Hai să-ți lansez o provocare. Mergi și deschide capota mașinii și citește toate numele companiilor pe care le găsești trecute pe piese. O să vezi că, pe lângă logo-ul sau denumirea producătorului mașinii, vei întâlni și alte nume sau sigle.
E modul în care industria auto de astăzi colaborează pentru ca tu, utilizatorul final, să ai un produs cât mai bun. Iar colaborarea dintre furnizori și producători are loc la nivel global. Au trecut vremurile în care fiecare piuliță, șurub, foaie de tablă sau bucățică de plastic era realizată în țara producătorului. Tot astăzi, mai mulți producători pot colabora cu același furnizor pentru dezvoltarea pieselor necesare. Ține de know-how și de rapiditatea cu care primești compontenele dorite. De ce am zis și rapiditate? Pentru că acum, industria auto este într-un proces puternic de transformare, și deși sună a clișeu, nu cred că până acum am mai asistat la o trecere atât de rapidă de la o tehnologie în masă la alta. De la mașinile diesel și benzină cu mild-hybrid, până la hibrizi, hibrizi plug-in și electrice.
Vitesco Technologies, partenerul principal ROCHARGE, road trip-ul în care testăm 8 mașini electrice din România și infrastructura de încărcare din țară, este unul dintre furnizorii care colaborează cu producătorii și dezvoltă o parte dintre componentele noilor mașini.
Portofoliul bogat include tehnologii pentru toate tipurile de mașini, inclusiv cele electrice. Chiar și câteva dintre modelele care iau parte la road trip-ul nostru au piese gândite și fabricate de Vitesco Technologies. N-o să-i rugăm să demonteze mașinile doar ca să ni le arate, dar o să încercăm să le aflăm o parte dintre secrete.
Cum s-a născut Vitesco Technologies?
În 1 octombrie 2019, grupul Continental a anunțat ca divizia Powertrain va fi redenumită Vitesco Technologies. Astfel, echipele care lucrau pe proiecte de dezvoltare a tehnologiilor pentru sistemele de propulsie primeau mai multă libertate.
Cartierul general este în localitatea germană Regensburg, iar în afara sediului central, sub logo-ul Vitesco Technologies mai poți găsi încă 50 de sedii distribuite la nivel global. Cei peste 40.000 de angajați dezvoltă și produc sisteme electrificate de propulsie, unități electronice de control, senzori, actuatori și soluții pentru tratarea gazelor de eșapament.
O parte dintre proiectele importante ale companiei se îndreaptă către mobilitatea electrică. Și ca să înțelegi exact despre ce vorbesc, îți dau și un reper important: în prima jumătate a anului curent, aproape o jumătate de milion de mașini au fost electrificate prin soluțiile oferite de Vitesco Technologies.
Procesele de transformare nu se opresc aici. Compania a anunțat că se retrage treptat din contractele care vizează producția sistemelor pentru mașinile cu motoare cu ardere internă, investițiile urmând să fie direcționate către tehnologiile dedicate mașinilor electrice. În același timp, pentru angajați a fost lansat “Electrification Program”, un proiect intern care se axează exclusiv pe tehnologiile de electrificare.
Anul trecut, vânzările Vitesco Technologies au ajuns la 8 miliarde de euro, iar pe baza analizelor financiare făcute, compania este gata să-și câștige independența. Mai precis, conducerea companiei a depus prospectul pentru listarea Vitesco Technologies la Bursa de Valori din Frankfurt.
Procesul efectiv va intra în vigoare în 16 septembrie – ziua în care plecăm la drum în road trip-ul ROCHARGE, iar dacă ești unul dintre cei pasionați de piața bursieră, vei găsi compania germană listată sub indicativul VTSC.
Vitesco Technologies ROMÂNIA și mașinile din ROCHARGE
Dintre cele 50 de sedii în care activează echipele Vitesco Technologies, patru se află în România. Compania are peste 3.100 de angajați în țară, și centre de inginerie în Timișoara, Iași și Sibiu. La Brașov se află un punct de producție.
Jumătate dintre mașinile care ne însoțesc în road trip-ul ROCHARGE sunt echipate și cu componente dezvoltate de Vitesco Technologies.
Pentru Porsche Taycan, Vitesco Technologies a dezvoltat modulul de control al sistemului electric de propulsie. Este creierul care controlează tot, inclusiv transmisia cu două trepte de pe puntea spate, un artificiu tehnic pe care Porsche l-a adaptat de pe monoposturile electrice de Formula E pe modelul de serie.
Audi Q4 e-tron și Volkswagen ID.4 folosesc unitatea de control a sistemului de propulsie gândită de Vitesco Technologies. Ce face o astfel de componentă? Gestionează energia transmisă de baterii către motorul electric în timpul accelerației și controlează funcția de recuperare a energiei în momentul decelerării. Tot unitatea de control va regla tansferul de energie între baterie și sistemul de încărcare de la o sursă exterioară. Practic, este „creierul” care face ca mașina să se încarce și să răspundă comenzilor tale venite din spatele pedalelor.
Echipele din centrele de inginerie din România se ocupă și cu testarea unităților de control și verificarea rezistenței lor, astfel încât produsul montat pe mașină să poată funcționa și acum, dar și peste 10-15 ani.
Colaborarea dintre centrele globale Vitesco Technologies și cele de inginerie din Iași, Sibiu și Timișoara a dat naștere unui In Car Aplication Server integrat pe modelele Grupului Volkswagen fabricate pe arhitectura MEB (Volkswagen ID.3, ID.4, Audi Q4 e-tron, Cupra Born și Škoda Enyaq).
Una dintre cele mai importante funcții ale acestui produs este repezentată de “Flash over the air”. Altfel spus, software-ul mașinii poate fi actualizat de la distanță, fără ca posesorii să mai fie nevoiți să ajungă cu mașinile în service-urile reprezentanțelor. Soluția este din ce în ce mai prezentă pe modelele noi și simplifică mult procesul prin care constructorii oferă funcții noi mașinilor deja vândute. Spre exemplu, există producători care pot bloca sau debloca sisteme de asistență, partea hardware fiind deja instalată.
Tot Vitesco Technologies semnează și pompa de apă pe care o vom găsi sub caroseria lui BMW iX3. În cazul SUV-ului german, există două sisteme care controlează temperatura. Unul este dedicat motorului electric și componentelor electronice ale sistemului de propulsie, iar cel de-al doilea a fost gândit pentru pachetul de baterii.
Tot la centrele din România se scriu și liniile de cod care fac ca toate calculatoarele din mașinile moderne să funcționeze corect. Și dacă te gândești că-i simplu să pui linie de cod după linie de cod, nu uita că produsul final trebuie guvernat de sisteme de securitate cibernetică care să nu permită accesul hackerilor.
Pentru că tot am menționat aceste procese, ar trebui să știi că inginerii care trec zilnic pragul centrelor Vitesco Technologies din România, indiferent că vorbim despre cel din Timișoara, Iași sau Sibiu, sunt specializați în electronică, mecatronică, simulări numerice și inginerie software și de sistem.
Pentru a vedea și înțelege mai bine lucrurile care se întâmplă în spatele proceselor de dezvoltare, în ROCHARGE vom vizita sediul Vitesco Technologies de la Iași. Sigur vom afla detalii despre proiectele pe care inginerii le au în desfășurare, dar și secretele unor componente deja existente pe mașinile de serie.