Test Drive: Ford Mustang Mach-E GT

Ford Mustang Mach-E, primul SUV electric al mărcii americane, are o versiune de top. Se numește GT și vine la pachet cu 487 CP și 4.4 secunde pentru 0-100 km/h.

Cine este și ce vrea Ford Mustang Mach-E GT de la noi?

O să fiu cât se poate de scurt: e cel mai puternic Mustang de serie pe care poți să-l cumperi acum în Europa. Mă rog, asta dacă ești unul dintre cei care consideră că Mach-E merită să poarte sigla Mustang pe grilă. În cazul în care ești de cealaltă parte a baricadei și crezi că SUV-ul electric este o blasfemie adusă denumirii celebrului Pony Car, atunci Mustang Mach-E trebuie văzut drept un nou model electric foarte rapid.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Ford Mustang Mach-E GT este versiunea de top a SUV-ului electric lansat de americani. N-are predecesori, dar pot să-l pun față în față cu restul variantelor din gamă. Spre deosebire de acestea, Mustang Mach-E GT are mai multă putere, un pachet aerodinamic ușor îmbunătățit (vă povestesc imediat ce s-a schimbat) și un comportament dinamic îmbunătățit. Asta ca să facă față noilor resurse disponibile.

Cu cine se bate pe piața din România?

Deși ai fi tentat să spui că oricine poate să facă o mașină electrică de peste 400 de cai putere, oferta curentă nu-i chiar atât de generoasă. Sunt puține modele care vin cu performanțe similare cu cele ale lui Mustang Mach-E GT. Primul care îmi vine în minte este noul Tesla Model Y în varianta Performance. Ar mai fi tandemul Audi e-tron S și Audi e-tron Sportback S, însă modelele constructorului german vin dintr-un univers „demodat”. Și aici fac referire la faptul că platforma folosită de Audi pentru cele două SUV-uri pornește de la o arhitectură gândită pentru modelele cu motoare termice. Tot pe lista asta aș pune și BMW iX în varianta xDrive50. Totuși, trebuie menționat că ambele modele din gama premium sunt mai mari decât Mach-E GT. Aș fi adus în discuție și Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID.4 și Škoda Enyaq iV, însă modelele produse pe arhitectura MEB fac parte din segmentul compact și nici nu au rezerve de putere similare cu cele ale americanului.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am zis la începutul testului că Mustang Mach-E GT este cel mai puternic Mustang pe care poți să-l cumperi în Europa. Cele două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, produc 487 de cai putere și 860 Nm. Americanii anunță că de la 0 la 100 km/h, SUV-ul electric are nevoie de 4.4 secunde, iar viteza de top este limitată la 200 km/h (cu 20 km/h în plus față de restul variantelor disponibile). Cele două motoare electrice sunt alimentate de la o baterie cu capacitate de 88 kWh.

Dacă ești îndrăgostit iremediabil de formele lui Mustang Mach-E, dar nu-ți dorești o variantă de 487 de cai putere, Ford are și alte versiuni în gamă cu puteri care variază de la 269 CP la 351 CP. Am explicat anterior, într-un articol dedicat, care sunt combinațiile posibile. Le găsești pe toate aici.

Și pentru că trebuie să fiu sincer, eu n-aș merge pe versiunea Mach-E GT. M-aș axa mai mult pe oricare dintre versiunile care promit autonomii mai bune. Asta dacă viteza nu e principalul tău criteriu de selecție.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.

Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.

- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.

- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.

Bateria cu capacitate de 88 kWh asigură o autonomie maximă de 500 de kilometri. Cel puțin asta a notat Ford în fișa tehnică a lui Mustang Mach-E GT. Consumul mediu comunicat de americani este de 20.6 kWh/100 de kilometri.

Dar, ca orice altă mașină electrică, valorile omologate sunt cele pe care le-ai putea obține în condiții optime care țin, printre altele, de trafic, temperatură și modul de conducere. În cadrul testului desfășurat în Polonia, n-am bifat niciuna dintre aceste condiții, pe care le-ai putea numi ideale. Traficul din Varșovia a fost mai rău decât cel din București (am parcurs 2 kilometri în 45 de minute), iar termometrele au oscilat între 0 și 2 grade Celsius. Și ca pachetul să fie complet, peste noapte a nins.

La finalul testului de 170 de kilometri, consumul afișat a fost de 26 kWh/100 de kilometri. Nu-i o valoare menită să te sperie, în condițiile în care am pus pe primul plan confortul din interior. Am mers cu funcția e-Pedal activată doar în oraș, iar pe alocuri, am abuzat și de cei 487 de cai putere.

Cât despre autonomia afișată de computerul de bord, cred că era, totuși, puțin pesimistă. Și spun asta pentru că testul l-am început cu 270 de kilometri autonomie, iar după cei 170 de kilometri parcurși, computerul de bord mai afișa o autonomie de încă 130 de kilometri, semn că aș fi putut merge ceva mai mult decât estimarea inițială.

Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

O baterie cu o capacitate mare înseamnă nu doar o autonomie bună, ci și timp mai mult pentru încărcare. Ce iei pe o parte dai pe alta. În cazul lui Mustang Mach-E GT, bateria poate fi încărcată la prize ultra-rapide cu puteri de până la 150 kW. În acest caz, o reîncărcare până la 80% din capacitatea bateriei durează 45 de minute.

Dacă mergi pe o soluție pentru acasă, cea mai eficientă fiind un wallbox cu puterea de 11 kW, atunci Mach-E GT va avea nevoie de 7 ore și 10 minute pentru o reîncărcare completă. Pe scurt, peste noapte se umple.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

În testul cu mașini electrice ROCHARGE am avut ocazia să conduc versiunea cu două motoare electrice și 351 de cai putere, motiv pentru care am avut cu ce să compar experiența cu Mustang Mach-E GT. Primul lucru pe care l-am observat au fost scaunele. Sunt mai mari, au un suport lateral mai bun (aripioare pentru umeri atât de mari am mai văzut doar în mașinile de competiții), însă n-ar fi stricat mai mult material în zona coapselor. Asta ca să nu simți că pe viraje corpul rămâne fix, iar picioarele fug în lateral.

O a doua modificare constă în setarea ușor mai bărbătească a direcției. Pe Mach-E GT cere mai multă determinare. Cam cum erau primele generații de Ford Focus. Iar din punctul meu de vedere, asta e un plus.

Prin oraș nu prea am apucat să-l conduc, dar cei câțiva kilometri parcurși prin Varșovia au fost suficienți. Mașina e măricică, dar ai un sistem de camere la 360 de grade care să te scoată din orice încurcătură. Totuși, cred că am mai spus asta într-un alt text, oglinzile laterale mi se par mici raportate la dimensiunile exterioare ale lui Mach-E GT.

Punctul forte prin traficul aglomerat îl reprezintă funcția one-pedal drive. O activezi de pe ecranul central gigant și conduci mașina doar cu accelerația. E ușor de intuit modul în care funcționează și-ți ușurează munca prin trafic.

În afara orașului, SUV-ul american e plăcut la condus, chiar dacă setarea suspensiei e puțin mai rigidă decât în cazul versiunilor care nu au particula GT în denumire. În funcție de cât de multe vrei de la Mach-E GT, există trei moduri de rulare: Whisper, Active și Untamed. Sunt trecute în ordinea agilității pe care o oferă.

Cel mai spectaculos, bineînțeles, este Untamed. Aici ai la dispoziție toți cei 487 de cai putere. Și-i simți rapid în moalele capului de fiecare dată când te arunci năpraznic asupra accelerației. În plus, inginerii au reușit să-i imprime SUV-ului un comportament de muscle car în momentul accelerațiilor burtale: calci pedala, iar partea frontală se ridică ușor.

Dar peste toate astea, Mustang Mach-E GT mai are o funcție. Se numește Untamed Plus și modifică răspunsul motoarelor și al celorlalte sisteme de control astfel încât să scoți ce e mai bun din Mach-E GT pe circuit. Repet: pe circuit. În niciun caz pe un drum public pe care abia s-a topit zăpada.

Ruliu există în continuare, dar e ceva mai estompat decât pe restul versiunilor, iar acest lucru se datorează setărilor făcute la nivelul trenului de rulare.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Doar citindu-i numele ar trebui să-ți dai seama că această versiune e croită pentru sportivitate. Ai jante de 20 de inch, ai o gardă la sol mai mică cu 10 mm și ai și o suspensie MagneRide setată pentru un plus de performanță. Prin urmare, Mach-E GT e mai rigid decât restul versiunilor, însă nu atât de mult încât să verși cafeaua pe tine la fiecare denivelare din asfalt.

Cum ți se pare designul exterior?

În primul rând, eu nu-l văd pe Mustang Mach-E GT ca pe un SUV. Îl consider mai mult un hatchback foarte spațios. Iar din punct de vedere estetic, consider că Ford a reușit să aducă puțin din aerul unui muscle car. E umflat, e bombat, are o capotă față mare și linii laterale care îl fac să iasă din gașca de SUV-uri comune. Spre deosebire de oricare alt Mustang Mach-E, varianta GT are câteva elemente noi. În primul rând, spoilerul frontal integrează acum niște prize laterale care direcționează fluxul de aer peste noile jante de 20 de inch. Apoi, în spate, mustangul a dispărut, locul acestuia fiind luat de numele versiunii (GT). Tot în partea din spate, spoilerul are acum un difuzor de aer nou. Nu în ultimul rând, Mustang Mach-E GT va fi disponibil și în două nuanțe speciale de culori: Grabber Blue și Cyber Orange.

Cum sunt materialele la interior?

Sunt la fel ca într-un Mach-E obișnuit. Găsești plastice bine finisate și plăcute la atingere în partea superioară a bordului, materiale textile bine integrate în context și câteva elemente care îți spun că ești în vârful de gamă: praguri laterale, cotieră și scaune inscripționate cu numele versiunii. Bineînțeles că în zona inferioară există și plastice mai dure, însă toți producătorii le au.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Pentru că Mustang Mach-E a fost realizat pe o platformă specială pentru mașini electrice, americanii s-au putut juca cu ușurință cu spațiul interior. Cei 2.9 metri ai ampatamentului au fost bine exploatați, iar interiorul este aerisit. Se stă bine și pe bancheta din spate, iar lipsa tunelului median face ca pasagerul din mijloc să aibă spațiu bun la nivelul picioarelor. În ciuda formei exterioare cu plafon plonjat, Mach-E se descurcă bine și la nivelul spațiului pentru cap gândit pentru cei din spate. Altfel spus, în SUV-ul american încap alți patru prieteni cu care să mergi la munte sau la mare în weekend-uri.

Portbagajul are 402 litri pe care poți să-i exploatezi fără grija cablurilor de încărcare. Asta pentru că ele pot fi transporatate în spațiul de depozitare de sub capotă. Sunt 100 de litri care să te scape de această grijă.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Mustang Mach-E a intrat recent pe lista modelelor testate de organizația Euro NCAP. Iar SUV-ul a încheiat cu un rating general de 5 stele. Protecția pasagerilor adulți a fost notată cu 92% din totaul punctelor disponbile. Categoria dedicată protecției copiilor a fost notată cu 86%, iar protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști, motocicliști) a primit 69%. Ford oferă pe Mach-E o sumedenie de sisteme de siguranță active, iar aceste pachete i-au adus SUV-ului american 82% din totalul punctelor disponibile.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

O să merg pe tot pachetul format din sistemul de propulsie și trenul de rulare. Pentru că mi-a plăcut mult comportamentul dinamic al lui Mach-E GT. În ciuda faptului că ești în spatele volanului unei mașini electrice, modul în care aceasta merge mă face să cred că și în viitor vom avea modele croite pentru cel de la volan.

Mi-a plăcut și ecranul care înlocuiește clasicul instrumentar de bord. Și asta pentru că afișează doar informațiile de care ai nevoie: fără alte brizbrizuri inutile și fără animații care să-l facă mai interesant decât un joc pe telefon.

Nu în ultimul rând, finisajele. Pentru că interiorul de Mach-E mi se pare cel mai bun interior de Ford din câte am văzut până acum.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

N-am avut foarte mult timp la dispoziție în compania lui Mach-E GT, dar n-am simțit nicio secundă că ar avea nevoie de lucruri în plus. Ba din contră. Dacă mă întrebi pe mine, aș fi încercat, pe cât posibil, să las vreo câteva butoane fizice pentru climatizare. Știu, ideea integrării acestor comenzi în meniul sistemului de infotainment a luat cu asalt industria auto și tot mai mulți producători o folosesc. Probabil că în câțiva ani, doar constructorii de nișă le vor mai folosi. Cine știe.

Cât mă costă toată afacerea?

Pentru că Mach-E GT e vârful de gamă, prețul e pe măsură. În România, SUV-ul pornește de la 77.800 de euro. Prețul final se mai îndulcește dacă accesezi programele Rabla și Rabla Plus. În acest caz, poți cumpăra un Mach-E GT cu puțin peste 67.000 de euro.

Prețul rămâne mare, dar măcar primești o listă lungă cu dotări standard la pachet cu performanțe demne de coupé-uri sport. Iar cele 4.4 secunde până la 100 km/h nu sunt de ignorat în cazul unui SUV care cântărește peste 2.2 tone.

Dacă banii nu sunt o problemă și poftești la un Mustang Mach-E, nu uita că în ofertă găsești și versiuni cu mai puțini cai putere. În cazul lor, prețurile pornesc de la 51.800 de euro (fără bonusurile oferite prin Rabla și Rabla Plus).

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Ford Mustang Mach-E GT e o versiune în sine, iar pachetul standard de dotări e greu de trecut cu vederea. Și asta pentru că include absolut tot ce ai avea nevoie. De la faruri cu LED la scaunele sport, de la sistemul Co-Pilot 360 (pilot automat adaptiv cu funcție Stop&Go și asistent pentru menținerea benzii) la ecranul imens de 15.5 inch de pe consola centrală. Tot standard primești și sistemul de frânare Brembo, dar și sistemul audio B&O cu 10 incinte.

Pentru că Mach-E trebuie să iasă în evidență, jantele de 20 de inch cu design special sunt standard. Dacă nu vrei să dai banii pe o culoare de caroserie, Ford îți va oferi un Mach-E GT negru. Cum se întâmpla pe vremuri cu Ford Model T. Totuși, eu ți-aș recomanda oricare dintre noile Grabber Blue și Cyber Orange. Costă extra 1.200 de euro, dar scot și mai bine în evidență trăsăturile sportive ale modelului american.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Aș alege Mustang Mach-E GT dintr-un motiv subiectiv: aerul „american” pe care îl emană când îl privești din spatele volanului. Și chiar dacă sub capotă nu-i un V8, mașina tot reușește să se ridice pe poante când apeși accelerația cu sete.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Am vreo două. Poate chiar trei.

Ecranul central e mare. Atât de mare, încât stau și mă întreb dacă nu cumva s-a greșit o cifră atunci când au ales diagonala. Din cauza dimensiunilor, cred că designerii au uitat că oamenii au și genunchi pe care și-ar dori să-i mai odihnească din când în când. Mai ales la drum lung. Și dacă vrei să faci asta, descoperi imediat că e incomod. Pentru că genunchiul tău va sta sprijinit pe colțul ramei ecranului.

Îmi place sistemul Sync 4. E modern și funcționează bine, doar că are atât de multe funcții și scurtături și iconițe, încât cred că aș avea nevoie de cel puțin două săptămâni să învăț tot ce-i acolo. Consider că s-ar fi găsit soluții mai simple.

Odată cu Mustang Mach-E, Ford a introdus un sistem de acces care se numește E-Latch: apeși pe un buton amplasat pe montant și portiera se deschide suficient cât să o prinzi cu degetele. Minunat. Doar că, odată integrat acest sistem, nu înțeleg rolul acelor „aripioare” amplasate pe portierele față.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Ideea de Mach-E GT înseamnă sportivitate. Și din acest motiv mi-aș fi dorit ca poziția la volan să fie ceva mai joasă. Să simt și mai mult că merg într-un model de performanță, nu doar într-un SUV cu mulți cai putere.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un SUV electric cu un comportament dinamic foarte bun.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…ești de părere că Ford nu ar trebui să producă un SUV Mustang. Sau mai rău, unul electric.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Oricât de mult mi-ar plăcea atmosfera și senzațiile oferite, tot n-aș pleca cu ea din showroom. Poate că nu sunt încă în acel moment al vieții în care să am nevoie de ceva atât de mare. Sau puternic. Sau scump.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un SUV electric care se conduce bine.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Ford
de la 77800 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric Baterii (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
487 CP
Cuplu maxim sistem
860 Nm
Transmisie
Tip transmisie
Automată
Număr trepte
1
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
487 CP/kW
Cuplu maxim electric
860 Nm
Baterie
Capacitate brută
98,7 kWh
Capacitate netă
88 kWh
Putere maximă încărcare AC
11 kW
Putere maximă încărcare DC
150 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
4,4 s
Viteză maximă
200 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
20,6 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4.712 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1.881 mm
Înălțime
1.597 mm
Ampatament
2.984 mm
Volum portbagaj
402 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1.420 litri
Masa proprie
2.273 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
77.800
Preț mașină testată