Test Drive: Opel Corsa-e

Opel bagă curent în subcompacta Corsa, fără a-i speria însă pe fanii care caută o față familiară.

Cine este și ce vrea Opel Corsa-e de la noi?

Opel Corsa-e este versiunea electrică a hatchback-ului subcompact de la Opel. Exact ca fratele său Mokka și ca frații săi francezi Peugeot e-208 și e-2008, Opel Corsa-e își ascunde electricitatea sub straie convenționale: nu se diferențiază estetic de versiunile sale cu motorizare termică.

Practic, dacă ratezi sigla „e” de pe montantul central și intri în mașină, îți vei da seama că ceva este în neregulă când în locul clănțănitului motorului de 1,2 litri nu vei auzi nimic, iar consumul îți va fi afișat în kWh/100 km.  

Trei lucruri noi față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Totul! Opel a fost cumpărat de grupul PSA acum câțiva ani, înainte ca noua generație Corsa să vadă lumina zilei. Povestea spune că subcompacta era într-un stadiu înaintat de proiectare când a avut loc schimbarea echipelor, dar asta nu i-a împiedicat pe cei de la PSA să ceară câteva mici modificări, precum alte culori pentru caroserie. Și o altă caroserie. Și o nouă platformă. În final, Corsa a șasea s-a prezentat în fața publicului purtând semnăturile și tehnologia PSA, desprinzându-se, după o relație lungă, de General Motors.

Cu cine se bate pe piața din România?

Uite aici o chestie interesantă: pentru că grupul PSA a vrut să facă pasul electric mai repede decât ceilalți, Opel Corsa-e s-a trezit cu alți rivali decât cei convenționali – Ford Fiesta sau Volkswagen Polo. Versiunea electrică a lui Corsa a intrat în grupă cu Fiat 500e, Honda e, Mini SE, Peugeot e-208, Renault Zoe.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Opel Corsa-e vine cu o singură motorizare, pe care o găsești momentan la efectiv toate electricele de pasageri din grupul PSA: un motor electric cu 136 CP și 260 Nm, alimentat de o baterie de 45 kWh (net).

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Viitorul e ELECTRIC! Încarcă-te cu energie de la MOL Plugee, simplu și rapid, chiar și în 30 de minute. Detalii aici

După 500 de kilometri și câteva sesiuni de încărcare, Opel Corsa-e a ajuns acasă la ea cu un consum mediu de 19,6 kWh/100 km, care coincide cu o autonomie reală de vreo 230 de kilometri. Cea maximă declarată de producător este de 330 de kilometri.

Faptul că l-am purtat și în afara orașului (cu viteze de până la 110 km/h, nu mai mult) și că pe perioada testului temperaturile oscilau în jurul valorii de 0 grade justifică, parțial, autonomia reală cu o treime mai mică decât cea ideală.

Asta nu a fost neapărat o surpriză, iar experiența cu alt model frate cu Corsa-e – la Mokka-e mă refer – a demonstrat că temperatura exterioară joacă un rol (negativ) important în economia acestui sistem de propulsie.

În testul de prim contact efectuat în luna martie, acesta a consumat în medie 23 kWh/100 km. În turul ROCHARGE, desfășurat în septembrie, același Mokka-e a obținut un consum mediu mai mic decât cel declarat de producător, de 18 kWh/100 km. 

Partea bună este că Opel Corsa-e trage curent de la stație cu până la 100 kW, adică mai mult decât oferă majoritatea stațiilor de încărcare din România. Dacă dai peste o stație de alimentare care să fie în formă, poți să încarci trei sferturi din baterie în 45 de minute.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Este plăcut la condus, are antifonare decentă, iar dacă ți-l comanzi cu pilot automat adaptiv îți iei și grija frânării atunci când călătorești în afară. Corsa-e îți oferă trei moduri de rulare – Eco, Normal, Sport. În oricare dintre moduri poți accesa puterea maximă a mașinii, diferă doar efortul pe care trebuie să-l faci pentru asta.

În Eco, de exemplu, dacă nu apeși accelerația până la fund, dispui de 80 de cai-putere ca să-ți faci treaba. Corsa-e are și un mod de frânare regenerativă. I-ar fi prins bine și un mod one-pedal drive, însă arhitectura electrică PSA încă nu dispune de așa ceva.

În Sport, pe de altă parte, Corsa-e poate ajunge de la 0 la 50 km/h în 2,8 secunde, ceea ce înseamnă sprinturi îmbucurătoare când pleci de la semafor. Sigur, până la 100 km/h ajunge în 8,3 secunde, iar viteza maximă e de 150 km/h. Ideală pentru oraș, acceptabilă pentru călătorii în afara lui, contraindicată pentru drag racing.

Iar dacă dai de serpentine și o treci în Sport, o să descoperi poate cea mai distractivă la condus Corsa de până acum: are centru de greutate mai jos, o distribuție a maselor pe punți aproape de idealul 50/50 și 260 de Newtoni-metru de cuplu motor instantaneu.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă rigide?

Una dintre inevitabilele caracteristici ale mașinilor electrice este suspensia rigidă, prin care să compenseze kilogramele în plus aduse de baterie. Corsa-e, cu ale sale 1.450 de kilograme, reușește să se mențină în zona mașinilor electrice ușoare. (Da, fix astea sunt vremurile pe care le trăim: o subcompactă de 1,4 tone este ușoară). Și pentru că noua platformă pe care stă a ajutat-o să lepede vreo 100 de kilograme, asta înseamnă că suspensiile nu sunt chiar atât de rigide; majoritatea conducătorilor văd în asta un mare plus.

Cum ți se pare designul exterior?

A evoluat frumos designul Opel în ultimii ani, iar Corsa este un exemplu elocvent aici, chiar dacă nu are (încă) grila Vizor – pe care o vedem acum pe Mokka și pe Astra – specifică noului limbaj de design. Apropo de Astra: tocmai a avut Meșter un prim contact cu noua generație a hatchbackului compact. Poți citi despre el aici.

Cum sunt materialele la interior?

Există o explicație pentru care Opel a optat pentru un interior la fel de captivant ca rubrica Termeni și Condiții. Sunt chiar convins că există, doar că n-am găsit-o eu încă. Pe de altă parte, sunt convins și că există oameni care apreciază spiritul sobru mai mult decât cel îndrăzneț, experimental – așa cum are Peugeot 208, de exemplu.

Cert este că materialele folosite la interior, și robustețea sa, sunt mulțumitoare. Cu excepția levierului schimbătorului de viteze care, calitativ vorbind, pare cumpărat de pe Wish, n-am găsit chestii care să nu-mi placă deloc în noul Corsa.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Doi oameni mari și doi neapărat mai mici. Locurile din spate sunt îngrămădite, un lucru nesurprinzător pentru o subcompactă; pentru a face loc pentru patru pasageri adulți, cei din față vor trebui să facă sacrificii. Dacă n-ai copii, atunci vei găsi portierele din spate degeaba; dacă ai, mai mult ca sigur vei aprecia existența lor, a portierelor.

În portbagaj, Opel Corsa-e are spațiu la fel de mare ca versiunile cu motorizare internă, dacă scoți din ecuație roata de rezervă: a fost nevoie de un pic de reconfigurare a elementelor pentru a acomoda pachetul de baterii. Volumul portbagajului are 267 de litri și poate fi extins până la 1.042 de litri.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

În versiune cu motorizare termică, Opel Corsa a obținut un punctaj de patru stele Euro NCAP când a fost supus testelor de siguranță ale germanilor. Corsa-e nu a fost testat separat încă.

Pe lista de dotări de siguranță ale lui Corsa-e găsești airbagurile frontale (șofer și pasager), laterale față și cortină, alături de sistemul de recunoaștere a semnelor de circulație, cel de alertă a oboselii șoferului (care te îmbie la pauză de cafea), cel de avertizare în cazul unei posibile coliziuni și cel de detectare a pietonilor. Pilotul automat și asistentul de pornire în rampă sunt și ele incluse aici.

Dacă vrei să aduci completări, poți bifa pachetul opțional Active Drive Assist Pack (470 €), care vine cu sistem de detectare a pietonilor și a bicicliștilor, cu pilot automat adaptiv cu Stop & Go, cu sistem de recunoaștere a semnelor de circulație și cu frânare automată de urgență.

În funcție de cât de darnic și de responsabil ești, vei vrea poate să bifezi și pachetele de vizibilitate, care vin cu senzori de parcare spate și cameră de marșarier (390 €), plus oglinzi electrice cu încălzire și asistent de unghi mort (550 €), plus senzori de proximitate laterală și sistemul de asistență la parcare (700 €).

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Farurile Matrix LED mi-au amintit cât de sănătos e să dai niște bani în plus (600 €, în cazul lui Corsa-e) pentru niște lumini bune. Un plus de siguranță pentru tine și un plus de confort pentru toată lumea – atât pentru tine cât și pentru ceilalți participanți la trafic, pentru care farurile astea fac un con de umbră, ca să nu-i deranjeze cu faza lungă. Frumos. Și util. Și sigur.

Altfel, nu mi-a sărit nimic în ochi în testul cu Corsa-e, dar aplaud decizia celor de la Opel să pună levier (așa cum o fi el, imperfect) pentru schimbătorul de viteze, și nu să-l ascundă în tunelul median așa cum au făcut la Mokka-e

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

I-ar prinde bine acestei platforme electrice de la PSA un sistem one-pedal drive. Și un mai bun sistem de management termic pentru baterie, dacă tot.

Cât mă costă toată afacerea?

În funcție de cât de dotată vrei să fie mașina, pentru Opel Corsa-e ai de plătit între 31.350 € și 35.560 €. Prețurile astea nu includ niciun fel de subvenție Rabla. Dacă aplici subvenția maximă posibilă, de 11.500 €, prețul de pornire pentru Corsa-e scade sub 20.000 € în cazul versiunii de bază.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Opel Corsa-e este oferit cu cinci niveluri de echipare: Edition, GS Line, Elegance, Business Elegance, Ultimate.

În standard primești un motor, o baterie, jante de oțel de 16 inci, geamuri electrice față, instrumentar digital, ecran de 7 inci pentru infotainment și radio digital, tapițerie textilă, aer condiționat automat, lumini și ștergătoare automate, suita de dotări de siguranță de mai sus și cam atât. Echiparea Edition este cea mai accesibilă, dar și cea mai austeră – dedicată probabil administratorilor de flote.

Dacă ar fi să alegi un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru că este electrică și pentru că are un preț atractiv în contextul pieței actuale a electricelor.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Că e prea sensibilă la frig.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Pun o pernă electrică lângă baterie. (A fost o glumă. Nu face asta acasă.)

Cumpără-ți mașina asta dacă…

… ești fan Opel și vrei să faci trecerea la electrice cu brandul tău preferat.

Nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… vrei să marchezi trecerea la electrice într-un mod mai funky. Peugeot e-208 e mai cool.  

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.

Opel Corsa, așa cum îl știi, acum e și pe baterii.

Logo Opel

Opel Corsa-e

BEV 50KWH E-EDITION

de la 31.596 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
136 CP
Cuplu maxim sistem
260 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
136 CP
Cuplu maxim electric
260 Nm
Baterie
Capacitate brută
50.00 kWh
Putere maximă încărcare AC
7.4 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
8.7 s
Viteză maximă
150 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
15,8 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
354 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4060 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1765 mm
Înălțime
1435 mm
Ampatament
2538 mm
Volum portbagaj
267 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1042 litri
Masa proprie
1530 kg
Siguranță
Rezultat
4 stele
Preț
Preț de pornire model
31.596
Preț mașină testată
33.128 €