Test drive: Subaru Forester e-Boxer

Subaru nu a murit și nici nu se predă. Deși nu mai are vizibilitatea de altădată, marca japoneză este în continuare importată în România și are în ofertă câteva modele interesante. Acestea este SUV-ul Forester e-Boxer.

Cine este și ce vrea Subaru Forester e-Boxer de la noi?

Este principalul model din actuala gamă Subaru, un SUV născut acum mai bine de 24 ani sub forma unui break robust. De-a lungul a cinci generații, Forester a evoluat de la break-ul robust la un SUV compact în toată regula. Cea mai nouă generație s-a lansat în 2018, dar Subaru a rămas fidel principiilor sale de bază: tracțiunea integrală permanentă și motorul pe benzină boxer (cilindri amplasați orizontal). La aceste principii se adaugă sistemul hibrid e-Boxer, o interpretare proprie a electrificării, și pachetul de tehnologii EyeSight, care combină majoritatea funcților de siguranță activă de pe această mașină.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Pentru presa auto din România, Subaru a făcut o pauză destul de importantă. Marca din Japonia a fost afectată destul de serios de criza economică din 2008-2010, iar importatorul și-a redus atunci activitățile. Ultimul Subaru Forester cu care am luat contact este generația a treia, cea din 2009, când Subaru introducea popularul motor boxer diesel, primul de acest fel. De atunci și până astăzi, Subaru a renunțat la diesel, mizând acum exclusiv pe motoarele boxer pe benzină cu sau fără sistem hybrid, iar în curând pe full-electric (Subaru Solterra va fi primul model electric al mărcii și vine în 2022).

Revenind la modelul nostru, generația anterioară Forester s-a produs între 2012 și 2018 și a fost prima care a adoptat actualul stil de design al mărcii. Cu linii ceva mai angulare și detalii mai complexe, Subaru renunța la liniile fluide care consacrau marca japoneză în era sa de glorie, când numele era sinonim cu performanța în motorsport, mai ales în Campionatul Mondial de Raliuri (WRC). Generația a patra folosea motorul boxer aspirat de 2.5 litri și 170 CP ca motor principal, ulterior primind și motorul boxer 2.0 de 150 CP. Au existat și variante 2.0 turbo de 240 CP, dar și diesel boxer cu 147 CP.

Pe noua generație, care beneficiază de o platformă complet nouă numită Subaru Global Platform, lucrurile s-au simplificat din punctul de vedere al motorizărilor: Forester poate fi comandat acum exclusiv în varianta e-boxer. Acesta este un sistem full-hibrid clasic, fără alimentare la priză, format din motorul boxer de 2.0 litri și un motor electric de 17 CP și 66 Nm amplasat în cutia de viteze CVT. Acesta din urmă este alimentat de o baterie de 0.57 kWh și permite rularea în mod full electric la viteze mici. Poți traversa o parcare subterană și poți să faci manevrele de parcare full electric. Însă, spre deosebire de alte modele concurente, nu există un buton EV, modelul Forester e-Boxer alegând el momentele când poate funcționa electric. 

Cu cine se bate pe piața din România?

Concurența este extrem de acerbă în segmentul SUV în care activează și Forester. Avem modele de dimensiuni similare practic de la aproape toți constructorii care sunt prezenți pe piață. Însă nu sunt foarte mulți care oferă pachetul lui Forester: tracțiune integrală permanentă și sistem de propulsie hibrid. Avem Toyota RAV4, Honda CR-V Hybrid, Hyundai Tucson și viitoare generație Kia Sportage. Soluția cu sistem de propulsie hibrid clasic este preferată în special de constructorii asiatici.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Așa cum am stabilit deja mai sus, pentru actuala generație Subaru Forester există o singură variantă de motorizare: e-boxer 2.0 benzină de 150 CP. Poți alege doar nivelul de echipare dintre cele trei disponibile: Active, Style și Premium. Modelul nostru de test a venit în echiparea medie Style, care are cam tot ce îți poți dori în echiparea de serie. Lipsește doar sistemul audio de top Harman/Kardon și tapițeria de piele.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Motorul boxer trezește multe amintiri plăcute la pornire. Sunetul bolborosit și acele instrumentelor analogice de bord care se dau peste cap te duc imediat cu gândul la faimosul model Impreza și versiunile lui de top WRX și WRX STI. Subaru păstrează acest spirit, chiar dacă l-a electrificat cu ajutorul sistemului hibrid al modelului Forester e-Boxer. Chiar dacă motorul electric nu are o baterie prea mai la dispoziție, aceasta ajută la reducerea consumului de carburant, a emisiilor poluante și permite chiar deplasarea cu ajutorul puterii electrice la viteze reduse. Cifrele oficiale de consum sunt 6.7 litri/100 km (combinat), 6.4 litri/100 km (extra urban) și 7.4 litri/100 km (urban). Motorul boxer este însă ceva mai gurmand față de alte motoare similare, iar consumul înregistrat de computerul de bord de-a lungul celor trei zile de test a fost de 8.5 litri/100 km.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Subaru Forester e-Boxer este o mașină perfect adaptată uzului polivalent. Este suficient de compact pentru a se descurca bine în oraș, se poate întinde confortabil la drum, iar dacă asfaltul se termină, tracțiunea integrală te va duce fără probleme la destinație. Cei 150 CP sunt suficienți pentru a mișca cu vigoare decentă cele 1.7 tone ale mașinii. Puterea este livrată liniar, dar motorul pare să aibă mereu resurse. Pe volan există un buton care modifică ”harta” motorului, schimbând din modul Intelligent în cel Sport. În Sport, răspunsul accelerației se ascute, sunetul specific devine mai rotund, iar accelerația de la 0 la 100 km/oră se face în 11.8 secunde.

Transmisia automată este un CVT care reacționază mult mai plăcut față de stilul cu care acest tip de cutie ne-a obișnuit de-a lungul timpului. Avem și clapete pe volan și un mod manual, cutia cu variație continuă putând „mima” șase trepte dacă cel de la volan simte nevoie să schimbe manual.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Forester este o mașină de familie, iar accentul a fost pus confort. Subaru reușește să facă, însă, acest lucru fără ca SUV-ului să devină o ”barcă” care se înclină excesiv pe viraje, acolo unde vom simți însă ruliul caroseriei, mai ales dacă exagerăm cu pedala de accelerație.

Suspensia a fost reglată să filtreze orice denivelare, pentru ca cei din interior să aibă parte de o călătorie foarte confortabilă. Pe lângă confort, Forester excelează și la capitolul tracțiune în condiții de aderență redusă. Toate modelele Subaru (mai puțin coupe-ul BRZ) folosesc sistemul de tracțiune integrală Symmetrical All Wheel Drive. Tracțiune integrală permanentă îți un sentiment de siguranță în orice condiții, chiar dacă asfaltul e ud, sau acoperit de zăpadă, sau dacă drumul nu este asfaltat sau plin de noroi.

Cum ți se pare designul exterior?

Poate că nu este cel mai atrăgător SUV din domeniu în ceea ce privește designul, dar vei știi cu siguranță că în fața ta e un Subaru. Designul este japonez, cu multe linii drepte și unghiuri atipice, filosofia mărcii nipone fiind simplă: forma urmează funcția. Pentru cei mai mulți, Forester va trece neobservat, dar cunoscătorii și pasionații vor întoarce imediat capul, mai ales că nu mai sunt chiar atât de multe modele Subaru pe străzile noastre. Partea frontală este dominată de o grilă puternică cu sigla specifică mărcii încadrată de două faruri mari. Designul inspiră soliditate, iar geamurile sunt mult mai mari față de orice alt SUV similar.

Cum sunt materialele la interior?

Solide. Astă e cuvântul care îți vine în minte după ce te-ai instalat la volan. Plasticul este solid, dar de calitate, și totul dă senzația că va rezista extrem de bine testului timpului. Și, în general, așa se și întâmplă dacă ne uităm ce rulaje au modelele Subaru disponibile la vânzare pe siteurile de modele rulate.

Însă, pe lângă soliditatea materialelor, totul este extrem de bine organizat la interior. Forester e-Boxer este un exemplu de ergonomie. Avem ceasuri analogice, un ecran între ele pentru computerul de bord și alte două ecrane pe consola centrală. Cel mai mare este tactil și oferă o grafică modernă plus conectivitate Apple CarPlay și Android Auto. Pe cel mai mic de sus pot afișate diverse informații, inclusiv detalii despre melodia redată prin intermediul platformelor de audio streaming. Alte ecrane disponibile pot reda sursele de energie, sau distanța față de mașina din față când se rulează cu ajutorul pilotului automat.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci pasageri și toate bagajele lor. Forester este unul dintre cele mai practice SUV-uri pe care le-am întâlnit, forma caroseriei fiind gândită pentru confort și spațiu și nu pentru a plăti tribut designului. Hayonul electric adăpostește un portbagaj încăpător, cu un volum de 509 litri. Dacă nu este suficient, bancheta se poate rabata foarte ușor pentru un volum crescut la 1.779 litri. În portbagaj se poate pune o protecție de cauciuc care să protejeze materialul, iar pe laterale sunt patru cârlige solide din metal pentru a susține sacoșele cu cumpărături.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Da, Subaru Forester a trecut prin testele de impact Euro NCAP cu cifre impresionante. În cadrul testului din 2019, modelul Forester a obținut scorul maxim de cinci stele, cu un procentaj de 97% pentru protecția pasagerilor adulți, 91% pentru pasagerii copii, 80% pentru protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor și 78% pentru sistemele active de siguranță.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Subaru are sistemul DMS (Driver Monitorig System), ce scanează fața celui de la volan pentru semne de oboseală sau dacă privirea nu se mai concentrează asupra drumului. Sistemul se regăsește și la alți constructori, dar Subaru i-a mai dat o funcție. La pornirea motorului, scanează persoana din fața volanului și, dacă profilul a fost salvat anterior, face reglajele preferate ale acesteia pentru volan, oglinzile retrovizoare și sistemul multimedia. Până la cinci profile pot fi salvate în memoria mașinii.

Forester mai are o camera video care monitorizează roata dreaptă față la manevrele de parcare, un sistem extrem de util atunci când manevrăm în apropierea bordurilor înalte.

Sistemul EyeSight cu două camere ce monitorizează permanent traficul și banda de rulare. Acestea sunt amplasate în zona oglinzii retrovizoare centrale și, în cazul în care detectează un impact iminent cu un alt autovehicul, pieton sau biciclist, îl avertizează pe cel de la volan înainte de a acționa frâna de urgență. Sistemul mai încorporează cruise controlul adaptiv, menținerea automată a benzii și atenționare la plecarea mașinii din față.

SUV-ul niponilor este oferit și cu sistemul X-Mode, care propune două moduri de rulare: Snow/Mud și Deep Snow/Mud. Tot pentru ieșirile în off-road, Forester are asistare la coborârea pantelor, dar și faruri adaptive inteligente care pot fi dezactivate în momentul în care lucrezi cu direcția și ai nevoie de vizibilitate maximă doar în față și nu și în lateral.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Dacă ar fi să îl judecăm pe Forester prin prisma concurenței mai moderne, SUV-ul nipon ar putea avea un sistem hibrid cu baterie mai mare, care să îi permită rularea pe distanțe ceva mai lungi în modul full-electric. Trendul din ziua de azi este și digitalizarea completă a interiorului, dar pentru Forester faptul că folosește încă ceasuri analogice este mai degrabă un avantaj, nu un handicap.

Cât mă costă toată afacerea?

Gama modelului Subaru Forester e-Boxer are un preț de pornire de la 35.000 euro pentru varianta de echipare de bază numită Active. Versiunea de test, numită Style, costă 39.000 euro. Mai există și o versiune de top Premium, cu un cost de 44.000 euro. Toate prețurile includ TVA, iar vopseaua metalizată costă 700 euro în plus.

Cu ce vine în echiparea standard?

Ca orice model japonez, Subaru Forester e-Boxer vine extrem de bine echipat, fără prea multe opționale care pot fi bifate. Practic, clientul poate alege doar nivelul de echipare în funcție de nevoile lui, iar opțional poate alege doar culoarea pentru 700 de euro. Încă din echiparea de bază, Forester este echipat cu sistemul de tracțiune integrală, sistemul EyeSight cu adaptive cruise control și avertizare la plecarea mașinii din față, line sway, departure warning și pre collision alert. Tot în echiparea de bază există sistemul infotainment cu ecran tactil de 8 inch și conectivitate Apple CarPlay și Android Auto. Scaunele față încălzite sunt și ele echipare standard încă de la nivelul de bază, alături de farurile LED auto-reglabile, jante de aliaj de 17 inch și sistem de climatizare automată cu două zone. Lista completă e echipări poate fi găsită AICI.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru combinația dintre sistemul de tracțiune integrală permanentă și motorul boxer, o rețetă unică a mărcii Subaru.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Lipsa unui motor electric mai puternic și o baterie cu capacitate mai mare pentru a putea parcurge distanțe mai lungi în mod full electric.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă (…)

…ai nevoie de o mașină de familie robustă, spațioasă și foarte practică care va rezista fără probleme testului timpului.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă (…)

…ești un fan al designului și al cockpiturilor moderne complet digitale.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, fără discuție. Sunt un fan al motoarelor boxer, fie că sunt construite de Porsche sau Subaru, iar Forester este un SUV care a nu a primit suficient credit. Este solid, practic, ergonomic și pus pe treabă. Fără briz-briz-uri inutile.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.

Un SUV robust și aparte creat după rețeta specifică mărcii Subaru.

Fișa tehnică a mașinii:

Logo Subaru

Subaru Forester

2.0I MHEV E-BOXER ACTIVE AUTO 4WD

de la 42.390 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină Mild Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
150 CP
Cuplu maxim sistem
194 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1 (CVT)
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
orizontal/4
Capacitate cilindrică
1995 cmc
Putere maximă
150/110 CP/kW
Cuplu maxim
194 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
16 CP
Cuplu maxim electric
66 Nm
Baterie
Capacitate brută
0.60 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
11.8 s
Viteză maximă
188 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4625 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1815 mm
Înălțime
1730 mm
Ampatament
2670 mm
Volum portbagaj
509 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1779 litri
Masa proprie
1551 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
42.390
Preț mașină testată
39.570 €