Testul de stres pentru bateriile mașinilor din ROCHARGE by Vitesco Technologies este drumul de la Timișoara la Sibiu, via Deva. În afară de 15 kilometri care lipsesc din autostrada A1 între Margina și Coșevița, cele opt mașini electrice din caravana noastră au parcus cei aprope 300 kilometri exclusiv în regim de autostradă.
Este vorba de autostrada A1 care, în teorie, ar fi trebuit să lege capitala de restul Europei. Dar cum bine știm, lipsește una dintre cele mai importante bucăți din ea: Rm Vâlcea – Sibiu. Autostrada A1 este cel important coridor de tranzit din România, iar atunci când va fi completă, vom putea merge de la Marea Neagră până la granița cu Ungaria exclusiv pe autostradă.
Autostrada noastră cea de toate zilele
După ce seara precedentă ne-am luptat cu platourile încărcate cu bunătăți sârbești la Restaurnatul Dinar din Timișoara, a urmat o noapte de somn odihnitor la Hotel NH și un start la o ora 9. Noaptea a fost rece la Timișoara, termometrul arătând 5 grade Celsius dimineața, la plecare.
Am ieșit din Timișoara pe Calea Lugojului și după câțiva kilometri pe drumul național, ne-a urcat pe autostrada A1, vitezele de rulare crescând simțitor. Rularea la 130 km/oră și-a cerut tributul, autonomiile fiind mai mici decât în mod normal. În plus, vremea rece a adăugat o variabilă în plus în ecuație, majoritatea mașinilor având sistemul de climatizare pornit pe 24 grade pentru a menține o temperatură decentă la interior. Așa că toată lumea a rulat fără excese.
Am trecut prin ceață, prin puțină ploaie și prin cei 15 kilometri parcurși cu viteza melcului între Margina și Coșevița. Spre Deva, soarele cu dinți și-a făcut apariția la fix. Am ales orașul din județul Hunedoara drept punct pe oprire pentru pauza de prânz pentru oameni și o parte din mașini. Citroen e-C4 și Opel Mokka-e aveau nevoie de energie să ajungă la Sibiu, deci s-au orientat rapid în oraș către stațiile Renovatio și Mol Plugee. Mercedes-ul avea bateria la jumătate, dar am preferat să mai încărcăm pentru o jumătate de oră pentru a ajunge la Sibiu fără griji.
Pauza de prânz printre cai. Cai adevărați
La Deva, gazda noastră pentru prânz a fost Conacul Archia, un loc superb amplasat pe un deal în apropiere de orașul din Hunedoara. La Archia, totul a început cu un cal. Și nu cal putere, cu un armăsar adevărat. Conacul Archia este afacerea familiei Szabo. Începută în anul 1994. Când Sorin Szabo a cumpărat terenul pe care se află actualul conac, aici se afla clădirea veche și abandonată a unui fost CAP. Dezvoltat de-a lungul anilor, domeniul include astăzi facilități pentru cazare, piscină, manej și grajduri pentru cai. Oaspeții pot lua lecții de echitație, iar cei mici se pot bucura de o plimbare alături de un ponei.
După un prânz fără excese, am urcat din nou pe autostrada A1 pentru încă 120 kilometri până la Sibiu. După-amiaza avea să ne aducă o confirmare: vitezele de autostradă rămân o problemă pentru majoritatea mașinilor electrice. Și nu prin faptul că acestea nu sunt performante, ci pentru că resursele sunt consumate în ritm accelerat. Așa cum se va vedea și din tabelele de mai jos, autonomiile reale au scăzut semnificativ odată cu creșterea vitezei medii de rulare.
Pe drum, ne-am luat la revedere de la colega noastră Cristiana Oprea, care a plecat pentru a lua startul în Raliul Clujului.
Mașinile s-au strâns apoi lângă centura Sibiului pentru a se face frumoase și strălucitoare. Urma o sesiune foto specială.
Piața Mare
După ce jeturile de la self wash și-au făcut datoria, cele opt mașini electrice au mers în pas de defilare către Piața Mare din Sibiu. Am primit permisiunea specială de a intra în cel mai emblematic loc din Sibiu pentru câteva fotografii cu toată caravana. Ne-am mutat apoi în Piața Mică pentru o sesiune foto suplimentară înainte de a merge către încărcarea de final de zi.
Sibiul are o rețea de stații de încărcare din ce în ce mai bogată, după ce în urmă cu doar doi ani oferta se limita la o singură stație rapidă. Dacă în urmă cu doi ani o mașină electrică putea alege între stația Renovatio de la Kaufland și stațiile lente din parcările primăriei, astăzi oferta este îndestulătoare. Mall-ul Promenada are stații DC de la Enel X, dar și de la Renovatio, avem Mol Plugee, stații Renovatio și Enel X la Sibiu Shopping City. Mai mult, la Hotel Hilton, gazda noastră din ultima noapte din tur există două stații AC de 11 kW din rețeaua Porsche Destination Charging.
Și acum, impresile colegilor mei despre mașinile conduse în penultima zi de ROCHARGE by Vitesco Technologies.
Tudor Rus (doualocuri.ro) despre Audi Q4 e-tron
Știu că am zis despre Volkswagen ID.4 că reprezintă un pachet complet și cu riscul să mă repet, am să zic același lucru și despre Audi Q4 e-tron, cu mențiunea – foarte importantă – că electrica din Ingolstadt joacă într-o ligă superioară pe care o cam domină la multe capitole.
Este imposibil să faci abstracție de maniera impecabilă, deseori spectaculoasă, în care ți se prezintă interiorul, deși pe alocuri mi-ar fi plăcut să văd ceva mai multă imaginație cu materialele – Piano Black nu își are locul într-un Audi. Părerea mea!
Tot ce ține de design, ergonomie, grafică și senzații tactile este la nivel înalt. Peste toate acestea, platforma MEB își arată încă o dată calitățile. Q4 e-tron este prima declinare a acestei arhitecturi în configurație cu două motoare electrice, care în această aplicație oferă și tracțiune integrală – Q4 e-tron este un quattro, cum bine știți.
Firesc, factorul sportivitate este prezent și conviețuiește civilizat cu elementul frugalitate, pentru că te poți apropia de o autonomie reală de 400 km chiar și în condițiile unui drum care se suprapune majoritar cu autostrăzi – un mediu pe care electricele încă nu l-au îmblânzit. Iar dacă ar fi să menționez ceva ce nu mi-a gâdilat așteptările, probabil că voi fi nevoit să aduc în discuție designul exterior, ușor cumințit și în banca lui.
Consum mediu | 19.5 kWh/100 km |
Viteză medie | 58 km/h |
Distanță parcursă | 311 km |
Energie consumată | 60.6 kWh |
Autonomie reală calculată Ziua 8 | 392.8 km |
Autonomie reală calculată Ziua 7 | 407.4 km |
Autonomie reală calculată Ziua 5 | 401 km |
Autonomie reală calculată Ziua 4 | 386.9 km |
Autonomie reală calculată Ziua 3 | 390.8 km |
Autonomie reală calculată Ziua 2 | 435.2 km |
Autonomie reală calculată Ziua 1 | 418.6 km |
Radu Gurămultă (Revista EcoWheels și turbomag.ro) despre BMW iX3
Un avantaj pentru BMW iX3 este că arată precum un automobil convențional, să-i zicem, având un aer clasic, fără elemente care să-l scoată ostentativ în evidență. Dacă pentru unii poate fi un plus la capitolul discreție, pentru cei care-și doresc ca noul lor automobil electric să se facă remarcat imediat poate fi un dezavantaj (pentru ei vine în scurt timp BMW iX, nicio grijă!). Este confortabil, excelent la drum lung (umăr la umăr cu Mercedes-EQ EQC), iar la interior propune o atmosferă foarte familiară celor care au mai condus BMW. Cât despre spațiu, e clar un SUV în care s-ar găsi loc pentru toată familia, deci trece și drept familist.
Am spus că este confortabil, însă asta fără a știrbi din caracterul dinamic al mărcii. Dacă ai nevoie de un puseu de adrenalină, BMW iX3 se agață foarte temeinic de apex-urile virajelor. Puntea motoare spate amintește încă o dată de valorile mărcii, iar 400 Nm sunt suficienți cât să nu te simți submotorizat vreodată, ba din contra. Consumul mediu nu impresionează, sincer, dar echipajul nostru a beneficiat de BMW în ziua cu cel mai mare procent de kilometri rulați pe autostradă, așa că trebuie să îi oferim clemență. Oricum ai conduce, fără să-ți impui un stil anesteziat, poți aduna lejer 300 de kilometri dintr-un plin, ceea ce nu e puțin lucru.
Consum mediu | 23.7 kWh/100 km |
Viteză medie | 77.5 km/h |
Distanță parcursă | 293.8 km |
Energie consumată | 69.6 kWh |
Autonomie reală calculată ziua 8 | 312.2 km |
Autonomie reală calculată ziua 7 | 368.2 km |
Autonomie reală calculată ziua 5 | 401.1 km |
Autonomie reală calculată ziua 4 | 386.9 km |
Autonomie reală calculată ziua 3 | 390.8 km |
Autonomie reală calculată ziua 2 | 435.2 km |
Autonomie reală calculată ziua 1 | 418.6 km |
Andrei Știrbu (Autocritica.ro) despre Citroën ë-C4
În prezentarea lui ë-C4, Citroën spune că a reinventat hatchbackul compact. Tehnic vorbind, este un adevăr. Pentru că ë-C4 este o combinație între hatchback, crossover și coupe. Asta pe de o parte înseamnă forme care-ți sar în ochi și, pe de altă parte, un minus la capitolul spațiu interior. În schimb, vine cu câteva lucruri inovatoare, cum ar fi suportul de tabletă pentru pasagerul din dreapta șoferului.
Este pentru prima dată când mă aflu într-un Citroën și am senzația că au încercat să impresioneze de data asta. La capitolul motorizări, versiunea electrică nu vine cu nicio surpriză (interpretează tu asta cum vrei): ë-C4 e pus în mișcare de același motor ca oricare alt Citroën, Opel sau DS.
Dacă ești atașat de Citroën tocmai pentru că în acest brand arde mocnit spiritul avangardist, și pentru că mașinile sale se dau peste cap (la figurat doar) pentru a-ți oferi o călătorie confortabilă, să știi că ë-C4 bifează cu brio aceste două cerințe.
Consum mediu | 18.1 kWh/100 km |
Viteză medie | 53 km/h |
Distanță parcursă | 296 km |
Energie consumată | 53.6 kWh |
Autonomie reală calculată ziua 8 | 254.1 km |
Autonomie reală calculată ziua 7 | 280.5 km |
Autonomie reală calculată ziua 5 | 317.2 km |
Autonomie reală calculată ziua 4 | 306.7 km |
Autonomie reală calculată ziua 3 | 252.7 km |
Autonomie reală calculată ziua 2 | 358.8 km |
Autonomie reală calculată ziua 1 | 321.7 km |
Sebastian Toma (autoevolution.com) despre Ford Mustang Mach-e
Ford a agitat spiritele cu lansarea unui al doilea model în gamă care poartă numele Mustang. Fanii de pe internet au strigat blasfemie, dar Ford a intregrat cu succes anumite elemente de design care îi conferă o personalitate aparte acestui model. Fără ele, nu ar fi avut dreptul să poarte acest nume, iar cu alt nume era puțin ciudat, nu?
Ce contează este că acest model are o autonomie bună și poate rula pe autostradă fără să te sperie cu o cădere a autonomiei estimate. E făcut pentru călătorii relaxante, dar știe să te lipească de scaun când îi calci accelerația. Mustang Mach-e se simte chiar foarte dornic de accelerare, iar cuplul instant asigurat de motoarele electrice din dotare (această variantă are două) nu te faci să regreți că nu are V8. În orice caz, Mustang Mach-e nu își propune să fure clienți de la modelul tradițional, cum nici invers nu este cazul. Este un alt tip de mașină pentru un public ce dorește mobilitate electrică și gadget-uri, alături de un design ieșit din comun. După ce îți dai seama de asta, Mustang Mach-e are logică, iar comparațiile cu modelul cu propulsie convențională nu.
Consum mediu | 23 kWh/100 km |
Viteză medie | 57.4 km/h |
Distanță parcursă | 287 km |
Energie consumată | 66 kWh |
Autonomie reală calculată ziua 8 | 382.6 km |
Autonomie reală calculată ziua 7 | 419 km |
Autonomie reală calculată ziua 5 | 488.9 km |
Autonomie reală calculată ziua 4 | 488.9 km |
Autonomie reală calculată ziua 3 | 463.2 km |
Autonomie reală calculată ziua 2 | 517.6 km |
Autonomie reală calculată ziua 1 | 517.6 km |
Laura Antonov (shedrives.ro) despre Mercedes EQC
Mercedes EQC a fost modelul în care m-am simțit cel mai relaxată la volan dintre toate cele conduse în experiența ROCHARGE, rulează fin și se așază elegant pe drum, ca orice model al mărcii. De altfel, Mercedes EQC este un GLC electrificat, împărtășind aceeași platformă cu acesta (lucru pe care îl simți imediat).
Mașina te îmbie să apeși pedala de accelerație, mai ales pe autostradă – unde am rulat noi astăzi cu predilecție, prin sentimentul de siguranță și eficiență pe care ți-l induce, dar și prin „discreția” cu care rulează… efectiv, te poți lăsa furat de conversație și nu simți că ai atins viteza maximă legală. O simți însă la autonomie, care scade simțitor când sari de 110 – 120 km/h.
Consum mediu | 25.8 kWh/100 km |
Viteză medie | 60 km/h |
Distanță parcursă | 290 km |
Energie consumată | 74.8 kWh |
Autonomie reală calculată ziua 8 | 310.1 km |
Autonomie reală calculată ziua 7 | 311.3 km |
Autonomie reală calculată ziua 5 | 349.3 km |
Autonomie reală calculată ziua 4 | 339 km |
Autonomie reală calculată ziua 3 | 336.1 km |
Autonomie reală calculată ziua 2 | 360.4 km |
Autonomie reală calculată ziua 1 | 344.8 km |
Adrian Mitrea (0-100.ro) despre Opel Mokka-e
Cu Opel Mokka-e m-am întâlnit și la început de an, dar era frig și ningea. L-am condus iar în acest tur. Vreme un pic mai bună, autonomie un pic mai mare.
Pe afară, e clar un model foarte arătos. La interior oferă calitatea specifică Opel. Nici mai mult, nici mai puțin.
Dacă-l judeci ca pe o mașină de oraș, e perfect. Dacă vrei să-l folosești la toate, te vei găsi în situația în care autonomia ar putea să ți se pară redusă, iar portbagajul prea puțin încăpător.
Consum mediu | 20.5 kWh/100 km |
Viteză medie | 68 km/h |
Distanță parcursă | 301 km |
Energie consumată | 61.7 kWh |
Autonomie reală calculată ziua 8 | 224.4 km |
Autonomie reală calculată ziua 7 | 254.1 km |
Autonomie reală calculată ziua 5 | 273.8 km |
Autonomie reală calculată ziua 4 | 326.2 km |
Autonomie reală calculată ziua 3 | 264.4 km |
Autonomie reală calculată ziua 2 | 296.8 km |
Autonomie reală calculată ziua 1 | 298.7 km |
Alin Ionescu (Mașinistul / Auto, Motor și Sport) despre Porsche Taycan
Astăzi am descoperit că un Taycan rămâne un Taycan chiar și cu o singură punte motoare. Iar în configurația acesta, cu bateria mare, de 93,4 kWh (care aduce și o creștere de 50 kW a puterii motorului), autonomia declarată conform ciclului WLTP se apropie de 500 km. Însă! Un Taycan nu te va lăsa să mergi niciodată economic. Pentru că deși poate fi extrem de manierat și de grațios în mișcări, spiritul Porsche se simte din plin.
Accelerația versiunii de bază a lui Taycan nu are nimic din violența unui Turbo, însă restul atributelor care definesc un Porsche sunt tot acolo: direcția asistată superb, plină de viață si de informații; trenul de rulare fidel, capabil de păstra un ritm infernal pe viraje în ciuda celor 2205 kg pe care trebuie să le țină în echilibru sau frânele puternice și impecabil dozate.
Deși Taycan are doi ani de când a fost lansat, iar așa cum am spus și în cazul lui EQC, în această perioada de timp sau întâmplat multe în lumea mașinilor electrice, Taycanul rămâne un etalon. Pentru că nimeni cu oferă un raport mai bun între sportivitate, autonomie, calitate și, nu în ultimul rând, imagine de marcă. Cu un preț pe măsură, bineînțeles.
Consum mediu | 25.5 kWh/100 km |
Viteză medie | 46 km/h |
Distanță parcursă | 304.8 km |
Energie consumată | 77.7 kWh |
Autonomie reală calculată Ziua 8 | 328.2 km |
Autonomie reală calculată Ziua 7 | 359.2 km |
Autonomie reală calculată Ziua 5 | 416.4 km |
Autonomie reală calculată Ziua 4 | 306.6 km |
Autonomie reală calculată Ziua 3 | 332.1 km |
Autonomie reală calculată Ziua 2 | 398.6 km |
Autonomie reală calculată Ziua 1 | 422.7 km |
Cornel Șocariciu (autocritica.ro) despre Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4 are șanse reale să devină un Tiguan al electricelor. E un all-rounder printre electrice, iar această filozofie a fost utilizată de nemți și în trecut pe modelele cu motoare cu ardere internă.
Ai spațiu din belșug și în spate, și în portbagaj. Materialele sunt bune, iar scaunele și planșa de bord au fost preluate de pe ID.3. Sunt frați de platformă și se vede cu ochiul liber. În continuare consider că eliminarea butoanelor și introducerea comenzilor tactile pentru pentru toate funcțiile mașinii șterge din ergonomia aproape exemplară a vechilor modele.
Suspensiile sunt reglate în stilul Volkswagen: nici sportive, dar nici prea moi, iar echilibrul reușit este plăcut. Motorizarea de 204 CP pe care o avem în ROCHARGE nu este cea mai potentă dintre toate, însă reprizele sunt plăcute chiar și la viteze de drum național.
În ceea ce privește consumul, astăzi am obținut 19.1 kWh/100 de kilometri. Dar și aproape tot traseul zilei a fost pe autostradă.
Consum mediu | 19.1 kWh/100 km |
Viteză medie | 61 km/h |
Distanță parcursă | 291 km |
Energie consumată | 55.6 kWh |
Autonomie reală calculată Ziua 8 | 403.1 km |
Autonomie reală calculată Ziua 7 | 414 km |
Autonomie reală calculată Ziua 5 | 435 km |
Autonomie reală calculată Ziua 4 | 487.3 km |
Autonomie reală calculată Ziua 3 | 386.9 km |
Autonomie reală calculată Ziua 2 | 484.3 km |
Autonomie reală calculată Ziua 1 | 445.1 km |