Cine este și ce vrea Nissan Juke N-Design DIG-T de la noi?
A doua generație a unui foarte cunoscut SUV de clasă mică. Care vrea să își cucerescă publicul mai ales prin design. Nissan Juke este deja un nume în lumea SUV-urilor de oraș, fiind printre noi din 2010. Prima generație a stârnit controverse prin designul său inspirat de benzile desenate japoneze manga, dar avea să își câștige un public fidel. A fost și un model extrem de longeviv, prima generație rezistând cu stoicism timp de aproape nouă ani pe piață. Extrem de popular în toată Europa, Juke a inventat blocurile optice separate, cu faza lungă amplasată mai jos, un model copiat apoi de numeroase alte SUV-uri.
În 2019, Nissan a lansat noul Nissan Juke, după o rețetă similară. Construit pe o platformă nouă din cadrul alianței Renault-Nissan-Mitsubishi, noul model oferă o singură motorizare. Dar oare și-a păstrat farmecul care l-a făcut celebru?
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Juke este modelul care a făcut cunoscut segmentul B-SUV – sau SUV-uri de clasă mică bazate pe modele de oraș. Până la apariția lui Nissan Juke, acest termen era cvasi-necunoscut. A doua generație a păstrat ingredientele principale care au făcut din Juke un model atât de popular: în principal designul este la fel de funky. Dar noul model utilizează acum o nouă platformă din cadrul alianței Renault-Nissan-Mitsubishi. Au fost păstrate farurile separate, elemente de pionierat pe Juke și atât de copiate de concurență, dar a adăugat lumini de zi în formă de Y în lămpile din rândul doi pentru un aspect vizual mai atrăgător.
Dacă vechea generație avea o platformă adaptată special de Nissan și folosită doar de Juke, platformă ce permitea o gamă variată de motorizări pe benzină sau diesel, precum tracțiune 4×2 sau integrală, lucrurile au fost acum extrem de simplificate. O singură motorizare, disponibilă exclusiv în configurație 4×2. Dieselul nu mai poate fi asociat cu acest model.
Cu cine se bate pe piața din România?
Lucrurile s-au schimbat extrem de mult față de acum 10 ani, de zile când prima generație Juke se năștea. Dacă concurența era extrem de rarefiată atunci, astăzi Nissan Juke are de înfruntat extrem de mulți rivali. Într-o eră în care SUV-ul de orice mărime este la putere, nici un constructor care se respectă nu își permite să lipsească din segmentul de clasă mică. Dacă enumărăm doar câteva dintre modelele concurente, găsim în listă nume precum Ford Puma, Ford EcoSport, Hyundai Bayon, Kia Stonic, Opel Mokka, Peugeot 2008, Renault Captur, Skoda Kamiq, Seat Arona, Volkswagen T-Cross, Citroen C3 Aircross și multe altele.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Nissan Juke oferă, așadar, o singură variantă de motorizare: 1.0 DiG-T. Motorul turbo cu trei cilindri de 999 cmc oferă 114 CP la 5000 rpm și un cuplu maxim de 200 Nm la 3000 rpm. Poți alege între cutia de viteze manuală cu șase trepte sau transmisia automată DCT cu două ambreiaje și șapte trepte. Noi am avut în test versiunea cu cutie automată, care face lucrurile mai simple în oraș, dar care este destul de nesigură la schimbarea treptelor, în special la viteze mici.
Mai putem alege între cinci versiuni de echipare pentru Juke numite, în ordinea numerelor de pe lista de opționale: Visia, Acenta, N-Connecta, N-Design și Tekna.
Visia este echiparea de bază, care aduce blocuri optice LED, aer condiționat manual și jante de tablă. De la Acenta în sus, modelele devin din ce în ce mai bine echipate, iar exemplarul pe care l-am testat a venit în echiparea N-Design. Acesta permite o personalizare exterioară extinsă, combinații de culori și jante de aliaj de 19 inch. La interior avem piele în două culori, sistem audio Bose cu 8 incinte acustice și un set complet de sisteme active de asistență.
Cât consumă pe bune?
Motorul de 1.0 litru de sub capota lui Juke se dovedește a fi destul de prietenos cu portofelul proprietarului. Nissan comunică un consum oficial mixt de 6,4 litri/100 km. Am utilizat modelul Juke atât în mediul urban, unde computerul de bord s-a fixat în jurul valorii de 8,7 litri/ 100 km, dar și pentru un drum București-Sibiu și retur. La drum lung, consumul scade până la 5 litri/100 km într-un stil de rulare relaxat.
Cum se simte la drum lung? Dar în afara lui? Dar în oraș?
Nissan Juke se simte ce mai bine în oraș, datorită dimenisunilor sub-compacte, dar nu se face de rușine nici la drum lung. Suspensia este suficient de confortabilă și pentru drumuri lungi, dar în cazul exemplarului nostru, jantele de 19 inch penalizează ținuta de drum. Deși oferă un look impresionant, diametrul de 19 inch este prea mare pentru Juke și, personal, aș opta pentru roți mai mici care ar favoriza o ținută de drum mai bine definită și un confort mai bun. ”Încălțat” cu jantele mari, Juke transmite în interior orice denivelare, iar confortul pasagerilor are de suferit.
Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?
Dacă în trecut Juke nu era cea mai distractivă mașină la condus, noua generație mai repară din greșelile trecutului. Noul model este mai atletic față de multe modele concurente și oferă o dinamic fâșneață mai ales în oraș. Cu o direcție relativ grea și precisă plus suspensii suficient de confortabile, mai ales în combinație cu roți de diametru mai mic, Juke este o alegere bună pentru un șofer căruia-i place dinamica.
Cum ți se pare designul exterior?
Este genul de design pe care îl adori de la început sau nu poți să îl suferi. Nissan a mizat pe acest stil diferit și funky încă de la prima generație și a câștigat. Dacă prima generație a agățat foarte mulți adepți în special din partea publicului feminin, noua generație este cumva mai unisex.
Cum sunt materialele la interior?
Partea funky a modelului Juke a fost temperată la interior. Noua generație oferă un habitaclu ceva mai tradițional, dar în ton cu vremurile. Planșa de bord este tradițională, cu ceasuri analogice, bine integrată și ușor de citit. Pe consola centrală avem un display flotant cu o grafică de bună calitate ce grupează informațiile de sistemul multimedia. Pentru echiparea noastră N-Design, interiorul vine cu piele în două culori: portocaliu și negru. Contrastul se regăsește inclusiv pe planșa de bord, creând o atmosferă proaspătă la interior. Materialele sunt de calitate, în stilul Nissan, chiar dacă unele elemente plastice ar fi putut fi o idee mai moi.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Fix patru. La nevoie, legal, încap și cinci, dar lucrurile devin prea înghesuite. Portbagajul are un volum de 422 litri, suficient pentru nevoile unei famili, iar prin rabatarea spătarului putem crește volumul de încărcare la 1088 litri.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Da, Euro NCAP a test noua generație Nissan Juke în 2019, la lansare. Rezultatele obținute de micul crossover din Japonia sunt mai mult decât bune, modelul având un scor general de cinci stele. Gradul de protecție pentru pasagerii adulți este de 94%, iar pentru pasagerii copii este de 85%, în timp ce protecția pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor a fost măsurată la 81%.
Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
În primul rând, sistemul Pro Pilot disponibil pentru prima dată pe modelul Juke. Controlat printr-un singur buton amplasat pe volan, Pro Pilot cumulează pilotul automat adaptiv, frânarea de urgență și recunoașterea pietonilor și a bicicliștilor, citirea semnelor de circulație, asistență la ieșirea din parcare cu spatele și menținerea benzii de rulare.
Mai avem și sistemul audio Bose, ce include boxe inclusiv în tetierele scaunelor din față și cele două ecrane de 7, respectiv 8 inch, cu o grafică modernă.
Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?
Pentru clasa din care face parte, Nissan Juke oferă un pachet destul de complex de dotări și sisteme. Poate pentru cei pretențioși ar fi fost utilă și tracțiunea integrală și poate o alternativă la motorizarea de 1.0 litru. Iar în viitor, cine știe, poate vom vedea un Juke plug-in hybrid, sau poate chiar full-electric.
Cât mă costă toată afacerea?
Nissan a dorit să păstreze accesibil modelul Juke și cumva a reușit. Prețurile pentru noua generație Nissan Juke încep de la 17.930 euro (TVA inclus) și pot ajunge până la 26.560 euro pentru varianta N-Design. Caroseria cu vopsea în două nuanțe costă 700 euro.
Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?
Visia este nivelul de bază și oferă blocuri optice și stopuri full și lumini de zi full-LED, oglinzi laterale negre, reglabile electric cu semnalizator integrat, mânere negre pentru portiere, eleron pentru hayon, jante de 16 inch din oțel, ecran de 4,2 inch pentru computerul de bord, banchetă fracționabilă, aer condiționat manual, geamuri electrice față și spate, cruise control, sistem audio cu patru difuzoare și setul complet de sisteme de asistență.
Pentru modele mai echipate putem alege Acenta sau N-Connecta, versiunile de mijloc ce aduc mânere în culoarea caroseriei, jante de 17 inch și interioare mai bine echipate. Pentru cei mai pretențioși avem Tekna și N-Design ce permit personalizarea aspectului exterior cu două tonuri de culoare, jante de 19 inch și multe altele.
Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?
Pentru designul diferit. Este lucrul care o scoate cel mai mult în evidență și îi oferă personalitatea specifică.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Jantele de 19 inch sunt prea mari pentru modelul Juke și influențează negativ confortul și ținuta de drum.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei să ieși în evidență și să ai un automobil cu un design diferit.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…nu vrei să ieși în evidență.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Nu. Dar nu cred că mă încadrez în publicul țintă pentru Nissan Juke. Îl prefer pe fratele său mai mare, Qashqai.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Un crossover ușor de recunoscut în trafic.