Industria auto urmează o traiectorie pe care mulți nu și-ar fi imaginat-o acum 10 ani. Desigur, pun punctul pe dezvoltarea mașinilor electrice. Și oricât de mult ți-ai dori ca motoarele V12 și V8 să continue, viitorul lor e pecetluit.
Chiar și producătorii de supercaruri vor renunța la ele, iar ăsta nu e doar un zvon, ci e o certitudine. Când vom asista la debutul ultimului V8 din istorie? Nimeni nu știe să indice ziua și anul, însă transformările din industrie devin, încet, ireversibile.
Pentru a ține cumva aproape clienții care până acum au îngroșat rândurile fișierelor Excel, producătorii vin cu alternative, iar primii pași au luat forma modelelor deja consacrate echipate cu sisteme plug-in hybrid. Practic a fost un teaser pentru ce urmează. De la un anumit punct, ele s-ar putea transforma complet în mașini electrice.
BMW este unul dintre constructorii care a anticipat transformările și a pregătit o echipă specială care să se ocupe de mașinile electrice. S-a numit Project i și a apărut în 2008.
De aici și până la transformarea întregii game nu mai e atât de mult, mai ales că pentru o parte bună a actualelor modele sunt confirmate versiuni electrice.
Și ca să dai un exemplu clar încotro vrei să mergi, cea mai bună strategie e cea în care țintești direct către vârf. Iar vârful BMW se numește Seria 7. Odată cu noua generație – lansată acum – limuzina germană are o versiune 100% electrică. Se numește i7 și vă zic tot ce trebuie să știți despre ea. Dar până acolo, nu strică o mică incursiune în povestea lui Seria 7.
Ținta către stele
Nu-i greu de intuit care a fost motivul pentru care BMW a lansat un Seria 7: avea nevoie de un reprezentant în segmentul în care Mercedes-Benz Clasa S și Jaguar XJ își împărțeau clienții care erau în căutarea confortului și a luxului.
Pășind pe urmele lăsate de BMW E3 (New Six), primul Seria 7 s-a lansat în 1977. În acea perioadă, BMW avea deja reputația unui producător de mașini sport croite pentru plăcerea șoferului, iar clienții cu gusturi sofisticate fugeau cumva de lucrurile astea. Și eticheta de producător de mașini sport s-a reflectat serios asupra vânzărilor: primul Seria 7 – cunoscut și sub indicativul de E23 – a avut mai puține comenzi chiar și decât Opel Senator.
Pe parcursul carierei sale – mai ales până în 1986 – povestea lui Seria 7 a fost mai degrabă povestea luptei BMW pentru soluții care să crească notorietatea modelului. Așa s-au născut versiunile 745i. Contrar așteptărilor, sub capotă nu era un motor de 4,5 litri ci unul de 3,2 litri turbo. Ulterior, acest vârf de gamă european a primit un upgrade de motor: 3,4 litri tot cu 252 CP și 380 Nm, însă resursele puteau fi gestionate pe o plajă mai largă de turații.
Practic, BMW a încercat să convingă clienții de mașini premium-luxury apelând la ce se pricepea mai bine: caracter sportiv. Ca să înțelegi și mai bine până unde s-a ajuns, în Africa de Sud, versiunea 745i a ajuns să fie comercializată cu motorul de pe M1. Un 3,5 litri cu șase cilindri în linie pe care îl puteai comanda fie cu o cutie automată, fie cu una manuală. Și cum nu poți schimba caracterul așa ușor, această variantă a fost folosită și în motorsport, devenind singurul Seria 7 care a luat parte în competiții oficiale.
Adevărata schimbare
Ideea unei mașini de lux cu caracter sportiv trebuia însă moderată, pentru că, altfel, Seria 7 n-ar fi avut nicio șansă în fața concurenților care se ghidau exclusiv pe confort. Iar marea transformare a venit în 1986, anul de debut al celui de-al doilea Seria 7 – E32. Cu un design mult schimbat și cu o serie de echipamente și tehnologii ultramoderne pentru acea perioadă, a doua generație Seria 7 a reușit să se apropie de competiția directă. Iar pentru a impulsiona vânzările, BMW a mai făcut un lucru: a lansat o variantă cu ampatament lung.
Tot pe a doua generație, BMW a introdus motorizări V8 și V12, un sistem electronic de comandă pentru amortizoare, faruri cu Xenon, un sistem de control al tracțiunii și climatizare pe două zone.
Primul diesel
Al treilea Seria 7 a continuat să urmeze pașii generației precedente. Producătorul german a introdus elemente noi de confort (navigație prin satelit și televiziune), dar și de siguranță (a fost primul model din lume cu airbag-uri cortină). Motorizările V8 și V12 au continuat să facă parte din oferta germană, iar pentru a condimenta și mai mult lucrurile, BMW a introdus, în premieră pe Seria 7, motorizări diesel.
iDrive
A patra generație BMW Seria 7 a fost lansată în 2001 și a devenit rapid unul dintre cele mai controversate subiecte în materie de design. Adrian van Hooydonk și Chris Bangle au fost designerii care au semnat exteriorul acelui Seria 7.
Doar uun mic reminder al faptului că designul atipic pe o mașină de acest nivel nu e o invenție contemporană.
Dar n-o să insist asupra părții estetice. Mai ales că, odată cu a patra generație a limuzinei, BMW a lansat sistemul iDrive. Tot atunci, nemții au decis să mute comenzile transmisiei automate pe coloana de direcție.
Ca parte a unui proiect special, pe baza acelui Seria 7, BMW a lansat seria experimentală Hydrogen 7. La bază era un Seria 7 în versiune 760Li cu motor V12 de 6,0 litri, însă propulsorul fusese modificat pentru a „arde“ hidrogen în cilindri. Nu avea pile de combustie – adică nu era o electrică pe hidrogen, tehnologie încă incipientă astăzi – ci o metodă mult mai simplă de a utiliza hidrogenul drept combustibil într-un motor clasic.
Avem și hibrizi
Cu un design mult schimbat, a cincea generație Seria 7 a fost lansată pe piață în 2009. Printre noutățile introduse în acel an se numără versiunea hibridă ActiveHybrid 7, dar și motorizarea turbo V12. Sistemul de control al transmisiei revine pe tunelul median – bună decizie, iar din punct de vedere al tehnologiilor, nemții introduc un sistem de direcție integrală și un cruise control activ pe baza unui radar frontal.
Carbon
A șasea generație BMW Seria 7 – cea pe care o poți cumpăra acum din showroom – a fost lansată oficial în 2015. Și au fost atât de multe modificări comparativ cu vechiul 7, încât mi-ar trebui un articol paralel dedicat. Dar nu actualul Seria 7 e subiectul acestui material, motiv pentru care doar o să enumăr câteva dintre elementele speciale pe care le-a adus BMW Seria 7 G11.
În primul rând, limuzina constructorului german a primit o structură cu elemente din plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP). Asta înseamnă mai multă rigiditate, dar kilograme mai puține. Tehnologiile moderne au venit sub forma farurilor BMW Laserlight, a sistemului multimedia cu control prin gesturi sau a pachetului extins de sisteme de siguranță.
Actualul Seria 7 a bifat și un moment important din cariera modelului: 40 de ani de la debut. În 2017, pentru a marca evenimentul, BMW a lansat ediția aniversară Seria 7 40 Jahre. A fost produsă în doar 200 de unități și a fost echipată cu o serie de dotări exclusiviste, atât la exterior, cât și la interior.
Electric
Și am ajuns și în punctul culminant: lansarea celei de-a șaptea generații BMW Seria 7. În premieră, vârful de gamă va fi disponibil la nivel global cu motorizări diesel, benzină, plug-in hybrid și, în sfârșit, electric.
Și dacă te-ai fi așteptat ca noul Seria 7 să debuteze pe piață într-o variantă cu motoare convenționale pentru ca mai apoi să fie introduse și versiunile electrificate, atunci te înșeli. În Europa, primul Seria 7 al noii generații pe care îl vei putea comanda va fi cel electric. Adică i7, pe numele lui de scenă.
Ulterior, europenii vor putea comanda un diesel și alte două variante plug-in hybrid. Și să nu uit: pe Bătrânul Continent n-o să mai existe V8 pe Seria 7.
Cât de tare vrea BMW să crească notorietatea lui i7? Eu aș spune suficient de mult, din moment ce i7 va fi singura versiune disponibilă încă de la debutul comercial la nivel global. Adică toate piețele vor avea i7 plus alte versiuni dedicate.
Pentru început, cei care se orientează către noul Seria 7 electric vor avea la dispoziție o singură versiune. Se numește i7 xDrive60 și va fi echipat cu două motoare electrice – câte unul pe fiecare punte – capabile să ofere 544 de cai putere și 745 Nm. În aceste condiții, limuzina electrică va putea accelera de la 0 la 100 km/h în 4,7 secunde, iar viteza de top va fi limitată electronic la 240 km/h.
Pentru a ține în viață cele două motoare electrice, noul i7 xDrive60 va fi echipat cu o baterie cu capacitate netă de 101.7 kWh. Deși este un acumulator mare, BMW spune că are o grosime de doar 110 milimetri. Fix valoarea pe care o comunică și Renault pentru bateria lui Megane E-Tech Electric. În momentul lansării, francezii spuneau că noul crossover compact are cea mai subțire baterie folosită pe un model electric de serie. Voilà, se poate și la alte case.
Din motive de eficiență, dar și pentru a spori durata de viață a acumulatorului, BMW introduce un sistem electric de încălzire a bateriei, cu o putere de 5.5 kW.
Cât vei putea conduce cu o singură încărcare a bateriei? BMW spune că cei peste 100 kWh vor fi suficienți pentru a parcurge între 590 și 625 de kilometri.
Cât de repede vei putea încărca acumulatorul? Noul Seria 7 electric va putea fi încărcat la prize AC cu 11 kW și la prize rapide DC cu 195 kW. Nu a fost comunicat timpul necesar pentru “un plin”, însă știm că 10 minute la o priză rapidă de 195 kW se traduc prin 170 de kilometri de autonomie.
Și, deși puterea de încărcare nu se ridică la nivelul oferit de platformele la 800V folosite de Hyundai, Kia, Audi și Porsche, reprezentanții BMW spun că limuzina electrică va putea menține o putere ridicată pentru mai mult timp în timpul încărcării.
Dacă erai obișnuit cu vârful de gamă V12, odată cu noua generație lucrurile se schimbă radical. Noua variantă de top a lui Seria 7 va fi una electrică. Se va numi i7 M70 xDrive, va fi lansată pe piață în 2023 și va oferi peste 600 CP și peste 1.000 Nm.
Din secolul trecut
Power of Choice se cheamă strategia BMW prin care o parte dintre modelele din gamă vor fi disponibile cu patru tipuri de sisteme de propulsie: diesel, benzină, plug-in hybrid și 100% electric. Spus într-un mod mai simplu, Power of Choice este modul prin care BMW vrea să le ofere clienților motorizări pentru toate gusturile. Iar noul Seria 7 face parte din această strategie.
Alături de i7 xDrive60, clienții europeni vor putea comanda noul Seria 7 și cu o motorizare diesel – disponibilă din primăvara anului viitor. Va avea indicativul 740d xDrive și sub capotă se va afla un motor de 3,0 litri cu șase cilindri în linie și sistem mild-hybrid la 48V. Motorul va putea dezvolta 300 de cai putere și 650 Nm (670 Nm pentru perioade scurte de timp în momentul în care intervine și motorul sistemului mild-hybrid). N-o să fie cea mai rapidă versiune a limuzinei – 6,3 secunde pentru 0-100 km/h – însă va avea un consum mediu mixt cuprins între 5,9 și 6,9 litri/100 de kilometri.
Tot pentru europeni, BMW a gândit și două variante plug-in hybrid: BMW 750e xDrive și BMW M760e xDrive. Ambele vor fi echipate cu un motor pe benzină de 3,0 litri cu șase cilindri plus un motor electric. În cazul versiunii de bază, resursele maxime ajung la 490 CP și 700 Nm, în timp ce vârful de gamă plug-in hybrid va livra 571 CP și 800 Nm.
Motorul electric va fi alimentat de o baterie de 18,7 kWh. Pentru prima dată, hibridul plug-in propus de BMW integrează acumulatorul în structura mașinii, iar asta înseamnă că volumul portbagajului nu va fi afectat foarte mult (525 de litri comparativ cu cei 540 de litri disponibili pe versiunile doar cu ardere internă). În modul electric, cele două versiuni plug-in hybrid vor putea acoperi o distanță cuprinsă între 80 și 89 de kilometri. Pentru reîncărcarea bateriei, BMW introduce un încărcător cu putere dublă față de până acum: 7,4 kW (mai puțin de 3 ore pentru o încărcare completă).
Conform reprezentanților constructorului german, cele două variante PHEV sunt programate să debuteze în primăvara anului viitor.
Bine, bine, dar când apare și o motorizare doar pe benzină?
În Europa, niciodată. Și dacă mă gândesc bine, nici celelalte piețe nu vor avea motorizări pur convenționale. Pentru că restul versiunilor pe benzină vin standard cu un sistem mild-hybrid.
Ce versiuni ajung pe alte piețe?
735i (3,0 litri cu 272 CP), 740i (3,0 litri, 380 CP) și 760i (V8 de 4,4 litri și 544 CP).
Doar XXL
Care e motivul pentru care n-am spus nimic de versiunile L (long wheelbase) până acum? Răspunsul e simplu. Pentru că, odată cu noua generație, Seria 7 va fi disponibil doar în variantă cu ampatament lung. Și ar fi fost ciudat să păstreze indicativul în nume din moment ce nu există și o versiune cu ampatament normal.
Noul Seria 7 e serios mai mare. Limuzina măsoară 5.391 de mm lungime, 1.950 de mm lățime și are o înălțime de 1.544 de milimetri. E mai lungă cu 131 de mm, mai lată cu 48 de mm și mai înaltă cu 51 de mm – valori puse în balanță cu cele ale fostului Seria 7 cu amptament lung.
Și pentru că inginerii au tras de Seria 7 din toate direcțiile, ampatamentul a crescut și el. Are 3.215 mm, cu 5 mm în plus față de vechea generație.
Din punct de vedere estetic, lucrurile sunt clare pentru toată lumea: partea frontală a fost împrumutată de la recent prezentatul X7 facelift. Grila e mai mare și poate fi comandată în versiune Iconic Glow (cu iluminare), iar blocurile optice sunt acum duble – a la Citroën, dacă îmi permiteți. Farurile pot fi comandate în versiunea BMW Crystal Iconic Glow, iar în această configurație, mașina poate executa o serie de saluturi luminoase ori de câte ori o descui sau o încui – grijă mare, domnule Musk.
Cei care vor un design orientat către sportivitate vor avea la dispoziție pachetele M Sport, M Sport Pro și M Performance.
Dar n-o să mai zăbovesc asupra designului. E un subiect pe cât de sensibil, pe atât de individualizat. De gustibus.
First class
Odată cu lansarea lui Seria 7, BMW a introdus o serie de tehnologii în premieră. Atât pentru constructor, cât și la nivelul pieței auto.
Pornind de la iX și i4, noua limuzină germană propune o planșă de bord nouă. Instrumentarul digital și display-ul central sunt acum unite sub același element din sticlă și poartă numele BMW Curved Display. Instrumentarul are o diagonală de 12,3 inchi, iar ecranul central măsoară 14,9 inchi. În completarea celor două ecrane, nemții au introdus Interaction Bar.
O suprafață cristalină cu funcții tactile se întinde pe toată lungimea planșei de bord și integrează o serie de funcții – controlul sistemului de climatizare, deschiderea torpedoului, luminile de urgență. Modul de iluminare al acesteia se modifică în funcție de modul de rulare selectat și poate fi programată să reacționeze (de exemplu, în momentul în care șoferul primește un apel telefonic, Interaction Bar-ul poate porni o animație luminoasă).
Pentru pasagerii din spate, BMW nu avea cum să extindă pe portiere acest Interaction Bar. În schimb, în zona mânerelor portierelor a integrat un ecran de 5,5 inchi care înlocuiește vechea tabletă cu sistem de operare Android de pe fostul Seria 7. Prin acest display, pasagerul va putea comanda sistemul de climatizare, sistemul audio, poziția scaunului, lumina ambientală și jaluzelele.
Și dacă tot am ajuns la locurile din spate, trebuie să amintesc de opțiunile disponibile aici. Standard, Seria 7 va fi echipat cu scaunele confort, însă clienții pot opta pentru versiunile Multifunction Seats sau Executive Lounge. Acestea din urmă sunt echipate cu un suport pentru picioare, cu o cotieră încălzită, cu pernițe pentru gât ajustabile și pot fi înclinate astfel încât între suprafața scaunului și spătar să se formeze un unghi de 42,5 grade.
Tot pentru locurile din spate, nemții au pregătit BMW Theatre Screen, un ecran 8K de 31,3 inchi retractabil în plafon și echipat cu sistem audio Bowers & Wilkins. Practic, Seria 7 se transformă într-un cinematograf mobil cu filme și clipuri on-demand. Sistemul funcționează pe baza Amazon Fire TV, iar BMW menționează că serviciile și conținutul disponibil variază în funcție de zonă.
Nemții nu i-au uitat nici pe cei care stau pe locurile din față. Odată cu Seria 7, BMW introduce un sistem video-on-demand. Practic, pe display-ul central vor putea fi urmărite clipuri video. La început, doar de pe YouTube, dar cu timpul, nemții spun că serviciile vor fi extinse și pe alte platforme. Nu cred că mai are rost să-ți spun că acest serviciu va funcționa doar când mașina nu se mișcă.
În premieră, BMW introduce și un sistem de realitate augmentată pentru instrumentarul de bord.
În funcție de cât de multe îți dorești de la noul Seria 7, BMW propune o listă mare de tot cu echipamente opționale: de la textura materialelor de pe scaune, până la structura accesoriilor de bord, de la culoarea exterioară la tipul cusăturilor de la interior.
Un lucru aparte pe această listă de opționale îl ocupă sistemul audio. Chiar și cel standard reușește să-ți facă ziua mai bună, dar vârful de gamă ar trebui să dea pe spate chiar și cele mai fine urechi. Se numește Bowers&Wilkins Diamond Surround Sound System și pe lângă funcția 4D pe care o integrează, sistemul folosește 36 de incinte capabile să livreze 1,965 W. Nu știu cât de mult apreciați voi un sistem audio bun, dar știu că eu aș putea pierde câteva ore doar jucându-mă prin setările acestui Bowers&Wilkins.
Covor zburător
De-a lungul anilor, BMW Seria 7 nu s-a poziționat drept cea mai confortabilă limuzină a triunghiului Audi-BMW-Mercedes. Dar, chiar și în condițiile astea, nemții pun accent și pe ce înseamnă confortul la rulare. Standard, limuzina va fi echipată cu o suspensie pneumatică, iar opțional clienții vor putea alege sistemul de direcție integrală care controlează și roțile de pe puntea spate. În cazul noului Seria 7, inginerii spun că unghiul maxim al roților din spate va fi de 3,5 grade. Nu-i atât de dramatic ca cel oferit pe Mercedes-Benz Clasa S (posibilitatea virării punții spate cu până la 10 grade), dar micșorează cercul de bracaj cu 0,8 metri și îmbunătățește comportamentul dinamic.
Dacă vrei ca Seria 7 să fie și mai agil, inginerii vin cu sistemul Executive Drive Pro cu bare stabilizatoare active.
Când pot să-l comand?
Dacă ești pregătit să îmbrățișezi viitorul electric și să cumperi noul i7, atunci trebuie să știi că debutul comercial este programat pentru luna noiembrie a anului curent. În cazul în care vrei să mai aștepți pentru varianta diesel sau pentru vreuna dintre versiunile plug-in hybrid, atunci pune-ți un reminder pentru primăvara anului viitor.
Producția noului Seria 7 va fi integrată pe liniile uzinei din Dingolfing, Germania.