Test Drive: Kia e-Soul

Mașina cu cea mai puternică infuzie de caracter din gama Kia, acum doar în versiune electrică.

Cine este și ce vrea Kia e-Soul de la noi?

Este versiunea electrică a lui Soul, un model pe care în Europa nu-l mai găsești disponibil decât în versiune electrică.

Altfel – mulțumesc de întrebare! – este reprezentarea automobilistică a unui mistreț cu rucsac în spate. Asta a fost inspirația în cazul primei generații. În generația actuală, a treia, designul mistrețian al lui Soul a luat o turnură suprarealistă, devenind un animal de companie eligibil pentru Salvador Dali.

În cazul în care te întrebi cine și-ar cumpăra ceva atât de… exotic, îți spun eu: vreo 1,2 milioane de americani, în primul rând. Soul a avut încă de la început succes în SUA, încurajându-i pe sud-coreeni să-l testeze și pe alte piețe.

Europenii l-au îmbrățișat doar cu o mână: doar 400.000 de unități s-au vândut până acum pe continent. Însă, pentru că versiunea electrică a generației anterioare s-a vândut în Europa mai bine decât toate motorizările convenționale la un loc, Kia a hotărât să-l mai țină pe Soul pe-aici, dar doar în versiune electrică.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?

Cea mai evidentă noutate ar fi designul, clar. Deloc surprinzător, a crescut ușor în dimensiuni, iar tema pătrățoasă a fost păstrată, chiar dacă muchiile au fost ușor topite. La interior s-a mers pe distracție și voie bună, tematica designului fiind aici „vizualizarea sunetului”.

Însă cea mai importantă noutate este bateria mare, plus faptul că a primit mufă CCS pentru încărcări rapide. Asta face ca noua generație a crossoverului urban să poată fi purtată lejer și în afara urbei, așa cum de altfel am și făcut în testul acesta. Detaliez mai jos concluziile. 

Ce concurenți are pe piața din România?

Dacă-l tratezi ca pe un MPV, așa cum face și Kia pe site-ul său, atunci e-Soul este unic. Dar, mă rog, modelul ăsta este unic oricum, chiar și dacă-l pui lângă SUV-uri compacte precum Kia e-Niro sau Hyundai Kona. Dar pentru că nu este chiar un crossover, îl poți compara și cu hatchbackuri precum Nissan Leaf, Hyundai Ioniq sau Volkswagen ID.3.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Exemplarul din imagini este un e-Soul cu motor puternic, de 204 CP, conectat la o baterie de 64 kWh. Alternativa mai puțin puternică are 136 CP și baterie de 39 kWh.

N-am mers cu ambele versiuni, însă mi-a plăcut cea cu 204 CP. Nu pentru că este mai puternică, ci pentru că are autonomie mai mare, de 452 de kilometri. Cu bateria mică, de 39 kWh, te duce 276 de kilometri. Diferența de preț dintre ele este de circa 4.500 €, deci alegi ce-ți priește ție mai bine.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Viitorul e ELECTRIC! Încarcă-te cu energie de la MOL Plugee, simplu și rapid, chiar și în 30 de minute. Detalii aici

17,7 kWh/100 km arăta consumul mediu după mai bine de 680 de kilometri, două treimi din traseu fiind extraurban. Asta înseamnă că un plin de baterie m-ar fi dus 360 de kilometri. Având în vedere că testul s-a desfășurat în Brașov în timpul ninsorii din februarie – cred că aici ninge în fiecare lună din an, urmează să confirm – eu m-aș declara mulțumit de consum.

Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

La prize AC, Kia e-Soul trage curent de 7,2 kW, indiferent de bateria pe care o ai. Durata plinului, evident, diferă. Cea cu bateria de 64 kWh se încarcă în 10 ore și jumătate; cea cu bateria mică, de 39 kWh, se încarcă în 6 ore și jumătate. Poți mări capacitatea de încărcare la AC la 11 kW, dacă bifezi opționala corespunzătoare; te costă 480 €.

La sursă rapidă DC, e-Soul 64 kWh primește curent cu putere mai degrabă mică față de restul modelelor de pe piață, până la 77 kW, intervalul 20-80% fiind recuperat în 44 de minute. Același timp e necesar și pentru versiunea cu bateria de 39 kWh, care primește curent de până la 50 kW.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Pentru o mașină declarată „de oraș”, Kia e-Soul se întinde foarte bine la drum lung. Mă așteptam ca la viteză să simți mai mult vâjâit pe la oglinzi, sincer. În ciuda aspectului pătrățos, nu este cu mult mai puțin aerodinamică decât fratele său cuminte, e-Niro.

Cât despre putere, cei 204 CP și cuplul de aproape 400 de Nm se fac simțiți la oricare apăsare de pedală, indiferent de viteza (legală, evident) cu care rulezi. Pe drumuri virajate, în modul Sport, e-Soul îți arată că există suflet rebel și într-o electrică. Forțează nota și o să dai chiar de torque steer. Dacă, purtat de val, o să tragi de padelele din spatele volanului, o să descoperi că are mai multe trepte de frânare regenerativă. Cinci, mai precis. Cel mai dur dintre ele este one-pedal drive chiar, foarte util prin oraș.

Așa, da, orașul. Prin urbe, Kia e-Soul se simte ca la ea acasă. Are suficientă gardă la sol încât să atace și bordurile mai înalte, și e compactă în dimensiuni, deci ușor de manevrat pe străduțe.

Cum ți se pare designul exterior?

Îmi plăcea mai mult înainte. De fapt, n-am o problemă decât cu designul spatelui, restul îmi place și acum. 

Cum sunt materialele la interior?

În echiparea de top, așa cum a fost și mașina testată, e greu să găsești ceva în neregulă cu interiorul lui e-Soul. Trebuie doar să te uiți atent: plasticul moale, volanul din piele, tapițeria de piele perforată, le întrezărești pe toate printre inserțiile de piano black de la interior. Rog pe domnii de la Kia: mai ușor cu piano blackul pe scări.     

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

A, ce bine că mă pui să dau note, pesemne că vrei să pierzi timp uitându-te la mine cum mă uit în gol minute în șir încercând să-mi dau seama ce n- Șapte! Gata, am zis-o!

Acuma vrei să știi de ce șapte și nu mai mult, nu? Normal că asta vrei.

I-am dat șapte pentru că are portbagajul mic. 315 litri. E chiar mai mic decât în cazul generației anterioare. Partea bună e că spațiul pe care nu-l găsești în portbagaj îl găsești în habitaclu… știi tu… pe scaune. Pentru pasageri! Înțelegi tu.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Patru, dacă vrei să fie lumea mulțumită. Cinci, cu riscul să apară gâlceavă în spate la un moment dat. Și aici vorbesc de pasageri adulți. Chiar și înalți! Nu degeaba ți-ai luat un crossover pătrățos: spațiul pentru cap este impresionant.  

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Nu, nu a fost testată la Euro NCAP încă, și nu vreau să spun cât cred că ar obține, pentru că habar n-am cum mai calculează ăștia de la Euro NCAP stelele. Noroc că am articolul lui Cornel de care să mă ajut la nevoie.

Dar asta nu înseamnă că te las așa, fără să-ți spun măcar ce oferă e-Soul la capitolul siguranță. Airbaguri frontale? Bifat! Airbaguri laterale față? Airbaguri cortină? Bifate! Asistent de unghi mort, asistent de menținere pe bandă, pilot automat cu Stop&Go, sistem de recunoaștere a mașinilor, pietonilor bicicliștilor? Sunt! Senzori față și spate? Cameră de marșarier? Are și din astea! Sigur, nu toate sunt oferite chiar din dotarea standard; în funcție de echiparea aleasă, pe unele le găsești pe lista de opționale.  

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Sound Mood Lighting System! Inserțiile alea de pe portiere, dar și spațiul de sub torpedo pulsează cu lumină ambientală în ritmul muzicii, sau al sunetului – că joacă lumina și după vocea interlocutorului atunci când vorbești la telefon. Mi-a plăcut.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Da, lipsește culoarea la interior. În loc de piano black puteau folosi și ei inserții colorate, eventual să se asorteze cu exteriorul. E păcat că n-au făcut asta, pentru că la exterior Kia e-Soul se mândrește cu nuanțe foarte vii. Are chiar tematică duo-tone, cu plafon în altă culoare.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Dacă vrei să scapi de grija bifării opționalelor, mergi pe Premium, adică echiparea de top. Altfel, ai de ales între Activ, Motion și Design. Cel mai bine e să mergi într-un showroom Kia și să vorbești cu un vânzător, s-ar putea să te trezești chiar cu vreo reducere pentru că le-ai făcut vizita.

Prețurile pentru e-Soul pornesc de la 37.500 € pentru cea cu bateria de 39 kWh și de la 42.200 € pentru cea cu bateria de 64 kWh. Dar socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din showroom, și spun asta în sensul bun.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru… atitudine?

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Că are portbagajul mic. 

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Păi cred că știi deja: îi schimb inserțiile alea băbești de piano black de la interior.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

… nu vrei să cazi pradă conformității, dar totuși ai nevoie de o mașină cu patru uși.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… nu ești pregătit să răspunzi de multe ori la întrebarea „Păi de ce nu ți-ai luat e-Niro? Are portbagaj mai mare!”

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu am copil, deci nu am nevoie de portbagaj – acolo se transportă copiii, nu? – ceea ce înseamnă că mi se potrivește de minune.  

Clientul perfect al mașinii?

Artist, plictisit de tot ce are să-i ofere în momentul ăsta piața de electrice. Și cum artiști cu bani de electrică nu prea întâlnești, așa îți explici și de ce vezi atât de puține e-Soul pe stradă. 

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

O Kia e-Niro desenată de Dali. Și de băiatul ăla de la Star Wars.

Logo Kia

Kia e-Soul

BEV 64KWH E-SOUL 150KW PREMIUM

de la 48.665 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
204 CP
Cuplu maxim sistem
395 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
204 CP
Cuplu maxim electric
395 Nm
Baterie
Capacitate brută
64.00 kWh
Putere maximă încărcare AC
7.2 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7.9 s
Viteză maximă
167 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
15,7 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
452 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4195 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1800 mm
Înălțime
1605 mm
Ampatament
2600 mm
Volum portbagaj
221 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1339 litri
Masa proprie
1757 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
48.665
Preț mașină testată
50.437 €