Test Drive: Subaru Outback 2.5 Lineartronic

Subaru a inventat break-ul crossover acum 28 de ani, în forma modelului Legacy Outback. Ideea de break cu capacități off-road a devenit atât de populară, încât Outback s-a transformat în model de sine stătător. Astăzi este la șasea generație.

Cine este și ce vrea Subaru Outback de la noi?

Subaru Outback este originalul. Este primul break care și-a depășit condiția și a devenit un crossover cu capacități mărite pentru a putea merge pe drumuri dificile. Subaru avea această idee prin modelul Legacy Outback acum 28 de ani, în 1994.

Din versiunea break a modelului Subaru Legacy se năștea Outback, un crossover cu protecții suplimentare. Ulterior, outback avea să devină popular și evolua într-un model de sine stătător. Atât de popular, încât în Europa, de exemplu, Legacy nu mai face parte din oferta constructorului japonez, dar Outback a mers mai departe, fiind astăzi la a șasea generație. Inspirați de Subaru Outback, alți constructori urmau să lanseze modele similare: Audi Allroad, derivat din modelulul A6 Avant în 1999, sau Volvo V70 Cross Country în 1997.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

În România, cea mai populară generație a modelului Outback a fost a treia, cea produsă între 2003 și 2009. Cu linii similare cu ale modelului Legacy, generația a treia are încă fani, iar exemplarele pe care le găsești pe piața second-hand au rulaje impresionante, semn că proprietarii se despart greu de ele.

Față de generația a cincea (2014-2019), noul model aduce un look mai modern și mai robust, plus dimensiuni impresionante pentru un break din această categorie. Se văd influențele pieței nord-americane, acolo unde Subaru încă este o marcă extrem de populară. În Europa, Subaru a suferit în ultimii ani, popularitatea mărcii fiind în scădere, chiar dacă brandul japonez are o armată fidelă de fani și clienți.

A șasea generație Outback vine în România cu o singură motorizare, un motor boxer aspirat cu patru cilindri de 2.5 litri, motor cu ștate vechi în oferta japonezilor. Cea mai nouă versiune oferă 169 CP și un cuplul motor de 252 Nm la 3800 rpm. Avem, bineînțeles, tracțiune integrală permanentă și o cutie automată de tip CVT – la care Subaru nu vrea să renunțe. A renunțat, în schimb, la motorizarea diesel care era încă disponibilă pe generația anterioară. Celebrul boxer diesel de 2.0 litri și 150 CP nu mai face parte din oferta actualului model Outback.

Cu cine se bate pe piața din România?

Piața modelelor break/crossover a explodat în ultimii ani, apărând modele inspirate din acest trend în aproape orice clasă. Avem modele cu look robust chiar și în clasa mini și mică, iar tracțiunea integrală nu mai este o regulă. Dar, pentru modelul nostru, concurenții direcți sunt celebri din acest segment de piață: Audi A4/A6 Allroad quattro și Volvo V60 CrossCountry. Dar, pentru că trăim în era SUV-urilor și a modelelor crossover, Subaru Outback concurează practic cu orice SUV cu tracțiune integrala de dimensiuni similare și cu un preț apropiat.

Pentru referință, noul Outback are o lungime de 4870 mm, iar prețurile pe piața din România încep de la 41.990 euro cu TVA inclus.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Așa cum spuneam, Subaru oferă o singură motorizare pentru piața din Europa. Dieselul boxer a fost eliminat din ofertă, așa că cine dorește un Outback este nevoit să aleagă un propulsor boxer aspirat pe benzină.

Motorul are patru cilindri, 2.5 litri (2.498 cmc, mai precis), ceea ce nu este neapărat plăcut, având în vedere taxarea locală a motoarelor de cilindree mare) și oferă 169 CP. Nu este cel mai modern motor din lume, dar este una dintre cele mai relaxate motorizări de acest gen.

Cu rezerve de putere suficiente, motorul de 2.5 litri numit LinearTronic se potrivește perfect cu caracterul noului model Subaru Outback. Și dacă la capitolul motorizare nu avem de unde alege, avem patru nivelui de echipare numite Basic, Dynamic, Style și Sport.

Ca de obicei la mărcile japoneze, nu există prea multe opționale: doar alegi nivelul de echipare care ți se potrivește cel mai bine. Pe lista de opționale este trecută însă culoarea metalizată pentru 580 euro + TVA.

Chiar și nivelul de bază este suficient de bine înzestrat, dar pentru o experiență completă, aș alege unul dintre cele două niveluri superioare: Style sau Sport. Modelul nostru de test a venit în echiparea de top, numită Sport.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.

Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.

- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.

- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.

Un motor de 2.5 litri, tracțiune integrală permanentă și o masă totală de peste 1.600 kilograme își vor spune cuvântul la capitolul consum de benzină. Oficial, noul Subaru Outback 2.5i LinearTronic consumă în medie 7.3 litri/100 km. În realitate, Outback va consuma în traficul bucureștean undeva între 11 și 12 litri/100 km, iar la drum lung aproximativ 9 litri/100 km. Cifrele nu sunt optime, dar nu sunt nici teribile, având în vedere dimensiunile modelului japonez.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Este unul dintre cele mai relaxante automobile pe care le-am condus în ultima vreme. Motorul nu dă semne că se chinuie în niciun moment, cilindreea mare spunându-și cuvântul. Chiar dacă reprizele și accelerațiile nu te lipesc de spătar (0-100 km/oră în 10.2 secunde), Outback este o mașină de familie pentru drum lung. Poți aduna sute de kilometri fără să simți, mașina fiind gândită pentru confortul celui de la volan.

Suspensiile sunt setate pentru a putea ataca și drumuri dificile și chiar porțiuni de off-road, deci nu avem cel mai sportiv comportament. Dar, chiar și așa, nu ne vom balansa ca pe valuri atunci când drumul devine virajat. În oraș, dimensiunile impresionante, mai ales lungimea, necesită un pic de adaptare. Senzorii și camera video din spate ne ajută din plin.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Suspensii sunt confortabile, pasagerii fiind ținuți în puf chiar și pe drumuri neasflatate și dificile. Putem ieși chiar și în off-road cu Outback, dacă situația o cere.

Cum ți se pare designul exterior?

Tipic pentru noile modele Subaru. Marca japoneză și-a adoptat designul pentru a fi pe placut clienților americani, dar reușește să se integreze bine și pe piața din Europa. În plus, Outback emană un aer extrem de robust. Cu protecții de culoare neagră în jurul pasajelor roților și pe spoilere față și spate, plus un set de bare de plafon, Subaru Outback este genul de mașină la care te uiți și simți că te poți baza pe ea în orice situație.

Cum sunt materialele la interior?

Pe nivelul de echipare Sport, Subaru a pus plastic de calitate bună, dar, așa cum e trendul din industrie, avem și bună porție de plastic negru lucios, în special pe consola centrală, pe care amprentele sunt foarte vizibile. Tapițeria din piele maro deschis compensează din plin, dând interiorului un aer extrem de primitor. Subaru a adoptat în premieră un display central de dimensiuni generoase amplasat pe verticală care grupează majoritatea comenzilor pentru sistemul de infotainment și climatizare.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci, fără probleme, iar în spate este spațiu suficient chiar și pentru pasagerii cu o înălțime peste medie. Iar portbagajul cu hayon electric care poate fi deschis prin simpla apropiere a palmei de sigla Subaru din spate are un volum de 561 litri. Dacă rabatăm bacheta, volumul de încărcare crește la 1.822 litri. Portbagajul adăpostește și un subwoofer excelent integrat, spații suplimentare de depozitare sub podea și cârlige pentru ancorarea bagajelor.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Este cât se poate de sigură: Euro NCAP i-a acordat scorul maxim de 5 stele la testul pe care l-a făcut chiar în acest an. Chiar și generația anterioară, testată în 2014, obținea scorul maxim. Gradul de protecție înregistrat de Subaru Outback a fost de 88% pentru pasagerii adulți, 89% pentru copii, 84% pentru pietoni și bicicliști și un impresionant 95% pentru sistemele de asistență.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Sistemul EyeSight, mândria celor de la Subaru, cu două camere video montate în partea de sus a parbrizului ce monitorizează permanent drumul din față. Împreună cu radarul frontal, sistemul detectează pietonii, bicicliștii sau un potențial impact cu un alt automobil și avertizează sau frânează automat automobilul. Sistemul mai încorporează cruise controlul adaptiv, menținerea automată a benzii și atenționare la plecarea mașinii din față. Și, spre deosebire de alte sisteme similare, este excelent calibrat, nefiind ”speriat” de situații controlabile.

Apoi, sistemul de tracțiune integrală permanentă X-Mode, prin intermediul căruia cel de la volan poate selecta modul de rulare: Snow/Gravel, Normal și Deep Snow/Mud. Sistemul este acum controlat prin intermediul display-ului central, Subaru renunțând la un selector separat.

Last but not the least, sistemul Driver Monitoring, ce recunoaște fața celui de la volan, la fel ca telefonul mobil, și setează scaunul și reglajele după preferințele acestuia. Este excelent dacă mașina are mai mulți utilizatori – fiecare își poate seta profilul în sistem.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Dacă ar fi să judecăm modelul Outback prin prima concurenței, îi lipsește un sistem hibrid. Care va veni probabil în viitor, dar pentru moment Outback rămâne un model fidel motorului boxer clasic aspirat.

Cât mă costă toată afacerea?

Subaru nu este o marcă ieftină, iar noul Outback are un preț de pornire 41.990 euro cu TVA inclus. Dacă alegem echiparea de top, prețul de pe factură va fi 46.590 euro, la care se mai adaugă și costul culorii metalizate, dacă este aleasă.

Cu ce vine în echipare standard și care sunt nivelurile de echipare?

Nivelul de echipare Basic are suficiente dotări pentru a satisface un utilizator profesional: priză 12V în portbagaj, sistem infotainment cu ecran 11.6 inch, Apple CarPlay/Android Auto și 6 difuzoare, comenzi pe volan și recunoaștere vocală, indicarea temperaturii exterioare, cârlige în portbagaj, scaun reglabil electric pentru șofer, Bluetooth, prinderi ISOFIX, climatizare automată cu două zone, iluminare interioară LED, volan îmbrăcat în piele, volan încălzit, kit de pană, cameră video spate, scaune încălzite, geamuri spate fumurii, jante aliaj de 18 inch.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru polivalență și robustețe. Outback este o mașină completă pentru o familie care are de făcut drumuri multe în zone mai puțin accesibile. Plus, tracțiunea integrală, protecțiile suplimentare și garda la sol generoasă îți oferă siguranță în orice condiții meteo.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Consumul de carburant nu este cel mai mic, mai ales în era sistemelor hybrid, chiar dacă un client care alge un Outback cu motor aspirat de 2.5 litri își asumă acest lucru. Și, ca element minor, Outback a adoptat manete pentru semnalizare și ștergătoare care revin mereu pe poziția centrală (în stilul celor de pe BMW, eliminate de constructorul bavarez pe modelele de generație nouă). Not a fan.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș oferi modelul Outback și cu motorizarea e-boxer de 2.0 litri și 150 CP. Sistemul hybrid care este folosit pe Forester și XV ar fi potrivit și pentru modelul Outback.

Cumpără-ți mașina asta dacă…

…ai nevoie de mașină polivalentă care să te ducă fără griji până în vârful muntelui, chiar dacă drumul e plin de zăpadă.

Nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…nu vrei un consum de benzină ridicat și vrei să parchezi liniștit oriunde.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu, dar aș alege oricând un Subaru Forester e-Boxer din gama constructorului japonez.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte

Un break crossover polivalent pentru orice familie căreia nu-i pasă de consum.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Subaru

Subaru Outback facelift

2.5I PREMIUM CVT AWD

de la 51.100 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Motor Termic (Combustie)
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
169 CP
Cuplu maxim sistem
252 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1 (CVT)
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
orizontal/4
Capacitate cilindrică
2498 cmc
Putere maximă
169/124 CP/kW
Cuplu maxim
252 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
10.2 s
Viteză maximă
193 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
8.6 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4870 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1875 mm
Înălțime
1675 mm
Ampatament
2745 mm
Volum portbagaj
561 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1750 litri
Masa proprie
1646 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
51.100
Preț mașină testată
47.990 €