La începutul lunii septembrie 2018, în cadrul unui eveniment special la Stockholm, Mercedes-Benz prezenta publicului primul model electric al noii game EQ. Deloc surprinzător având în vedere caroseriile preferate de locuitorii Bătrânului Continent, primul rod al noului brand lua forma unui SUV electric premium care a primit numele de scenă EQC.
La vremea respectivă, Europa abia introducea noul standard pentru emisii WLTP în locul defunctului NEDC, iar pandemia de coronavirus era încă la ceva mai mult de un an distanță înainte să ne schimbe complet stilul de viață.
Între timp, WLTP a sosit cu drepturi depline, virusul buclucaș își face încă de cap în cea mai mare parte a lumii (dar îi mulțumim pentru Work From Home), iar numărul de modele electrice dezvoltate de constructori a crescut exponențial.
Cu toate acestea, Mercedes EQC este încă aici. Și când ai peste 400 de cai putere și aproximativ 430 de kilometri autonomie ai tot dreptul să emiți pretenții, chiar dacă ești veteranul găștii de modele electrice care va străbate timp de nouă zile șoselele României în cadrul road trip-ului 100% electric ROCHARGE by Vitesco Technologies.
Progressive Luxury
Așa au decis băieții și fetele de la departamentul de marketing să numească noua filosofie de design introdusă de Mercedes pe gama de modele electrice EQ. Și, în principiu, filosofia asta este mult mai ușor de digerat decât sugerează numele: linii simple și curate.
Evident, una dintre întrebările primite de oficialii diviziei Mercedes-EQ a fost “de ce, în absența unui motor termic, EQC are totuși o grilă tradițională?” Replica a venit la fel de prompt și, pe scurt, ideea este că inclusiv modelele electrice au nevoie de o față, de o identitate. La fel de false ca grila sunt prizele de aer, concepute practic pentru ca modelul să aibă o estetică apropiată de cea cu care suntem obișnuiți de zeci de ani pe modelele termice.
În contextul liniilor simple și curate, principalele elemente care ies în evidență (cu excepția grilei, desigur), sunt luminile de zi cu LED, jantele de 19 inch (sau chiar 21 inch la cerere) sau stopurile unite, ai ghicit, cu o bandă LED luminoasă. Aici merită însă să insistăm un pic asupra luminilor de zi cu LED, care au o formă specială și integrează o bandă luminoasă poziționată în partea superioară a grilei. De asemenea, pe anumite piețe globale, modelul este “dotat” și cu o siglă iluminată, ceea ce generează o prestație estetică specială pe timp de noapte.
Bănuiesc că îți plac și cifrele, așa că îmi fac datoria și spun că EQC are o lungime de 4.76 metri, o lățime de 1.88 metri, o înălțime de 1.62 metri și un ampatament de 2.87 metri.
Un interior de clasa A
Interiorul lui EQC seamănă izbitor cu cel introdus pe noua generație Clasa A, însă designerii au avut totuși grijă să implementeze o serie de diferențe pentru cazul în care, dacă te leagă cineva la ochi și te așează frumos într-un model electric Mercedes-EQ, să te prinzi din prima în ce mașină ești.
Astfel, pe EQC îl vei diferenția rapid de Clasa A în special datorită gurilor de ventilație rectangulare și a cusăturilor de culoare Rose Gold (îți recomand cu căldură acest articol din New Yorker ca să înțelegi mai bine semnificația psihologică a nuanței Rose Gold, introdusă inițial pe iPhone).
Desigur, când urci într-un EQC primul lucru pe care îl vei remarca este reprezentat de cele două ecrane care, datorită continuității lor, par să fie de fapt unul singur. Atât instrumentarul digital de bord, cât și sistemul de infotainment MBUX mizează pe ecrane cu diagonala de 10.25 inch.
În cazul sistemul de infotainment MBUX, Mercedes-EQ îți oferă posibilitatea să alegi între trei stiluri de afișare, în funcție de modul în care te simți sau de modul în care vrei să fie afișate informațiile: Modern Classic (dacă preferi ceva retro, dar cu elemente moderne), Sport (care oferă nuanțe de negru și galben pentru un aspect sportiv) sau Electric Art (un design digital simplificat cu informații despre sistemul electric).
Indiferent ce preferi, nemții afirmă că nivelul de zgomot pe care îl simți în hibitaclu este redus printr-o serie de măsuri de izolare, ceea ce ar trebui să se traducă printr-un confort sporit, în special în timpul călătoriilor lungi.
Desigur, nu lipsește nici opțiunea asistentului vocal care te ajută să obții mai repede (și mai eficient) ceea ce îți dorești, la care se adaugă o serie de funcții și servicii aparent simple, dar care contribuie la confortul tău. De exemplu, funcția Pre-Entry Climate Control îți permite să stabilești temperatura optimă care să existe în habitaclu la plecare prin setările pe care le faci prin MBUX sau prin aplicația mobilă Mercedes me. La rândul ei, funcția EQ Optimised Navigation stabilește ruta ideală ca o combinație între cel mai rapid traseu din punct de vedere al distanțelor și vitezelor maxime legale și cel mai scurt timp de încărcare, adică în funcție de tipul stațiilor de încărcare disponibile pe traseu.
Tracțiune integrală și peste 400 de cai putere
Din punct de vedere tehnic, lucrurile sunt foarte simple, în contextul în care Mercedes EQC vine într-o singură versiune. Mai exact, modelul este echipat cu două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte. Germanii nu menționează puterea fiecărui motor în parte, întrucât motorul poziționat pe puntea față este optimizat pentru eficiență, în timp ce motorul de pe puntea spate are doar rol de îmbunătăți sportivitatea.
În acest context, Mercedes-EQ menționează doar cifrele totale ale sistemului de propulsie: 408 cai putere și un cuplu de 760 Nm. Pe baza acestor date, SUV-ul electric este capabil să ajungă de la 0 la 100 km/h într-un interval de 5.1 secunde, în timp ce viteza maximă este limitată electronic la 180 km/h.
Chiar dacă există o singură opțiune pentru motoarele electrice, șoferii ar trebui să simtă un grad de personalizare ridicat în privința performanțelor, grație celor 5 moduri de condus cu caracteristici diferite. Avem Comfort, Eco, Max Range și Sport, fiecare cu denumiri mai mult decât sugestive, dar și un mod de condus care poate fi personalizat individual pe baza unor parametri menționați de șofer.
Autonomie de 430 de kilometri
Lucrurile sunt la fel de simple și în cazul acumulatorului Li-Ion care stochează energia electrică. Acesta este poziționat sub podea, are o capacitate de 80 kWh, cântărește 652 de kilograme și este alcătuit din 384 de celule. Sistemul bateriei este unul modular, cu două module de câte 48 de celule și patru module de câte 72 de celule. De asemenea, Mercedes-Benz menționează că bateria are un sistem de 408 volți și o capacitate nominală de 210 Ah.
Dacă la lansare germanii au publicat cifre despre autonomie în standardul NEDC, ulterior aceștia au revenit cu informații concrete cu datele obținute în testele realizate conform normelor WLTP.
Astfel, versiunea standard are un consum de 21.5 kWh la 100 de kilometri și oferă o autonomie de 432 de kilometri, în timp ce varianta sportivă are un consum ușor mai ridicat, de 21.7 kWh la 100 de kilometri, ceea ce se traduce printr-o autonomie de 429 de kilometri.
Cât despre încărcare, merită menționat că bateria de 80 kWh se încarcă la stații rapide cu până la 110 kW. O sesiune de încărcare de la 10% la 80% durează aproximativ 40 de minute, în cazul în care alimentarea are loc la o stație capabilă să ofere o tensiune electrică de 400 V și o intensitate a curentului electric de 300 A.
În cazul în care nu ai la dispoziție o stație rapidă, poți încărca bateria și la stațiile cu curent alternativ (AC). Inițial, bateria lui EQC suporta viteze de până la 7.4 kW, caz în care o încărcare de la 10% la 100% avea o durată de 11 ore. Între timp, Mercedes-Benz a îmbunătățit sistemul pentru a permite acum viteze de până la 11 kW.
Sisteme de asistență și siguranță avansate
Mercedes este un brand recunoscut pe plan global pentru gama de sisteme de asistență și siguranță pe care le oferă pentru modelele sale, iar EQC nu face excepție de la această regulă.
Printre tehnologiile disponibile pe SUV-ul electric se numără Active Distance Assist Distronic, care permite mașinii să urmeze în mod autonom traficul dacă timpul de așteptare în trafic este de cel mult 30 de secunde, Active Brake Assist, pachetul Driving Assistance împrumutat de la Mercedes-Benz Clasa S sau sistemul Pre-Safe, care anticipează situațiile critice și inițiază măsuri suplimentare pentru protecția pasagerilor în cazul unui accident iminent (centurile de siguranță se tensionează, eventualele geamuri deschise sunt închise, iar scaunul pasagerului din față se deplasează într-o poziție mai “favorabilă” în caz de accident). De asemenea, există și un sistem care, în cazul producerii unui accident cu daune pentru acumulator, blochează energia electrică din sistemul electric de înaltă tensiune.
Unul dintre cele mai interesante sisteme este însă probabil Eco Assist, și asta pentru că are rolul să recomande șoferului diverse acțiuni pentru a economisi energie electrică. Cu alte cuvinte, sfaturile acestui sistem îți permit să crești autonomia în rularea de zi cu zi. În principiu, lucrurile sunt, și aici, destul de simple: sistemul analizează condițiile de trafic și limitele de viteze ale drumului respectiv pentru a informa șoferul când să ia piciorul de pe pedala de accelerație, ocazie cu care EQC intră într-un mod de recuperare a energiei sau de coasting.
Mercedes EQC este produs în Germania la uzina de la Bremen, în timp ce bateria este confecționată tot în patria-mamă, la Kamenz.
Disponibilitate și prețuri în România
Pe piața din România, EQC este disponibil în versiunile EQC 400 4MATIC (varianta standard) și EQC 400 4MATIC Sport (varianta sportivă), iar ambele oferă aceleași performanțe pentru motoarele electrice și aceeași baterie, cu micile diferențe de autonomie menționate anterior.
Prețul versiunii EQC 400 4MATIC este de 67.700 de euro, în timp ce versiunea EQC 400 4MATIC Sport pornește de la 76.720 de euro. Dacă te grăbești ai șanse să prinzi și un tichet Rabla Plus care îți oferă un discount de 45.000 de lei, echivalentul a circa 9.100 de euro. Plătești pentru EQC 400 4MATIC și primești EQC 400 4MATIC Sport, cum ar veni.
Acum, la trei ani de la lansarea inițială, EQC are câțiva “frați” de seamă în segmentul modelelor electrice de la Mercedes. Și nici nu este greu să-i zărești în gamă, dacă ținem cont că aceștia se numesc EQA, EQB, EQS și EQV. Iar noul EQE parcă a fost prezentat special la început de septembrie pentru a se înscrie pe lista participanților la ROCHARGE-ul de anul viitor.