și să fie făcută conform standardelor de calitate — aici nu există compromisuri.
Spre exemplu, în cazul personalizării cu amprentă, cei 30 de specialiști care lucrează în centrul Exclusive Manufaktur din Zuffenhausen se asigură că aceasta nu va putea fi folosită în scopuri ilicite. Prin decuparea amprentei sub forma unei dungi transversale, se asigură că aceasta nu va putea fi replicată dar și că semnătura ta nu va arăta ca un porc din cerneală — toți care au pus mâna pe un stilou înțeleg ce zic aici — trântit pe capotă. Cu alte cuvinte, specialiștii Porsche vor face ce-ți dorești tu, dar o vor face cum vor ei. Și nu există pierzători în afacerea asta.
Personalizat din naștere
Porsche Exclusive Manufaktur este un departament specializat în personalizare extinsă, în cazul în care clientul vrea mai mult decât ce se găsește în configuratorul standard al unui model. Personalizare exclusivă. Manufacturată. Conceptul nu este nou — mai toți producătorii de lux oferă personalizare „pe comandă” — însă pentru Porsche are o familiaritate deosebită: dacă te gândești că până și primul său model, 356, a debutat ca un Beetle îmbunătățit.
Programul de personalizare Exclusive, al cărui nume a fost completat ulterior cu „Manufaktur”, a luat naștere oficial în 1986, când cei de la Porsche erau deja sătui să tot pună asteriscuri cu „dar clientul mai vrea și asta” la comenzile de 911. Exclusive Manufaktur nu a fost un experiment, ci un răspuns concret la o cerere la fel de concretă.
Pentru că experimentele au început, de fapt, încă din anii ’50. Inițial priveau sporirea performanțelor, pentru că cei care își cumpărau Porsche voiau să se și înscrie cu ele în competiții. Atent la nevoile clienților, producătorul din Stuttgart-Zuffenhausen le-a venit în întâmpinare acestora cu versiuni RS și RSR, pregătite încă din fabrică pentru tururi pe circuit.
Odată cu popularitatea — și în ton cu vremurile —, Porsche a început să primească, începând cu anii ’60, un aflux de clienți care urmăreau să-și facă mașinile mai luxoase. Mai elegante. Diferite. Sigur, asta nu înseamnă că nu era cerere pentru mașini sport: în anii ’70, Porsche avansase până în punctul în care avea departament specializat pentru competiții. În 1978, acesta a fost botezat Special Requirements, și se ocupa de versiuni exclusive ale modelelor de serie, care primeau îmbunătățiri la motor și tren de rulare, în mare parte.
Sportivitatea și rafinamentul au evoluat, deci, în paralel, iar în 1986 Porsche a devenit primul producător din lume care să înființeze un departament dedicat exclusiv personalizării; atunci, fițuicile cu asteriscuri au devenit catalog oficial de dotări opționale, care a crescut de-a lungul ultimelor trei decenii la până peste 600 de oferte.
Crearea de versiuni exclusive ale modelelor de serie a rămas una dintre responsabilitățile acestui departament. Din când în când, ne reamintește, prin exemple concrete, cu ce se ocupă. Spre exemplu, ediția Heritage Design a lui 911 Targa 4S îmbracă nu doar culorile exterioare cu care a fost oferit modelul în anii ’50 și ’60, dar primește, la interior, combinații de culori și materiale care amintesc de acele vremuri. Cum ar fi catifeaua de pe scaune și de pe aripile ușilor. Sau siglele aurite de pe montanții argintii.
Porsche Exclusive Manufaktur. Unul dintre cele 100
Cu toate că oricine cu dare de mână și cu dorința de a-și personaliza mașina, nu poate face asta oriunde. Există doar 100 de reprezentanțe Porsche în lume certificate ca parteneri Exclusive Manufaktur, adică locuri unde poți vedea, atinge și poți primi consultanță în personalizarea suplimentară a viitorului tău Porsche. Una dintre aceste reprezentanțe este în România, la București.
Titlul devine și mai mai valoros dacă-l pui în contextul exclusivității EM: doar 10% dintre dealerii Porsche din întreaga lume pot fi certificați ca parteneri Exclusive Manufaktur. Există undeva în jur la 650 de showroom-uri Porsche în lume, ceea ce înseamnă că reprezentanța de la București se află printre cele care depășesc cota.
Și să demonstrezi că ai un showroom capabil să devină centru EM este suficient în primă instanță, însă standardele trebuie ținute la cote înalte an de an: performanța fiecărui centrul Exclusive Manufaktur este evaluată an de an, așa că ce e dat poate fi luat. Iar peformanța nu ține doar de vânzări, ci mai degrabă de standardele de calitate a serviciilor și cele de spațiu.
Pentru că, altfel, dezirabilitatea pentru brand e mare. 40% dintre exemplarele de 911 vândute vreodată au fost configurate folosind catalogul special. Media a fost crescută în ultimii ani: 9 din 10 clienți de 911 bifează măcar o opțională din catalogul EM. Raportul se păstrează și dacă vorbim de clienții Porsche (nu doar de 911) din România.
Cumva, e normal: un Porsche este oricum o declarație. Ar fi păcat să nu fie o declarație făcută în stil propriu, prin culori și materiale deosebite. Prin programul de personalizare Exclusive Manufaktur ai de ales între sute de combinații, iar consultanții EM te ajută să o găsești pe cea potrivită stilului tău. Dacă prin absurt nu găsești, în catalogul EM, ingredientele neceare, Porsche îți poate croi (chiar literalmente, dacă vorbim de interior) mașina fix după specificații.
Vrei să îți îmbraci 911 în nuanța groz? (Să nu faci asta, e groaznic). Duci mostra de culoare la Porsche, artizanii Exclusive Manufaktur o transformă în vopsea, apoi se asigură că poate fi aplicată acolo unde dorești tu să fie aplicată. Orice se poate, cât timp ai răbdare: o culoare specială făcută după mostră prelungește timpul de așteptare până la 6 luni.
O așteptare care merită.