Nu te lăsa indus în eroare de agresivitatea pe care ți-ar putea-o transmite designul lui NX. Mașina asta este făcută să ruleze lin. Întreabă oricare dintre cei 140.000 de posesori ai primei generații și probabil o să-ți confirme asta.
NX este un membru tânăr al familiei Lexus; fără doar și poate, este și unul dintre cei mai îndrăzneți. A debutat în 2014 într-unul dintre cele mai disputate segmente din Europa arătând ca un origami făcut din metal. Nu că ar exista vreo lege care să-ți interzică să vii cu cămașa șifonată în arena SUV-urilor premiul de segment mediu, însă trebuie să înțelegi că vei face notă discordantă.
Și notă discordantă a făcut! NX a atras atenția cumpărătorilor noi chiar, confirmând încă o dată că Lexus este o deosebită alternativă la ofertele clasice din segment. Pentru noua generație, Lexus a păstrat în mare parte formula, înlocuind doar câteva piese cu unele mai bune. Cam 95%. Totul pentru o evoluție lină, firește.
Numai bine că vine cu noi în turul Cars & Roads, ca să le dea ocazia celor 14 testeri diferiți să-i descopere noile atribute.
Accent pe electrificare
Lexus nu a fost niciodată în urmă la acest capitol, însă noul NX a fost cel care a făcut un pas și mai în față, fiind primul model din gama producătorului care să ofere un sistem de propulsie hibrid plug-in, în forma lui 450h. Folosind sistemul PHEV deja testat pe Toyota RAV4, MX 450h promite 306 cai-putere, o autonomie electrică de până la 63 de kilometri și un consum mediu mixt de nici 3 l/100 km.
Gama de oferte de la noi din țară este completată cu 350h, un hibrid clasic bazat pe a patra generație a sistemului hibrid de la Toyota, deci e rezultatul a câțiva zeci de ani de evoluție.
În cea mai nouă iterație, NX 350h se laudă cu 22% mai multă putere, dar și cu consum mai mic cu circa 10%. Puterea merge către roțile din față sau către toate patru, în funcție de versiunea pe care o alegi.
Nici direcția, nici suspensiile nu au scăpat de retușuri, NX promițând acum mai mult angajament la condus. Include în ecuație și amortizarea adaptivă și te uiți la o mașină care să te răsfețe de fiecare dată când pleci la drum. Cu toate că nu duce lipsă de resurse de putere, NX nu este făcut pentru tăvăleală – și nu zic asta pentru că primește transmisie CVT, care pune accentul pe confort, ci și pentru că interiorul invită la liniște și pace.
Omotenashi. Tazuna. Ecrane mari
Lexus proiectează interioarele modelelor sale urmând principiul japonez al ospitalității, Omotenashi. Pe scurt: mașina trebuie să-ți vină în întâmpinare atunci când interacționezi cu ea. Și aici nu ne referim la a termina propozițiile pe care le începi tu, ci la folosirea cu rost a materialelor și a funcțiilor mașinii astfel încât să te simți ca acasă.
În completarea acestuia vine Tazuna, un cuvânt japonez pentru hățuri. Sau, mai bine zis, Tazuna e un cuvânt care descrie controlul călărețului asupra calului, folosind hățurile. Și cu toate că volanul este îmbrăcat în piele, încă aduce a volan, controlul mașinii nu-l faci prin bretele.
În limbaj modern, Tazuna este optimizarea comenzilor mașinii astfel încât să poată fi controlată eficient fără să-ți iei ochii de la drum. Iar dacă ți-i iei pentru că-ți fură privirile ecranul central cu diagonală de 14 inchi, are NX ochi și radare și senzori pe care-i ține tot timpul pe drum. Cele cinci stele primite la testele Euro NCAP demonstrează poate cel mai elocvent atributele de siguranță ale mașinii.
Cu toate că este tânăr vlăstar în familia Lexus, NX nu se îndepărtează de principiile care au consacrat Lexus în tabloul general european. Le păstrează mai pe toate. Și le îmbunătățește pe fiecare în parte.