Cine este și ce vrea Kia EV6 de la noi?
EV6 este unul dintre primele două roade ale platformei electrice dedicate de la Hyundai Motors. Celălalt fruct este în curtea lui Meșter și se numește Hyundai Ioniq 5. Dar în timp ce Ioniq 5 stârnește nostalgii, cu designul său à la 32 de biți, Kia EV6 arată de parcă a fost materializată în supă primordială, dar nu într-a Terrei, ci în una extraterestră.
Și estetica nici măcar nu este chestia cea mai impresionantă în cazul lui EV6. Nu, e platforma E-GMP, pe care o împarte deocamdată cu Ioniq 5 și cu Genesis G80 – dar acesta este abia începutul. O platformă cu arhitectură la 800 V (doar Porsche/Audi mai folosește așa ceva în Europa deocamdată) care pune concernul sud-coreean în topul producătorilor de mașini electrice.
Pe scurt: cu cât este mai mare voltajul sistemului electric, cu atât acesta poate produce mai multă putere cu mai puțin curent. Asta înseamnă totodată și mai puține cabluri, adică o greutate mai mică și, implicit, o autonomie extinsă. Și, cel puțin la fel de important, asta înseamnă putere mai mare la încărcare, adică mai puțin timp de așteptat la pompă. Pardon, la stație.
Ca să răspund la întrebare: EV6 este aici ca să ne convingă (și mai mult) că mașinile Kia merită toată atenția din lume.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul de dinainte de facelift?
Cred că deja le-am explicat mai sus, nu mai repet că nu vreau să te plictisesc.
Cu cine se bate pe piața din România?
Audi e-tron Sportback, BMW iX3, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Jaguar I-Pace, Škoda Enyaq, Volkswagen ID.5.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Mașina de test a fost un EV6 Long Range RWD, adică cu baterie de 77 kWh și cu punte spate motrică. Practic, versiunea cu cea mai mare autonomie teoretică disponibilă pe acest model: 528 de kilometri. Îți poți lua EV6 cu bateria de 77 kWh și cu tracțiune integrală – adică mai mulți cai-putere, 325, dar autonomie mai mică, de 506 kilometri. Pachetul de baterii de 58 kWh vine cu punte motrică spate, dispune de 170 CP și poate merge până la 394 kilometri cu o singură încărcare.
Având în vedere că versiunea Long Range RWD vine cu cea mai confortabilă autonomie, și se încarcă la 240 kW (cea cu bateria mai mică primește maximum 180 kW), ar merita să dai ceva mai mulți bani pentru Long Range.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
După 450 de kilometri de drumuri prin nămeți și soare cu dinți, consumul lui EV6 a fost de 20,6 kWh/100 km. Cel ideal estimat de producător este 16,5 kWh/100 km. Având în vedere că am abuzat de pompa de căldură pentru a ține temperatura în habitaclu la 22 de grade, și am consumat curent extra pentru încălzirea în volan și scaun, la final m-am declarat mulțumit de media de consum a lui EV6.
Raportat la capacitatea bateriei, care are 72,5 kWh, autonomia reală a fost de circa 350 de kilometri. Not bad.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Singura chestie care perturbă starea de zen pe care o simți când mergi cu mașina asta este asistentul de menținere pe bandă, care îți tot spunea să ții mâinile pe volan, când tu fix acolo le aveai! Din fericire, îl poți pune la somn dacă te deranjează prea des. Zgomotul la rulare resimțit în habitaclu este mic, iar scaunele sunt confortabile. Pentru că m-a prins noaptea pe drum, am testat inevitabil farurile Matrix LED cu fază lungă adaptivă, care îmbunătățesc considerabil confortul în călătoriile de noapte.
Suspensiile sunt mai degrabă dinamice sau mai degrabă sportive?
Dacă te uiți la EV6 și îți fuge gândul la ceva sportiv, înseamnă că oamenii de la design și-au făcut treaba corespunzător. La fel și inginerii, care au setat suspensiile astfel încât mașina să nu dezamăgească atunci când o treci pe modul Sport. EV6 va dispune de amortizare adaptivă doar în versiunea GT, deci n-ai cum să schimbi reacțiile amortizoarelor printr-o simplă apăsare de buton.
Din fericire, asta înseamnă că EV6 nu dezamăgește atunci când abordezi cu aplomb virajele. Păcat că volanul este sărăcăcios în feedback, pentru că această electrică are potențial să fie chiar distractivă la condus. Suspensia este, deci, ceva mai rigidă, însă nu de speriat.
Cum ți se pare designul exterior?
N-o să treci neobservat, asta-i clar. Apreciez îndrăzneala Kia din liniile lui EV6, însă îmi place mai mult de fratele său desenat în Minesweeeper, Ioniq 5.
Cum sunt materialele la interior?
Calitatea interioarelor Kia a evoluat considerabil în ultimii ani, iar EV6 nu face decât să ducă mai departe trendul. Plastice moi acolo, inserții cool dincolo, iar de restul piano black – bucuria prafului din întreaga lume. Volanul face cumva notă discordantă aici, dacă e să mă întrebi pe mine. Mi-ar fi plăcut ceva mai multă culoare la interior.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Mașinile electrice construite pe platformă dedicată urmăresc să te îmbie cu spațiu generos la interior. EV6 nu face rabat de la regulă, dar abordează diferit situația. Interiorul său este… intim, cumva. Dovadă stă corpolenta consolă centrală, care desparte scaunele din față. Ampatamentul mașinii, de 2,9 metri, se traduce prin spațiu berechet pentru genunchi, însă plonjonul plafonului s-ar putea să-i îngrijoreze pe cei mai inalți de 1,9 metri, în special dacă mașina are sticlă în acoperiș. Cu toate că senzația de spațiu nu este la fel de pronunțată ca în alte cazuri, interiorul lui EV6 este ospitalier pentru până la cinci adulți.
Spațiile de depozitare sunt și ele multe și mari, buzunarele portierelor sunt largi, iar portbagajul are 490 de litri, sau 1.300 de litri dacă rabatezi bancheta spate. Cumva de așteptat, având în vedere constrângerile de design. Ai și în partea din față un mic portbagaj, de 20 de litri, suficient cât să pui acolo cablurile de încărcare.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Kia EV6 încă își așteaptă rândul la Euro NCAP. Pe lista de dotări de siguranță găsești airbaguri frontale, cortină și laterale față, și chiar și un airbag între șofer și pasagerul din față. La capitolul sisteme electronice de siguranță, EV6 vine pregătit cu pilot automat adaptiv cu funcție Stop&Go, sistem de menținere pe banda de rulare, sistem de detectare a oboselii, frânare autonomă de urgență, sistem de asistare și avertizare în caz de impact lateral (numai bun la intersecții sau atunci când ieși cu spatele dintr-o parcare), cameră de marșarier, sistem de rulare semiautonomă pe autostradă. Și aici am vorbit doar de cele oferite în standard.
Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Îmi place că are montate mufe USB pe lateralul spătarelor scaunelor din față. Mi se pare util, cu toate că nu le-am încercat. Apropo de dispozitive: suportul de încărcare prin inducție din consola centrală are duze de ventilație, ca să împiedice telefonul să se încingă.
Apoi mai este ecranul LCD de sub ecranul de infotainment, care are dublu rol. Practic, poți comuta între comenzile pentru climatizare și cele…lalte: navigație, audio, media. Încercarea este simpatică, până când ajungi să vrei să crești temperatura în habitaclu prin rotirea butonului din stânga și începe să bubuie muzica în mașină, pentru că, stai să vezi, de fapt ecranul era comutat pe comenzile audio. Din fericire, volumul îl poți regla și de pe volan, iar harta și setările media le poți accesa și de pe ecranul tactil.
Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?
I-ar prinde bine conectivitatea wireless cu dispozitivele mobile.
Cât mă costă toată afacerea?
Prețurile pentru Kia EV6 sunt cuprinse între 48.000 € și 60.000 €, în funcție de motorizarea și de echiparea aleasă. Prețurile includ TVA, dar nu și subvenția Rabla Plus. Deci dacă vii cu tichetul de la casare, în realitate plătești cu vreo 9.000 € mai puțin decât ce vezi pe lista de prețuri.
Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?
Trei niveluri de echipare sunt disponibile pentru Kia EV6: Air, Earth și nu, nu Moon, ci GT-Line. În standard primești jante de 19 inci, oglinzi electrice cu încălzire, faruri LED, tapițerie din stofă și piele, lumini ambientale LED, geamuri electrice, volan îmbrăcat în piele, ecrane de 12,3 inci pentru instrumentarul de bord și interfața multimedia, lumini și ștergătoare automate, climatizare pe două zone, plus multe alte mărunțișuri așa cum numai Kia știe să menționeze, precum „buton pornire motor”.
Iar când ajungi la lista de opționale, nu te sperii de cifre. Jantele de 20 de inci costă 400 €. Încălzirea în scaunele față și volan, 185 €; pentru 500 €, Kia pune încălzire și în scaunele din spate, ventilație în scaunele din față, și montează și ecranul LCD cu dublă-funcție de care v-am povestit mai sus. Cel mai scump pachet opțional costă 1.800 € și include farurile Matrix LED cu fază lungă adaptivă și un head-up display cu realitate augmentată.
Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?
Pentru arhitectura electrică, mulțumită căreia poți încărca mașina 20-80% în circa 20 de minute. Stații de încărcare puternice să fie!
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Mi-ar fi plăcut ca interiorul să fie ceva mai colorat. Altfel, chiar nu am ce să-i reproșez.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Stai să-ți explic problema mai întâi: comenzile pentru încălzire/ventilație în scaune și pentru încălzire în volan sunt, evident, simboluri tactile înșiruite în capătul consolei centrale. Niciodată nu l-am nimerit pe cel dorit, iar reflexiile din finisajul piano black de pe ele fac dificilă verificarea becului care confirmă activarea respectivului buton. Asta înseamnă că trebuie să te tot chiorăști la el până când îl vezi. Mie îmi place să mă uit la drum. Deci aș schimba comenzile alea, în primul și în primul rând.
Cumpără-ți mașina asta dacă…
… vrei o electrică modernă, capabilă, bine tehnologizată și cu niscaiva fler.
Nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
… vrei un interior aerisit, cu mult zen.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Doar dacă mi-ar fi interzis prin lege să-mi cumpăr Hyundai Ioniq 5.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Fără îndoială una dintre cele mai faine electrice din 2022.