Cine este și ce vrea Hyundai i30 Fastback N?
Programul din motorsport desfășurat de Hyundai de-a lungul ultimilor ani a fost unul reușit. Pornind de la experiența acumulată în diverse discipline, producătorul sud-coreean s-a gândit să aducă pe piață și o gamă de modele de performanță. Judecând după lucrurile pe care le vezi în momentul de față în industrie – toți constructorii pompează în sectorul mașinilor electrice – ai putea spune că n-a fost o decizie prea bună. Și totuși, Hyundai ține să demonstreze că o marcă nu foarte populară în Europa în anii ’90, poate să producă mașini gata să te lase cu gura căscată.
Pornind de la ideea unui model de performanță, Hyundai a pus bazele unei echipe capabile să introducă tehnologiile din motorsport pe mașinile de serie. I-au spus Divizia N – nu pentru că litera M era deja luată, ci pentru că oficialii au vrut să facă legătura cu centrul de cercetare și dezvoltare Hyundai Motor din Namyang, dar și cu celebrul circuit de la Nürburgring, locul unde sunt sculptate detaliile fine ale mașinilor de performanță.
Primul din gama N a fost hatchback-ul i30, model lansat în 2017. Surprinși de succesul acestuia, oficialii au decis să aducă la viață și un i30 Fastback N (prezentat la Paris în 2018). Recent, cele două modele de performanță au trecut printr-un facelift important.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
În primul rând, Hyundai i30 Fastback N facelift preia elementele restilizate de design introduse odată cu update-ul făcut versiunii “civile” i30 Fastback. Mai precis, farurile au o semnătură luminoasă nouă, prizele de aer au fost restilizate, iar jantele vin cu un design schimbat.
A doua modificare importantă pregătită de Hyundai constă în creșterea resurselor motorului în cazul versiunii de top Performance. În trecut, motorul de 2.0 litri dezvolta 275 CP și 353 Nm; odată cu facelift-ul, resursele au crescut la 280 CP și 392 Nm.
Cea mai importantă modificare adusă odată cu facelift o reprezintă introducerea transmisiei automate cu dublu ambreiaj și opt rapoarte. Nu vă așteptați la o transmisie “obișnuită” cu opt trepte, pentru că ea a fost croită special să ofere performanțe de top.
Și aș mai avea ceva de adăugat. Atât direcția, cât și suspensiile lui i30 N și i30 Fastback N au fost modificate odată cu facelift-ul pentru un plus de performanță.
Cu cine se bate pe piața din România?
O să încep prin a spune ce e deja evident: i30 Fastback N nu are decât un rival direct cu o caroserie aproximativ asemănătoare: Skoda Octavia RS. Știu, există Mercedes-AMG CLA Coupé 35 4Matic, dar nu trebuie să uităm că neamțul se află în liga premium și, mai mult decât atât, este echipat și cu un sistem de tracțiune integrală.
Dacă faci abstracție de caroseria modelului asiatic, atunci te invit să pătrunzi în universul Hot Hatch-urilor de clasă compactă. Bine ați venit, Renault Megane RS, Honda Civic Type R și Ford Focus ST. Ups, dar stai puțin că aici intru pe teritoriul lui i30 N (fără Fastback).
Iar în scurt timp, alegerile se vor complica și mai mult, pentru că Hyundai doar ce a prezentat Elantra N, un sedan (pur-sânge) de performanță. Practic, Hyundai închide cercul și reușește să aducă în portofoliu o gamă completă de modele compacte de performanță.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Motorul de 2.0 litri din gama Hyundai i30 N este disponibil în două variante: 250 CP și 353 Nm sau 280 CP și 392 Nm (atunci când alegi pachetul Performance).
Versiunea testată și, de altfel, singura pe care o poți comanda acum în România, a fost echipată cu pachetul Performance și cu transmisia automată cu opt trepte.
Ca să răspund și la partea a doua a întrebării, îți recomand orice variantă de caroserie vrei, cât timp o comanzi cu pachet Performance și cutie automată. Pentru că atunci când alegi o compactă de performanță, nu stică să mergi all-in. Știu, e mult mai captivant să conduci o manuală, însă dacă vrei un plus de confort peste performanțele de top, atunci automată e răspunsul.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Am testat un model de performanță și sper ca valorile de consum să nu suprindă pe nimeni: 11.4 litri/100 de kilometri în regim mixt. În majoritatea timpului am optat pentru modul de rulare Normal. În traficul aglomerat din București am folosit, pe alocuri, și modul Eco, iar pe circuitul Academiei Titi Aur am bifat modurile Sport și N.
În oraș, într-un ritm normal de condus, dar într-un trafic ridicat, consumul ajunge și la 15-16 litri/100 de kilometri. În afara orașului, consumul poate să scadă până undeva la 8 litri/100 de kilometri.
Media declarată de producătorului asiatic este de 8.4 litri/100 de kilometri în regim mixt. Sper ca niciun posesor de i30 N sau i30 Fastback N să nu încerce vreodată să ajungă la acea medie de consum. Pentru că nu pe ideea asta trebuie să-ți conturezi viața atunci când alegi un model de performanță.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Asfalt fin și vreo 10-20 de kilometri în urcare garnisiți din plin cu viraje: așa arată decorul ideal în care trebuie să ți-l imaginezi pe i30 Fastback N facelift. Acolo îi e locul. Sau, dacă mă gândesc mai bine, s-a integrat cu ușurință și pe virajele circuitului Academiei Titi Aur. Hmm, da. Și pe circuit e locul lui. Altfel spus, orice petec de asfalt care își schimbă direcția des e decorul potrivit pentru modelul asiatic de performanță.
La drum lung, i30 Fastback N este partenerul ideal. Te ține tot timpul în alertă, pentru că pur și simplu n-ai cum să ignori sunetul ăla al evacuării. Te ține conectat la drumul pe care îl parcurgi prin, probabil, unul dintre cele mai bune sisteme de direcție de până acum. Te face fericit pentru că la fiecare accelerație apăsată cu sete, transmisia retrogradează brusc, acul turometrului sare, iar benzina și aerul sunt transformate în viteză.
În funcție de drumul pe care îl ai de făcut, Hyundai i30 Fastback N facelift își deschide coperțile și-ți propune cinci moduri de rulare: Eco, Normal, Sport, N și N Custom. Ca să le schimbi, folosești cele două butoane albastre amplasate pe volan.
În modul Eco descoperi un model de performanță ușor de condus și cu o ușoară anemie în livrarea resurselor. Cu accent pus pe ușoară. În modul Normal, evacuarea devine mai gălăgioasă, direcția e și mai agilă, iar suspensiile încep, ușor, ușor, să tragă de țesuturile care țin organele interne în poziția normală.
În modul Sport, simțurile mașinii sunt și mai ascuțite. Orice mișcare a volanului și orice apăsare fină a pedalei de accelerație sunt imediat transpuse pe șosea, iar orice neatenție poate fi penalizată grav.
Modurile N și N Custom sunt cele pe îți recomand să le folosești pe circuit. Mașina se transformă într-o brută. Suspensia e rigidă, direcția e fermă și comunică orice neregularitate a suprafeței de rulare, motorul răspunde instantaneu, iar transmisia schimbă impecabil. E o plăcere pură, e un mod prin care Hyundai încearcă să ne spună că acum încă mai găsești mașini care să te facă fericit.
În modul N Custom, asiaticii te invită, într-un mod digital, să-ți setezi mașina după bunul plan. Ce poți să reglezi? Lista e lungă: suspensia, direcția, sistemul ESC, sunetul evacuării, comportamentul diferențialului electronic cu alunecare limitată, răspunsul motorului și comportamentul transmisiei. Toți parametri, cu excepția diferențialului, dispun de trei setări individuale: Normal, Sport și Sport+.
Pentru timpi cât mai buni pe circuit, Hyundai oferă un sistem Launch Control, lumini pentru schimbarea treptelor de viteză, sistemul N Track Sense Shift care “ascute” simțurile transmisiei și care se activează automat atunci când mașina detectează că ești pe circuit, și tehnologia N Power Shift care se activează în momentul în care pedala de accelerație este apăsată mai mult de 90%. Acest sistem limitează scăderea cuplului transmis în momentul schimbării treptei.
În oraș, i30 Fastback N facelift nu-i cea mai potrivită jucărie. Și spun asta doar pentru că suspensiile, indiferent de setarea aleasă, sunt rigide. În rest, modelul asiatic se înscrie în regulile segmentului compact: ușor de condus, ușor de parcat.
Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?
Am zis și mai sus că i30 Fastback N e un model rigid, indiferent de setarea pe care o alegi. Ca să înțelegi cam cât de rigid e, în portbagaj, inginerii producătorului sud-coreean au pus chiar și o bară stabilizatoare. Soluție întâlnită, bineînțeles, în motorsport.
Cum ți se pare designul exterior?
Încă n-am înțeles de ce Hyundai a inventat și un Fastback, dar trec cu vederea. Mai ales că există producători – Mercedes-Benz, despre tine vorbesc – care au cinci caroserii diferite în gama compactă (Clasa A, Clasa A Sedan, Clasa B, CLA Coupé și CLA Shooting Brake). Ideea din spatele lui i30 Fastback e bună, dar nu trebuie uitat de faptul că Elantra încă mai există.
Hyundai i30 Fastback este o prezență aparte pe străzi. Plafonul plonjat și forma alungită a portbagajului sunt elementele care atrag privirile trecătorilor. Iar în cazul versiunii de performanță, liniile sunt completate cu o serie de detalii de caroserie vopsite în roșu, cu jante de 19 inch cu design special, cu o aripă discretă amplasată pe portbagaj și cu două terminații generoase pentru sistemul de evacuare.
Ai și praguri inscripționate cu litera N, dar și etriere vopsite în roșu care completează caracterul sportiv. Per total, i30 Fastback N facelift arată bine și e o poartă de salvare pentru cei care nu vor să meargă pe caroseriile clasice de hatchback sau sedan.
Cum sunt materialele la interior?
O să încep cu scaunele sport. Sunt subțiri, sunt dintr-o singură bucată – adică au tetiere integrate – și oferă un suport lateral foarte bun. Șezutul este bine proporționat, iar faptul că asiaticii folosesc o tapițerie mixtă aduce un plus de caracter sportiv și eleganță. Nu la fel de elegante sunt și plasticele dure din zona pasagerului din dreapta sau de pe tunelul median. Dar măcar sunt finisate cum trebuie.
Volanul este gros și bine profilat, iar pe centrul acestuia a fost montat logo-ul diviziei N. În spatele volanului găsești padele pentru schimbarea treptelor de viteză, iar cele două butoane care schimbă modurile de rulare sunt poziționate ergonomic.
În rest, pe planșa de bord descoperi un mix între materiale moi și dure, aceeași soluție fiind aplicată și pe portiere. Am apreciat faptul că asiaticii au semi-compartimentat buzunarele ușilor și au venit cu suporturi adânci pentru pahare. Asta ca să poți să fixezi cât mai bine sticlele cu apă și mărunțișurile pe care le porți prin buzunare și să nu le auzi zornăind cât ești concentrat la drum.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Pentru că scaunele din față sunt destul de subțiri, Hyundai a reușit să ofere un plus de spațiu pentru pasagerii din spate. Ai loc suficient la picioare și la genunchi, însă nu același lucru pot să spun și despre spațiul la cap. Dacă măsori peste 1.8 metri o să-ți lungești picioarele cât poți de mult ca să nu lovești plafonul cu capul. Caroserie cu plafon plonjat înseamnă design atrăgător, dar nu și spațiu mai mult pentru cei din spate. Cât despre locul din mijloc, nu-ți recomand să transporți un pasager adult pentru mai mult de 30 de minute. O să stea înghesuit și cu picioarele ușor cocoțate.
În ceea ce privește portbagajul, i30 Fastback N promite 450 de litri. Prin rabatarea banchetei, spațiul crește până la 1.351 de litri, însă nu-l vei putea folosi la fel de eficient ca într-un i30 Fastback (fără N) din cauza barei de rigidizare amplasată în dreptul spătarelor banchetei.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Euro NCAP a testat actuala generație i30 în 2017. Iar rezultatul de cinci stele a fost validat și pentru versiunea Fastback. În 2017, i30 a primit 88% din totalul punctelor pentru protecția pasagerilor adulți și un calificativ de 84% pentru protecția pasagerilor copii. Protecția pietonilor a fost notată cu 64%, iar sistemele de siguranță disponibile la acea vreme au primit 68% din totalul disponibil.
Între timp, versiunea i30 facelift a fost echipată cu o serie de echipamente de siguranță noi, iar o parte dintre acestea sunt disponibile și pe versiunea de performanță. Standard, i30 Fastback N facelift va fi echipat cu un sistem de avertizare și asistență la schimbarea benzii de rulare și cu un sistem de frânare automată de urgență capabil să detecteze pietonii și bicicliștii.
Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Știu că atunci când stai și aștepți ca semaforul să arate culoarea verde, telefonul sau ecranul sistemului de infotainment devin puncte de atracție. Nu-ți recomand să te lași atras prea mult de ele. Din mai multe motive. Pentru cei care sunt fascinați de fiecare dată de gadgeturile prezente la bord și uită să privească semaforul, Hyundai a introdus o funcție smart. Aceasta te anunță printr-o alertă sonoră și un mesaj pe ecranul central că mașina din față s-a pus în mișcare. Reacția acesteia este rapidă, ceea ce înseamnă că vei scăpa de posibilele claxoane ale celorlalți participanți la trafic.
Al doilea lucru care m-a impresionat la i30 Fastback N a fost pachetul motor-transmisie. Cele două se înțeleg perfect și colaborează fără neînțelegeri, indiferent de turație sau mod de rulare. E armonie. Și e și plăcut să vezi acest rezultat de la un producător care până acum 4 ani nu pășise în lumea modelelor de performanță pentru clienți.
Am păstrat pentru final ce are mai bun de oferit i30 Fastback N: funcția N Grin Shift. Prin apăsarea unui buton mic pus pe volan, primești instantaneu un rânjet pe față. Practic, funcția se ridică la așteptările numelui pe care îl poartă. Odată activată, transmisia și motorul intră într-un mod extrem. E un overboost pe care motorul ți-l oferă, dar și o încordare maximă a transmisiei. 20 de secunde durează toată distracția și o poți activa iar după alte 40 de secunde. Cum se simte din spatele volanului? O smucitură zdravănă îți semnalizează faptul că tu n-ai clipit, dar transmisia a retrogradat deja 4 trepte. Acum, motorul e în plaja de turații portivită. Accelerația devine mai sensibilă ca o gingie la întâlnirea cu ața dentară, iar evacuarea răsună ca sistemul audio al unei săli de cinema. Anvelopele, în cazul de față Pirelli P Zero, rup ușor aderența, iar scâncetul provocat îl simți discret în volan. Martorul luminos al sistemului electronic de control al tracțiunii îți dă flash-uri din spatele instrumentarului de bord, iar peisajul din jurul tău se transformă cu rapiditate. Pe frânare, schimbarea treptelor e marcată de pocniturile aprige ale evacuării cu două terminații. E spectacol pur.
Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?
În cele trei zile petrecute împreună nu am simțit că ar avea nevoie de altceva. Dar, de dragul discuțiilor, să spunem că ar fi fost interesat să existe un asistent digital care, pe baza modului în care conduci, să te învețe cum să-ți îmbunătățești performanțele pe circuit. Sau și mai bine, unul care să nu-ți permită să activezi funcții destinate circuitului atunci când ești pe drumurile publice. N-ar fi o idee rea, nu?
Cât mă costă toată afacerea?
În primul rând ai în față un model de performanță, deci nu te aștepta ca lucrurile să fie ieftine. În al doilea rând, vorbim despre Hyundai, unul dintre producătorii care oferă promoții permamente.
Prețul de listă al lui i30 Fastback N este de 37.794 de euro. Dar prin campania de promoții și printr-un program dedicat, prețul final de la care începi să-ți faci calculele este de 33.915 euro. Iar dacă nu vrei varianta Fastback și înclini către hatchback, atunci prețul va fi mai mic cu circa 600 de euro. Ca să ai o bază de comparație, prețul de listă al unui Renault Megane RS cu transmisie automată este de 34.750 de euro, iar un Ford Focus ST echipat tot cu o cutie automată pornește de la 33.750 de euro. Nu aducem în discuție și Civic Type R pentru că îl poți comanda doar cu transmisie manuală.
Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?
Așa cum am mai spus, în România, i30 Fastback N poate fi comandat doar în versiunea Performance cu transmisie automată. Pentru cei 33.915 euro nu primești doar acel trio genial format din motor-transmisie-suspensie, ci și câteva accesorii care să-ți facă viața mai plăcută.
Standard vei avea un ecran central tactil de 10 inch (nu-i cel mai agil din segment, dar își face treaba), jante pe 19 inch cu design spectaculos și scaune sport cu încălzire. Tot standard sunt și etrierele roșii cu sigla N, luminile de zi cu LED și detaliile roșii de pe spoilere.
Sistemul de climatizare pe două zone, camera video pentru mersul cu spatele și funcția care monitorizează traficul din față și te scapă de posibilele claxoane sunt și ele oferite în echiparea de bază a lui i30 Fastback N.
Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?
E greu să spun că aș alege i30 Fastback N pentru că motorul este spectaculos sau pentru că transmisia schimbă într-un mod excelent. Dar aș spune că aș alege i30 Fastback N pentru tot pachetul dinamic pe care îl oferă: de la motorul agil la transmisia ageră și la trenul de rulare rigid care face ca tot ecosistemul să fie în armonie cu apexul virajelor pe care le traversezi.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Din afară, evacuarea și motorul se aud bine, dar în interior, cele două partituri sunt augmentate de sistemul Electronic Sound Generator (ESG). Nu-i un păcat așa mare, pentru că mulți producători folosesc acest artificiu pentru a spori experiența celui aflat la volan. Totuși, în cazul de față, simt că n-ar fi fost nevoie de o asemenea intervenție.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Aș încerca să vin cu un spate mult mai agresiv. Da, e drăguț acel eleron discret de pe portbagaj și difuzorul negru de aer e simpatic, dar parcă i-ar fi stat mai bine cu ceva mai proeminent, mai bine scos în evidență, mai mare, mai îndrăzneț, mai în stilul Honda Civic Type R.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei o mașină care să te solicite, dar care să-ți ofere momente plăcute la fiecare drum. Fie el și până la supermarket-ul preferat sau benzinăria din cartier.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…ești în căutarea unui model confortabil care să te liniștească de fiecare dată când urci la volan. Pentru că i30 Fastback N e puțin nărăvaș, iar temperamentul său poate fi cu ușurință transferat celui aflat în spatele comenzilor.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Dacă acum eram un personaj de desene animate, pe umărul drept mi-ar fi apărut un înger, iar pe cel stâng un diavol. Cu jumătate de gură spun că mi-aș cumpăra i30 Fastback N, dar cu cealaltă jumătate mă mușc de limbă. În acest moment sunt sigur doar de un lucru: nu mi-aș cumpăra i30 Fastback N dacă nu aș avea o altă mașină pe care s-o folosesc zilnic. Mi-ar plăcea ca organele interne și coloana să aibă de suferit doar în weekend și doar într-un cadru sigur.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Unul dintre ultimii reprezentanți de soi ai segmentului compact de performanță.