Cars & Roads by Michelin: Amfiteatrul viselor

Prima zi a road trip-ului Cars & Roads by Michelin ne-a reamintit de vremurile în care călătoriile nu erau un subiect tabu. Punctul culminant s-a consumat într-un decor străjuit de Bucegi și Piatra Craiului.

Alarma telefonului răsună între pereți. E 5:30 și încăperea începe să înghită din ce în mai multă lumină. Apăs pe bâjbâite pe butonul care transformă apa și boabele de cafea în licoarea magică gata să-mi pună sinapsele în mișcare. A trecut mult timp de când n-am mai simțit adevărata răcoare a dimineții de dinaintea unui road trip. Și nu pentru că nu ar fi existat oameni care să inventeze aventuri frumoase, ci pentru că, de peste un an, lumea a intrat într-un moment de respiro.

E ziua plecării în Cars & Roads by Michelin, road trip-ul pe care l-am planificat de câteva luni și care ne va purta, preț de opt zile, pe cele mai frumoase drumuri din Transilvania. E mai mult decât un road trip, e o aventură și un test drive prelungit cu 7 dintre cele mai noi SUV-uri lansate în România. În spatele instrumentarelor digitale de bord și a camerelor foto se vor afla 18 jurnaliști auto și fotografi de la 10 publicații de profil din țară.

Câteva minute trecute peste ora 8, iar cele 7 SUV-uri care iau parte la Cars & Roads by Michelin înghițeau cu sete seva magică MOL EVO a pompelor, în timp ce oamenii din spatele volanelor își ridicau nivelul glicemiei cu produsele Fresh Corner din benzinăria Mol de pe Șoseaua București-Ploiești.

Ne-am așezat în perechi și am pus piciorul (sau mai bine zis, anvelopele) pe asfaltul autostrăzii București – Ploiești pentru a da ocazia fotografilor Ciprian Mihai și Bogdan Paraschiv și videografului Marius Dobrescu să surprindă câteva cadre cu soarele dimineții și rapița proaspăt înflorită. Ai putea trasfera oricând imaginile astea pe pânză în ulei.

Cei 62 de kilometri ai autostrăzii s-au scurs rapid, iar fiecare dintre cele șapte SUV-uri au urmat drumul către munți. Deși te-ai aștepta ca faimosul DN1 să pună bețe-n roate oricui încearcă să-l traverseze într-o zi de vineri, zeița Fortuna a vărsat din Cornul Abundenței asupra petecului de asfalt dintre Carpați și a făcut ca drumul până la Moieciu să treacă cât ai clipi.

Asfaltul s-a terminat, însă aventura de astăzi a celor 7 SUV-uri continuă pe un drum forestier. Sunt puțin peste 4 kilometri până la Amfiteatrul Transilvania, locul în care vom face singurul popas al zilei. Am urcat și am tot urcat, însă a meritat fiecare baltă cu noroi luată în plin de anvelopele Michelin și fiecare șleau încălecat. Odată ajunși pe platoul străjuit de umerii munților Bucegi și Piatra Craiului descoperi un peisaj pe care l-ai putea pune oricând în paralel cu imaginile pe care austriecii sau elvețienii le folosesc pentru promovarea stațiunilor turistice.

Și după o astfel de drumeție, merită să te pierzi cu firea, să tragi puternic aer în plămâni, să uiți pentru câteva ore de agitația zilnică și să visezi. Ca în romanul lui Marin Preda, timpul avea răbdare. Iar noi, cei 18 jurnaliști auto și fotografi, ne-am pierdut în gusturile bucatelor tradiționale stinse dulce cu sevă de mesteacăn. În tot acest timp, SUV-urile road trip-ului au rămas tăcute în parcare. Să fiu sincer, printre noi au fost și câțiva care au ales să scurteze pauza și să pregătească imaginile din acest material.

Munții au fost decorul unor ședințe foto rapide (n-au declanșat doar aparatele profesionale, ci și obiectivele telefoanelor Nokia 8.3 5G) iar la ora la care într-o zi normală Bucureștiul freamătă și geme, noi am pornit către punctul final al primei zile: hotelul Monte Cervo din Covasna. Vârfurile acoperite de zăpadă s-au pierdut rapid în retrovizoare, iar cei 4 kilometri de drum forestier ne-au mai oferit un mic răgaz de la forfota cotidiană.

Acum, e rândul celorlați să vă împărtășească impresiile despre cele 7 SUV-uri ale road trip-ului Cars & Roads by Michelin. Le luăm în ordinea din catalog.

Adrian Mitrea (0-100.ro) despre BMW X7 xDrive40d

X7 este dovada că marca BMW merita un GLS, Navigator sau Range Rover al său. E un model care vine fără un background, fiindcă n-a existat o generație precedentă, dar care se instalează sus de tot la orice capitol: spațiu, performanțe, dinamică, finisaje, sonorizare, software. Totul e la superlativ.

E impresionant nu pentru că-i zice X7, ci pentru că e un BMW. Trup și suflet. O declinare a tot ce înseamnă BMW, oferit în cel mai mare “pachet” de până acum.

De la București la Monte Cervo (Covasna), pe 280 de kilometri, acest BMW X7 xDrive 40d (340 CP, 700 Nm) de peste 2.5 tone s-a mulțumit cu un consum mediu mixt de 10.2 l/100 km.

Sebastian Toma (Auto Bild) despre DS 7 Crossback E-Tense

DS Automobiles a pregătit și o variantă hibridă plug-in a lui DS7 Crossback, iar rezultatul este cel puțin interesant. Pe un traseu de 300 de kilometri pe care l-am abordat cu rezervorul de carburant plin și acumulatorul la 50% la plecare, am avut un consum mixt de 7.4 litri la sută, împreună cu o viteză medie de 54 km/h.

Am trecut prin toate modurile de condus ale acestui model, iar Comfort pare a fi cel în care se simte cel mai bine în contextul drumurilor românești. Jantele de 19 inch diametru ne-au dat emoții pe zonele pietruite care duceau spre Amfiteatrul Transilvania, dar suntem fericiți să vă spunem că au ajuns tefere la destinație. Probabil că un set de jante de 18 inchi ne-ar fi asigurat o călătorie și mai confortabilă prin țara noastră, dar în acest caz ne-am mulțumit cu scaunele față ventilate și cu funcție de masaj pentru a ne face călătoria mai plăcută.

În contextul acestui traseu și al consumului obținut fără să ne străduim, versiunea hibridă plug-in a lui DS7 Crossback are potențialul de a elimina dorința pentru un diesel, odată ce treci peste prețul de achiziție.

Cristiana Oprea (cristianaoprea.ro) despre Hyundai Tucson hibrid

Cars & Roads a început cum nu se poate mai bine: explorând atât locurile magice din România, cât și noul Hyundai Tucson, o mașină care ne-a făcut curioși pe toți jurnaliștii prezenți în tur. Am fost prima care a avut ocazia să dea verdictul pentru noul Tucson și pot să spun că m-a impresionat. Nu are nicio legătură cu generațiile anterioare: versiunea hibridă testată de mine se numește HEV 1.6 T-GDI și este un duo imbatabil de motor pe benzină cu unul electric de 44.2 kW, deci un sistem care oferă putere maximă de 230 CP și cuplu de 350 Nm. De ce spun imbatabil? Pentru că este o mașină de 1.7 tone, încăpătoare, confortabilă, care a consumat în cei 280 de kilometri de astăzi doar 6.9 litri/100 kilometri (și da, am mers pe Sport cu ea) – iar prețul final este de doar 38.663 euro cu promoția Hyundai. Nici nu îți bați capul cu stațiile de încărcare, dar beneficiezi de avantajele unei mașini mai prietenoase cu mediul, cum ar fi parcarea gratuită.

Este plăcută în oraș, pentru că știe să meargă și exclusiv folosind motorul electric, iar atunci când ești la drum lung același motor te ajută să ai o accelerație instantanee, dar în același timp fină și silențioasă, pe care nu o poți obține din motoarele termice. Are o suspensie confortabilă și un interior pe măsură, cu scaune de piele încălzite și ventilate, sistem multimedia cu Apple CarPlay, sisteme avansate de asistență și siguranță (recunosc însă că aș fi vrut uneori să dezactivez Lane Assist-ul) și o trapă panoramică superbă. La exterior, grila redesenată în care sunt încastrate luminile de zi full LED sub forma unor aripi este centru de atracție, iar silueta în întregime reflectă atitudinea acestui nou Hyundai Tucson – inovator, dinamic și totodată primitor. Este un pachet complet, greu de bătut, dar privesc cu entuziasm spre zilele următoare.

Andrei Știrbu (autocritica.ro) despre Kia Sorento hibrid

Am profitat de faptul că în prima parte a drumului nu am fost eu la volan, așa că m-am făcut comod pe locurile din spate. Și nu este deloc greu să-ți găsești locul în noul Kia Sorento, pentru că spațiul este impresionant. Ampatamentul de 2,8 metri ar trebui să te pregătească pentru asta, dar cumva Sorento reușește să fie mai mare chiar și de decât te-ai aștepta. Nu zic acum că am vorbit mai tare cu cei de pe locurile din față, dar la un moment dat Cornel m-a întrebat de ce rag așa. De vină era și muzica lui, nu zic.

Ca pasager, ultima parte a drumului a fost urcarea către Amfiteatrul Transilvania, un colț de rai cocoțat pe un vârf de deal pe care-l poți accesa parcurgând un drum neasfaltat. Abia aici Sorento și-a adus aminte că e o mașină mare și că suprafețele puternic neregulate nu-i fac bine la încheieturi.

Altfel, pe asfalt este în elementul ei, procesând în mod satisfăcător denivelările. Sorento dispune de șase moduri de rulare, iar motorul și transmisia se mulează după acestea. Trei dintre ele sunt pentru situații aparte — zăpadă, noroi, nisip —, iar celelalte pentru situații uzuale: Eco, Sport și Smart. Cel din urmă adaptează comportamentul mașinii după cel al șoferului.

Dintre cele trei moduri uzuale, preferatul meu a fost Smart, pentru că este, ei bine, smart. Am luat mașina cu un consum de 8.0 l/100 km, după 100 de kilometri a scăzut la 7.7 l/100 km. În primul rând pentru că am mers mai mult la vale decât colegul de echipă Cornel, apoi pentru că sistemul hibrid se dovedește util dacă și tu conduci astfel încât să nu fii nevoit să apești frâna.

Ca tehnologii, Sorento îți fură ochii (cadranele virtuale se transformă în oglinzi retrovizoare atunci când semnalizezi!); la fel se întâmplă și la materiale. Dacă o vezi ca pe o mașină premium, s-ar putea să fii dezamăgit. Altfel, este o ofertă mai mult decât generoasă și cu un preț atractiv. Adică ce știe Kia să facă cel mai bine. Sorento este un alt exemplu că i-a ieșit.

Constantin Ciobanu (Adevărul Auto) despre Mazda CX-30 Skyactiv-X 100th Edition

Dacă te uiți pe fișa tehnică, zici că ai tras bățul scurt. Un fel de crossover, alb, motor de 2 litri benzină aspirat, ba pardon cu aprindere prin compresie, dar nu este diesel – stai că nici așa nu este corect – aprindere prin compresie asistată de scânteie, cutie manuală, 184 CP. Sunt șanse să persiste impresia de băț scurt și în primii kilometri la volanul acestui Mazda CX-30. Dar trec peste faptul că este o ediție aniversară care se laudă cu o vopsea specială, cu un logo dedicat, că toată cromatica este inspirată de cea a modelului Mazda R360 din 1960. Da, la câtă matematică știu, din 1960 și până acum parcă nu ar fi 100 de ani, dar Mazda s-a înființat în 30 ianuarie 1920, prin urmare chiar este cu +1 peste 100.

Și din start afirm că este cea mai agreabilă din spatele volanului pentru cineva care iubește condusul, chiar și acel condus cu note sportive. Este cea mai ușoară din gașcă, următorul model este cu +200 kilograme mai greu decât modelul nipon. Are o dezinvoltură plăcută în a se înscrie pe viraje, simți că face acest lucru nativ, fără a fi dopată cu electronică pentru a reuși acest lucru.

Vrei portofel durduliu, nu sări de 2.500 rpm, hai 3.000 rpm. Și vei avea un motor pe benzină care funcționează ca un diesel, și consumul va fi pe măsură. Vrei toți cei 184 CP, urcă în ture, motorul își va schimba modul de funcționare și va avea aprindere prin scânteie. Consumul mediu: 7.2 litri/100 de kilometri.

Dan Scarlat (Top Gear) despre Mercedes-Benz GLB 250 4Matic

SUV-ul corespondent clasei B este frate de platformă tehnică al lui GLA, dar la o lungime de 4,63 metri se apropie foarte mult de modelul mai mare, GLC. Mai mult, datorită plasării transversale a motorului, spațiul interior este foarte generos și permite inclusiv alegerea unei configurații cu 7 locuri.

Am mai apreciat și în acest caz interiorul retro-futurist al modelelor compacte Mercedes-Benz, cu aeratoarele sale de tip turbină și planșa comună a celor două ecrane de la bord (instrumentarul plus sistemul de infotainment), precum și performanțele motorului pe benzina de 2,0 litri și 224 CP ce echipa această versiune GLB 250.

Nu la fel de mult suntem fanii ieșirilor false de evacuare din parașocul spate, sau al sistemului brutal de revenire pe bandă la depășirea accidentală a liniei continue. Dar nimeni nu e perfect.

Tudor Rus (douălocuri.ro) despre Suzuki Across plug-in hybrid

Dacă ar fi să-l descriu pe Suzuki Across într-un singur cuvânt, aș alege „surprinzător”. Road trip-ul de la București la Covasna via Amfiteatrul Transilvania ne-a dus practic pe toate tipurile de drum, de la autostradă la căi de acces forestiere.

Sistemul hibrid plug-in pe care Across l-a primit din parteneriatul dintre Suzuki și Toyota este reglat fin, motiv pentru care Across se deplasează cu o lejeritate, mă repet, surprinzătoare. Pe lângă rularea lină, Across are competențe și într-o zonă în care hibridele cu CVT nu prea sunt premiante: livrarea puterii.

OK, o să-mi spuneți că cei 306 CP proveniți din mariajul dintre benzinarul de 2.5 litri și cele două motoare electrice ar trebui să fie mai mult decât suficienți – și chiar sunt. Dar finețea vine din felul în care CVT-ul duce puterea la roți: fără prea mult zgomot, fără smucituri, fără senzația că apeși pedala de accelerație în van. A, și poți rula în modul pur electric cam 75 de kilometri, iar consumul afișat de computerul de bord la destinație a fost de 5.5 l/100 km.

Dacă am și lucruri de criticat? Am, iar ele vin de la interior, unde grafica sistemului multimedia e ușor învechită și materialele provin clar dintr-o filozofie a trăiniciei. Across îi lasă pe alții să se preocupe de stil, deci accentul pică pe simplitate și rezistență la uzură. Cu alte cuvinte, plasticele tari nu ar trebui să mire pe nimeni.

Reversul medaliei este că pe modelul condus de noi, echipare de top Luxus, scaunele (încălzite) s-au prezentat extrem de moi și primitoare. Iar dacă simțeați nevoia unui contrast și mai puternic, fix acest model costă 50.150 de euro, pentru mulți un preț ciudat de pronunțat în aceeași propoziție cu Suzuki.

Atmosfera în Cars & Roads by Michelin: ziua 1