Test Drive: Peugeot 3008 Plug-in Hybrid

Unul dintre cele mai arătoase SUV-uri din segmentul compact primește motor electric, tracțiune integrală și până la 300 CP.

Cine este și ce vrea Peugeot 3008 de la noi?

Peugeot 3008 și-a început viața acum mai bine de 13 ani în urmă ca porcușorul de Guineea al segmentului C-SUV, dar a ajuns acum să fie unul dintre cele mai atrăgătoare SUV-uri din clasa sa. (Să nu mă înțelegi greșit: îmi plac porcușorii de Guineea, cât timp nu au patru roți).

Pe de altă parte, când vedeai un 3008 de primă generație îți fugea gândul la confort și spațiu à la MPV, și eventual la motorizări eco așa cum dieselurile franceze știu foarte bine să fie. (3008 a avut și o versiune hibridă diesel-electric chiar; prima din lume, dacă ne raportăm la producția de masă).

Acum, când te uiți la 3008 s-ar putea să nu te gândești la aspect practic și spațiu și confort, ci la un frac în care arăți bine doar dacă stai bățos – genul de costumație la care te bucură doar gândul că te vei lepăda de ea pentru un trening confortabil. Păstrând paralela: 3008 este ca un trening confortabil care arată ca un costum elegant. OK, poate că nu e cea mai bună paralelă făcută de mine vreodată, dar sper că ai înțeles-o.    

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Peugeot nu a vrut să-și asume niciun risc cu 3008, un model care s-a vândut în peste 800.000 de exemplare în primii săi trei ani de viață și care a fost declarat, la debut, Mașina Anului 2017 în Europa.

Așa că faceliftul de jumătate de mandat vine nu doar cu vizibile modificări estetice (în special în partea din față), dar și cu câteva noutăți tehnologice. Faruri ECO LED în dotare standard, ecran de infotainment mai mare, instrumentar de bord digital, materiale noi la interior și două versiuni PHEV.  

Cu cine se bate pe piața din România?

Dacă ești SUV compact în ziua de astăzi, un lucru e cert: nu ești singur pe lume, chiar și dacă ai particularitatea PHEV. Piața abundă în astfel de oferte. Câțiva dintre rivalii lui Peugeot 3008 Hybrid sunt: Citroën C5 Aircross (frate de platformă cu 3008), Ford Kuga, Hyundai Tucson, Jeep Compass, Mitsubishi Eclipse Cross, Opel Grandland (alt frate de platformă cu 3008), Volkswagen Tiguan, Volvo XC40.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am mers cu cea mai puternică și mai sofisticată motorizare disponibilă pe noul 3008: un hibrid plug-in cu tracțiune integrală și cu 300 de cai putere numit Hybrid4 AWD. Pe lista de oferte, în funcție de echipare, mai ai de ales și între un diesel de 1,5 litri, un motor pe benzină, supraalimentat, de 1,2 litri, un patru-în-linie de 1,6 litri cu 180 CP și un alt PHEV – cu 225 CP și punte față motrică. De fapt, dacă vrei 3008 cu integrală, va trebui să optezi pentru versiunea asta: Hybrid4 AWD.

Ți-aș recomanda să mergi mai întâi cu motorizarea pe benzină, cu 180 CP. Și cutie automată. Mie mi se pare că pune în valoare cel mai bine caracterul mașinii.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

După 460 de kilometri – în cea mai mare parte extraurbani – consumul mediu indica 7,7 litri/100 km. Deloc rău, dacă mă gândesc la cei 300 de cai putere disponibili, însă cumva nesatisfăcător pentru un hibrid plug-in pe care l-am condus domol.

La fel ca în cazul fratelui de platformă Citroën C5 Aircross, pe care am avut ocazia să-l testez, nici Peugeot 3008 nu pare să managerieze cu mai mult simț de răspundere resursele de energie electrică. În teorie, poate merge până la 59 de kilometri în mod pur electric. În realitate, a trezit motorul termic după 30 de kilometri. Ce-i drept, testul a avut loc pe vreme rece, dușmanul de moarte al bateriilor.

Spre deosebire de fratele C5 Aircross, Peugeot 3008 PHEV este oferit și cu tracțiune integrală – unde motorul electric asigură motricitatea punții spate. Aceeași motorizare o găsești și la DS 7 Crossback. 

Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.

Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.

- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.

- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.

Cum se simte la drum lung? Dar în afara lui? Dar în oraș?

La drum lung este îmbietor la rulare și decent antifonat. În funcție de cum ți-l configurezi, vine cu mai multe moduri de rulare, iar cutia automată primește chiar și padele. Există diferență de reacții și comportament între modurile de rulare – Electric, Hybrid, Sport, 4WD. Cel mai plăcut, dacă e să mă întrebi pe mine, este cel standard: Hybrid.

Nu pot să vorbesc de un Peugeot modern fără să menționez volanul mic, așezat astfel încât să privești la instrumentarul de bord peste el, nu prin el. Multă lume critică această poziționare, lucru pe care pot să-l înțeleg, pentru că nu toți șoferii au dimensiuni standard. Deci dacă vrei să-ți cumperi un Peugeot, este indicat să faci un test drive înainte, ca să te convingi că e ce trebuie pentru tine. Ce nu este indicat e să spui că volanul ăla e nașpa fără să fi mers cu mașina. (Dacă ești genul care conduce cu o singură mână, în dreptul orei 12, abține-te de la comentarii.)

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Agresivitatea sugerată de 3008 prin design nu este echivalată de șasiul acestuia, iar acesta este un lucru bun, pentru că nu-ți cumperi un 3008 – fie el și cu 300 CP – ca să te întreci cu hot hatch-uri. Dar pe drumuri virajate are potențial să fie chiar distractiv, în special dacă-l cumperi cu motorizare clasică; hibridul este cu vreo 300 de kilograme mai gras. 

Dar nici în versiunea hibrid amortizarea nu este dezamăgitoare, trăncănindu-ți în timpane imediat ce vede o groapă. La nivel de suspensie și amortizare, 3008 este unul dintre cele mai echilibrate SUV-uri compacte cu care să fi mers recent: suficient de confortabil încât să te izoleze de imperfecțiunile suprafeței de rulare, dar și suficient de antrenantă atunci când vrei să mergi ceva mai tare pe viraje. 

Cum ți se pare designul exterior?

N-aș vrea să spun că mi se pare cel mai frumos SUV compact, căci gusturile diferă, însă este unul dintre cele care te face să întorci capul după ce ieși din mașină.

Cum sunt materialele la interior?

Impresionant de bune calitativ. Și finisajele la fel. Când te uiți la o mașină cu design îndrăzneț (sau încărcat, după caz), te gândești că toate muchiile, inserțiile și petele de culoare sunt acolo ca să-ți înmoaie simțul tactil pentru când începi să atingi materialele. Însă în 3008 nu e cazul. Interiorul este îmbietor nu doar estetic, dar și haptic.  

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci, așa cum este prevăzut în talonul mașinii. Și, spre deosebire de alte modele, în 3008 vei sta ceva mai confortabil, pentru că nu există tunel de transmisie care să încurce pasagerul din mijloc de pe bancheta spate. Spațiul pentru genunchi este decent chiar și pentru adulți, la fel și cel pentru cap – excepție făcând, poate, exemplarele cu plafon panoramic.

Habitaclul este prevăzut cu spații mari de compartimentare, tunelul median are două mufe USB și o priză de 12 V pentru pasagerii din spate, iar bancheta 60/40 are cotieră cu deschidere către portbagaj, pentru a căra mai ușor obiectele lungi, precum schiurile. Sau, mai relevant pentru majoritatea dintre noi, mopul ăla nou de care ești mândru.

Portbagajul are 520 de litri și podea ajustabilă și, dacă bifezi opționala corespunzătoare, vine și cu hayon electric cu operare hands-free.  

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Peugeot 3008 a fost testat la debut de Euro NCAP, acum patru ani, și a primit cinci stele, cu ratinguri de 86% pentru adulți, 85% pentru copii, 67% pentru participanții la trafic vulnerabili și 58% pentru sistemele de asistență.

În pachetul standard de siguranță (adică începând cu echiparea entry-level) primești airbaguri frontale și laterale față, împreună cu airbaguri cortină. Lista continuă cu sistemul de monitorizare a atenției șoferului, sistemul de avertizare la părăsirea benzii, frânarea automată de urgență și sistemul de avertizare în cazul unui posibil impact.  

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Cu toate că designul interiorului îți dă senzația că sunt multe de descoperit aici, observi destul de repede că toate comenzile sunt ordonate ergonomic și că sunt… familiare. Văd asta ca pe o calitate a unei mașini: să pară dificilă de înțeles, dar în realitate să fie foarte user-friendly.

Dar ce am scris mai sus nu este o soluție, ci pur și simplu o abordare. Ce mi-a plăcut foarte mult, în schimb, este sistemul night vision, pe care-l găsești pe lista de opționale. Acesta detectează pietoni și bicicliști și ți-i arată pe instrumentarul de bord digital. A fost nesperat de folositor în testul meu, în special în urcarea către Brașov pe o vreme câinoasă: ploaie, noapte, DN1. Pe o așa vreme, util mi s-a părut și decupajul coborât al portierei, care acoperă astfel pragul și-ți păstrează pantalonii curați atunci când cobori din (sau urci în) mașină. 

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Ecranul de infotainment este mai mare acum, a ajuns la 10 inch (în loc de opt), însă își păstrează lentoarea specifică modelelor actuale din grupul PSA. Altfel, n-am găsit nicio absență tehnologică notabilă la 3008.

Cât mă costă toată afacerea?

Prețurile pentru 3008 pornesc de la aproape 29.000 € (43.000 € în versiunea de motorizare PHEV) și ajung până la 50.000 €. 

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

În nivelul de echipare entry-level, Active Pack pe numele său, Peugeot 3008 primește jante de 17 inch, faruri Eco LED (și stopuri și lumini DRL tot LED), climatizare pe două zone, oglinzi electrice, închidere centralizată, sistem keyless go, geamuri electrice, senzori de parcare și cameră pentru marșarier, infotainment cu ecran de 8 inch și sistem audio cu 6 incinte. Plus suita de dotări de siguranță despre care v-am vorbit mai sus. 

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru design.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Comenzile pentru sistemul de climatizare sunt trecute în digital, pe ecranul sistemului de infotainment. Știu că sunt redundant, însă în optimismul lor specific, sper ca cei de la PSA (chiar dacă nu sunt singurii) să țină cont de aceste sesizări.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Modific timpul de răspuns al butonului de pornire/oprire a motorului. Dintr-un motiv greu de înțeles pentru mine, Peugeot și Citroën au hotărât că, dacă vrei să pornești și să oprești mașina, nu este suficient să ții piciorul pe frână; trebuie să ții și apăsat pe buton mai mult decât în cazul altor mașini.

Cumpără-ți mașina asta dacă…

… vrei un SUV care să arate cool, dar să fie și practic, dar și măcar un pic distractiv la condus.

Nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… îți dorești un hibrid plug-in pentru că vrei să mergi (mai) mult în modul electric.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, dar nu în versiune PHEV, ci cu motorul de 1,6 litri supraalimentat. Sau chiar cu dieselul de 1,5 litri.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Unul dintre cele mai reușite SUV-uri din segmentul compact actual. 

Fișa tehnică a mașinii:

Logo Peugeot

Peugeot 3008 facelift

1.6 PHEV 300HP GT PACK AUTO AWD

de la 56.100 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Plug-in Hybrid
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Benzină
Putere maximă sistem
300 CP
Cuplu maxim sistem
300 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
8
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1598 cmc
Putere maximă
200/147 CP/kW
Cuplu maxim
300 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
13.2 kWh
Putere maximă încărcare AC
3.7 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
5.9 s
Viteză maximă
235 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
5.6 l/100 km
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
69 km
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
59 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4447 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1841 mm
Înălțime
1624 mm
Ampatament
2675 mm
Volum portbagaj
520 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1482 litri
Masa proprie
1833 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
56.100
Preț mașină testată
52.538 €